Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: De SPI is een noodmaatregel ;-)

De SPI is een noodmaatregel ;-) 26 juli 2017 11:54 #855499

koko schreef :
Ik probeer mijn polar/speedguide te doorgronden en te beoordelen wat voor ons een goeie keuze is.

ziehier, berekend met mijn 4,8% ratingvoordeel. Gotcha heeft 4,9% voordeel:

Deze was foutje en staat wat lager, beter!
you can only take so much Zen, you know
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 17:47 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De SPI is een noodmaatregel ;-) 26 juli 2017 12:42 #855513

Nachtvlinder schreef :
@BK: je hoeft de TWA niet mee te nemen in de drift schatting:

Deze tabel zegt van wel: de drifthoek verandert met de TWA.
Ik gebruik constante 8, verminderd voor ruime TWA.

you can only take so much Zen, you know
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De SPI is een noodmaatregel ;-) 26 juli 2017 14:39 #855550

Deze tabel geeft geen verschillende "K" fudgefactoren weer als gebruikt in LWY = K*HEEL/BSP^2 maar geeft direct drifthoeken. Met één "K" factor zou je dit gebied redelijk af moeten kunnen dekken.

Die drifthoeken zijn bij reach koersen inderdaad (en uiteraard) láger dan bij beat koersen, maar dat wordt óók voorspeld door die standaard LWY vuistregel, namelijk door de invloed van
  • BSP^2: die ligt hóger bij lagere koersen (noemer dus drift wordt lager geschat)
  • HEEL: die ligt láger bij lagere koersen (teller dus drift wordt lager geschat)

Zal voor de gein eens de data uit mijn VPP rapport fitten naar deze formule...
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 14:40 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De SPI is een noodmaatregel ;-) 26 juli 2017 15:51 #855571

Van 2016 heb ik nog de TWA's van alle gevaren rakken.
Als je die met de duur van het rak in een tabel zet en het percentage van de 23:49 uu:mm (finish om 19:04) uitrekent die zo'n rak duurde dan kun je de gemiddelde TWA uitrekenen.
De tabel:



Nu ruimde in 2016 de wind van 320 naar 80, 120 graden winddraai. Dat is ideaal om alsmaar halve wind te kunnen varen natuurlijk.



De gewogen (met de tijd van een rak) gemiddelde TWA in deze ideale omstandigheden was 92 graden.
Net een tikje ruimer dan half, de hele 24 uur lang.
In de log van Tactictool (elke seconde de TWA gelogd) kom ik op een gemiddelde van 100 graden. Dat komt omdat in RAK met de hand ingevulde waarden staan voor een heel rak.
Tactictool is nauwkeuriger: dat meet de hele tijd echt.
Gemiddeld 100 graden krijg je bij een range van 70 tot 130 TWA, zoals boven in de histogrammen gehanteerd. En 2016 was bijzonder, gezien de 120 graden winddraai van NW naar Oost.

Dus het hanteren van een TWA-range van 70 tot 110 of 120 is vermoedelijk een betere voorspeller dan 70-130 TWA.
En dan wordt de geen-spi-compensatie nog voordeliger.
Nog meer is dat het geval als de wind niet veel draait (meestal dus). Dan zit je al gauw aan een gemiddelde TWA van kleiner dan 90.
you can only take so much Zen, you know
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 16:03 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De SPI is een noodmaatregel ;-) 26 juli 2017 16:04 #855573

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11032
Baasklusje schreef :
koko schreef :
Ik probeer mijn polar/speedguide te doorgronden en te beoordelen wat voor ons een goeie keuze is.

ziehier:


Wauw Thomas! Bedankt voor je werk!
Niet wat ik had verwacht eerlijk gezegd. Blijkbaar interpreteer ik de data uit de speedguide verkeerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De SPI is een noodmaatregel ;-) 26 juli 2017 16:20 #855578

koko schreef :
Niet wat ik had verwacht eerlijk gezegd. .

Foutje gemaakt, sorry. Goed dat je oplet ;-)
Hier een goede, voor TWA 70-120 (dus gemiddeld 90), dat is moeilijk genoeg ;-)

JIB is sneller bij 6 en even snel bij 16 kts, maar zonder spi met compensatie wint altijd.
Geheel in lijn met de ervaringen: je vaart met spi een paar mijl meer, maar zonder spi krijg je er twee keer zoveel kado.

you can only take so much Zen, you know
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 16:21 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De SPI is een noodmaatregel ;-) 26 juli 2017 17:37 #855598

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11032
Ah, gelukkig.......was al bang aan calculie te lijden. Dat beetje rekenen wat lukt is toch ergens goed voor.

Nogmaals bedankt Thomas! Nu is het aan het team om te kiezen en over voldoende zelfkennis te beschikken om in te schatten of we altijd 100% kunnen varen met Jib only. Dat vergt nog heel
wat trimkwaliteiten en natuurlijk (de mogelijkheid hebben) de juiste rakken te kiezen. De boot heeft m.i. wat nodig is aan boord. Pfffftt, tricky allemaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De SPI is een noodmaatregel ;-) 26 juli 2017 18:46 #855619

Nog een laatste controle gedaan:
de Tactictool log van de 24uurs 2016 genomen, van elk van de 28 rakken de gemeten TWA genomen (in graden, gemiddeld over het rak) en de TWS in tiende knoop (ook gemiddeld over het rak).

Dat geeft 28 TWA-TWS combinaties.
Daarmee kun je de bijbehorende 28 Target-speeds opzoeken in de Speedguide (met spi, want die deed mee).
Een beetje interpoleren tussen de hoeken en snelheden in de Speedguide is wel nodig.
Van elk van de 28 rakken weten we ook hoe lang ze duurden (uu:mm:ss) uit de RAK-log
Je voelt hem al aankomen:

Target Speed maal tijd is afstand (van een rak).
Al die afstanden opgeteld geven de totaal te varen afstand volgens de TWA's, TWS'en en Target Speed.
We weten ook de SOG van elk rak (uit de TTTool log) en dus de Performance van elk rak: SOG/Target.
En we weten ook de gemiddelde performance over de hele 24 uur: 96% van Target, uit de TTTool log.

Met de TWA en TWS en maximale performance 100% hadden we 165,5 mijl moeten varen.
Met de gemeten performance (gemiddeld 96%, varieert per rak van 86 tot 102%) zouden we volgens de speedguide 158,7 mijl moeten varen.
De werkelijkheid was 158,5 mijl echt gevaren.

De conclusie is onvermijdelijk: die Speedguide klopt heel netjes.
In ieder geval voor varen mét spi. Nu maar hopen dat hij ook klopt zonder spi! :woohoo:
you can only take so much Zen, you know
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 18:48 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De SPI is een noodmaatregel ;-) 26 juli 2017 18:48 #855620

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17483
je gaat toch zeker Met Spi varen BK? je hebt net dubbele schoten gekocht! En dat na al die jaren.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 18:49 door roozeboos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De SPI is een noodmaatregel ;-) 26 juli 2017 18:51 #855622

roozeboos schreef :
je gaat toch zeker Met Spi varen BK? je hebt net dubbele schoten gekocht! En dat na al die jaren.

Dubbele schoten zijn voor het gijpen met spi.
Dat de je NOOIT in de 24uurs.... alleen bij up-down.
September Lelystadregatta, oktober de Oktoberraces Medemblik.
you can only take so much Zen, you know
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De SPI is een noodmaatregel ;-) 26 juli 2017 18:52 #855623

We gaan het meemaken als we een krentenbol in de knuist hebben en de trofeeen verdeeld worden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De SPI is een noodmaatregel ;-) 26 juli 2017 18:55 #855624

boarderbas schreef :
We gaan het meemaken als we een krentenbol in de knuist hebben en de trofeeen verdeeld worden...

Heb je die First 31.7 in de ORC4 gezien, zonder spi? De Wild Romance, GPH 721,50......
Ik weet niet of ze kunnen zeilen, maar zo ja, dan is dat een geduchte tegenstander voor je, zo zonder spi...
you can only take so much Zen, you know
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De SPI is een noodmaatregel ;-) 26 juli 2017 19:10 #855633

Mwoch. Recent nog 2 potjes de white hawk geklopt.

Mij zal het eerlijk gezegd worst wezen. Ik vaar voor mezelf en mijn crew eet spi voor ontbijt. Oneerlijk voordeel..so be it.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De SPI is een noodmaatregel ;-) 26 juli 2017 19:16 #855636

boarderbas schreef :
Mwoch. Recent nog 2 potjes de white hawk geklopt.

Mij zal het eerlijk gezegd worst wezen. Ik vaar voor mezelf en mijn crew eet spi voor ontbijt. Oneerlijk voordeel..so be it.

Up=Down, die White Hawk, zeker?
Dat is toch anders dan halve wind met 5% achterstand....

Spi voor ontbijt, is dat lekker? Wij bakken eieren met spek en tomaat. Als je in de buurt vaart kan je mee-eten! ;-)
you can only take so much Zen, you know
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De SPI is een noodmaatregel ;-) 26 juli 2017 19:18 #855637

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17483
@boarderbas: Precies. Dat gehuil de hele tijd. :evil:
Gewoon met spi, en dan alles verslaan. Dan ben je echt een Baas...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 19:18 door roozeboos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De SPI is een noodmaatregel ;-) 26 juli 2017 19:21 #855639

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17483
Baasklusje schreef :
boarderbas schreef :
Mwoch. Recent nog 2 potjes de white hawk geklopt.

Mij zal het eerlijk gezegd worst wezen. Ik vaar voor mezelf en mijn crew eet spi voor ontbijt. Oneerlijk voordeel..so be it.

Up=Down, die White Hawk, zeker?
Dat is toch anders dan halve wind met 5% achterstand....

Spi voor ontbijt, is dat lekker? Wij bakken eieren met spek en tomaat. Als je in de buurt vaart kan je mee-eten! ;-)

Als ik het zo inschat gaat boarderbas er bij voorbaat al veel meer plezier aan gaat beleven dan jij BK.
Zet nou gewoon die spi erop. Heb je veel meer zeilplezier.

En dan ga je achteraf met je eigen 'juiste' gegevens berekenen hoe de 'officiele' uitslag zou moeten zijn. Voor jou een piece of cake.
Die beker die je dan niet krjgt gaat toch naar de kelder schreef je net.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 19:23 door roozeboos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De SPI is een noodmaatregel ;-) 26 juli 2017 19:26 #855642

roozeboos schreef :
Als ik het zo inschat gaat boarderbas er bij voorbaat al veel meer plezier aan gaat beleven dan jij BK.

BB heeft nog wat in te halen van vorige keer :(

En verder schat je het erg verkeerd in. Ik heb al een heleboel voorpret. Dat stukkie zeilen is bijzaak.
you can only take so much Zen, you know
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De SPI is een noodmaatregel ;-) 26 juli 2017 19:33 #855645

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17483
nou die indruk krijg ik, en anderen hier vast ook, niet echt.
Het gejank om die 5% wordt nu wel irritant. Mag ik dat zeggen, ja dat mag ik zeggen.

Maar fijn dat je toch voorpret hebt!
Vertel er eens wat over, wordt het draadje ook wat positiever. Goed voorbeeld doet goed volgen. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 19:34 door roozeboos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De SPI is een noodmaatregel ;-) 26 juli 2017 19:39 #855647

roozeboos schreef :
Het gejank om die 5% wordt nu wel irritant. Mag ik dat zeggen, ja dat mag ik zeggen.

Tuurlijk mag jij dat zeggen. Maar het maakt wel duidelijk dat je de finesses niet helemaal begrijpt ;-)
5% is een heleboel. Het is in een sterke klasse als de ORC3 zeker 5 en misschien wel 7 plaatsen in de uitslag. Nu varen ze zonder spi een paar mijl minder en dus is niet de volle 5% aan de orde, maar 3 tot 5 plaatsen scheelt het echt wel.

Als je dat nog steeds gejank vindt, prima. Maar nu weten we het wel.
you can only take so much Zen, you know
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 19:45 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De SPI is een noodmaatregel ;-) 26 juli 2017 19:54 #855654

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17483
Ditto , nu weten we het wel!

De commissie bepaalt de regels. als jij het daar niet mee eens bent kan dat.
Dan doe je of niet mee, of je accepteert het en doet wel mee. Net als alle anderen die dezelfde beslissing maken.

Als ik het goed begrijp zijn er velen al jaren bezig om de regels zoveel mogelijk te ondermijnen om de beste uitslag te halen.
dat heeft dan niks te maken met de 'beste zeiler wint'.

De ORC is niet eerlijk. En is dat ook nog nooit geweest.
en of de oneerlijkheid dan 1% is of 10% maakt uiteindelijk niet uit.
Mijn stelling: De beste zeiler wint niet. De slimste zeiler wint!

Jij wilt dat de beste zeiler moet winnen ( jij natuurlijk)
Eigenlijk moet je dan gaan matchracen. Met twee boten, en dan ook nog omwisselen van mij part. Dan komt de beste zeiler boven.

De 24 uurs is nep. Minder erg dan de SW wedstrijden. Maar toch, nep.

En daar moet je dan dus niet mee zitten. De geldende regels bepalen de uitslag. Die moet regels moet je interpreteren en ge(mis)bruiken. Dat doe je volgens mij al heel slim, met al je grafieken.

Maar niet blijven klagen dat het niet eerlijk is. Dat weten we nu wel inderdaad.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 19:57 door roozeboos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De SPI is een noodmaatregel ;-) 26 juli 2017 20:00 #855656

roozeboos schreef :
De commissie bepaalt de regels. als jij het daar niet mee eens bent kan dat.
Dan doe je of niet mee, of je accepteert het en doet wel mee.

De Commissie heeft in 2012 (na lang wikken en wegen) goede regels bepaald: boten met een principieel andere rating gaan niet bij de andere boten maar gaan samen in de Zonder-Spi klasse. Helemaal verstandig en eerlijk.

En nu heeft de Commissie, zonder er goed over na te denken, een oude fout weer opnieuw ingevoerd.
Gewoon ouderwets dom. Dat accepteer ik niet zomaar. Natuurlijk is het een ratingsysteem met zijn fouten, maar door onnadenkendheid onnodige grote fouten introduceren is nergens voor nodig. Dat begrijp jij ook wel ;-)

En moet ik dan met of zonder spi meedoen? Wat vind jij? De regels zijn dat het zonder ook mag en dat dat zelfs heel voordelig is! Wel saaier.....
you can only take so much Zen, you know
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De SPI is een noodmaatregel ;-) 26 juli 2017 20:06 #855659

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17483
Daar ga je weer, ons overtuigen dat de commissie zit te prutsen.

Opnieuw: of dat nu waar is of niet ( denk het wel, ik geloof je direct) dat is NIET RELEVANT.
we kunnen de commissie niet meer overtuigenom het terug te draaien. Ik had je al eerder gevraagd om emails te sturen,om ze hier te laten reageren, vooral om uit te vinden over het waarom. maar dat lukt niet. gepasseerd station dus.


De regels zijn een gegeven. Deal with it.

Ik ga geen advies geven wat je moet kiezen. Dat kan je zelf Heel goed.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 20:11 door roozeboos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De SPI is een noodmaatregel ;-) 26 juli 2017 20:19 #855664

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1718
Baasklusje schreef :
En moet ik dan met of zonder spi meedoen? Wat vind jij? De regels zijn dat het zonder ook mag en dat dat zelfs heel voordelig is! Wel saaier.....

Je laat je eigen wel kennen,maar amusant ook te lezen. Opties:

- Als je pricipeel bent doe je niet mee, want je hebt ook al je lidmaatschap opgezegd.
- Schrijft in zonder SPI, wint eerste plaats (alles minder met zo'n voordeel is niet echt te verantwoorden) en haalt je prijs niet op
- Schrijft in met SPI, en schrijft je jaarlijkse ALS..DAN verslag
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 21:01 door roberteb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De SPI is een noodmaatregel ;-) 26 juli 2017 20:52 #855674

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7095
Erg jammer deze wending van het comité, wij waren volledig overtuigd met spi in te schrijven.
Nu een dikke twijfel, we willen dolgraag met spi, maar ook graag een prijs en die kans wordt nu een stuk kleiner als we inschrijven met. We willen ook dolgraag zoveel mogelijk het wad op, dan is een spi weer fijn, maar wie zegt dat het windje daarvoor geschikt zal zijn.
Het blijven keuzes en een tombola, wie goed kiest...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De SPI is een noodmaatregel ;-) 26 juli 2017 20:56 #855676

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 618
Ik ben voor optie 3, dat geeft namelijk eindeloos veel goede inzichten vanuit Bk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.301 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl