Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: No ballast nonplusultra

No ballast nonplusultra 08 nov 2018 18:41 #994909

Had hem al eens voorbij zien komen , blijft mooi om naar te kijken , en wat een snelheid :S
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 08 nov 2018 18:41 #994910

Heel gaaf ja!Volgens mij ligt het schip al een aantal jaar ergens op Hawai verlaten aan een mooring..

Op sailinganarchy is er een topic over dit beest.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 08 nov 2018 18:43 #994912

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik kon een jaar of 8 geleden een paar uurtjes mee op dat schip voor slechts € 75,= :unsure:

Ik heb het niet gedaan. Ik zeilde destijds nog niet zelf en het leek me niks :S

Ik kan mezelf nu wel voor m'n kop slaan. :(
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 08 nov 2018 19:15 #994932

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16770
Ik kon een jaar of 8 geleden een paar uurtjes mee op dat schip voor slechts € 75,= :unsure:
pfffff is wel heel speciaal om dat te laten gaan..... :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 08 nov 2018 20:16 #994972

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Yves parlier's Hydroptere. Heb een kleine rondleiding gehad toen hij nog in Arcachon lag.
Is alweer lang geleden, techniek is een stuk verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 08 nov 2018 21:20 #995003

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4118
nardus schreef :
Yves parlier's Hydroptere. Heb een kleine rondleiding gehad toen hij nog in Arcachon lag.
Is alweer lang geleden, techniek is een stuk verder.

Alain Thébault, Yves Parlier is een Vendee Globe held.

en.wikipedia.org/wiki/Alain_Th%C3%A9bault

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 08 nov 2018 21:22 #995004

Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 08 nov 2018 22:33 #995017

AdB schreef :
Alain Thébault, Yves Parlier is een Vendee Globe held.
Yves Parlier is er later ingestapt en heeft de tweede helft van het programma gerund na zijn vendee campagnes.
Enkele van de teamleden zijn nu met speeddream bezig.
speeddreamblog.blogspot.com/
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 09 nov 2018 06:36 #995035

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Erikdejong schreef :
AdB schreef :
Alain Thébault, Yves Parlier is een Vendee Globe held.
Yves Parlier is er later ingestapt en heeft de tweede helft van het programma gerund na zijn vendee campagnes.
Enkele van de teamleden zijn nu met speeddream bezig.
speeddreamblog.blogspot.com/

Klopt helemaal, Yves is een bekende van mijn schoonvader die daar woont. Vandaar dat we ook even op "zijn" boot mochten kijken.

Hardcore zeiler ook die Yves.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 09 nov 2018 10:50 #995086

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16770
Niet helemaal no-ballast maar de werking van de foils worden hier mooi uitgelegd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 09 nov 2018 10:53 #995087

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16770
Merde !!! :woohoo:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 09 nov 2018 12:16 #995111

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
Merkwaardig.

Ik als beste stuurman aan wal denk dan, waarom worden de schoten niet losgegooid op het moment dat de middelste romp echt permanent uit het water blijft?

Maar dat zal wel te simpel gedacht zijn..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 09 nov 2018 12:51 #995121

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16770
Misschien een knoopje of een lijntje vastgelopen... :huh:
Nooit in een open bootje gezeild?...was je soms ook net te laat!
Laatst bewerkt: 09 nov 2018 12:59 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 09 nov 2018 13:04 #995125

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
Les 1 in een cat niet de grootschoot dumpen dat werkt in een zware kielboot. Niet op een race cat. Daar moet de schoot aan als het wild gaat. Kijk maar eens hoe ver je schoot los moet om iets van resultaat te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 09 nov 2018 13:17 #995129

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8205
FKZ schreef :
Les 1 in een cat niet de grootschoot dumpen dat werkt in een zware kielboot. Niet op een race cat. Daar moet de schoot aan als het wild gaat. Kijk maar eens hoe ver je schoot los moet om iets van resultaat te krijgen.

Wat dan wel?

Of zijn deze dingen intrinsiek onveilig bij de gratie van het ontbreken van een dergelijk handrem mechanisme?
Laatst bewerkt: 09 nov 2018 13:18 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 09 nov 2018 13:41 #995132

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
De Hydroptere is in 2016 achtergelaten in de haven van Hawai. Rekeningen werden ook niet betaald.

Blijkbaar wilde niemand dat ding terug de oceaan overvaren, bleek nogal een ramp geweest te zijndaar te komen vanuit SanFrancisco. In 2017 is er nog een reking betaald en een tweet van de eigenaar om hem weer op te halen. Nooit gebeurt en ding ligt nu weg te rotten aan een mooring tussen andere verlaten schepen in een baai verderop in "Great Pacific Graveyard known as Keehi Lagoon" waar ze langszaam gestript wordt door de boatrats.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 09 nov 2018 14:24 #995142

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4118
Joop66 schreef :
FKZ schreef :
Les 1 in een cat niet de grootschoot dumpen dat werkt in een zware kielboot. Niet op een race cat. Daar moet de schoot aan als het wild gaat.

Wat dan wel?

Of zijn deze dingen intrinsiek onveilig bij de gratie van het ontbreken van een dergelijk handrem mechanisme?

Bij tri- en catamarans trim je het grootzeil vlak met de grootschoot en de downhaul
(voorlijk) Bij een vlaag kan je licht opsturen om het grootzeil vrij te varen, een
andere methode is de grootschoot-overloop naar lij en eventueel de fokkschoot lossen.
De schipper van deze tri loste de overloop te weinig of te laat. Er zit dus wel degelijk een
handrem op dit soort schepen.

www.sailingscuttlebutt.com/201...-capsized-belle-ile/

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 09 nov 2018 15:31 #995159

FKZ schreef :
Les 1 in een cat niet de grootschoot dumpen dat werkt in een zware kielboot. Niet op een race cat. Daar moet de schoot aan als het wild gaat. Kijk maar eens hoe ver je schoot los moet om iets van resultaat te krijgen.

Dan heb ik les 1 blijkbaar gemist :silly:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 09 nov 2018 18:18 #995212

Noballast schreef :
FKZ schreef :
Les 1 in een cat niet de grootschoot dumpen dat werkt in een zware kielboot. Niet op een race cat. Daar moet de schoot aan als het wild gaat. Kijk maar eens hoe ver je schoot los moet om iets van resultaat te krijgen.

Dan heb ik les 1 blijkbaar gemist :silly:
Niet gemist, maar er moeten wat nuances aangebracht worden. Bij echt snelle boten wordt de druk niet minder als je de schoot losgooit omdat dan de schijnbare wind ruimer inkomt. je moet dus echt heel veel losgooien om druk te lozen.

Om te voorkomen dat zo'n grote tri omgaat moet je, geloof het of niet, afvallen, en hard ook. De middelpuntvliedende kracht van de afvallende boot werkt op die manier om de boot weer recht te krijgen. Als je daar te laat mee bent is het roer van de centrale romp al uit het water en het roertje op de leidrijver is niet krachtig genoeg om zo'n stuur correctie efficient te maken. Daardoor lijkt het net of de bemanning zit te suffen, maar feitelijk is het al te laat als je ziet dat het misgaat. Nooit opsturen, de middelpuntvliedende kracht gooit de boot dan juist nog sneller om.

Op boten die minder snel gaan relatief tot de windsnelheid is het allemaal wat makkelijker en kun je in de meeste gevallen gewoon de grootschoot dumpen om druk te verliezen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 09 nov 2018 19:19 #995237

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5166
das alleen ruimwinds, aan de wind vaar je ze gewoon op je druk in je grootzeil. Aan de wind omslaan gebeurt zelden. En inderdaad,gewoon de overloop lossen. Grootschoot is veel te veel vertraagt om snel mee te werken. Systemen om de overloop te dumpen zijn vaak te traag, of worden te laat geactiveerd. Tegen de tijd dat de boot zo ver overhelt dat die door gaat, is de meeste druk door de helling toch al uit het zeil en doet het weinig meer. Dus wat Erik zegt, vooral op tijd afvallen om druk te lozen,en desnoods de overloop/spi nog wat dichter trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 09 nov 2018 19:32 #995243

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Er stond enige tijd geleden ook een filmpje van de banque populaire ergens op het forum, daarin zie je dat Armel Le Cléac’h met de grootschoot in zn hand slappt... kan ie hem snel losgooien als het nodig is...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 09 nov 2018 19:35 #995247

Dat zou ik dan electronisch oplossen..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 09 nov 2018 19:36 #995248

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5166
lijkt me sterk, doe je eigenlijk alleen de twist mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 09 nov 2018 19:53 #995255

Erikdejong schreef :
Noballast schreef :
FKZ schreef :
Les 1 in een cat niet de grootschoot dumpen dat werkt in een zware kielboot. Niet op een race cat. Daar moet de schoot aan als het wild gaat. Kijk maar eens hoe ver je schoot los moet om iets van resultaat te krijgen.

Dan heb ik les 1 blijkbaar gemist :silly:
Niet gemist, maar er moeten wat nuances aangebracht worden. Bij echt snelle boten wordt de druk niet minder als je de schoot losgooit omdat dan de schijnbare wind ruimer inkomt. je moet dus echt heel veel losgooien om druk te lozen.

Om te voorkomen dat zo'n grote tri omgaat moet je, geloof het of niet, afvallen, en hard ook. De middelpuntvliedende kracht van de afvallende boot werkt op die manier om de boot weer recht te krijgen. Als je daar te laat mee bent is het roer van de centrale romp al uit het water en het roertje op de leidrijver is niet krachtig genoeg om zo'n stuur correctie efficient te maken. Daardoor lijkt het net of de bemanning zit te suffen, maar feitelijk is het al te laat als je ziet dat het misgaat. Nooit opsturen, de middelpuntvliedende kracht gooit de boot dan juist nog sneller om.

Op boten die minder snel gaan relatief tot de windsnelheid is het allemaal wat makkelijker en kun je in de meeste gevallen gewoon de grootschoot dumpen om druk te verliezen.

Opmerkelijk in het filmpje ook om te zien hoe hij op 1 drijver toch nog best door vaart, lijkt of er nog best veel snelheid is wat een zekere balans in de boot houdt
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 09 nov 2018 19:55 #995256

klopt, dat is de dynamische stabiliteit, denk bijvoorbeeld aan een ronddraaiende tol die pas omvalt als deze te langzaam gaat draaien.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl