Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dubbele grootschoot vs. overloop.

Dubbele grootschoot vs. overloop. 14 sept 2018 18:39 #978901

Heel ambitieus ben ik bij de nieuwbouw van mijn trimaran van meet af aan uitgegaan van een gebogen overloop. In het achterdek heb ik daarvoor al de versterkingen opgenomen. Erik de Jong heeft mij foto's gestuurd over hoe de overloop lijnen te geleiden. De grootschoot loop langs de giek richting mast en van daar weer terug naar een lier op het kajuitdak. Eventueel zelfs een soort asymetrisch German sheeting systeem waarbij het andere eind van de schoot alsnog naar een lier op de kajuitrand loopt. Dus zowel voor als achterin de kuip te bedienen.

En toch heb ik het nog steeds niet gerealiseerd :(

Wat weerhoud mij ?

- de complexiteit
- de koppeling met de opvouwbare beams
- het niet volledig kunnen benutten van de voordelen. Daarvoor is de overloop met een lengte van 6m toch nog wat te kort. Langer kan niet ivm overschrijding van de opgevouwen breedte.
- veel werk
- weer een forse investering

Hoewel het idee nog steeds niet van de baan is overweeg ik toch er van af te stappen en een geheel andere route te kiezen. Geen overloop meer maar de zgn omgekeerde V grootschoot waarbij de grootschoot op het achterschip blijft en beide kanten van de kuip wordt geleid.

Ik heb eerder met een F33 trimaran gezeild met een soortgelijk systeem. Ik was er niet echt enthousiast over maar dat lijkt meer een kwestie van uitvoering te zijn.

De voordelen zijn wel evident. Simpel systeem, veel goedkoper, minder compressie in de giek, geen gedoe met de routing van de grootschoot bij de mast ivm het draaien daarvan, de mast blijft wel selftacking, een "ingebouwde" rem bij het gijpen, .....

Nadeel, 2 extra lieren, meer lijn achterin, meer trimmen, grootschoot dump is trager denk ik, en verder ....

Wie kan hier wat zinnings over zeggen ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 14 sept 2018 20:21 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele grootschoot vs. overloop. 14 sept 2018 18:45 #978904

Ik weet zo gauw geen betere titel, maar de grootschoot is niet dubbel. Het is één schoot die aan beide zijden van de kuip uit komt, zoals een omgekeerde V waarbij de punt van de V uiteraard de positie van de giek is.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele grootschoot vs. overloop. 14 sept 2018 19:17 #978910

Het lijkt me voor jouw situatie wel prima. Met de loefschoot regel je de positie van de giek en met de lijschoot de twist in het grootzeil. Lijkt me simpeler te organiseren van met een grote overloop.

Je kan ook de overloop vervangen door een driehoek. Waarbij je de grootschoot naar loef en lij kan trekken.

Zie bijvoorbeeld deze constructie bij een spaekhugger:
goo.gl/images/zvGrL8
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele grootschoot vs. overloop. 14 sept 2018 19:41 #978918

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
www.boatdesign.net/threads/rep...ack-with-what.18158/

Misschien kun je hier nog wat uithalen?
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele grootschoot vs. overloop. 14 sept 2018 20:39 #978931

Noballast schreef :
Ik weet zo gauw geen betere titel, maar de grootschoot is niet dubbel. Het is één schoot die aan beide zijden van de kuip uit komt, zoals een omgekeerde V waarbij de punt van de V uiteraard de positie van de giek is.
Wat is daar het voordeel van ten opzichte van een vaste schoot op een korte overloop?
Ik heb wel met een dubbele grootschoot gewerkt, eentje aan SB en eentje aan BB. De neerhouder houd dan de giek op de juiste hoogte, en met de schoot aan loef bepaal je waar de giek staat. Op de Brossard hebben we dat gebruikt voor enkele kortebaan wedstrijden waarbij we de bemanning zoveel mogelijk op de loefdrijver wilden hebben en dus ook de grootschoot vanaf daar wilde bedienen.
Opzich werkt dat systeem goed, al zijn de krachten op de neerhouder gigantisch. OP die ORMA60 hebben we dan ook regelmatig de neerhouder en zelfs de giek zelf enkele keren kapot getrokken.

Terug naar jouw enkellijns V grootschoot. Dat kan volgens mij alleen goed werken als je het combineerd met een forse giekneerhouder. De lange "arm" van de grootschoot zal namelijk minder spanning hebben dan de korte "arm" die rechterop staat. Als dat een lijn is betekend het dus dat de giek omhoog gaat komen.

Ik kan het alleen werkend bedenken met twee verschillende schoten en een forse giekneerhouder.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele grootschoot vs. overloop. 15 sept 2018 16:06 #979075

Je kunt ook de giekneerhouder op een korte overloop plaatsen. Minder compressie op de giek en een enkelvoudige grootschoot. Wel extra werk natuurlijk vanwege nodige versterking voor overloop giekneerhouder.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele grootschoot vs. overloop. 15 sept 2018 17:07 #979083

Er komt geen giekneerhouder. Die functie wordt overgenomen door een bulletalie die vanaf de drijver wordt geschoot.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele grootschoot vs. overloop. 15 sept 2018 17:43 #979091

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Erikdejong schreef :
Ik heb wel met een dubbele grootschoot gewerkt, eentje aan SB en eentje aan BB. De neerhouder houd dan de giek op de juiste hoogte, en met de schoot aan loef bepaal je waar de giek staat.
Die snap ik niet.
Volgens mij heb je met 2 grootschoten helemaal geen neerhouder meer nodig.
Vanwege het samenspel van de grootschoten kun je de giek exact op de plaats krijgen waar je hem wil hebben en hoe verder uit elkaar de grootschoten op het dek bevestigd zijn, hoe makkelijker dat gaat.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele grootschoot vs. overloop. 15 sept 2018 17:53 #979093

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
Tot die loodrecht boven of voorbij een van de schoten gaat. Maar de schijnbare wind op snellere boten komt toch veel nauwer in, dus heel ver hoef je de schoten niet te laten vieren. Blijft wel dat het waarschijnlijk veel sneller trimmen en dumpen is met een overloop. Al is dat ook weer afhankelijk van hoe het een en ander zit natuurlijk. Als de Loefschoot in een klem zit, en de schoot verder vrij is, kun je de giek natuurlijk een flinke slag laten maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele grootschoot vs. overloop. 16 sept 2018 21:17 #979401

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Ik heb ondertussen een keer met alledrie systemen kunnen varen, en natuurlijk met dat van onze eigen boot heel vaak.

1) enorme gekromd overloop (black maggy, www.spezialbootsbau.de)
werkt schitterend, maar wel een behoorlijke sta-in-de-weg. ik vraag me af of 3m niet al ruim genoeg is in jouw geval. Zie ook 3). Wolfram vaart het grootzeil voornamelijk op overloop, de schoot is vooral voor trim. Als je wilt weten hoe de schoot geleid wordt dan kan ik hem dat wel even vragen.

2) een dubbele grootschoot (equinox, forse trimaran).
Werkt prima, ik vond het even verwarrend met 2 grootschoten en 2 bullentalies.
Dat went wel snel, en je zult er uiteindelijk prima mee kunnen werken denk ik.

3) een kortere overloop en 2 bullentalies op de beams (onze eigen boot)
Bij ons werkt dit prima. Je hebt aan de wind (zeg tot iets hoger dan halve wind)
nut van de overloop. Daarna neemt de bullentalie het over om de giek naar buiten en
naar beneden te trekken. We varen dus aan de wind zonder bullentalie, verder vrijwel altijd met.

Systeem 3 is simpel, goedkoop ("normale lengte overloop") en werkt in de praktijk heel goed.
Ik denk dat 2) misschien nog goedkoper kan. In alle gevallen kun je zonder neerhouder. (Hoe dat precies uitpakt met systeem 1) weet ik niet, maar op de black maggy was er in ieder geval geen neerhouder aanwezig.)

Op de dragonfly 28 hebben ze de overloop zelfs helemaal achterwege gelaten - die is dus helemaal afhankelijk van bullentalies voor het instellen van de giek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl