Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: niet overstag

niet overstag 11 sept 2019 19:35 #1082548

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2823
Valt mee, roer gaat niet met een klap dwars maar geleidelijk aan naar maximale uitslag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 11 sept 2019 19:41 #1082551

martinw schreef :

Dat betekent dus ook veel weerstand en dus remming.

Een bekend misverstand...…
- die 2 seconden stevig de bocht in sturen is veel te kort om echt te remmen
- de roeruitslag moet je daarna meten tov de draai van de boot. Als de boot eenmaal draait heeft het roer geen weerstand meer als het precies die draai volgt. Zie plaatje van effective rudder angle hieronder.
- veel erger dan een beetje remmen met het roer is om niet in de groove te varen. Dan heb je geen of te weinig voortstuwing. Dat haalt de snelheid er echt pas goed uit.

We hebben het wel eens geprobeerd op een trimclinic.
Alberthus Magnus aan de helmstok, die ook heel langzaam bijstuurde op een hoog aan de windse koers, omdat hij dacht te weten dat sturen remt.
Performance kwam met moeite op 80 %.
Toen moest hij van mij fanatiek sturen: twee handen aan de helmstok, meteen flink reageren op elke afwijking van de tell tales, de helmstok geen 2 seconden stil.
Resultaat: performance meteen vlak bij de 100%.

Dus laat je door niemand wijsmaken dat je voorzichtig en langzaam moet sturen ;-)

"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Laatst bewerkt: 11 sept 2019 19:53 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 11 sept 2019 21:16 #1082580

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13311
Heel interessante info Baasklus!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 12 sept 2019 07:16 #1082672

ilCigno schreef :
Heel interessante info Baasklus!

Heel artikel:

Bijlage:

Bestandsnaam: Keuning@hi...C)-2.pdf
Bestandsgrootte:666 KB
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 12 sept 2019 08:41 #1082731

Snel en stevig roer geven: kijk op filmpjes hoe Marit Bouwmeester stuurt...
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Hoefnix” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 12 sept 2019 08:44 #1082732

Je kan ook zomaar de motor bijzetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 12 sept 2019 08:53 #1082741

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1160
Vaar je niet in het algemeen te hoog op je kruisrak? Te hoog varen betekent snelheidsverlies en daarmee de ellende die je beschrijft.

Veel boten varen echt niet hoger dan 40 gr. aan de wind (ware wind) voor sommige (oudere of klassieke is 45 graden echt het randje). Je kunt vaak nog best hoger sturen en soms staan je zeilen dan ook nog strak, maar dan neemt de snelheid af en het verlijeren toe.
Oftewel, je komt langzamer, op dezelfde plek uit. Door dat gebrek aan snelheid gebeurt alles wat de anderen hierboven ook beschrijven.

Iets ruimer sturen = meer vaart houden = meer roer effect = sneller door de wind (plus alle tips hierboven)!

Gr. Cees
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED SUP.
....Ligplaats Beneden-sas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 12 sept 2019 09:24 #1082752

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 94
Op You Tube zijn best wel filmpjes te vinden over de diverse overstag handelingen.
Zo zie je bv dat met een "roll tack" een fok eigenlijk nooit bak gehouden wordt in tegenstelling tot wat hier boven werd verdedigd.
Kennelijk komt een "roll tack" niet voor tijdens de trimclinics :( .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 12 sept 2019 09:25 #1082754

  • DennisMe
  • DennisMe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 133
Naast al het bovenstaande zou ik ook zeker oefenen met achterwaarts overstag gaan. Al was het maar uit het oogpunt van veiligheid.

Ik heb dat ook eens moeten toepassen toen ik in mijn Efsix niet overstag kon door hoge golven op het Volkerak en ik werd opgelopen door een vrachtschip dat (ongeladen) onverwachts de hoek voor mij afsneed.
Hierdoor was er absoluut geen ruimte voor een stormrondje en doorvaren was al helemaal geen optie meer.

Gewoon op blijven sturen, ahw 'tegen het overstag aan' en goed opletten wanneer de boot achteruit gaat (roer van te voren STEVIG vasthouden) en helemaal de andere kant op houden. De boot zal nu 100% zeker overstag gaan, en zodra het weer voorwaarts gaat dat roer onmiddellijk weer normaal gebruiken en de zeilen en nieuwe koers normaal vervolgen.

In een wedstrijd is dit niet de eerste keus, maar het kost je hooguit een scheepslengte ruimte, in tegenstelling tot een omgekeerd stormrondje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 12 sept 2019 09:41 #1082758

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 997
Ik heb het ook wel eens gehad op het Markermeer met flink wat golfslag en lagerwal. Soms helpt het dan gewoon om even de motor te starten en hem zo door de wind te sturen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 12 sept 2019 10:03 #1082763

bteaux schreef :
Zo zie je bv dat met een "roll tack" een fok eigenlijk nooit bak gehouden wordt in tegenstelling tot wat hier boven werd verdedigd.
Kennelijk komt een "roll tack" niet voor tijdens de trimclinics :( .

Ik heb nergens gezegd dat wij de fok bak houden. Doen we ook nooit. Ik zei schoot strakhouden (ook niet 1 cm vieren) tot de druk eruit gaat. Dan razendsnel overhalen.

Roll Tack met 37 voeter van 7000 kg werkt wel, heel soms doen we dat. Maar het is geen Laser natuurlijk ;-)
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Laatst bewerkt: 12 sept 2019 10:04 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 12 sept 2019 10:33 #1082773

Sterker nog: doordat je fok door het draaimoment meer en een ruimer invallende wind ziet, krijg je extra voortstuwing. Je creeert een tijdelijke header eigenlijk!
Laatst bewerkt: 12 sept 2019 10:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 12 sept 2019 10:42 #1082780

  • pieno
  • pieno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 36
Interessant allemaal. Bedankt. Zo te lezen dus te hoog aan de wind gezeild vooraleer de overstag in te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 12 sept 2019 10:45 #1082784

...maar niet TE hoog, boot moet blijven lopen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 12 sept 2019 10:46 #1082786

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17738
ja dat schrijft ie... :blink:

Gewoon veel oefenen. Dan komt het gevoel vanzelf.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 12 sept 2019 10:52 #1082790

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 556
dus uiteindelijk wordt het bij iedere overstag beurt gewoon even de motor aanzetten :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 12 sept 2019 11:00 #1082794

Nachtvlinder schreef :
Sterker nog: doordat je fok door het draaimoment meer en een ruimer invallende wind ziet, krijg je extra voortstuwing. Je creeert een tijdelijke header eigenlijk!

Header is het nou net niet, maar je maakt zelf wind die de fok vol houdt tot in de wind, ja. Extra voorstuwing, betere snelheid, beter sturen, 'fok los' zou verboden moeten worden ;-)
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 12 sept 2019 12:22 #1082816

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1160
Nachtvlinder schreef :
Sterker nog: ..... 'fok los' zou verboden moeten worden ;-)

+1

Er is natuurlijk wel een verschil tussen een grote overlappende genua (IOR boten) en een high aspect fok.
Die laatste los je pas wanneer die invalt en kun je snel over halen, flappert nauwelijks, trimmen is dan nog cm werk.
Bij een genua kijkt het nog wat nauwer of je hem op tijd en ver genoeg binnen hebt en de schoot nergens achter blijft hangen. Gebeurt dat wel heb je een probleem, maar het goede nieuws is dan, je bent wel overstag ;-)
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED SUP.
....Ligplaats Beneden-sas
Laatst bewerkt: 12 sept 2019 12:24 door Mischief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 12 sept 2019 13:28 #1082829

Baasklusje schreef :
Nachtvlinder schreef :
Sterker nog: doordat je fok door het draaimoment meer en een ruimer invallende wind ziet, krijg je extra voortstuwing. Je creeert een tijdelijke header eigenlijk!

Header is het nou net niet, maar je maakt zelf wind die de fok vol houdt tot in de wind, ja. Extra voorstuwing, betere snelheid, beter sturen, 'fok los' zou verboden moeten worden ;-)

My bad: een “lift” bedoel ik. Doordat de boot, vooral VOOR de mast een snelheidscomponent naar loef maakt, komt de schijnbare wind tijdens de draai ruimer in (net zoals wanneer de stroom je naar loef zou verzetten).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 12 sept 2019 13:47 #1082830

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 205
Bij mij werkt het zo bij veel golven.
www.zeiluniversiteit.nl/overstag-gaan/
Laatst bewerkt: 12 sept 2019 13:47 door Zeerover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.252 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl