Nachtvlinder schreef :
Dus je stelt eigenlijk dat windshear altijd optreedt? Hebben jullie het in de cursus nog gehad over onder welke omstandigheden? Ik meen ergens gelezen (maar niet goed begrepen/onthouden) te hebben dat merkbare windshear alleen onder zeer specifieke lichtweeromstandigheden optreedt.
Het kwam terloops ter sprake, meer als voorbeeld bij de algemene stelregel dat naarmate je vanaf hoogte het aardoppervlak nadert, de windkracht afneemt en de richting krimpt. Boven land (meer frictie) is de windrichting iets meer van H -> L dan op hoogte, waar t bijna parallel aan de isobare waait.
Als het altijd (in meer of mindere mate) optreedt, dan zou je altijd een verschillende trim over SB/BB moeten hebben. Zoals je schrijft zou dat met een grotere twist moeten zijn wanneer je over BB zeilt. Begrijp ik dat goed?
Of het altijd optreed in een mate die invloed heeft op de performance weet ik niet. Maar wanneer t optreed heb je inderdaad over BB meer twist nodig dan over SB. Bij omstandigheden waar je sowieso al heel weinig twist nodig hebt, kan het misschien moeilijk worden om over SB het effect van krimpende wind verder naar beneden toe te compenseren/trimmen? Dat zouden dan omstandigheden zijn waarin het opvalt als effect. Terwijl het in andere gevallen wel nog weggetrimd kan worden.
Zoiets... beredeneer ik dan.
Maar zolang je die vereiste verschillen in twist in je zeilen kunt trimmen en je je telltales goed kunt laten staan, dan begrijp ik niet waarom je over de ene boeg dan hoger kunt lopen dan over de andere boeg! Of zou het kunnen dat (voor de genua althans...) de nauwere sheeting angle die je nodig zou hebben op sommige boten niet gerealiseerd kan worden over één van de boegen en dat je dáárdoor minder hoog loopt?
Zelfs wanneer je het effect met de juiste trim kan opvangen, heb je wel degelijk een andere vorm zeil over SB en BB. En daarmee ongetwijfeld dus ook een vorm die het beter doet dan de andere bij de gegeven windsnelheid.
Bovenstaand allemaal beredeneerd: ik heb het nooit zo ervaren en heb geen zinnige input in de poll.
Ik probeer uit te vinden of mijn begrip een beetje klopt, of dat de waarheid anders is. Dus ik waardeer je bijdrages.
Ik realiseer me dat dit draadje over windshear gaat. Betreft Gregor's geval vertelde hij mij dat hij dit verschil bijna altijd ervaart: ik zou dan toch aan iets in de boot denken: mast niet rechtop bv. Ook helt zijn boot in rust iets over SB. Dat heeft natuurlijk óók effect. En hoe het beste de mast te trimmen in dit geval: loodrecht op de deklijn of tov het wateroppervlak!?
Des te beter dat t draadje afgesplitst is
PS: hoe definieren we "hoogte" nu? Ten opzichte van de ware wind op 10 m hoogte!? In dat geval: hoe méér zeil je bóven die hoogte voert...
Maakt die keuze voor 10m hoogte uiteindelijk nog uit? Gedachten experiment: Stel er is windshear. Op 2m boven het water waait het 5 knopen uit pal Noord. Op 15m boven het water waait het 7 knopen uit 355. Je optimale zeilvorm (tell tales naar je zin) over SB en BB is dan anders. En bijbehorende performance ook.