holtere schreef :
Wat doen zeilforumleden zelf met beperken van de windweerstand?
Op Bagheera is het dek behoorlijk glad en de vaste buiskap is erg klein. Er word standaard niets aan dek opgeslagen, bijboten gaan onderdeks, buitenboordmotoren wonen beneden deks in een speciaal luik. De reddingsboei hangt in de lengte richting in plaats van dwars op het hek. De lieren staan achter de kuip in plaats van erop.
Je praat echter over wind weerstand, wel eens nagedacht over de waterweerstand boven de waterlijn als je een golfje overneemt? Met een beetje een stevige wind heb ik op mijn boot regelamtig een ton of 6 water aan dek liggen, dat wil je zo snel mogelijk en zonder vertraging kwijt. Goede stroomlijn is dus niet alleen goed voor vermindering van de wind weerstand, maar ook voor het makkelijk afschudden van buiswater.
Tegenwoordig rekent vrijwel elke jachtontwerper de weerstand uit van een toerboot, mede ook om minimum motorvermogen te bepalen alsmede de range op de brandstof tank die ingebouwd word. Het hangt alleen voor 100% van de klant af waar de prioriteiten gelegd worden. meestal heeft een maximum hoeveelheid binnenruimte meer waarde dan die paar tiende knoop die je aan de wind zeilen kunt. Dus alle zooi word op dek opgeslagen, opbouwen zijn flink groot net als buiskappen en bimini's.
op een eventuele opvolger voor Bagheera word er ook iets minder prioriteit gesteld op wind weerstand, al zal ik nooit zaken op dek opslaan. Als je serieus de zee op gaat dan hoort alles wat los zit gewoon beneden deks te liggen.