Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ratio snelheid vs potentiële snelheid

Ratio snelheid vs potentiële snelheid 05 dec 2017 21:25 #897139

  • NBO
  • NBO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
ik twijfelde even of ik dit topic moest starten onder elektronische navigatie maar gezien het wedstrijd karakter leek dit toch de betere plek.

Is er iemand bekend met de mogelijkheid een indicator van de bootsnelheid versus de potentiële snelheid op het scherm van een Raymarine plotter te toveren.

Laylines geven een indicatie voor de meest efficiënte lijn op basis van wind, polair diagram en andere variablelen maar laat niet zien of je eruit haalt wat er in zit in mijn ogen. B&G heeft wel een soort ratio als indicator en via iSailor, Sailracer.net en Marine instrument Display apps heb ik ook wel iets gevonden. Maar je iPhone ligt toch meestal binnen dus niet echt ideaal.

Heeft iemand een idee of Raymarine/Lighthouse II hierin kan voorzien?
No wind no Fun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ratio snelheid vs potentiële snelheid 05 dec 2017 22:49 #897149

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Ja hoor, dat kan. Als je de wind en sog of stw data in nmea of Seatalk 1 hebt maakt de multiplexer van Star Tracking daar performance data van. Weer te geven op een repeater die
Waypointname kan laten zien.
De Multiview, ook weer van Star Tracking, laat het zelf zien.

Als je een laptop aan boord hebt dan kan Tactictool dat ook. Dat kan je in nmea multiplexen naar een dedicated instrument dat SOG of COG (twijfel ik even over) kan laten zien. Denk aan een st60 Multi of Graphic.

Zoek binnen het forum op Performancemeter, Roosmux, tactictool, Multiview en je kan uren vooruit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ratio snelheid vs potentiële snelheid 06 dec 2017 07:39 #897319

Een manco van Playmarine; het is niet toegesneden op de performance cruiser of wedstrijdzeiler. Inderdaad hebben merken als B&G en NKE dit soort zaken standaard. De (nu obsolete) Nexus NX2 range kan dat ook en is wat voordeliger. Ik neem aan dat de nieuwe eigenaar (Garmin) het ook voert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ratio snelheid vs potentiële snelheid 06 dec 2017 08:31 #897341

Indien je netwerk op NMEA2000/CAN gebaseerd is, kost het een boel gegochel om de performanceberekeningen in NMEA0183 uit te voeren (idd met het niet meer onderhouden TacticTool op een laptop - wss multiplexer en USB/seriele interface nodig of de genoemde multiplexer die zelf deze berekeningen uitvoert in NMEA0183). Met wat gestoei lukt het wellicht; hangt af van de in- en uitgangen van je plotter (die legacy-compatibiliteit is RM aan het afbouwen overigens).

In mijn N2K netwerk voer ik de berekeningen uit in een dedicated RPi met CANbus interface en presenteer zowel gecalibreerde boorddata als de performace% op het netwerk dmv virtuele apparaten. Op alle plotters/repeaters aan boord is deze data dan beschikbaar en je kunt zelf je schermpjes configureren (binnen de mogelijkheden van je plotter).

zeilersforum.nl/index.php/foru...box?start=150#861421

Ook dit kost wat hobbien en vereist enige technische vaardigheden; als je dat leuk vindt en zin in hebt wil ik je wel een image sturen en op afstand begeleiden met de installatie/configuratie. Aan hardware kost dit een RPi en het CANinterface (zo'n eur 70 totaal).
Laatst bewerkt: 06 dec 2017 08:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ratio snelheid vs potentiële snelheid 06 dec 2017 10:38 #897382

koko schreef :
Als je een laptop aan boord hebt dan kan Tactictool dat ook. Dat kan je in nmea multiplexen naar een dedicated instrument dat SOG of COG (twijfel ik even over) kan laten zien.

COG moet je hebben, 3 digits immers (boven de 100%).

Zie de linker meter:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ratio snelheid vs potentiële snelheid 06 dec 2017 10:56 #897393

Ja, en deze COG dient dan op TS' Raymarine Lighthouse II plotter getoond te worden; ik denk dat dat een uitdaging wordt.

Is mij niet duidelijk of dat "Lighthouse" nu een specifieke serie instrumenten is, of een universeel "touch&feel" interface: RM presenteert het als een operating system ~)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ratio snelheid vs potentiële snelheid 06 dec 2017 11:15 #897398

Die proprietary systemen zijn een soort cocaïne voor zeilers met een dikke beurs. Je blijft het kopen, je komt er slecht vanaf en echt gelukkig word je er ook niet van ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ratio snelheid vs potentiële snelheid 06 dec 2017 11:20 #897401

Ja, en dat Signal-K blijft niet meer dan een extra laag op applicatieniveau: de eerste sensor die daar direct mee praat (laat staan waterdichte universele klokken) bestaan nog niet.
Laatst bewerkt: 06 dec 2017 11:21 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ratio snelheid vs potentiële snelheid 06 dec 2017 11:37 #897408

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
boarderbas schreef :
Die proprietary systemen zijn een soort cocaïne voor zeilers met een dikke beurs. Je blijft het kopen, je komt er slecht vanaf en echt gelukkig word je er ook niet van ;)

Das dan weer niet waar. Ik koop het tweede hands, moet je nog aardig vlot zijn om te slagen en er is een eindeloze stroom aan verse aanvoer ;) 200,— maximaal voor een scherm, maar ook 50,— betaald.

@ts: wat jij wil kan dus heel goed. Het gaat niet vanzelf (als in; appie downloaden en het werkt), maar met wat studie heel goed uit te voeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ratio snelheid vs potentiële snelheid 06 dec 2017 11:52 #897415

NBO schreef :
...Is er iemand bekend met de mogelijkheid een indicator van de bootsnelheid versus de potentiële snelheid op het scherm van een Raymarine plotter te toveren...Heeft iemand een idee of Raymarine/Lighthouse II hierin kan voorzien?

Het hangt denk ik af welke plotter TS precies heeft, meer specifiek hoe deze interfaced met de buitenwereld. Met NMEA0183 in- en uitgangen kun je in TTT wellicht een 0183 zin aanmaken die de plotter wel weer kan geven en niet in de war schopt. Buitentemp ofzo - COG zal wss conflicteren met dezelfde informatie van het GPS.

Indien TS' plotter een nmea WiFi server heeft en deze ook data kan ontvangen, op dezelfde manier.

Hoe dit met de Roosmux werkt weet ik niet - anderen vast wel.

Indien er alleen N2K/STng is, kun je mijn methode overwegen.


Out-of-the-box zijn geen van deze methoden helaas...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ratio snelheid vs potentiële snelheid 06 dec 2017 12:23 #897425

Nachtvlinder schreef :
Ja, en dat Signal-K blijft niet meer dan een extra laag op applicatieniveau: de eerste sensor die daar direct mee praat (laat staan waterdichte universele klokken) bestaan nog niet.
als het mee zit te zien in de komende wintermeet.
Waterdichte universele klok in kleur en met touchscreen en ondersteuning voor Signal-K
sunlight readable.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 06 dec 2017 12:24 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ratio snelheid vs potentiële snelheid 06 dec 2017 12:33 #897426

Gaaf! Een nieuwe ontwikkeling uit jouw stal?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ratio snelheid vs potentiële snelheid 06 dec 2017 12:50 #897428

sneak preview: :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ratio snelheid vs potentiële snelheid 06 dec 2017 12:55 #897432

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
boarderbas schreef :
Die proprietary systemen zijn een soort cocaïne voor zeilers met een dikke beurs. Je blijft het kopen, je komt er slecht vanaf en echt gelukkig word je er ook niet van ;)

Door schade en schande ben ik daar ook achter gekomen. Ben maar weer gewoon gaan zeilen. Veel bevredigender.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ratio snelheid vs potentiële snelheid 06 dec 2017 14:30 #897456

koko schreef :
boarderbas schreef :
Die proprietary systemen zijn een soort cocaïne voor zeilers met een dikke beurs. Je blijft het kopen, je komt er slecht vanaf en echt gelukkig word je er ook niet van ;)

Das dan weer niet waar. Ik koop het tweede hands, moet je nog aardig vlot zijn om te slagen en er is een eindeloze stroom aan verse aanvoer ;) 200,— maximaal voor een scherm, maar ook 50,— betaald.

Zeg meneer fluitketel, het gaat niet over oude Playmarine klokjes, maar over de lighthouse interface en dat Playmarine de compatibiliteit met oude/andere systemen aan het uitfaseren is ;)

Ik vind een NMEA0183 interface volgens norm op een apparaat nog écht wel van deze tijd.

Zoals je weet koop ik ook alles 2e hands op MP...';)
Laatst bewerkt: 06 dec 2017 14:30 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ratio snelheid vs potentiële snelheid 06 dec 2017 14:55 #897461

Heel mooi Chris, goede toekomstbestendige zet (denk ik)! Gaat het Signak-K via WiFi praten? Wat gaat het kosten en hoe groot is het scherm dat je toont?

Nog even over het gesloten karakter van N2K: het blijkt dat Garmin/Nexus op hun nieuwe N2K mastunits universele "custom" zinnen aankunnen (Panbo...). Expedition bijvoorbeeld kan deze zinnen uitsturen. Géén van deze fabrikanten geeft echter vrij hoe deze PGN 126720 precies gebruikt wordt (andere merken gebruiken dezelfde PGN als calibratiecommando bv). Voor "oudere" N2K apparaten (lees: "andere merken welke deze bibliotheek niet bevatten") gebruikt Expedition PGN 127488 (Engine RPM) om performance% uit te sturen. Een beetje beun dus; op deze manier gebruikt mijn software Fluid Level voor performance%, Battery Voltage voor targetspeed en Battery Current voor actuele optimale UA/DA.

Chris, weet jij of Signal-K standaard datavelden voor performance variabelen heeft gespecificeerd, of is/wordt jouw systeem zo flexibel dat je de teksten, grafiekjes/dials bij deze variabelen zelf kunt instellen?
Laatst bewerkt: 06 dec 2017 15:10 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ratio snelheid vs potentiële snelheid 06 dec 2017 18:18 #897499

Nachtvlinder,

Volgens mij kan je definiëren wat je wil. signalk.org/

  • Since the data model is consistent, your instruments can show your data, or others’ data, and vice-versa. Each instrument and sensor holds a partial copy of the model, containing just the data it is interested in. Since instruments supporting Signal K can always read the data, they are compatible between all boats. Since all sensors store their data in the same model, all sensors are compatible with all instruments.

  • Apps als WilhelmSk zijn zeer interessant hiervoor: itunes.apple.com/us/app/wilhelmsk/id1150499484?mt=8

    Ik wil het instrumentarium aan boord vernieuwen. Ik zit er aan te denken om een Ikommunicate te kopen, daar de sensoren aan te sluiten en vervolgens 2 ipads te gebruiken voor het tonen van alle relevante informatie. Geen gaten meer zagenn en 1000 kabeltjes leggen.
    Only fools rush in
    syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
    Laatst bewerkt: 06 dec 2017 18:21 door Only Fools Rush in.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Ratio snelheid vs potentiële snelheid 06 dec 2017 19:33 #897515

    Ben benieuwd! Ik zou zeggen: iPad binnen en Chris' nieuwe waterdichte, zonlicht-afleesbare scherm buiten. Mocht jij ook performance brekeningen willen, die dan via de iPad naar de Signal-K laag?
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Ratio snelheid vs potentiële snelheid 06 dec 2017 20:10 #897523

    Voor custom toepassingen kom je snel weer terecht op een RPI. Jij kan eenvoudig een SignalK server op je RPI installeren om je custom berekeningen het netwerk op te schieten een iKommunicate is helemaal niet nodig.
    Only fools rush in
    syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
    Laatst bewerkt: 06 dec 2017 20:11 door Only Fools Rush in.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Ratio snelheid vs potentiële snelheid 06 dec 2017 20:52 #897531

    roozeboos schreef :
    sneak preview: :)

    Interessant Roos!
    Only fools rush in
    syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Ratio snelheid vs potentiële snelheid 06 dec 2017 21:02 #897538

    Only Fools Rush in schreef :
    Jij kan eenvoudig een SignalK server op je RPI installeren om je custom berekeningen het netwerk op te schieten een iKommunicate is helemaal niet nodig.

    Daar heb je dan weer niets aan als je klokken daar niets mee kunnen; nu gaat alles via de bus: op standaard waterdichte MFD's en plotter beschikbaar; binnen en buiten. Signal-K zou voor mij niets toevoegen. Enige nadeel is dat de (als ie al bestaat) "boat performance" PGN niet bekend is. Daarom het trukje met andere virtuele devices. Aangesloten apparatuur weet niet beter als dat dit echte appararen zijn ;)

    Maar wellicht is TS nog niet helemaal afgehaakt en laat ie nog weten om welke plotter het nu gaat...

    Laatst bewerkt: 06 dec 2017 21:04 door Nachtvlinder.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Ratio snelheid vs potentiële snelheid 06 dec 2017 22:59 #897559

    • NBO
    • NBO's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 21
    TS is nog niet helemaal afgehaakt ;) moest gewoon even ordinair wat verdienen.

    De plotter in kwestie is een eS93 van Raymarine. Het is idd wat knutselen als ik het zo lees.
    dat opzicht is niet bezwaarlijk. Een getal of waarde op eem laptop beneden geeft geen inzicht tijdens de wedstrijd dus er mag best wat geknutsel tegen over staan.

    Al denk ik wel als ik het zo lees een app zo gek nog niet is MID Wifi schijnt direct te kunnen praten met Raymarine
    No wind no Fun
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Ratio snelheid vs potentiële snelheid 07 dec 2017 08:51 #897600

    • Gregor
    • Gregor's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 4480
    @Nachtvlinder ik heb een E7-plotter van RM aan boord. Kunnen daar wel testen op uitvoeren icm met PP.
    Het kan altijd nog hagelen...
    Laatst bewerkt: 07 dec 2017 09:33 door Gregor.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Ratio snelheid vs potentiële snelheid 07 dec 2017 09:22 #897609

    Voldoende interfacing mogelijkheden voor TS' plotter:




    Gregor schreef :
    @Navhtvlinder ik heb een E7-plotter van RM aan boord. Kunnen daar wel testen op uitvoeren icm met PP.

    Mijn "PolarPlot" systeem zou TS zonder meer aan de N2K bus kunnen hangen, zoals jij en ik dat ook doen. Dan moet ie wel in een RPi en CANboard willen investeren en in staat zijn een STng stekkertje aan te passen om de Pi op de backbone bij te prikken.

    Gezien de specs van de eS93 lijkt een andere optie voor TS te zijn om TTT op een laptop te draaien, koppelen via USB of WiFi. De handleiding is weer typisch RM: geen woord over wélke NMEA0183 zinnen ondersteund worden in in- en uitgang. Essentieel is wel dat TTT een custom NMEA-scentence uit gaat sturen die de plotter weer kan geven (en niet in de war stuurt...) Buitentemperatuur, Engine RPM, Battery Current, dat soort dingen.

    Voor de Roosmux gelden dezelfde voorwaarden: de plotter moet iets met de custom data kunnen...
    Laatst bewerkt: 07 dec 2017 09:42 door Nachtvlinder.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
    Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
    Gemaakt door Kunena
       
       
       
       
    © Zeilersforum.nl