Twist schreef :
Als er iets (misschien weinig) weg te trimmen valt, dan is er dus een verschil in vorm van zeil over SB en BB. Daarmee moet een van die 2 dan toch gunstiger zijn? Okay, misschien weinig, maar er is een verschil. Even los van of dat verschil merkbaar is: welke is gunstiger volgens jou?
Er is een verschil in twist van pakweg 3 graden nodig als er merkbaar Coriolis-ruiming is. Dat is niet iets dat de vorm en prestatie van het zeil merkbaar beïnvloedt.
Ik heb echt nooit systematisch gemerkt dat de ene boeg beter is dan de andere.
Met licht weer hebben we inmiddels tientallen trimclinics gedaan (en goed gevaren in sommige wedstrijden). Nooit een effect gemerkt op de performance. En daar zien we dingen tot 1 a 2% verschil op. Zo levert 1 bemanningslid van lij naar loef altijd ca 1% meer performance. Met licht weer 2 man voorop ipv in de kuip (voor de wind) geeft 3%. Etc etc.
De dingen die wel (en grote) invloed hebben:
- golven wel of niet precies uit de windrichting. Dat geeft groot merkbaar verschil: ene boeg netjes tussen de golven aan de wind, andere ertegenin hakken (op zondag in de Oktoberraces 2017)
- calibratie van de windset. Klein foutje (iets uit het midden) heeft grote gevolgen in waargenomen TWA en performance. Dat effect is er niet echt, maar het lijkt er te zijn door meetfout.
- iets onder water. Water is 1000 keer zo dicht als lucht, dus elke onregelmatigheid onder water (kielvorm, roervorm, schroef iets uit het midden, etc etc) heeft meteen een groot effect.
- log zit nooit in het midden, en zal dus ene boeg hoog in het water zitten en andere boeg diep onder de bolste onderkant van de boot (met snel langsstromend water). Dat heeft meteen een effect op de berekende TWA en TWS: die zijn immers de schijnbare AWA en AWS minus de STW. Te hoge STW (log diep) trekt een te hoge snelheid af bij de berekening van TWA en TWS en geeft te ruime TWA. Zou bij veel bootjes zomaar het verschil kunnen verklaren....