SanderH schreef :
Het is (volgens de principes van een vleugelprofiel) zo dat de luchtsnelheid aan lij, hoger is dat aan loef. Allemaal afhankelijk van de bolling van het vleugeprofiel, de koorde etc.
Ik kan me voorstellen dat op een gegevenen moment die langzame(re) (loef)luchtstroom in de weg zit van de snelle(re) (lij)luchtstroom van het grootzeil.
Gezien die luchtsnelheid ook wel afhankelijk is van de bolling van de zeilen, is er dan geen "modus" te vinden om toch overlappend te varen en waar de beide luchtstromen elkaar versterken?
Het vleugelprofiel is een gesloten profiel, waarbij de onderkant van het profiel korter is dan de bovenkant. dat veroorzaakt opwaartse kracht wanneer het profiel voortgestuwd wordt. Het is dus niet zo dat een vliegtuig vooruit gaat vliegen als er windkracht 6 langs stroomt.
Als je een gesloten vleugelprofiel verticaal in de lengterichting van een boot plaatst en je stuwt de boot voort, dan wordt de boot voornamelijk scheefgetrokken. Hij gaat echt niet vanzelf varen, want er is geen voorwaartse kracht. Pas als je hem scheef gaat trimmen gebeurt er iets.
Het versterken van beide luchtstromen zou alleen maar kunnen als het zeilprofiel een bepaalde sterkte heeft. Ik vaar met dacron zeilen en als ik mijn genua te ver doorzet ten opzichte van mijn grootzeil dan gaat mijn grootzeil tegenbollen. Zou dat zeil van aluminium zijn dan zou het wellicht kunnen (over een boeg).
Bij de spleetwerking waar men vroeger over sprak, veronderstelde men dat in de spleet tussen het grootzeil en de genua de lucht versneld werd en voor extra voortstuwing zorgde.