Los van een weerstandsfactor is de formule voor weerstand van een plat vlak altijd 1/2*rho*v2 , ongeacht het medium ( althans als het een Newtons medium is) waarbij de rho de dichtheid van het medium is ( lucht 1,25 en water 1000) . Daaruit komt dan Newton/m2 en kg/m2 is dan dat getal gedeeld door 9,81 ( de versnelling van de zwaartekracht). Alleen bij hele hoge snelheden klopt het niet meer voor samendrukbare gassen als lucht waardoor e.e.a. niet helemaal opgaat voor bijv. een vliegtuig.
Niet proberen te begrijpen tyrouwens wat de versnelling van de zwaartekracht met stuw weerstand te maken heeft maar het is gewoon zo.
Door met de CW te vermenigvuldigen krijg je dan de werkelijke stuw weerstand. .
Voor een goede personenauto is die CW tegenwoordig ongeveer 0,2-0,25 . N.b. voor een fietser 0,9
nl.wikipedia.org/wiki/Weerstandsco%C3%ABffici%C3%ABnt
Voor een boot zal het ook wel ergens tussen 0,2 en 0,4 liggen.
Alleen ben je er dan nog niet want er komt ook nog de wrijvingsweerstand van de romp bij. Die is weliswaar lager dan de stuw weerstand maar kun je natuurlijk niet verwaarlozen.
Ook de golfweerstand van de boeggolf komt er bij .
Heelaas is het uitrekenen daarvan een heel stuk moeilijker en gaat voor dit draadje een beetje te ver vrees ik.
Ad