Yellow Boat schreef :
steef ton schreef :
En mijn grootzeil is wit, niet oranje. Ipv stormfok rol ik gewoon mijn reefbare rolhar in. Rolhar heeft profiel van cirkeldeel en kan inrollen tot zakdoekje. Mijn grootzeil is best stevig spul, gemaakt om 20 sqrm te weerstaan tot 22 knts. Als ik het reef, dan heb ik 5,.. sqrm op dezelfde versterkingen.
De kracht op het zeil moet toch ongeveer hetzelfde zijn? Anders zou het een beetje zinloos zijn om te reven toch? Het idee is toch juist dat de krachten op je boot niet groter worden door het teveel aan zeil? In feite heb je zelfs minder zeil dan bij meer bruikbare windkracht, want het mastoppervlak, bootoppervlak, eventueel opgerolde voorzeiloppervlak, etc. wordt relatief steeds groter. Dus relatief steeds minder zeil beschikbaar voor dezelfde krachten. Daarom is aan de wind zeilen bij veel wind ook steeds lastiger.
Of denk ik nu helemaal gek?
Nee hoor , maar toch heb je het niet bij het rechte eind.
Uiteraard verminder je met reven de KRACHT op het zeil maar de DRUK oftewel de kracht per m2 neemt met het kwadraat van de windsnelheid toe. Aangezien net deze druk is die elke m2 ven je zeil moet kunnen verdragen zonder teveel te vervormen of kapot te gaan moet een echt stormzeil gemaakt zijn van een zwaarder, sterker doek dan een normaal zeil.
Maar dat speelt pas bij echt veel wind omdat zeilen in het algemeen flink wat winddruk kunnen verdragen voor ze kapot gaan.
Ad
Mits genoeg weggerold zou de kracht op zich geen issue moeten zijn.
Houdt je nog 2 issues over:
- de vorm van een (ver) ingerold zeil is knudde, zelfs als je de worst aan de voorstag verwaarloost. Alle bolling in het zeil wordt "afgewikkeld" waardoor je een windzak krijgt in plaats van een vlak zeil. De schuim stroken of ingenaaide lijnen achter de voorstag zijn slechts voor een klein reefgebied enigszins effectief (afhankelijk van uitvoering, leeftijd en onderhoud).
- De krachtsinleiding in een (ver) ingerold zeil is niet goed. Het zeildoek wordt verkeerd belast. Een normaal gereefde fok is nog enigszins verstijfd zodat krachten grotendeels optreden waar ze moeten optreden.
Als je eens met 9BF over de steiger loopt, let dan eens op de rolfokken en rolfokhoezen die geluid maken. 9BF is vaak in staat bij een klein stukje oppervlak zoveel spanning te zetten dat alle speling vrij komt en de aldus uitgerolde zak slijt redelijk hard.
Bij toepassing van rolreefgenua als stormfok moet je daarnaast nog rekening houden met de situatie dat de fok niet wil oprollen en de situatie dat de reeflijn breekt. Beide oorzaken zijn voldoende voor stress aan boord en zeer waarschijnlijk schade.
Trek je eigen conclusie, maar met 8BF wil ik eigenlijk niet meer varen met rolreef zeilen.