In schijnbare wind (Hoek en Snelheid, AWA en AWS) zit de bootsnelheid verwerkt.
En dus weet je niet hoe hard het waait en waarvandaan precies.
Alleen als je toevallig de 100% performance haalt kloppen die AWA en AWS.
Die kans is vrijwel 0, want de ervaring is dat 'men' op een trimclinic etc zo ongeveer tussen de 80 en 90% kan uitkomen op het gevoel. En dat zullen de meeste zeilers niet halen.
Op alle koersen hoger dan 120 TWA zorgt de bootsnelheid ervoor dat de schijnbare wind (iets) van voren komt. Als je dan niet hard genoeg gaat (volgens de polar) denk je dat er minder wind is, en ook nog iets ruimer dan in het echt. En dan ben je al gauw tevreden met de snelheid....
Idem hoog aan de wind. De AWA is bij vrijwel alle boten en alle windsnelheden iets van 28 a 30 graden.
Het zou toevallig kunnen dat je precies de target speed vaart bij die 28 AWA.
Het zou ook zomaar kunnen dat je te hoog vaart, daardoor te langzaam, waardoor de AWA weer 28 graden wordt (wat ruimer, omdat je te langzaam gaat). Ook lijkt dan de AWS weer minder, minder tegenwind immers, en ben je alweer tevreden: het waait niet hard, en kijk eens wat we hoog varen!
Zonder TWA en TWS is het gebruik van een polar onmogelijk.....