De Beauty zal op alle koersen behalve aan de wind (de UA) sneller moeten zijn dan elke andere D34, en bij elke windsnelheid. Dat krijg je met die zeilvoering (uitgebouwd, en genaker).
Maar aan de wind heb je er boven zeg 8 kts alleen maar last van: teveel grootzeil, dus reven, en dan een niet optimaal zeil (te klein? te vlak?). Als je niet reeft maar wat slack geeft heb je er nog meer last van: te weinig voortstuwing, teveel drag. Foute lift-drag ratio.
Dit is de polar van 2015 van een snelle D34 1.75 diep, de Westwind:
Vanaf 52 graden moet je sneller kunnen, aan de wind moet je deze snelheden kunnen halen.
Het VPP verbetert elk jaar, maar de verschillen kunnen 2 kanten op, sneller moeten of langzamer mogen. De laatste 10 jaar hen ik geen trend gezien daarin. Jaar op jaar zijn de verschillen klein, plus of min 0,1 kts, meestal een stuk minder.
De snelheden uit de meetbrief varen (100% performance) is meestal wel te doen. De 24uurs varen we met gemiddeld 96 tot 98% van de polar. Aan de wind is natuurlijk wel het lastigste, de variaties in performance zijn daar het grootste.
En wat betreft de leeway en de TWA: de upwash compenseert heel netjes voor de leeway, de meetfout is max zo'n 2 graden aan de wind met 12 kts TWS.
Plaatje gemaakt uit de Speedguide (voor mijn boot).
Je ziet de totale AWA-fout door drift, helling en upwash voor verschillende windhoeken.
Wind bovenste lijn 6 kts, onderste 20 kts