Afgelopen weekend het NK ORC 4 gezeild voor Muiden. In totaal 24 inschrijvingen waarvan 15 1/4 tonners. Het was tenslotte ook de finale en het klapstuk van de DQTC 2019.
Op vrijdag de 1,5 keer meetellende 15 mijls gevaren. Kort rondje in de put tussen Muiden en Pampus en dan naar de Sport K en nog twee rondjes om Pampus heen. War was nog wel wat wier maar gelukkig niet veel. En de persoon die toch heel veel last had gehad kreeg T-shirts van de firma Harken. Grote diverse vloot maar toch erg close racing,
Op zaterdag vier up-down wedstrijden in de diepe put. Schitterend zeilweer en een perfect comité. De banen lagen er steeds goed in en het is top varen daar. Spannend tussen de IF's en de 1/4 tonners. De IF Sistar Ray voer erg goed en hard en was de te kloppen boot.
Zondag de laatste drie up-down wedstrijden. Wederom schitterend weer en we voeren eerst twee keer een baan met een voor de windje finish en de laatste was nog een kruisrak richting de haven. Dat was goed nagedacht van ze.
De IF Sister Ray won uiteindelijk, knap en goed gevaren en omdat er meer dan 20 boten aan de start verschenen krijgen ze een uitnodiging voor de Primus Inter Pares in oktober op Loosdrecht.
Als team hebben wij een top weekend gehad. De laatste aanpassingen aan de boot (o.a. de Speedpuck vast op de mast, een beter systeem om de spi sneller te hijsen en weer een windex bovenin) waren echt een verbetering en onze boothandling loopt lekker. De handicap van de Black Pearl is alleen best pittig, soms lastig goed te varen en kleine foutjes zijn dus snel duur. Maar super gezellig aan boord en aan wal en daar gaat het tenslotte om. Verder is Muiden een geweldige plek om te varen en is het comité gewoon top. Wat ons betreft daar volgend jaar gewoon weer een NK ORC 4!
Als laatste. 24 boten in de ORC 4. Ongelofelijk diverse vloot maar close racing. Ze hadden het druk op het finishschip. 16 boten binnen een minuut onder spi langs was even een uitdaging maar gelukkig hadden ze alles op film. Op berekende tijd soms secondewerk. En dan kloppen de meetbrieven toch gewoon wel. Money wel spend
Volgend jaar hopen we op minimaal 30 boten!