Peter1 schreef
Als zeilscheepje voor de SSR is de kolibrie 560 wel een mooi voorbeeld, die symboliseerd heel mooi wat voor soort evenement de SSR is, dat karakter zal dan als nadeel hebben dat er misschien nooit een heel groot deelnemers veld zal komen, maar blijft er over dat de SSR in de zeilwereld een plaats inneemt wat uniek te noemen is.. iets waar vele met warme gevoelens aan terugdenken als ze met grote zeiljachten over de oceanen knallen , het blijft dan ergens een bepaalde onbetaalbare charme hebben
Denk dat je dan boven de klasse zeilbootjes die de SSR zeilen van 4,5 tot 7,5 meter een extra klasse toe moet voegen anders is de lol van het zeilen met kleine bootjes beetje weg denk ik. De SSR is beetje in de geest van de tochten van bijv Patrick Elam en Colin Mudie met de echte Sopranino of recenter Henk Bezemer met het Waarschip 570...
Ervaringen Sopranino...
Sopranino is een van de eerste 50 kolibritjes die Antoon en Leo van den Brink in 1964 samen in elkaar geplakt hebben en het bootje had toen nog een negatieve spiegel. Daardoor is hij dik tien centimeter korter dan de latere kolibri 560 met positieve spiegel. Verder is de rompvorm van het succesvolle bootje gelijk aan de nog succesvollere 560, hij is echter opnieuw ingetekend om nog succesvoller te worden. Met 5.50 meter was Sopranino vorig jaar nipt het kleinste bootje. Natuurlijk is er wel hier en daar nog wat kleiner spul dat een SSR kan doen denk aan Leisure 17 bijv. Sopranino is eigenlijk al ietsje kleiner in vergelijking met een Felucca Kornatti je merkt echt dat die echt een iets groter schip is (alhoewel dat eigenlijk ook een klein ding is, maar 60 cm meer).
Hoe zeilt dat dan op de Noordzee zo'n heel klein schip?
Ik denk beetje als de echte Sopranino (Bachetta class Laurent en Gilles, 1951) alhoewel die nog een aardig stuk smaller en iets langer was dan mijn kolibri. Omdat het gewicht laag is gaat ze licht als ze is over de golven heen in plaats van er door. Zeewaardigheid als een ei dat over de golven gaat bij wijze van spreken. De echte Sopranino was onzinkbaar gemaakt door compartimenteren en in die compartimenten stukken van een soort schuim/rubber achtig materiaal te doen dus ook al mocht een compartiment lek raken bleef ze toch nog drijven. In de praktijk, gaat ze lekker snel over die lange Noordzee golven surfen!
Veiligheid zeewaardigheid, mijn Sopranino is op dit moment nog niet gecompartimenteerd ik zit er wel aan te denken dat te doen. Onzinkbaar maken is ook een soort van veiligheid naar mijn idee! Wat is veiliger, een onzinkbaar schip of een zware S spant die kan zinken? De laatste is wel gemoedelijker bij zwaar weer verwacht ik, maar de eerste kan niet zinken. Denk ook aan Etap 22 (die Etap 22 is trouwens ook niet gek om een SSR mee te zeilen).
Freek