Allemaal geweldig die overlevings-strategiën maar als je boot te klein is gaat het gewoon mis op een gegeven moment.
Ik dacht van het najaar wel ff de oversteek naar Corsica te doen in mijn eentje in mijn 22 voeter. Vol goede moed begon ik half oktober. Na de eerste harde winden en golven met de bijbehorende angst momenten besloten om lekker rond de kust te blijven varen.
Enfin, de afgelopen maanden flink wat ervaring opgedaan. Drie weken geleden de laatste keer de zee op geweest. Een constante wind van 30km/h zeilt heerlijk in mijn Etap. Ik koers langs de Lérins eilanden bij Cannes richting het ruime sop. De wind wakkert aan naar 45km/h in tien minuten. Ok, gaan we reven? Ik besluit door te gaan en in de daaropvolgende 10 minuten wakkert het aan tot 60km/h en ook de golven beginnen te komen.
Ik gooi alle zeilen los en in de wind en laat als de gesmeerde bliksem alles naar beneden komen. En maak rechtsomkeer naar beschutting tussen de twee eilanden in. Zelfs zonder zeil helt de boot flink over.
Ik zet koffie en wacht een anderhalf uur. Het wordt niet echt minder maar de tijd begint te dringen want de dagen zijn kort. Ik gebruik een stukje van de rolgenua om tussen de eilenden uit te komen maar eenmaal op zee rol ik die weer snel in. Ik zie de golven breken en het water er af vliegen. Ok, denk ik, dit gaat spannend worden. De golven waren niet eens heel hoog (alhoewel ik die muur van water achterop best wel eng vond
), misschien anderhalf met uitschieters naar twee meter maar de kracht die daarachter geschuild gaat is niks voor een bootje van één ton en 22 voet.
De golven komen met zo'n geweld binnen, dat was echt interessant en beangstigend. Doordat de wind uit een andere hoek kwam duwde die me soms iets uit koers waardoor de golven niet mooi haaks op mijn achterschip kwamen. Ik ging met 6 knopen vooruit en de golven haalden me in no time in. En soms verloor ik compleet mijn koers als ik de golftop af kwam (ingehaald werd). Ik hing met zo'n kracht aan mijn helmstok dat ik dacht ok, ik weet niet of mijn roer deze krachten leuk vind en als het breekt ben ik de klos. En als ik soms uit koers raakte door de golf die me inhaalde heeft de boot gewoon wat tijd nodig om zich weer op te richten en de koers te herstellen en "beng" daar beukte de volgende golf alweer in. Ik vloog van links naar rechts met één gedachte, want ik heb het boek ook gelezen van Peter Brice, één golf op de zijkant en ik lig plat met een gebroken mast.
Op een gegeven moment kreeg ik de gang te pakken door tussen de golven in een aantal seconden door koers te veranderen richting beschutting achter het éérste eiland en haven en als de golf me inhaalde de kont van mijn notendoppie recht in de golf te gooien om het geweld op te vangen.
Moraal van mijn verhaal. Je kan met alle goede voorbereiding en uitrusting nou eenmaal niet veranderen wanneer je bootje aan zijn max komt. Mijn windsnelheden zijn windkracht 7 met misschien uitschieters naar 8, dat wordt nog niet eens storm genoemd. Dus echte storm wil ik écht niet meemaken in deze zeilboot. En inderdaad, ik geloof niet zo snel dat ik in een echte storm zal zinken als ik mezelf desnoods binnen opsluit. Maar wat heb ik daar aan als mijn mast breekt, ik alles onder gekotst heb en vol builen en schrammen zit of erger na een rollercoaster binnenboord?
Dus nee voor mij begint de juiste overlevingsstrategie bij allereerst de max van je boot leren kennen en daar de windkracht op aanpassen. En ik wil zeker windkracht 8 en 9 (storm
) meemaken in een zeilboot maar wel van het dubbele formaat en gewicht.