Erikdejong schreef :
aanlijnen, reddingsvest en baken zijn allemaal hulpmiddelen die de schade kunnen beperken als het fout gaat. Allemaal goed en aardig, en hier lijkt heden ten dage alle veilighheid op gebaseerd te zijn. Maar echte veiligheid zit hem in het voorkomen van "het fout gaan".
Bepaalde taken moet je niet willen uitvoeren op een bepaalde manier onder bepaalde omstandigheden.
In mijn optiek word het hele veiligheidsdenken meer en meer omgedraaid en focussed men tegenwoordig veel te veel op het beperken van de gevolgen van een fout. De echte focus hoort te liggen op het voorkomen van de fout.
Het focussen op het beperken van een fout is het makkelijkste gedeelte van veiligheidsdenken. Het schept een vals gevoel van veiligheid en is ook commercieel het interessantst door de focus op allerlei gadgets. Mensen die er zelf niet over nadenken denken dat als je aangelijnd bent, een veiligheidsvest draagt en een AIS baken, dat je dan veilig bent. Het voorkomen dat je in een situatie geraakt waar al die hulpmiddelen nodig zijn, is veel lastiger. Van de zomer zag ik een trainingsboot van de Clipper race bezig in Cowes ter voorbereiding van de race. Ik weet niet in welke trainingsfase ze zich bevonden maar het niveau was bedroevend aan boord. Het lijkt me sterk dat je dat niveau in zo'n korte tijd fatsoenlijk kunt opschroeven. Het leren en ervaring opdoen zal dus vooral tijdens de race moeten gebeuren. Dat dat dus blijkbaar niet altijd goed gaat is betreurenswaardig.