Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

za mrt 23 @11:00AM -
Grevelingencup finale
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Grevelingencup 2018-2019

Grevelingencup 2018-2019 18 nov 2018 23:47 #998056

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 17064
Ja, prima race. Was even aanpassen bij ons want de vaste pianoman is al een tijdje geblesseerd, nieuwe man er op gezet die het vak nog moet leren maar zeer leergierig is en gaandeweg steeds beter ging presteren.

2x een boei net niet gehaald (halve bootlengte), dat heeft een hoop tijd gekost. Het hielp niet heel erg dat de boot rechts van ons, die ik wilde ontwijken, een maffe manoeuvre uitvoerde waardoor we gezellig tezamen stil kwamen te liggen. Heeft ons een plek gekost. Ik begrijp nog steeds niet wat deze druif bezielde om voor mijn neus overstag te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grevelingencup 2018-2019 17 dec 2018 00:13 #1005893

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 17064
Hij was weer leuk vandaag B) Of nee, laat die zonnebril maar achterwege. We vertrokken richting het startschip ruim op tijd, om nog even warm te draaien en vooral: te kijken waar we nou eigenlijk gingen starten. Zicht: 200 meter. Fris (of eigenlijk gewoon koud) maar droog en een wind die ergens tussen de 8 en 11 knopen zwabberde, iets minder dan in de Harmonie voorspeld was.
Omdat er bij de pin end beduidend meer wind stond dan bij het startschip en de startlijn niet helemaal netjes lag, was een start bij pin natuurlijk het handigst. Blijkbaar was ik de enige die dat vond. We gaan mooi getimed over die lijn en dan begint het gokken: waar ligt de gate ongeveer? We moeten upwind naar een gate en vandaar onze voorgeschreven baan varen, maar er is natuurlijk geen boei te zien. Wonderwel komen we na 1 overstag precies bij de gate uit, dat gaat lekker! Op het eerste deel van de baan zitten we een directe concurrent in de weg als wij over bakboord varen en hij niet. Hij weet ons steeds weer te vinden, heel knap. De mist is naar, maar met de plotter erbij valt er nog best te navigeren. In het spi-rak neemt de wind nog wat toe, we klokken ruim 8 knopen en lopen net niet uit het roer.
Zo ging in de kou eigenlijk alles wel goed, we verslaan die directe concurrent op rating en komen weer keurig uit op de 10e plek waar we een soort abonnement op hebben dit jaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grevelingencup 2018-2019 17 dec 2018 07:21 #1005906

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2305
Het was inderdaad behoorlijk mistig, zo mistig dat de wedstrijden voor de toer klasse niet door zijn gegaan.
Op zicht een terechte beslissing, maar ik blijf het wel vreemd vinden dat de toer-s wedstrijden wel gewoon zijn gestart.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grevelingencup 2018-2019 17 dec 2018 10:38 #1005960

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 426
Tja, wij waren achteraf ook best verbaast dat er zo veel klassen niet gestart zijn terwijl wij toch een heerlijke wedstrijd hebben gevaren.
Ook wij hebben een soort abbonement in toer S klasse 1, weer 12e plek....
Mist was vervelend , hierdoor een rak een heel stuk overzeild, heeft ons wel 1 of 2 plekjes gekost, maar ja , weer een goeie zeildag gehad op de Azurro Dehler 36 JV
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grevelingencup 2018-2019 17 dec 2018 15:15 #1006016

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12649
blommie schreef :
wij waren achteraf ook best verbaast dat er zo veel klassen niet gestart zijn terwijl wij toch een heerlijke wedstrijd hebben gevaren.
Voor ons (bemanning Dekadent, Toer-S2) gold hetzelfde. De mist was vooral vóór de start even lastig, maar toen de startlijn en de gate eenmaal in de iPad stonden was er prima en veilig te zeilen. Het zicht werd in de loop van de dag alleen maar beter. Erg jammer voor de Toer- en andere klasses die afgelast werden, maar ja de wedstrijdleiding heeft het laatste woord.

Helaas werden wij bij de start erg onreglementair gehinderd en letterlijk weggedrukt waardoor wij zelfs rond moesten gaan en opnieuw moesten starten om verdere aanvaringen te voorkomen. Daardoor liepen wij een achterstand op het veld op die we niet meer goed konden maken en moesten we met een 10e plek genoegen nemen. Uiteraard geprotesteerd, maar dat werd op procedurele gronden afgewezen, ook al was de jury het unaniem eens over de verdere rechtmatigheid van het protest. Wees dus gewaarschuwd: de Grevelingencup heeft een aanvullende regel dat je een protest moet melden bij het finishschip. Tja, dat hadden wij niet gedaan dus.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grevelingencup 2018-2019 19 dec 2018 11:16 #1006592

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 426
Hoorde inmiddels nog wel van een van de wedstrijd leiders op het Haringvliet dat er eigenlijk geen wedstrijd start mocht zijn.
Hij gaf aan dat er niet gestart mag worden bij zicht minder dan 1000 meter.
Is iemand hier bekend met die regel?
Wij hadden op sommige momenten denk ik slechts 150 meter zicht. ( te zien aan de concurentie die af en toe op die afstand verdween in de mist)
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grevelingencup 2018-2019 19 dec 2018 12:52 #1006620

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12649
Er is geen algemene regel die dit voorschrijft en staat ook niet in de regels van de GC. Het kan echter opgenomen zijn in de Notice of Race van het betreffende evenement op het Haringvliet.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 19 dec 2018 12:53 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grevelingencup 2018-2019 19 dec 2018 14:53 #1006662

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7374
Meestal zijn dat soort specifieke zaken indd per wedstrijdleiding anders, en dan ook nog eens altijd voor interpretatie van de wedstrijdleiding dus kan per persoon verschillen.

Overigens best gek datje met zo weinig zicht toch een wedstrijd erin gooit... ik zou zelf bijvoorbeeld niets kunnen doen omdat ik meestal shorthanded vaar, geen kaartplotter heb, en dus ook beperkt bezig kan zijn met koersen uitzetten en daarop varen...

Beetje gek dus van de wedstrijdleiding, maar ook niet het enige gekke bij de grevelingencup...

Groeten,
Johnnie
Laatst bewerkt: 19 dec 2018 15:56 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grevelingencup 2018-2019 19 dec 2018 15:36 #1006681

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2305
trotti schreef :
Meestal zijn dat soort specifieke zaken indd per wedstrijdleiding anders, en dan ook nog eens altijd voor interpretatie van de wedstrijdleiding dus kan per persoon verschillen.

Overigens best gek datje met zo weinig zicht toch een wedstrijd erin gooit... ik zou zelf bijvoorbeeld niets kunnen doen omdat ik meestal shorthanded vaar, geen kaartplotter heb, en dus ook beperkt bezig kan zijn met koersen uitzetten en daarop varen...

Beetje gek dus van de wedstrijdleiding, maar ook niet het enige gekke bij de grevelingencup...

Groeten,
Frans
Het meest vreemde vind ik dat het ene startschip wel start en het andere niet.

Zonder kaartplotter zou het zo ie zo een flinke uitdaging zijn geweest.
Wij hadden al moeite het startschip te vinden.
(Al zou het ook niet hebben meegeholpen dat er als
antwoord op de vraag naar de positie van het startschip alleen de breedtegraad werd doorgegeven)
Thalassa
Hunter 27
Laatst bewerkt: 19 dec 2018 15:36 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grevelingencup 2018-2019 19 dec 2018 15:46 #1006683

ZeeZin schreef :
Er gaan er elk jaar meerdere op deze manier het water in.

Zit ik even op de verkeerde boten. Doe het spelletje nu voor 't 18e jaar. 12 daarvan stond ik op die plek. Nog nooit gezwommen, nog nooit iemand zien zwemmen en nog nooit een sterk verhaal over gehoord bij andere crews. Het is de taak van de stuurman om zijn crew te waarschuwen als hij binnen de wind vaart. Verder heb je zelf ogen en voel je snel genoeg de giek spanning verliezen als de gijp nabij is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grevelingencup 2018-2019 19 dec 2018 15:58 #1006687

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7374
PvO schreef :
trotti schreef :
Meestal zijn dat soort specifieke zaken indd per wedstrijdleiding anders, en dan ook nog eens altijd voor interpretatie van de wedstrijdleiding dus kan per persoon verschillen.

Overigens best gek datje met zo weinig zicht toch een wedstrijd erin gooit... ik zou zelf bijvoorbeeld niets kunnen doen omdat ik meestal shorthanded vaar, geen kaartplotter heb, en dus ook beperkt bezig kan zijn met koersen uitzetten en daarop varen...

Beetje gek dus van de wedstrijdleiding, maar ook niet het enige gekke bij de grevelingencup...

Groeten,
Frans
Het meest vreemde vind ik dat het ene startschip wel start en het andere niet.

Zonder kaartplotter zou het zo ie zo een flinke uitdaging zijn geweest.
Wij hadden al moeite het startschip te vinden.
(Al zou het ook niet hebben meegeholpen dat er als
antwoord op de vraag naar de positie van het startschip alleen de breedtegraad werd doorgegeven)

Ook gek dat er dus eigenlijk verwacht wordt dat je een kaartplotter hebt en je dus feitelijk uitgelsoten wordt als je daar normaal geen behoefte of geld voor hebt!
Daarnaast kan je op een kaartplotter geen tegenstanders zien (of je moet ook weer AIS hebben...)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grevelingencup 2018-2019 19 dec 2018 16:33 #1006701

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2305
trotti schreef :
PvO schreef :
trotti schreef :
Meestal zijn dat soort specifieke zaken indd per wedstrijdleiding anders, en dan ook nog eens altijd voor interpretatie van de wedstrijdleiding dus kan per persoon verschillen.

Overigens best gek datje met zo weinig zicht toch een wedstrijd erin gooit... ik zou zelf bijvoorbeeld niets kunnen doen omdat ik meestal shorthanded vaar, geen kaartplotter heb, en dus ook beperkt bezig kan zijn met koersen uitzetten en daarop varen...

Beetje gek dus van de wedstrijdleiding, maar ook niet het enige gekke bij de grevelingencup...

Groeten,
Frans
Het meest vreemde vind ik dat het ene startschip wel start en het andere niet.

Zonder kaartplotter zou het zo ie zo een flinke uitdaging zijn geweest.
Wij hadden al moeite het startschip te vinden.
(Al zou het ook niet hebben meegeholpen dat er als
antwoord op de vraag naar de positie van het startschip alleen de breedtegraad werd doorgegeven)

Ook gek dat er dus eigenlijk verwacht wordt dat je een kaartplotter hebt en je dus feitelijk uitgelsoten wordt als je daar normaal geen behoefte of geld voor hebt!
Daarnaast kan je op een kaartplotter geen tegenstanders zien (of je moet ook weer AIS hebben...)

Groeten,
Johnnie
Wij varen shorthanded, en gebruiken de plotter om de koers naar het volgend merkteken te bepalen.
Zonder plotter kan wel, maar dan zal je het met een papieren kaart en kompas moeten uitvogelen.
De merktekens liggen op de grevelingen soms zo ver uit elkaar dat ze, ook met goed zicht, niet meteen te zien zijn.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grevelingencup 2018-2019 19 dec 2018 16:38 #1006703

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1386
wij voeren met een sportboot de corq zonder kaartplotter, alleen kompas en snelhidsmeter met papieren kaart. prima te doen uiteindelijk als vierde over de lijn.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grevelingencup 2018-2019 19 dec 2018 17:28 #1006718

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1062
Heel vreemd is het niet in mijn ogen dat het ene veld wel startte en het andere niet.
Vlakbij de Brouwersdam was het ‘s morgens al minder mistig dan op “de grote plas” heel logisch in mijn ogen. Ook de extra tijd de ingebouwd werd tussen de starts waren een bijdrage in ruimte en indirect veiligheid.

Het zicht was goed genoeg om veilig te varen en alleen de merktekens vinden/navigatie was wat extra uitdagend. En ‘s middags klaarde het uiteindelijk nog mooi op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grevelingencup 2018-2019 19 dec 2018 17:33 #1006723

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2305
ManneeB schreef :
Heel vreemd is het niet in mijn ogen dat het ene veld wel startte en het andere niet.
Vlakbij de Brouwersdam was het ‘s morgens al minder mistig dan op “de grote plas” heel logisch in mijn ogen. Ook de extra tijd de ingebouwd werd tussen de starts waren een bijdrage in ruimte en indirect veiligheid.

Het zicht was goed genoeg om veilig te varen en alleen de merktekens vinden/navigatie was wat extra uitdagend. En ‘s middags klaarde het uiteindelijk nog mooi op.
Ik ben via de 'brouwersdam' naar de grote plas gevaren. Ik heb niet de indruk gekregen dat er veel verschil in zicht zat.
Bovendien zijn de gestarte boten niet voor de dam rondjes blijven varen neem ik aan.

Dat er met een beetje opletten veilig te varen was ben ik met je eens.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grevelingencup 2018-2019 19 dec 2018 18:47 #1006731

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1062
@pvo up/down vlakbij de dam, daarna door de hompelgeul de grote plas op naar de G74 en toen begon het toch al echt wat op te klaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grevelingencup 2018-2019 19 dec 2018 18:55 #1006733

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7374
Uiteraard kan je ook van boei naar boei varen, en ik was er niet bij dus weet niet hoe beperkt het zicht daadwerkelijk was, maar de genoemde 150m is toch wel zeer dichte most... en dan mag je het water niet eens op zonder goedgekeurde radar...

En wat had de organisatie gedaan als het toch nog dichtere most werd? Dan hadden ze willens en wetens 100 (?) boten het water op m gestuurd terwijl het niet mag...

Gelukkig wel op de Grevelingen dus geen grote scheepvaart.. dat zou op t Hollands diep, Haringvliet of bij Drimmelen wel anders zijn...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grevelingencup 2018-2019 19 dec 2018 19:26 #1006740

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2305
trotti schreef :
Uiteraard kan je ook van boei naar boei varen, en ik was er niet bij dus weet niet hoe beperkt het zicht daadwerkelijk was, maar de genoemde 150m is toch wel zeer dichte most... en dan mag je het water niet eens op zonder goedgekeurde radar...

En wat had de organisatie gedaan als het toch nog dichtere most werd? Dan hadden ze willens en wetens 100 (?) boten het water op m gestuurd terwijl het niet mag...

Gelukkig wel op de Grevelingen dus geen grote scheepvaart.. dat zou op t Hollands diep, Haringvliet of bij Drimmelen wel anders zijn...

Groeten,
Johnnie

Een vaarverbod bij slecht zicht geld alleen voor bepaalde vaarwegen, en daar hoort de grevelingen niet bij. Haringvliet volgens mij ook niet.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grevelingencup 2018-2019 19 dec 2018 21:51 #1006787

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2347
heeft iedereen wel om de minuut op zijn toeter geblazen?
Wat geen moeite kost, is vaak de moeite niet waard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grevelingencup 2018-2019 19 dec 2018 22:34 #1006795

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12649
Wij hebben de mist niet als 'zeer dicht' en zeker niet als gevaarlijk ervaren. Het was in het begin van de wedstrijd wel lastig om boeien te verkennen, maar andere boten zagen wij toch echt ruim van te voren aankomen. Er is daarom aan boord ook geen discussie geweest of we wel of niet moesten (door)varen. Blijkbaar was de mist niet overal even dicht.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grevelingencup 2018-2019 20 dec 2018 00:17 #1006808

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 17064
Wij zijn naar het startschip gevaren, daar heb ik een waypoint in de plotter gezet voor het geval dat we hem kwijt zouden raken. Bij het wegvaren van het startschip zowel plotter als pin end boei in de gaten gehouden: vanaf iets meer dan 200 meter waren beide ineens verdwenen uit het zicht, daaronder waren ze beide nog prima te onderscheiden.

Ik vond het dus goed te doen, maar moet wel vermelden dat de plotter een superhandig instrument was om zo strak mogelijke lijnen te varen. Ik kan me voorstellen dat de niet-plotters hier in het nadeel waren. Maar ja, dat hoort bij het spelletje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grevelingencup 2018-2019 20 dec 2018 08:12 #1006829

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7374
Delphi32 schreef :
Wij zijn naar het startschip gevaren, daar heb ik een waypoint in de plotter gezet voor het geval dat we hem kwijt zouden raken. Bij het wegvaren van het startschip zowel plotter als pin end boei in de gaten gehouden: vanaf iets meer dan 200 meter waren beide ineens verdwenen uit het zicht, daaronder waren ze beide nog prima te onderscheiden.

Ik vond het dus goed te doen, maar moet wel vermelden dat de plotter een superhandig instrument was om zo strak mogelijke lijnen te varen. Ik kan me voorstellen dat de niet-plotters hier in het nadeel waren. Maar ja, dat hoort bij het spelletje.

Dat eerste is prima, maar dat laatste zou het niet moeten zijn!

Met ratings wordt getracht een “level playing field” te creëren, onafhankelijk van budget.
Nu is met meer geld altijd wel meer voordeel te halen, maar over het algemeen wordt er in de rating rekening mee gehouden (Carbon masten, laminaat zeilen, etc) maar navigatieapparatuur is geen onderdeel daarvan en zou dus ook niet “onderdeel van het spelletje” moeten zijn!

Groeten
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grevelingencup 2018-2019 20 dec 2018 09:03 #1006840

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2305
trotti schreef :
Delphi32 schreef :
Wij zijn naar het startschip gevaren, daar heb ik een waypoint in de plotter gezet voor het geval dat we hem kwijt zouden raken. Bij het wegvaren van het startschip zowel plotter als pin end boei in de gaten gehouden: vanaf iets meer dan 200 meter waren beide ineens verdwenen uit het zicht, daaronder waren ze beide nog prima te onderscheiden.

Ik vond het dus goed te doen, maar moet wel vermelden dat de plotter een superhandig instrument was om zo strak mogelijke lijnen te varen. Ik kan me voorstellen dat de niet-plotters hier in het nadeel waren. Maar ja, dat hoort bij het spelletje.

Dat eerste is prima, maar dat laatste zou het niet moeten zijn!

Met ratings wordt getracht een “level playing field” te creëren, onafhankelijk van budget.
Nu is met meer geld altijd wel meer voordeel te halen, maar over het algemeen wordt er in de rating rekening mee gehouden (Carbon masten, laminaat zeilen, etc) maar navigatieapparatuur is geen onderdeel daarvan en zou dus ook niet “onderdeel van het spelletje” moeten zijn!

Groeten
Johnnie
Dus weg met de windvaan, kompas, log, dieptemeter, verrekijker, waterkaart, windmeter.
Dan wordt de grevelingen cup wel een uitdaging.
Dan moet je eerst naar een ton varen om te kijken of dit het merkteken is, zo niet op naar de volgende.
Dit kan lang gaan duren als blijkt dat het merkteken aan de overkant van de grevelingen ligt.

Mag ik mijn kachel wel houden?
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grevelingencup 2018-2019 20 dec 2018 09:57 #1006854

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7374
PvO schreef :
trotti schreef :
Delphi32 schreef :
Wij zijn naar het startschip gevaren, daar heb ik een waypoint in de plotter gezet voor het geval dat we hem kwijt zouden raken. Bij het wegvaren van het startschip zowel plotter als pin end boei in de gaten gehouden: vanaf iets meer dan 200 meter waren beide ineens verdwenen uit het zicht, daaronder waren ze beide nog prima te onderscheiden.

Ik vond het dus goed te doen, maar moet wel vermelden dat de plotter een superhandig instrument was om zo strak mogelijke lijnen te varen. Ik kan me voorstellen dat de niet-plotters hier in het nadeel waren. Maar ja, dat hoort bij het spelletje.

Dat eerste is prima, maar dat laatste zou het niet moeten zijn!

Met ratings wordt getracht een “level playing field” te creëren, onafhankelijk van budget.
Nu is met meer geld altijd wel meer voordeel te halen, maar over het algemeen wordt er in de rating rekening mee gehouden (Carbon masten, laminaat zeilen, etc) maar navigatieapparatuur is geen onderdeel daarvan en zou dus ook niet “onderdeel van het spelletje” moeten zijn!

Groeten
Johnnie
Dus weg met de windvaan, kompas, log, dieptemeter, verrekijker, waterkaart, windmeter.
Dan wordt de grevelingen cup wel een uitdaging.
Dan moet je eerst naar een ton varen om te kijken of dit het merkteken is, zo niet op naar de volgende.
Dit kan lang gaan duren als blijkt dat het merkteken aan de overkant van de grevelingen ligt.

Mag ik mijn kachel wel houden?

Als hulpmiddel is het prima, maar je mag niet verwachten dat je er afhankelijk van moet zijn. Daarom reageerde ik op de opmerking van Delphi.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grevelingencup 2018-2019 20 dec 2018 09:59 #1006857

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12649
De GC wordt op ruim water gevaren en dan maakt navigatie een wezenlijk onderdeel uit van de wedstrijduitdaging. Wij hebben ook wel eens een race verloren omdat we een ton gemist hadden, hoe goed we ook zeilden. Bij het navigeren mag je gebruik maken van de spullen en informatie die aan boord aanwezig zijn bij de start (rule 47.1 bv een plotter met kaarten), of van informatie die voor alle deelnemers vrij en gratis ter beschikking is (rule 41 c. bv Google Maps). Dat de één dat doet met een papieren kaart en de ander met een peperdure plotter is een eigen keuze. Maar die zijn er vele, en die worden lang niet allemaal in de rating meegenomen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.235 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl