Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Grootschoot en overloop vervangen naar Harken

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 28 apr 2019 10:24 #1041106

Fraai. De schoot is wel slecht gekozen. Meer dan 1:4 wil je niet. Loopt niet lekker uit met licht weer en je hebt te veel schoot in de kuip. Geen enkel voordeel aan een 1:8. Met een fine 1:4 Zit je dan op 1:16. Meer dan genoeg tot een voet of 38-40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 28 apr 2019 10:32 #1041111

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
Beste Bas, dit is een 6:1 En 24:1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 28 apr 2019 12:52 #1041148

dehler schreef :
De groot schoot met 8:1

6:1 Is zolang het nieuw is wellicht te doen, maar ik ging me er op den duur flink aan irriteren en ben terug naar 1:4 gegaan.
Laatst bewerkt: 28 apr 2019 12:54 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 28 apr 2019 13:22 #1041154

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
Als je wedstrijden zeilt dan kan ik mij dit voorstellen.
Ik vaar alleen recreatief en probeer wel de juiste trim en max. snelheid er uit te krijgen,
Voor de wind moet je inderdaad wat lijn naar binnen halen.
Voor mij werkt dit uitstekend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 28 apr 2019 13:44 #1041162

dehler schreef :
Als je wedstrijden zeilt dan kan ik mij dit voorstellen.
Ik vaar alleen recreatief en probeer wel de juiste trim en max. snelheid er uit te krijgen.

Dan is snel binnen kunnen halen toch net zo belangrijk (vlagen, gijpen etc?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 28 apr 2019 13:54 #1041164

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
Daar heb je helemaal gelijk in.
Alleen voor de wind en gijpen is het wat meer lijn.
Dat heb ik al bewust getest en binnen halen door de gelagerde blokken en 9 mm lijn gaat redelijk snel.
wrijving is minimaal.
Andere wind richtingen zijn goed te trimmen zonder veel lijn.
Ik wil niet meer terug naar de easymatic schoot voering.
Laatst bewerkt: 28 apr 2019 13:56 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 05 okt 2020 10:16 #1214425

  • Stryc9
  • Stryc9's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Beste Dehler,
ik sta op het punt dezelfde verbouwing op mijn Optima 101 door te voeren.
Helaas zijn je 'tinypic' foto's niet meer beschikbaar.
Zou je het resultaat nog 's kunnen posten?
Bvd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 07 okt 2020 07:19 #1215064

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7993
Ik heb het zo;



75mm vioolblok met ratel en klem als onderblok.
2x 57mm harken carbo achter elkaar aan de giek.
Laatste part zou normaal terug gaan naar een hondsvot op het 75mm vioolblok. Hier heb ik echter een takel met 40mm vioolblok met klem en hondsvot (onder en zichtbaar op de foto) op. Bovenste blok in die takel is een 40mm vioolblok.

Dit loopt super.

Foto is tijdens uitzoeken hoe eea nu moet lopen. De geknoopte finetrim wordt nog een gesplitste van Swiftcord.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 07 okt 2020 08:14 #1215079

Mooie duidelijke foto!

Ik heb het vergelijkbaar. 2 tips; gebruik kortere boutjes en gebruik een daar voor bedoelde shackle aan het blok. Je wilt niet een hele "ketting" aan harpen en shackles onder je grootschootblok. Bij een gijp valt deze dan van je brugdek/overloop naar beneden en kan dan klem komen onder de kar en een wang van je blok trekken.

Ten overvloede; het merendeel van de wrijving bij gelagerde blokken komt uit het touw zelf. Koop dun touw met een goede mantel en geen dik glibberpolyester. OOk deze oude lijnen zijn de blokken niet waard.

Zelf ben ik verwend met Gottifredi Maffioli swiftcord (mazzeltje) als schoot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 07 okt 2020 08:16 #1215083

dehler schreef :
Als je wedstrijden zeilt dan kan ik mij dit voorstellen.
Ik vaar alleen recreatief en probeer wel de juiste trim en max. snelheid er uit te krijgen,
Voor de wind moet je inderdaad wat lijn naar binnen halen.
Voor mij werkt dit uitstekend.

Heeft werkelijk niets met wedstrijdzeilen te maken. Ook niet met snel dicht trekken.

Heeft er mee te maken dat je een wanstaltige bos schoot in je kuip hebt liggen tijdens je vakanties en dat het met weinig wind niet lekker uitloopt. Met windje 3 ruimwind vind ik alles meer dan 1:4 irritant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 07 okt 2020 08:23 #1215087

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7993
boarderbas schreef :
Mooie duidelijke foto!

Ik heb het vergelijkbaar. 2 tips; gebruik kortere boutjes en gebruik een daar voor bedoelde shackle aan het blok. Je wilt niet een hele "ketting" aan harpen en shackles onder je grootschootblok. Bij een gijp valt deze dan van je brugdek/overloop naar beneden en kan dan klem komen onder de kar en een wang van je blok trekken.

Ten overvloede; het merendeel van de wrijving bij gelagerde blokken komt uit het touw zelf. Koop dun touw met een goede mantel en geen dik glibberpolyester. OOk deze oude lijnen zijn de blokken niet waard.

Zelf ben ik verwend met Gottifredi Maffioli swiftcord (mazzeltje) als schoot.
Bouten moeten idd nog even ingekort worden. Ketting valt mee hood. Kort harpje direct aan blok en een stevige karabijnhaak. Onderste lijkt een harp, maar is een oog in het dek waarop ik de schoot vastzet in de haven.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 07 okt 2020 08:26 #1215090

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Heb zelf ook de easymatic vervangen voor een conventionele blokkenset met fijntrim. Dat werkt prima.

Nu alleen nog een keer een nieuwe schoot. ik wacht nog even een mazzeltje, zoals BB, af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 07 okt 2020 08:31 #1215094

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
ik wacht nog even een mazzeltje
Zoveel tekort afgeknipte Maffioli spischoten zijn er niet in omloop hoor ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 07 okt 2020 08:33 #1215095

Koezt schreef :
boarderbas schreef :
Mooie duidelijke foto!

Ik heb het vergelijkbaar. 2 tips; gebruik kortere boutjes en gebruik een daar voor bedoelde shackle aan het blok. Je wilt niet een hele "ketting" aan harpen en shackles onder je grootschootblok. Bij een gijp valt deze dan van je brugdek/overloop naar beneden en kan dan klem komen onder de kar en een wang van je blok trekken.

Ten overvloede; het merendeel van de wrijving bij gelagerde blokken komt uit het touw zelf. Koop dun touw met een goede mantel en geen dik glibberpolyester. OOk deze oude lijnen zijn de blokken niet waard.

Zelf ben ik verwend met Gottifredi Maffioli swiftcord (mazzeltje) als schoot.
Bouten moeten idd nog even ingekort worden. Ketting valt mee hood. Kort harpje direct aan blok en een stevige karabijnhaak. Onderste lijkt een harp, maar is een oog in het dek waarop ik de schoot vastzet in de haven.

Ik heb een harp en het oog van de overloop, en dat is al vervelend in mijn situatie.

Overweeg dopmoeren als je de boutjes afzaagt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 07 okt 2020 08:37 #1215098

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Deze hebben wij erop gezet. Niet echt goedkope oplossing maar wel compact en in diverse maten verkrijgbaar:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 07 okt 2020 08:58 #1215109

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
haha, niet? Jammer...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 07 okt 2020 10:35 #1215141

  • Stryc9
  • Stryc9's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Koezt schreef :
Ik heb het zo;

75mm vioolblok met ratel en klem als onderblok.
<knip>
Nice!
En je overloop?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 07 okt 2020 10:57 #1215150

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7993
Stryc9 schreef :
Koezt schreef :
Ik heb het zo;

75mm vioolblok met ratel en klem als onderblok.
<knip>
Nice!
En je overloop?
Overloop en genuarails zijn omgebouwd naar Lewmar Size 1 verstelbare rails.


(Let niet op de banken (projectje))


Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 07 okt 2020 12:02 #1215174

  • Stryc9
  • Stryc9's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Mooi! Geen aanpassingen hoeven doen om de kar vrij van de banken te laten lopen?
En het halende eind op de kar (ipv tegen de kuiprand), bevalt dat goed?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 07 okt 2020 12:13 #1215178

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7993
Bevalt prima. Maar denk dat ik de volgende keer wel kies voor klemmen op de kuiprand. Nu is verstellen lastiger als de kar laag staat.
Heb een extra 30x30mm (uit het hoofd) kokertje tussen de rail en de banken + bestaande koker.Je ziet vaag de scheidingslijn in de foto.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 07 okt 2020 12:13 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 07 okt 2020 13:14 #1215206

Ik heb de klemmen van de overloop op de overloop buis gezet net naast de bank. nu plat op de buis (niet handig) bouw ik om met een hoekprofieltje zodat je bij inklemmen de lijn omlaag duwt, los omhoog. ik heb het overigens gewoon met de originele overloop gedaan en een 4 dubbele blokjes (2 op de kar, 2 op de uiteinden van de overloop. Werkt ook. (mijn kar liep nog goed overigens, zeker toen ik deze weer eens gesmeerd had)
Easymatic vervangen staat ook op mijn lijstje...
ik ben bang dat ik voor de genuakar niet wegkom met alleen een blokje en een lijntje.. dat moeten toch echt lichtlopende karen zijn om die onder last te kunnen verstellen...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 07 okt 2020 13:20 #1215209

Ik heb de originele kar laten zitten en verrijkt met verraagde lijnen . Eerste met 4x vertraagd en klemmen op kuiprand. Vond dat niet soepel genoeg lopen en heb nu aan beide zijden een enkel blok met een klem aan schootzijde:


Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 07 okt 2020 18:54 #1215349

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
Aangezien de foto's van het nieuwe systeem weg zijn is er een aanvraag geweest via PB om deze opnieuw te plaatsen, dus bij deze.








Overbrenging 1 : 16 is heel fijn met veel wind.
De fijn trim ( 1 : 24) is fantastisch, al waait het nog zo hard trimmen is een makkie.



Wat voor mij heel prettig werkt is het windward sheeting system, deze overloop kar bestaat eigenlijk uit 2 gedeeltes.
De onderste gedeelte is een normale kar de bovenste kan schuiven en bedient de lijnen die aan de kar zitten.
De lijnen om naar BB of SB te trekken.
Met overstag laat de ene klem los en andere weer vast.
Kan je snel overstag zonder te verstellen.
2 seizoenen mee gevaren en gaat goed.
Wat Borderbas al eerder aanhaalde de grootschoot is wat lang.
Daar word nog een op maat gemaakte lijnen tas onder de rail gemaakt waar de resterende grootschoot lijn in kan.
Laatst bewerkt: 07 okt 2020 19:11 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 18 juni 2021 15:45 #1296701

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2322
Hoe zet je de windward vast tijdens het niet zeilen?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 18 juni 2021 17:51 #1296747

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
Dat doet ie zelf :) aldus de kar naar lei gedrukt wordt opend de klem aan lei en word de klem aan loefzijde gesloten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.326 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl