Het is natuurlijk gewoon toevallig bij de Capolavoro, maar het past wel heel erg goed.
Of we dan echt 100% varen weten we niet, want er is geen VPP-resultaat.
Wel is er de herhaling: het lukt ons steeds heel nauwkeurig, elke keer weer. We hebben het niet over hoog of heel ruim, het zit altijd rond 70 a 130 TWA.
Het feit dat het met veel moeite steeds weer lukt geeft houvast, en daar gaat het om.
Dit is het plaatje uit de 24uurs voor het deel met minder dan 4 kts wind:
Mind you, dit stuk is 33000 seconden lang.... 9 uur en 10 minuten. We hebben dus flink kunnen trimmen, meten en oefenen....
In RAK heb ik TWS 3 kts ook ingevoerd, om de voorspellingen van de duur van een rak wat in de hand te hebben. Wel wat zuinig, 2,2 kts. Anders gaat RAK geheel zelfstandig interpoleren tussen 0 en 6 kts TWS (hoe gaat dat, Jan Woudstra?).
In Tactictool zit als minste de 6 kts uit de meetbrief.
Je kunt in Tactictool ook even uitrekenen hoe hard je bij een TWA-TWS combinatie moet varen, maar als je daar minder dan 6 invult houdt hij vast aan de snelheid bij 6 kts, zie dit plaatje:
En dus gaat de performance diep onder de 100% in die situatie.
Dank zij de 24uurs heb ik nu een polar bij 1, 2, 3, 4 en 5 kts, iig voor rond halve wind.
Er zijn zoals NV al memoreerde vele variabelen. De driftbeperking gaat naar heel weinig, dus aan de wind wordt lastig, ook al omdat dan de zeilvorm uiterst kritisch is.
Weerstand gaat met de 2e macht van de snelheid omhoog, toch?
En hoe zat het met voortstuwing? Ook kwadraat, toch, van de windsnelheid?
Dus de verhouding tussen voortstuwen en weerstand (in lucht en water) blijft hetzelfde, er gaat niet 'iets' ineens heel anders.
Trim en zeilvorm worden ontstellend belangrijk. Even de stroming in het zeil kwijt, een kwartier nodig om de boel weer op gang te krijgen.
Dat was bij de start Staveren wel te zien. Die motor voor de start zorgde alleen voor een vrije positie, maar de mijl afstand die we na een half uurtje hadden genomen was allemaal lichtweer-expertise
Ik ga de polar in TTTool maar eens uitbreiden met prima waarden. Alleen voor 0 kts TWS hebben we dan nog niet.