plusfast schreef :
In vroeger tijden, veel vroeger, toen het IJsselmeer nog een echte Zuiderzee was, werd er met allerlei boten gevaren. Het meest voorkomende type was wel de botter, waarbij de deskundigen nog onderscheid maken tussen de Westwal botters en de Zuidwal botters. Sommige plaatsen stonden bekend om hun grotere schepen, denk maar aan de Lemsteraak bijvoorbeeld. Maar juist een zuiderzeehaven die bekend stond vanwege de beroerde golfslag ter plaatse, Stavoren, had een veel kleiner scheepstype, de Staverse Jol. Op tijden dat de botters steeds in de golven doken en daarmee snelheid verloren ging de jol juist met iedere golf mee omhoog, en met het golfdal weer omlaag, wat veel comfortabeler was.
De Zuiderzee is niet meer, maar de golfslag is niet heel veel veranderd. En nog steeds kan het bij hardere wind juist prettiger zijn op een kleiner schip dan op een grote. Als je schip de lengte heeft van golftop naar golftop dan vaar je comfortabel, als je schip de lengte heeft van golftop naar golfdal ook, maar alles daartussen is oncomfortabel. Daarmee zou je voor iedere windsnelheid, en daarmee de veranderende golflengte, ook een andere lengte schip moeten hebben. Dat wordt wel wat prijzig...
Buiten het feit dat je Volendammer Kwak vergeet, die 1,5x zo groot is als een botter....
Heb je uberhaupt wel eens op een staverse jol gevaren met slecht weer? im kan het je sterk afraden met golven.
je leest ook dat ze slecht hoogte konden houden en vaak halve wind heen en terug. Of gewoon helemaal niet gingen.
ik heb wel eens zo'n ding van de hofstede afgehaald omdat hij na een 1/2 dag alleen maar halve wind heen en weer kon, en dus nooit het oppertje van Enkhuizen kon bereiken.
ze waren handig vanwege de gladde boorden, dat was makkelijk voor de zware netten.
ik heb 20 jaar mijn brood verdient op het ijsselmeer met zeilen, het blijft een kl*te plas met wind.
Ook in 25 reddingboot is het geen favoriet geworden.
met iets meer waterlijn pak je meerdere golven tegelijk, dat scheelt enorm in comfort.