Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Grootzeiltrim vraagje

Grootzeiltrim vraagje 06 juli 2017 21:40 #850031

Na de afgelopen keren wat kritischer met de Genua in de weer geweest te zijn gisteren eens wat beter naar grootzeil gekeken.

Het viel me gisteren bij bepaalde koersen op dat eigenlijk wat ik ook deed met het grootzeil, alle telltales naar achter bleven stromen, of ik de traveller nou helemaal naar boven of naar beneden zet. De koers was net iets ruimer dan aan de wind.

Wat betekent dit/Hoe kan dit?

En hoe weet ik nu wat de juiste positie van de traveller is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeiltrim vraagje 06 juli 2017 23:42 #850055

Ik ben niet helemaal zeker of ik je vraag begrijp. Maar volgens mij is het zo dat je met de travaler hoger kan varen met behoud van koers en snelheid. Mogelijk dat dit iets verklaart.

De tweede vraag wat is de juiste positie, ik denk dat dit afhankelijk is van de wind. Als de boot erg schuin gaat verander je de travaler. Ik vaar tot 3 bft midscheeps.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeiltrim vraagje 07 juli 2017 04:23 #850063

Bas, welke ' bepaalde koersen '?

Stromen doen ze ook bij een te kleine AoA.
Daarom wil je de bovenste regelmatig ( 50%) zien stallen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeiltrim vraagje 07 juli 2017 08:54 #850165

Typisch geval van te weinig schootspanning, te veel twist. Laat me raden: Antieke schoot op antieke blokken? Dan blijft er van je 1:4 (wat al weinig is) niet heel veel meer over dan een 1:2 door wrijvingsverliezen.

Een 0% wrijving blok geeft een factor 1 er bij, dus vertraging is

1 + 1 + 1 + 1 = factor 4

Een oude schoot die 30% wrijving heeft doet dan

1 + 1 x 0,7 + 1 x 0,7 x 0,7 + 1 x 0,7 x 0,7 x 0,7

=

1 + 0,7 + 0,49 + 0,34

=

factor 2,53



Zet de overloop naar beneden of stuur op tot je grootzeil invalt, trek dán de schoot aan en haal de overloop naar boven.


Maar beter koop je een nieuwe lijn (voor een grootzchoot gewoon de goedkoopste gripschoot die ze verkopen, niet dikker dan 10mm) en kijk je kritisch naar je blokken (of gooi er tenminste een drupje smeermiddel in. Ze verkopen de goedkope versie voor 9 euro bij de watersportwinkel)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeiltrim vraagje 07 juli 2017 10:39 #850217

boarderbas schreef :
Typisch geval van te weinig schootspanning, te veel twist.

Zeer waarschijnlijk.
Om een ideetje te geven hoe strak het soms moet: wij doen soms de 1 op 16 vertraagde grootschoot nog even op de 50-lier..... Da's 800 keer vertraagd (minus de verliezen natuurlijk)
Ik geef toe, het is extreem, maar soms is het nodig (met een beetje windshear).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 07 juli 2017 10:41 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeiltrim vraagje 07 juli 2017 10:48 #850223

Dat lijkt me niet echt gezond voor t materiaal BK en zeker geen beginnersadvies.

Laten we eerst de stap zetten naar begrip en daarwerkelijk doen. Net als jij ben ik een groot propagant van de finetrim op de grootschoot. Maar dat is een ding voor een tweede ronde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeiltrim vraagje 07 juli 2017 10:54 #850227

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Een oude schoot die 30% wrijving heeft doet dan

1 + 1 x 0,7 + 1 x 0,7 x 0,7 + 1 x 0,7 x 0,7 x 0,7

=

1 + 0,7 + 0,49 + 0,34

=

factor 2,53
@ Bas, even terzijde:
Hoe kom je aan 30% wrijving van een oude schoot?
Zijn er cijfers bekend van weerstand van verschillende lijntypen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeiltrim vraagje 07 juli 2017 10:57 #850232

boarderbas schreef :
Dat lijkt me niet echt gezond voor t materiaal

Ik heb het geleerd van Bert Koeman, in 2002 de NL-Northsails-man.
'geen medelijden met het zeil hebben', zei hij erbij ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeiltrim vraagje 07 juli 2017 10:57 #850234

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Baasklusje schreef :
boarderbas schreef :
Typisch geval van te weinig schootspanning, te veel twist.

Zeer waarschijnlijk.
Om een ideetje te geven hoe strak het soms moet: wij doen soms de 1 op 16 vertraagde grootschoot nog even op de 50-lier..... Da's 800 keer vertraagd (minus de verliezen natuurlijk)
Ik geef toe, het is extreem, maar soms is het nodig (met een beetje windshear).

Je vertelt er alleen niet bij dat dat is omdat je niet genoeg 'hoogte' hebt om je finetune echt flink aan het werk te zetten. En dat je die 50 keer vertraging echt niet volledig benut.

Maar dat met te veel twist de streamers blijven waaien, dat klopt. Hoewel. Als je veel bolling trimt en de overloop maar hoog genoeg trekt zal je de onderste streamers dan zien stallen of in ieder geval afbuigen.

De Spirit 28 heeft een grote voordriehoek, met grote genua 1 en een klein grootzeiltje. Die grote genua buigt de wind al gigantisch af, waardoor het grootzeil de wind veel rechter van voren 'voelt'. Daardoor kan de giek vrij hoog staan, aan de wind soms zelfs boven het midden. Dus als je met voldoende schootspanning of een voldoende strakke neerhouder vaart, vertrouw dan maar op de streamers qua 'angle of attack'.

Overigens maakt het met een knikje in de schoot ook heel veel uit of je de genua buitenop schoot, of nog op de gewone schoot. Dat heeft flinke invloed op je grootzeil, bij de Spirit misschien niet zo te zien, maar bij schepen met een groot grootzeil zie je duidelijk het terugbollen van het grootzeil achter de mast verdwijnen als je naar de buitenschoot gaat op een koers die dat verlangt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeiltrim vraagje 07 juli 2017 11:06 #850240

holtere schreef :
Een oude schoot die 30% wrijving heeft doet dan

1 + 1 x 0,7 + 1 x 0,7 x 0,7 + 1 x 0,7 x 0,7 x 0,7

=

1 + 0,7 + 0,49 + 0,34

=

factor 2,53
@ Bas, even terzijde:
Hoe kom je aan 30% wrijving van een oude schoot?
Zijn er cijfers bekend van weerstand van verschillende lijntypen?

Nee geen cijfers. De online blokkentesten hebben het meestal over zo'n 10% verlies van glijlagerblokken nieuw. Dat blokken van 30 jaar oud dan richting de 30% gaan is een aanname.

Ik heb op mijn boot héél veel lopen jongleren met blokken. Nieuwe ideeën vogelde ik eerst uit met oude blokken, lijnen en harpen om te proberen en de optimale plek en inschering te ebpalen voordat ik aanschaffen ging doen of gaten ging boren.
Mettertijd verving ik adhv marktplaatskoopjes steeds her en der blokken voor gelagerde Harken of Ronstan blokken. Mijn neerhouder ging van (nieuwe) HYE blokken naar Harken Carbo 40. Het verschil was véél meer dan ik in eerste instantie vermoed had. Subjectief leek het wel 2x makkelijker aan te trekken. En dan heb je het over nieuwe blokken!

Het zelfde voor mijn grootschoot. Die heb ik snel naar 1:8 vertraagd. Later de blokken op de giek vervangen en toen teruggeschaald naar 1:6! (later met de main fine natuurlijk weer naar 1:4)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeiltrim vraagje 07 juli 2017 11:13 #850246

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Nee geen cijfers. De online blokkentesten hebben het meestal over zo'n 10% verlies van glijlagerblokken nieuw. Dat blokken van 30 jaar oud dan richting de 30% gaan is een aanname.
OK, is duidelijk. Je schreef "een oude schoot" heeft 30% wrijving. Vandaar mijn interesse. In het draadje over de INO-blokjes is sprake van een testje waar uit kwam dat de weerstand van je lijn op de eerste plaats kwam. gelagerd of niet e.d. pas op de derde.
Laatst bewerkt: 07 juli 2017 11:14 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeiltrim vraagje 07 juli 2017 11:33 #850253

boarderbas schreef :
Een oude schoot die 30% wrijving heeft doet dan
boarderbas schreef :
Maar beter koop je een nieuwe lijn (voor een grootzchoot gewoon de goedkoopste gripschoot die ze verkopen, niet dikker dan 10mm) en kijk je kritisch naar je blokken (of gooi er tenminste een drupje smeermiddel in. Ze verkopen de goedkope versie voor 9 euro bij de watersportwinkel)

Nog best een kunst, dat lezen! Ik raad niet eens aan nieuwe blokken te kopen. Eerst maar eens wat er is goed op orde maken.
Laatst bewerkt: 07 juli 2017 11:34 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeiltrim vraagje 07 juli 2017 11:35 #850254

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Nog best een kunst, dat lezen!
:P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeiltrim vraagje 07 juli 2017 12:21 #850268

Baasklusje schreef :
boarderbas schreef :
Dat lijkt me niet echt gezond voor t materiaal

Ik heb het geleerd van Bert Koeman, in 2002 de NL-Northsails-man.
'geen medelijden met het zeil hebben', zei hij erbij ;-)

nee, vind je het gek.. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeiltrim vraagje 07 juli 2017 13:41 #850289

roozeboos schreef :
nee, vind je het gek.. :)

Nee, het is net zo iets als polijstmannen die zeggen dat je nieuwe verf moet polijsten :kiss:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeiltrim vraagje 07 juli 2017 13:54 #850296

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Zeker bij aan de tot halfwindse koersen is de traveler in het midden een goeie startpositie.
Dan lukt het meestal wel de bovenste streamer licht te laten stallen en de rest mooi in lijn te krijgen. Zo nodig laten we de wagen dan nog iets zakken tot het zeil net niet kilt. Bij heel licht weer til ik de giek wel eens op aan de kraanlijn of juist iets aan met de neerhouder. Naarmate het harder gaat waaien of ruimer wordt passen we dat aan.

Het is absoluut mogelijk om met jouw G1 en je grootzeil de streamers in het gareel te krijgen.

Ik zou starten met de kar in het midden en dan spelen met grootschoot/neerhouder. De kar even laten voor wat hij is tot je het met die twee redelijk voor elkaar krijgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Grootzeiltrim vraagje 07 juli 2017 21:58 #850439

boarderbas schreef :
Typisch geval van te weinig schootspanning, te veel twist. Laat me raden: Antieke schoot op antieke blokken? Dan blijft er van je 1:4 (wat al weinig is) niet heel veel meer over dan een 1:2 door wrijvingsverliezen.

Een 0% wrijving blok geeft een factor 1 er bij, dus vertraging is

1 + 1 + 1 + 1 = factor 4

Een oude schoot die 30% wrijving heeft doet dan

1 + 1 x 0,7 + 1 x 0,7 x 0,7 + 1 x 0,7 x 0,7 x 0,7

=

1 + 0,7 + 0,49 + 0,34

=

factor 2,53



Zet de overloop naar beneden of stuur op tot je grootzeil invalt, trek dán de schoot aan en haal de overloop naar boven.


Maar beter koop je een nieuwe lijn (voor een grootzchoot gewoon de goedkoopste gripschoot die ze verkopen, niet dikker dan 10mm) en kijk je kritisch naar je blokken (of gooi er tenminste een drupje smeermiddel in. Ze verkopen de goedkope versie voor 9 euro bij de watersportwinkel)

Nou onderschat je me toch Bas :-) of op zijn minst mijn materiaal.





Maar het was wel de oplossing, ik was veel te voorzichtig met aanhalen! Ging vandaag al veel beter!

Bedankt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Grootzeiltrim vraagje 07 juli 2017 22:03 #850440

Overigens: voor ik commentaar krijgt op trim op die foto met ruime wind van achteren: dit was op de motor :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Grootzeiltrim vraagje 08 juli 2017 06:36 #850469

Die musketon moet je wel even vervangen door een echte sluiting. Is niet sterk genoeg en gevaarlijk.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Grootzeiltrim vraagje 08 juli 2017 08:17 #850494

Kijk! Precies wat ik aangeef, een systeem met hele oude ongelagerde schijven :evil:

Maar inderdaad inderschat ik je. Ik zie een hoop parels voor de zwijnen voor iemand die niet trimt! :woohoo: Dat is een poepsjieke overloop.

Verder zie ik dat de schoot onder een hoek onder de giek staat. Dat is droevigerwijs vaak gedaan in de tijd dat grote buiskappen populair waren. Daar moest dan alles voor wijken.

Het resultaat hiervan is wel dat de overloop daardoor flink omhooggezet moet worden tijdens het aan de wind zeilen en dat je véél meer kracht moet zetten met je grootschoot, omdat de grootschoot een veel minder effectieve hoek maakt.


Wat BK zegt; musketonhaken kennen geen toepassing op het lopend want van een schip. Ook die voorloop is wat mij betreft een levensgevaarlijk ding; al in de middeleeuwen realiseerde men hoe levensgevaarlijk een zwiepende stok (giek) met een gewicht (blok) aan een voorloop kon zijn:

Laatst bewerkt: 08 juli 2017 08:22 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Grootzeiltrim vraagje 08 juli 2017 08:28 #850501

Musketons zijn vooral ook gevaarlijk omdat ze spontaan ergens aan vast kunnen gaan zitten.
Om die reden zijn ze in de Optimist-klassevoorschriften verboden in de schootbevestiging.

Stel je even voor dat bij een gijp of overstag die musketon aan de rugband van je redvest vasthaakt.
Wat dan?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 08 juli 2017 08:28 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Grootzeiltrim vraagje 08 juli 2017 08:31 #850502

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
Baasklusje schreef :
Musketons zijn vooral ook gevaarlijk omdat ze spontaan ergens aan vast kunnen gaan zitten.
Om die reden zijn ze in de Optimist-klassevoorschriften verboden in de schootbevestiging.

Stel je even voor dat bij een gijp of overstag die musketon aan de rugband van je redvest vasthaakt.
Wat dan?
volgens mij krijg je dan zoiets als hierboven is afgebeeld :laugh:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Grootzeiltrim vraagje 08 juli 2017 08:38 #850507

Als je joystick lang genoeg is is het niet erg toch als je onder je giek bungelt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Grootzeiltrim vraagje 09 juli 2017 19:18 #850809



Beter :-)

Ik antwoord later op de rest, nu onderweg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Grootzeiltrim vraagje 10 juli 2017 06:07 #850886

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Je hebt een oog aan de bovenste lijn en een wartel aan het blok, waarom zet je die twee niet aan elkaar ipv een extra lijntje er nog tussen te maken?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl