Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 75 & 30Mijls

75 & 30Mijls 17 aug 2019 21:54 #1073930

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Een perfecte rond qua draai scheelt alweer een kwartier, dan mag de rest hetzelfde blijven. Meer wind is niet alles, het mooiste is niet alleen geen kruismijlen maar bij veel wind ook nog erg veel ruime wind mijlen. Bij 60 TWA is er bijna geen verschil tussen 12 en 20 knopen TWS, namelijk maar 6,8 versus 7,0. De winst zit hem in de hoeken boven de 90 graden het liefst met de golven van achteren. Die plekken weet ik ondertussen wel te vinden en dan het liefst het zeil over BB om de golven weer een paar graden minder dwars in te krijgen.

Heb er al weer zin in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 17 aug 2019 22:34 #1073935

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Ook de spinaker er maar weer eens bij ingevuld. Crew default 475.

1) Bij 90 TWA 0,3 knoop winst tot en met 12 TWS, meer wind geeft hij aan beter de HA te gebruiken met vol grootzeil.
2) Bij 135 TWA 0,7 knoop winst tot en met 10 TWS, daarboven wederom HA en grootzeil
3) Bij 165 TWA 0,3 winst, het dubbele bij erg weinig wind

Ergo, voor de 75 mijls, waar we zeilen met naar verwachting 12 knopen of meer wind, kan je stellen dat de spinaker 0,3 winst geeft en dat het alleen zin heeft dat ding te zetten indien de TWA 150 of hoger is. Golven niet meegerekend uiteraard.

Dat is een verassing voor me: 0,3 winst maar alleen bij TWA >150 (grofweg). Dan doet mijn grootzeil dus toch gewoon echt wel mee als ik die laat staan en aan de teugels weet te houden. Eigenlijk ook een voordeel van dit zeil, geen spinaker nodig in veel gevallen, ook wel weer jammer eigenlijk :laugh: :laugh: :laugh:

Ook de genua er eens instoppen, ander keertje. Dan geeft het systeem aan wat beter is de HA of de G2.

Gr Michel

Edit: >150 TWA hebben we de laatste ronde voor een mijl 14 gehad. Dit dus voor 2 uurtjes maakt samen een winst van 0,6 mijl is zo'n 5 minuten. Poeh, wat een werk eigenlijk voor 5 minuutjes sneller zeilen en wat een risico, het zal 1 keer misgaan. Maar zoals gezegd, ik vaar nu al ruim boven polar door de golven, wie weet blijf ik er dan juist nog langer op zitten en is de winst hoger, dat zou echt helpen.

Onder de 11 uur kan zeker zonder kruisrak. Nog veel sneller door de spinaker te zetten is echter dus lastig door mijn grote grootzeil.

Hmmmm
Laatst bewerkt: 17 aug 2019 23:24 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 17 aug 2019 23:21 #1073944

Gaaf man, deze analyse.

Wil je misschien mijn boot kopen? Een 'normale' optima 101?
:laugh: :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 17 aug 2019 23:23 #1073945

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Dan moet ik gaan spinakeren, wordt ik moe van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 18 aug 2019 07:27 #1073988

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Zal je wel fit zijn geweest gezien de laatste tocht hoe laat denk je Dinsdag te vertrekken
Zoals ik het bekijken kan staat er maar een beetje wind zeg maar te weinig ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 18 aug 2019 07:55 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 18 aug 2019 07:58 #1074004

volgens de experts kijken we naar de verkeerde verwachting Jaap. ;) , waarschijnlijk omdat ie slechter uitkomt.
Maar de draaiing is er nu ook uit, dinsdag is nu twee uur langzamer dan maandag.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 18 aug 2019 08:01 #1074007

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Nou al die voorspellingen liggen dicht bijelkaar.
En ook nog onweersbuien brrrr..
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 18 aug 2019 08:03 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 18 aug 2019 08:27 #1074022

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Voor wie het laatste hoofdstuk ook nog wilde weten:

In de ORC software heb ik nu ook de genua gestopt en het juiste default bemanningsgewicht. Ik heb nu 2 staatjes, eentje met full crew, genua 2 en spinaker (harder kan ze niet zeg maar) versus solo, geen spi en alleen een HA. Bij solo staan de verschillen die je minder hard hoeft te zeilen dan full crew.


@ Roozeboos, ..... laat maar

@ Momo, weet ik nog niet. Maandag is ook nog open. Hangt ook van het andere team af zeg maar. Zit wel allemaal aan elkaar van onzekerheden.


Gr Michel
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 18 aug 2019 08:28 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 18 aug 2019 08:35 #1074028

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Beauty schreef :

@ Momo, weet ik nog niet. Maandag is ook nog open. Hangt ook van het andere team af zeg maar. Zit wel allemaal aan elkaar van onzekerheden.

Gr Michel

Nou de voorspelling is duidelijk genoeg, behouden vaart vooral morgen
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 18 aug 2019 09:36 #1074043

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
@ jaap, waar zie jij weinig wind dan voor dinsdag en hoeveel dan? Zelfs de harmonie van 06:00 geeft voor dinsdag een poep wind tot 08:00.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 18 aug 2019 09:42 #1074046


3 stuks kruisrak voor dinsdag.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 18 aug 2019 09:43 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 18 aug 2019 09:52 #1074053

@Michel,

ik heb jouw polar (full crew) even naast die van de snelste D34 gezet, die heeft een bemanningsgewicht van 647 kg opgegeven. Een spi en HA.
Dit is de meetbrief:

Bijlage:

Bestandsnaam: helder.pdf
Bestandsgrootte:281 KB


Vergelijking van de polars:



Aan de wind is de Beauty sneller bij 6 en 8 kts wind.
Upwind angles zijn kleiner bij meer wind! En dat ondanks de HA van de Helder...

Van wanneer is het VPP dat je gebruikt? er is wel eea veranderd daarin, vermoedelijk.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 18 aug 2019 10:05 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 18 aug 2019 10:50 #1074070

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
@ Beauty: Je bent veel te ongeduldig wacht nou maar even op de optimale dag dan gaan we in een directe confrontatie in de solo klasse om de boeien, is veel leuker dan in je eentje hobbelen, en heeft tevens als voordeel dat je al gelijk een conclusie kan trekken aangaande wie er de lijstaanvoeder wordt.

Met deze voorspellingen ga ik mijn tijd niet verknoeien op het IJsselmeer
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 18 aug 2019 10:51 #1074071

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1233
Ook ik volg 't met interresse. Moet er eigenlijk bij het terugrekenen naar polar performance, geen rekening gehouden worden met de hoogte van de masten? De vpp windsnelheden gaan uit van 10m hoogte. Of doet dat er hier niet toe?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 18 aug 2019 10:54 #1074072

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 504
De vpp is gebaseerd op windsnelheid op 10m hooogte en de wind verwachting ook
200 myls 'SOLO' - www.200myls.nl
Laatst bewerkt: 18 aug 2019 10:55 door ZZZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 18 aug 2019 11:03 #1074076

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Die van mij is uit 2006 versie manager 2.

Viel mij ook al op. Naarmate de tijd vordert, kan de Dehler 34 (en wellicht ook veel andere schepen) steeds harder en harder blijkbaar. De polar die ik heb af fabriek is echt niet op basis van solo crew weight. Ook zit daar al een spinaker bij. In 2006 ben ik al sneller (VPP) blijkbaar dan die originele polar, alleen solo met alleen een HA kom ik in de buurt van die polar uit 1988. En nu uit de huidige database (2019 mailspeed) blijkt dat het weer sneller en sneller kan. Zelfs boot, andere ervaringen en zeker andere formules blijkbaar.

Voor mij is het van belang ergens een referentie te gebruiken, welke dat ook is. Ten opzichte van die referentie meet ik af of iets helpt of niet. Ik heb tot op heden altijd die uit 1989 in mijn hoofd gehad. Het is even wennen want de getalletjes zijn anders, maar ik ga voor nu aanhaken op de getallen uit mijn VPP van 2006. Dit omdat ik die ook kan aanpassen op mijn oude PC. Mocht het daadwerkelijk nog harder kunnen dan dat, dan heb ik alleen maar reserve in mijn prestatie. En wie wil er nu niet 11 uur gemiddeld boven polar zeilen, veel leuker toch dan 95% :laugh:

Solo / DH zitten we op 100% polar (die uit 2006) gemiddeld of er iets boven. Full crew met spi kan het volgens die oude formules uit 2006 nog 0,3 sneller, een 45 minuutjes. Waarschijnlijk nog meer, gezien de data uit sailspeed. Ergens houdt het natuurlijk wel op he! Achter de schermen ook wat discussies, golven zitten echt nog niet in de vergelijking van die van 2006. Nu wel blijkbaar omdat daar ook de snelheden echt toenemen. Bij TWA 90 of lager is Helder zo rond de max 0,25 sneller, maar bij TWA 135 al gemiddeld 0,6 en nog dieper gemiddeld 0,8. Dat klopt met mijn gevoel en onze ervaring van de laatste 75 mijls.

Voor nu is nog steeds de data uit 2006 mijn referentie, puur omdat ik daar in de software zaken kan aanpassen.

Gr Michel

Edit: maar wat een verschil aan de wind bij 20 knopen full crew of solo. Zijn bemanningsgewicht geeft bij mij (versie ORC 2006) afgerond 6,5 aan de wind bij 20 knopen, solo maar net boven de 6,0. Meat helps!
Laatst bewerkt: 18 aug 2019 11:11 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 18 aug 2019 11:20 #1074079

666 schreef :
Ook ik volg 't met interresse. Moet er eigenlijk bij het terugrekenen naar polar performance, geen rekening gehouden worden met de hoogte van de masten?

Dat moet wel aan boord met een live-performance-meting (zoals Tactictool, Voyager, en andere sw, de roosmux etc). Daar moet je corrigeren voor de hoogte waarop de windset zit.
Maar... de masthoogte wijzigt ook weer met helling, en die wijzigt weer met TWA: aan de wind meer dan ruime wind.
Ooit een spreadsheet van gemaakt voor mijn mast van 17 meter hoog (de windset).
Dan krijg je zoiets, de procenten die je langzamer mag dan de te hoge windmeting zegt:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 18 aug 2019 11:22 #1074080

Beauty schreef :
Meat helps!

Of echte domme waterballast ;-)

Maar het scheelt idd. Op trimclinics kijken we wel eens wat het scheelt (met 6 a 8 kts true)
Dan is 1 man van lij naar loef 1 a 2 % hogere performance. Dus ca 1% voor op de rail of niet aan boord.
6 man aan loef zal dan zo'n 5% schelen bij mijn zware boot, en nog wat meer bij de Beauty.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 18 aug 2019 11:31 #1074088

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1233
@ZZZ. Ja inderdaad, en dat betekent dat waarschijnlijk de waargenomen wind aan boord meer, en de warewind hoeken waarschijnlijk ook niet helemaal correct weergegeven worden op de instrumenten toch? Dus die kan je niet rechtstreeks op je 10m polar leggen zonder correctie. Tenzij je windmeter op 10m zit natuurlijk. Of maak ik 't nu nodeloos gecompliceerd?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 18 aug 2019 11:36 #1074090

  • Amazone
  • Amazone's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Je kan die Helder niet vergelijken met de Beauty. Dat is een hele andere boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 18 aug 2019 11:40 #1074091

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
@666 het zit hem in de details, ik zoek vooralsnog eerst een nieuwe rode draad. Die laatste 0,1 knoop of 3 graden aan de wind in golven doen me nog helemaal niks. Zover ben ik nog niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 18 aug 2019 11:42 #1074092

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
@ Amazone, klopt is een JV
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 18 aug 2019 11:45 #1074093

  • Amazone
  • Amazone's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Klopt. Dan moet je jouw prestaties toch niet spiegelen aan zijn polar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 18 aug 2019 11:51 #1074096

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 504
666 schreef :
@ZZZ. Ja inderdaad, en dat betekent dat waarschijnlijk de waargenomen wind aan boord meer, en de warewind hoeken waarschijnlijk ook niet helemaal correct weergegeven worden op de instrumenten toch? Dus die kan je niet rechtstreeks op je 10m polar leggen zonder correctie. Tenzij je windmeter op 10m zit natuurlijk. Of maak ik 't nu nodeloos gecompliceerd?

Mits goed gecalibreerd is de windhoek die de instrumenten geven correct. Ze meteen immers windhoek en snelheid op dezelfde hoogte en dus kan twa correct betekend worden.
Correctie voor je mast hoogte is alleen van belang voor als je de gemeten waardes wilt vergelijken met je Polar of de wind verwachting uit de grib file.





Gepost met de officiële Zeilersforum-app
200 myls 'SOLO' - www.200myls.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 18 aug 2019 11:54 #1074097

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
@ Amazone, klopt. Ik wacht nu op een aanpassing door @ BK :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 1.063 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl