Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Strategie bij Gate ipv merkteken ronden

Strategie bij Gate ipv merkteken ronden 03 dec 2017 09:17 #896444

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
Het committee van de woensdag avond competitie heeft iets nieuws bedacht: 2 keer een gate ipv ronden merkteken. Erg leuk want het opent nieuwe alternatieven en strategieën.
Hier een afbeelding van de oude baan. Wij varen rondjes achter elkaar aan.



De gates komen bij de 11 & 12 en de 21 & 22.

Nu is strategie niet mijn sterkste punt, dus ik zoek aanknopingspunten en wijze woorden om ons voor te bereiden op deze wijziging. Heb ook al even zitten kijken tussen de wedstrijdregels, maar kom er nog niet zo goed uit.

Is er qua boothandeling een voorkeur voor gijpen of juist overstag?
Is er qua windhoek (bijvoorbeeld aankomen met aandewindse koers) een voorkeurshandeling?
Welke wedstrijdregels spelen een rol. Ik zag iets staan bij 18d, maar snap het nog niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strategie bij Gate ipv merkteken ronden 03 dec 2017 09:50 #896463

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
Hi Koko,

Dit is een spannende verandering. Je zult niet de enige zijn, die hier mee worstelt.

Ik kom het af en toe tegen en vind het ook nog altijd een lastig ding, maar ik probeer het zo simpel mogelijk te benaderen:

- bij wedstrijdzeilen is het de bedoeling zo snel mogelijk je route te varen
- de keuze voor de BB of de SB kant van de gate hangt dus in eerste instantie af van de VMG tov de volgende boei
- Wordt de ene boei véél drukker dan de andere, of lig je ongunstig in het veld, dan kan de minder gunstige kant je voordeel geven.

Het blijft in mijn beleving altijd een beslissing die zelfs op het allerlaatst nog gewijzigd kan worden (zoals zo vaak in een wedstrijd). Daarom is het ook zo'n uitdaging.

Wat de regels betreft: Regel 18 geldt gewoon tov de boei die je kiest en de andere boten die tegelijk met jou ronden, maar..... Je hebt tegelijk rechten en plichten tov de boten die de andere boei ronden. De twee zones overlappen normaal gesproken (zeker met grotere jachten) en dus moet je soms naar twee kanten ruimte geven en dat kan rommelige situaties opleveren ;)
Voor zover ik weet zijn daar geen extra regels voor en moet je de standaard regels op twee boeien/zones tegelijk toepassen.

Kan je de hele winter op studeren :)

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strategie bij Gate ipv merkteken ronden 03 dec 2017 10:10 #896471

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Eens

Persoonlijk zou ik eerst bepalen op basis van windrichting, trekwalletje, kaats golven vanaf de dijk, waterdiepte en VMG wat de meest ideale ronding is als je alleen op de baan zou zijn. Die neem je op in je strategie. Ter plaatse bepaal je of je van strategie moet veranderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strategie bij Gate ipv merkteken ronden 03 dec 2017 10:24 #896475

Koko,

Hier kruist strategie, bootkennis en handling.

Het is een heen- en weer, dus er zijn 3 mogelijkheden;

genoa-reach naar genoa reach
Doe wat je goeddunkt. Gijpen is meestal sneller, maar drukte, koersvoordelen etc kunnen meespelin om ander ekeuzes te maken.

Spinnaker strijken
Je komt onder spi aan en moet de spi in de ronding strijken. Is het daarna bezeild dan kun je andere keuzes maken, maar anders moet je nadenken hoe het met je boom zit. Liever strijk je niet heel ver vóór de ronding om de boom er uit te halen zodat je onder genua kan gijpen/tacken

Spinnaker zetten
Ook hier wil je graag je boom vóór de ronding zetten om een gybe-set te voorkomen.

Verder is het natuurlijk een voorrangsspelletje. Je kunt radicale keuzes maken omdat jij je concurrent kan dwarsbomen.

Wil je behendiger zijn, oefen dan een luffdrop. Het voordeel van een luffdrop is dat je de boom weghaalt vóórdat je strijkt en daarna dus iedere gewenste keuze kunt maken.

Laat je niet verleiden door te denken in koerswinsten, trekwalletjes etc. Op die baan die jullie varen win je daar niet mee. Je kunt aleen maar verliezen op handling.
Laatst bewerkt: 03 dec 2017 10:40 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.108 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl