Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overlevingsstrategie bij zware stormen

Overlevingsstrategie bij zware stormen 22 dec 2017 10:08 #900939

En mijn grootzeil is wit, niet oranje. Ipv stormfok rol ik gewoon mijn reefbare rolhar in. Rolhar heeft profiel van cirkeldeel en kan inrollen tot zakdoekje. Mijn grootzeil is best stevig spul, gemaakt om 20 sqrm te weerstaan tot 22 knts. Als ik het reef, dan heb ik 5,.. sqrm op dezelfde versterkingen.
De kracht op het zeil moet toch ongeveer hetzelfde zijn? Anders zou het een beetje zinloos zijn om te reven toch? Het idee is toch juist dat de krachten op je boot niet groter worden door het teveel aan zeil? In feite heb je zelfs minder zeil dan bij meer bruikbare windkracht, want het mastoppervlak, bootoppervlak, eventueel opgerolde voorzeiloppervlak, etc. wordt relatief steeds groter. Dus relatief steeds minder zeil beschikbaar voor dezelfde krachten. Daarom is aan de wind zeilen bij veel wind ook steeds lastiger.
Of denk ik nu helemaal gek?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 25 dec 2017 16:46 #901947

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Net filmpje; mooie rust aan boord:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 28 dec 2017 09:10 #902442

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Sunday schreef
Net filmpje; mooie rust aan boord:

Ja je wil graag dat het op deze manier gaat!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 28 dec 2017 09:46 #902447

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
Sunday schreef :
Net filmpje; mooie rust aan boord:

Hahaha.. ik denk dat men dat potje schaak ook wel bewust opvoert om te laten zien dat de zaak volledig onder controle is..

Maar verder inderdaad een interessant filmpje.
Aanvankelijk loopt de boot voor top en takel en beweegt op een beetje rollen na heel rustig. De man aan dek kan in alle rust doen wat ie te doen heeft. Op zeker moment gaat de stormfok omhoog, wordt het stuurwiel vastgezet en gaat men zo te zien bijliggen (zoals de titel van het filmpje ook zegt). Er is in ieder geval weinig voorwaartse snelheid meer. Maar helemaal lekker gaat dat toch niet, zo te zien. de boot komt dwars op de wind te liggen en er komt tamelijk wat water in de kuip. In de laatste beelden wordt er weer gestuurd en loopt de boot weer op een ruimere koers weg; dat bevalt kennelijk toch beter.

Men bevindt zich kennelijk in de zuidelijke Pacific. Ik vraag me af hoeveel bft we zien op het filmpje. In het begin zie je een top van een golf waaien, maar meer dan 8 bft lijkt me dit niet.
Laatst bewerkt: 28 dec 2017 09:48 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 28 dec 2017 10:13 #902451

lodewijk stegman schreef :
Sunday schreef :
Net filmpje; mooie rust aan boord:

Hahaha.. ik denk dat men dat potje schaak ook wel bewust opvoert om te laten zien dat de zaak volledig onder controle is..

Maar verder inderdaad een interessant filmpje.
Aanvankelijk loopt de boot voor top en takel en beweegt op een beetje rollen na heel rustig. De man aan dek kan in alle rust doen wat ie te doen heeft. Op zeker moment gaat de stormfok omhoog, wordt het stuurwiel vastgezet en gaat men zo te zien bijliggen (zoals de titel van het filmpje ook zegt). Er is in ieder geval weinig voorwaartse snelheid meer. Maar helemaal lekker gaat dat toch niet, zo te zien. de boot komt dwars op de wind te liggen en er komt tamelijk wat water in de kuip. In de laatste beelden wordt er weer gestuurd en loopt de boot weer op een ruimere koers weg; dat bevalt kennelijk toch beter.

Men bevindt zich kennelijk in de zuidelijke Pacific. Ik vraag me af hoeveel bft we zien op het filmpje. In het begin zie je een top van een golf waaien, maar meer dan 8 bft lijkt me dit niet.

Running under bare poles, then setting the storm jib and heaving to in a slightly unconventional way, with just a backed storm Jib. Wind about 40 knots seas about 3-4 meters or so on average. The wind picked up for a while when we where hove to maybe to nearer 50 for an hour or so. One bigger wave caught us badly as shown near the end of the video. But overall pretty mild conditions and a good practise session, and playing chess under the dodger beat having to hand steer out in the open.

Note some slightly weird distortions caused by the youtube anti camera shake filter making the bow seem to flex (which it wasn't, she is a very strong boat).

Blizzard is a very strong 64 foot aluminium expedition schooner designed by Graham Radford, I was crew for this trip from Hobart to Puerto Montt in Chile.


Milde condities en een goede oefening zoals ze zelf zeggen. Goed bezig dus. De dingen oefenen onder mildere omstandigheden. Zeilen is eigenlijk net als in het leger: skills and drills.
Laatst bewerkt: 28 dec 2017 10:28 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 28 dec 2017 10:29 #902452

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Rob10 schreef :
Zeilen is eigenlijk net als in het leger: skills and drills.

Nooit geweten zit jij in het leger?
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 28 dec 2017 10:40 #902454

Nog een filmpje in de categorie rustig en gecontroleerd: How to cross a bar safely in a trailer powerboat.



Geeft een vrij duidelijk uitleg over hoe je over golven moet varen. En waar je voor uit moet kijken. Bij een bar heeft een goede schipper maar te maken met 1 golf, op open zee wordt dat natuurlijk golf na golf.

Mijn vooroordeel is dat een moderne zeilboot zich meer kans heeft een golf voorbij te surfen dan zo'n oude langkieler. Leuk bij veel wind, maar niet bij zwaar weer. Surfen is natuurlijk een skil die je als schipper (en opstapper) voor zwaar weer zou moeten beheersen, maar waarbij je ook het benul moet hebben dat het wel eens tijd zou kunnen worden om te reven (of die stormfok eens uit te graven onder in de bakskist).

(@Roos: hoef jij niet te kijken, tenslotte heb jij dat boek "Zwaarweer zeilen" al gelezen B). Alleen de simulatie video's zijn natuurlijk wel duidelijker dan het boek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 28 dec 2017 10:40 #902455

Kapiteinmomo schreef :
Rob10 schreef :
Zeilen is eigenlijk net als in het leger: skills and drills.

Nooit geweten zit jij in het leger?

Vroegûh
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 28 dec 2017 10:52 #902459

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
Rob10 schreef :
Running under bare poles, then setting the storm jib and heaving to in a slightly unconventional way, with just a backed storm Jib. Wind about 40 knots seas about 3-4 meters or so on average. The wind picked up for a while when we where hove to maybe to nearer 50 for an hour or so. One bigger wave caught us badly as shown near the end of the video. But overall pretty mild conditions and a good practise session, and playing chess under the dodger beat having to hand steer out in the open.

Milde condities en een goede oefening zoals ze zelf zeggen. Goed bezig dus. De dingen oefenen onder mildere omstandigheden. Zeilen is eigenlijk net als in het leger: skills and drills.

Ik had begeleidende tekst nog niet gelezen, maar naar nu blijkt schatte ik het nog wat te optimistisch in; 40 knopen zit aan het eind van van 8 bft en 50 knopen is gewoon 10 bft. Daarbij zeeën van 3-4 m. vind ik dan nog meevallen voor een plek als de zuidelijke oceanen.

Hoe dan ook, leerzaam filmpje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 28 dec 2017 11:32 #902468

steef ton schreef :
En mijn grootzeil is wit, niet oranje. Ipv stormfok rol ik gewoon mijn reefbare rolhar in. Rolhar heeft profiel van cirkeldeel en kan inrollen tot zakdoekje. Mijn grootzeil is best stevig spul, gemaakt om 20 sqrm te weerstaan tot 22 knts. Als ik het reef, dan heb ik 5,.. sqrm op dezelfde versterkingen.
De kracht op het zeil moet toch ongeveer hetzelfde zijn? Anders zou het een beetje zinloos zijn om te reven toch? Het idee is toch juist dat de krachten op je boot niet groter worden door het teveel aan zeil? In feite heb je zelfs minder zeil dan bij meer bruikbare windkracht, want het mastoppervlak, bootoppervlak, eventueel opgerolde voorzeiloppervlak, etc. wordt relatief steeds groter. Dus relatief steeds minder zeil beschikbaar voor dezelfde krachten. Daarom is aan de wind zeilen bij veel wind ook steeds lastiger.
Of denk ik nu helemaal gek?

Nee hoor , maar toch heb je het niet bij het rechte eind.
Uiteraard verminder je met reven de KRACHT op het zeil maar de DRUK oftewel de kracht per m2 neemt met het kwadraat van de windsnelheid toe. Aangezien net deze druk is die elke m2 ven je zeil moet kunnen verdragen zonder teveel te vervormen of kapot te gaan moet een echt stormzeil gemaakt zijn van een zwaarder, sterker doek dan een normaal zeil.
Maar dat speelt pas bij echt veel wind omdat zeilen in het algemeen flink wat winddruk kunnen verdragen voor ze kapot gaan.
Ad
Laatst bewerkt: 28 dec 2017 11:33 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 28 dec 2017 12:01 #902473

Jaa, daar heb je natuurlijk gelijk in. Zelfde kracht op een kleiner oppervlak, dus meer kracht per sqrm zeil. Stom, had ik niet aan gedacht en dank! Voor de krachten op de diverse hoekpunten, schoten etc, maakt het dan natuurlijk weer minder (=niets) uit, zoals ik in m'n verhaaltje aangaf, zodat de schoten, vallen etc niet zwaarder hoeven te worden uitgevoerd. Klopt allemaal en vandaar dat er zwaarweer-zeilen bestaan. Gesnopen!
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 28 dec 2017 12:34 #902480

Overigens worden rolreefzeilen soms gemaakt met zwaarder doek in het deel wat deels ingerold meer wind moet kunnen hebben .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 28 dec 2017 13:03 #902487

Ik heb geen wedstrijdzeilen, maar typische toerzeilen en heb de zeilmaker wel om een reefbare har gevraagd. Ik zie niet echte versterkingen in het voorste deel, maar de algehele kwaliteit is wel wat zwaarder dan normaal, lijkt het. Ik heb al met zwaarder weer (33-38 knts) met mn tuigje gezeild, gereefd. Wat me vooral opvalt is dat mijn har redelijk goed van vorm blijft als het tot een zakdoekje ingerold is. Mijn grootzeil wordt bij een derde rif wel vrij vlak, maar daar is natuurlijk niet zoveel mis mee, als de omstandigheden eisen dat ik dat derde rif zet (nog niet mee gemaakt. 33-38 knts wind is met het tweede rif nog goed te doen).
Maar kan heel goed zijn dat als je dat langer dan een dag mee maakt dat dan de behoefte aan een stormzeil wel (veel) groter wordt.
Nu ja, voor de CAMr moet ik toch een stormfok verplicht aan boord hebben. Ik ga maar eens van de nood een deugd maken door daar wat mee te experimenteren.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 28 dec 2017 14:23 #902503

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Dat bijliggen met alleen de fok bak ga ik zeker nog eens proberen.
Wellicht geeft dat nog een beter resultaat. Zal wel per schip verschillen.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 28 dec 2017 14:31 #902505

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Vinni schreef :
Dat bijliggen met alleen de fok bak ga ik zeker nog eens proberen.
Wellicht geeft dat nog een beter resultaat. Zal wel per schip verschillen.

Vinni

Denk dat je dan je bronzen bezaan ook nodig hebt.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 28 dec 2017 14:54 #902511

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2398
Vinni schreef :
Dat bijliggen met alleen de fok bak ga ik zeker nog eens proberen.
Wellicht geeft dat nog een beter resultaat. Zal wel per schip verschillen.

Vinni

Bij mijn langkieler lukt dat niet goed. Hij begint altijd weer vaart te lopen en gaat dan door de wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 28 dec 2017 15:12 #902516

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Sunday schreef :
Net filmpje; mooie rust aan boord: [...]
Die rust en "iets voor jezelf gaan doen" is wel een terugkerend thema in filmpjes mbt bijdraaien c.q. bijgedraaid gaan liggen (to heave-to).



Skip Novak zorgt er trouwens wel voor dat hij niet dwars op wind en golven uitkomt.

Van de good old techniek van het bijliggen om een storm uit te rijden (to ly-to) kan ik eigenlijk geen enkel filmpje vinden; daar moet ik het gewoon hebben van de "Zeilen op zee" van Coolhaas uit het rijtje boeken van m'n vader. Vervlogen tijden.

Ik prefereer zelf klein water dan wel een veilige haven. :)
Maar de volgende keer met het gezin op het IJsselmeer ga ik het eens uitproberen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 28 dec 2017 15:30 #902523

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Mast eraf door 14m monstergolf bij jachie van 36voet:
www.yachtingworld.com/features...sted-off-spain-77073
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 28 dec 2017 18:57 #902569

Yellow Boat schreef :
steef ton schreef :
En mijn grootzeil is wit, niet oranje. Ipv stormfok rol ik gewoon mijn reefbare rolhar in. Rolhar heeft profiel van cirkeldeel en kan inrollen tot zakdoekje. Mijn grootzeil is best stevig spul, gemaakt om 20 sqrm te weerstaan tot 22 knts. Als ik het reef, dan heb ik 5,.. sqrm op dezelfde versterkingen.
De kracht op het zeil moet toch ongeveer hetzelfde zijn? Anders zou het een beetje zinloos zijn om te reven toch? Het idee is toch juist dat de krachten op je boot niet groter worden door het teveel aan zeil? In feite heb je zelfs minder zeil dan bij meer bruikbare windkracht, want het mastoppervlak, bootoppervlak, eventueel opgerolde voorzeiloppervlak, etc. wordt relatief steeds groter. Dus relatief steeds minder zeil beschikbaar voor dezelfde krachten. Daarom is aan de wind zeilen bij veel wind ook steeds lastiger.
Of denk ik nu helemaal gek?

Nee hoor , maar toch heb je het niet bij het rechte eind.
Uiteraard verminder je met reven de KRACHT op het zeil maar de DRUK oftewel de kracht per m2 neemt met het kwadraat van de windsnelheid toe. Aangezien net deze druk is die elke m2 ven je zeil moet kunnen verdragen zonder teveel te vervormen of kapot te gaan moet een echt stormzeil gemaakt zijn van een zwaarder, sterker doek dan een normaal zeil.
Maar dat speelt pas bij echt veel wind omdat zeilen in het algemeen flink wat winddruk kunnen verdragen voor ze kapot gaan.
Ad

Mits genoeg weggerold zou de kracht op zich geen issue moeten zijn.

Houdt je nog 2 issues over:
- de vorm van een (ver) ingerold zeil is knudde, zelfs als je de worst aan de voorstag verwaarloost. Alle bolling in het zeil wordt "afgewikkeld" waardoor je een windzak krijgt in plaats van een vlak zeil. De schuim stroken of ingenaaide lijnen achter de voorstag zijn slechts voor een klein reefgebied enigszins effectief (afhankelijk van uitvoering, leeftijd en onderhoud).
- De krachtsinleiding in een (ver) ingerold zeil is niet goed. Het zeildoek wordt verkeerd belast. Een normaal gereefde fok is nog enigszins verstijfd zodat krachten grotendeels optreden waar ze moeten optreden.

Als je eens met 9BF over de steiger loopt, let dan eens op de rolfokken en rolfokhoezen die geluid maken. 9BF is vaak in staat bij een klein stukje oppervlak zoveel spanning te zetten dat alle speling vrij komt en de aldus uitgerolde zak slijt redelijk hard.

Bij toepassing van rolreefgenua als stormfok moet je daarnaast nog rekening houden met de situatie dat de fok niet wil oprollen en de situatie dat de reeflijn breekt. Beide oorzaken zijn voldoende voor stress aan boord en zeer waarschijnlijk schade.

Trek je eigen conclusie, maar met 8BF wil ik eigenlijk niet meer varen met rolreef zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 28 dec 2017 19:09 #902573

Yellow Boat schreef :
Aangezien net deze druk is die elke m2 ven je zeil moet kunnen verdragen zonder teveel te vervormen of kapot te gaan moet een echt stormzeil gemaakt zijn van een zwaarder, sterker doek dan een normaal zeil.
Maar dat speelt pas bij echt veel wind omdat zeilen in het algemeen flink wat winddruk kunnen verdragen voor ze kapot gaan.
Dat is niet waar hoor. Stormzeilen kunnen jusit van lichter doek gemaakt worden dan de standaard zeilen. Dat dit op kleinere boten vaak niet gedaan word is voor een praktische reden en wel de simpele dat er maar 2 of 3 doekgewichten bestaan die standaard in de fel oranje kleur komen van de fabrikant.

De stormzeilen op mijn boot zijn bijna 100 gram lichter dan de HA fok en het grootzeil en nog van Dacron ipv dyneema ook.
Het is de resulterende kracht op de hoekversterkingen welke bepaald he sterk iets gemaakt moet worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 28 dec 2017 19:12 #902574

JotM schreef :
Ik prefereer zelf klein water dan wel een veilige haven. :)

Een haven als in "niet uitvaren" of als in "met zwaar weer een haven in vluchten"?

Met 9BF manouvreren in de haven lijkt me een uitdaging :pinch:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 28 dec 2017 19:34 #902577

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29153
Sunday schreef :
Mast eraf door 14m monstergolf bij jachie van 36voet:
www.yachtingworld.com/features...sted-off-spain-77073

Zieje wel! Houten boten zijn niet sterk genoeg.... :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 28 dec 2017 19:35 #902579

reuver schreef :
Met 9BF manouvreren in de haven lijkt me een uitdaging :pinch:
Precies, als het hard genoeg waait dan gaat dat inderdaad niet meer lukken. Deze herfst heb ik geprobeerd de haven van Kodiak binnen te komen. Ik moest door een redelijk smal kanaal wat recht tegenwind was, dat was opzich wel te doen, al ging ik op 1 moment heel langzaam achteruit toen er een flinke windvlaag overkwam, ondanks dat ik de motor volgas aan had staan. Ik had de hoop dat de wind in de haven minder zou zijn, maar die stond er wel dwars op. Na een eerste testje om te zien hoe de boot nog naar zijn roer luisterde halvewind heb ik heel snel besloten om weer terug te gaan. In het smalle kanaal was een tanksteiger die precies met de neus in de wind lag en met een heel erg grote vissersboot aan de kade er net bovenwinds van. Dat hoekje opgezocht, maar ik had drie pogingen nodig om de boot aan de teleggen. De tweede keer was er iemand die in relatieve veiligheid op de steiger wist te springen waardoor de 3e poging pas een success werd.
Als ik getracht had de haven in te gaan was er een hoop schade van gekomen, en niet alleen aan mijn boot.

Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 28 dec 2017 19:39 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 28 dec 2017 19:57 #902584

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
reuver schreef :
JotM schreef :
Ik prefereer zelf klein water dan wel een veilige haven. :)

Een haven als in "niet uitvaren" of als in "met zwaar weer een haven in vluchten"?

Met 9BF manouvreren in de haven lijkt me een uitdaging :pinch:

Als in "niet uitvaren". Ik ben overigens een liefhebber van kleine bootjes, als het even kan nog open ook. Dan ligt de grens van "Niet meer uit/-binnenvaren" al véél eerder dan bij 9 Bft [link] .

Hieronder één van mijn voorbeelden; twee keer kapseizen in één seizoen was ook hem te gortig.

"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 28 dec 2017 21:50 #902616

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Hier nog wat beelden van een boot “hove to” met echte wind:


En tuttebellerij:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl