pieter2 schreef :
Ik heb een contest 29. Volgens mijn polair diagram (bron: wingps) zou de boot aan de wind max ca 6 knopen varen en met halve wind ca 6,4 knopen.
Dat vind ik vreemd. De rompsnelheid neemt toch veel meer toe als de boot schuin gaat liggen en de waterlijn een stuk langer wordt?
Kan iemand mij dit verklaren?
Je bedoelt: naarmate je schuiner vaart, komt het bredere deel van je romp in het water, dat verlengt je waterlijn en dan zou je sneller moeten gaan? Die vlieger gaat niet op want dan zou een oneindig brede romp een oneindige snelheid hebben.
De hierboven beschreven waterlijntheorie gaat op totdat de maximum romp snelheid bereikt wordt. Daarna kunnen er verschillende dingen gebeuren: vastzuigen, verdringen, of planeren.
Zo heb ik 15 knopen gevaren met een zeer smalle "verdingboot" met een waterlijn van circa 7m, deze ging echt niet planeren. En mijn eigen 32 voet IOR bak daar pers ik maximaal 8,5 knoop uit met ruime wind. Aan de wind max 6,2 knopen, maar dan moet alles meezitten.
Het heeft allemaal te maken met de rompvorm en de waterfilm van een paar millimeter. Laat deze waterfilm los, dan ga je in plannee, blijft de waterfilm plakken dan ga je hoogstens meer verdringen.