Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: niet overstag

niet overstag 11 sept 2019 10:34 #1082380

  • pieno
  • pieno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 36
Gegroet,
Vorige zondag op de Oosterschelde. Wind tegen stroom met korte steile golfjes, misschien net geen meter hoog. Overstag gaan deed de boot niet, tweede maal geprobeerd ook weer niet. Dan maar een gijp. Dit was met een Friendship 22 onder grootzeil + fok. Kan de golfslag hier iets mee te maken te hebben ? Of slechte techniek ? Had indruk dat de boot moeilijk snelheid maakte om overstag te kunnen gaan.

Tnx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 11 sept 2019 10:46 #1082390

Snelheid houden is belangrijk, en stevig de bocht insturen ook.
Verder helpt het de draai te maken als er een golf midden onder de boot zit, de boeg er al overheen (in de lucht). Dat draait makkelijker.
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 11 sept 2019 10:48 #1082392

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17133
en in de wind fok bak, dan wil ze ook wat sneller draaien.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 11 sept 2019 10:49 #1082393

Pieno,

Dat klopt inderdaad. Als (je) de boot niet goed zeilt, zal de boot soms niet door de wind kunnen sturen.

Wil je vaart maken en door de wind kunnen, dan is het aan te raden de zeilstand en stuurtechniek aan te passen aan de geldende omstandigheden.

De eerste verdachte is zeilstand. Bij veel golven is veel twist nodig. Fatsoenlijk stuurwerk om de boot op de golven op snelheid te houden (niet te hoog zeilen, niet de neus is steile golven douwen) helpt ook.

Heb je daar geen zin in, dan houdt je de fok even bak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 11 sept 2019 10:54 #1082395

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 401
ik heb dat gehad met een catemaran, te weinig snelheid was het probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 11 sept 2019 10:58 #1082397

Ber schreef :
ik heb dat gehad met een catemaran, te weinig snelheid was het probleem

Dat vermoed ik ook. Snelheid is erg belangrijk.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 11 sept 2019 11:01 #1082399

Ber schreef :
ik heb dat gehad met een catemaran, te weinig snelheid was het probleem

Ik zeil regelmatig op een Hobbiecat 16. Niet overstag te krijgen, we doen altijd een rondje met een gijp, is sneller. Maar dat ligt aan de vorm van de cat natuurlijk.
Met een FS22 moet het toch lukken normaal.

Wind tegen stroom zou normaal ook wat moeten helpen om overstag te gaan lijkt me.. De stroom wil je boot ook nog in de wind duwen. Maar zoals gezegd is te weinig snelheid funest natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 11 sept 2019 11:03 #1082400

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17133
met mijn prindle 15 (zonder fok) lang geleden, moest ik het grootzeil bak duwen, en dan ging ze wel overstag. maar kostte inderdaad wel veel tijd
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 11 sept 2019 11:03 door roozeboos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 11 sept 2019 11:05 #1082401

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
pieno schreef :
Gegroet,
Vorige zondag op de Oosterschelde. Wind tegen stroom met korte steile golfjes, misschien net geen meter hoog. Overstag gaan deed de boot niet, tweede maal geprobeerd ook weer niet. Dan maar een gijp. Dit was met een Friendship 22 onder grootzeil + fok. Kan de golfslag hier iets mee te maken te hebben ? Of slechte techniek ? Had indruk dat de boot moeilijk snelheid maakte om overstag te kunnen gaan.

Tnx

Als je met een F22 goed zeilt gaat hij heel gemakkelijk overstag, ook in stijle golfslag.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 11 sept 2019 12:30 #1082426

  • Kptrob
  • Kptrob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
pieno schreef :
Gegroet,
Vorige zondag op de Oosterschelde. Wind tegen stroom met korte steile golfjes, misschien net geen meter hoog. Overstag gaan deed de boot niet, tweede maal geprobeerd ook weer niet. Dan maar een gijp. Dit was met een Friendship 22 onder grootzeil + fok. Kan de golfslag hier iets mee te maken te hebben ? Of slechte techniek ? Had indruk dat de boot moeilijk snelheid maakte om overstag te kunnen gaan.

Tnx

Ik heb precies het zelfde mee gemaakt.
De oorzaak was toen,het voeren van te veel voorzeil(Genua)) t.o.v. het toen gereefde grootzeil.
Dit ontstond bij een flinke wind(4 a 5 bf.) en een plotselinge regenbui.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 11 sept 2019 12:33 #1082428

Kptrob schreef :
pieno schreef :
Gegroet,
Vorige zondag op de Oosterschelde. Wind tegen stroom met korte steile golfjes, misschien net geen meter hoog. Overstag gaan deed de boot niet, tweede maal geprobeerd ook weer niet. Dan maar een gijp. Dit was met een Friendship 22 onder grootzeil + fok. Kan de golfslag hier iets mee te maken te hebben ? Of slechte techniek ? Had indruk dat de boot moeilijk snelheid maakte om overstag te kunnen gaan.

Tnx

Ik heb precies het zelfde mee gemaakt.
De oorzaak was toen,het voeren van te veel voorzeil(Genua)) t.o.v. het toen gereefde grootzeil.
Dit ontstond bij een flinke wind(4 a 5 bf.) en een plotselinge regenbui.

Als je de genuaschoot lost voor het overstag gaan maakt dat toch niet uit?
Ja als je met teveel voorzeil vaart en je schoten aan laat voor overstag gaan dan kan ik me voorstellen dat het moelijk gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 11 sept 2019 12:59 #1082433

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6337
Heel soms kom ik ook wel eens niet door de wind als ik op alleen fok (of genua) vaar met redelijk veel golfslag. Je hebt geen aandrijving meer omdat die fok niks meer doet bij een overstag en zo'n golfje zet je in een keer stil. Ook als de schoot los staat.

Voor de overstag eerst een beetje afvallen voor het maken van meer vaart en dan een snelle overstag doet het dan wel.
Laatst bewerkt: 11 sept 2019 12:59 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 11 sept 2019 13:30 #1082445

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Knobbelig zeetje met een lichte boot hoog aan de wind zoals het type hier....dan lig je bij de derde golf praktisch stil. Overstag gaan wordt dan idd moeilijk.
JA, Snelheid maken of houden, met zo'n licht bootje dus niet te hoog willen duwen met de techniek zoals hervoor besproken, fokje los en daar gaat ie!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 11 sept 2019 13:38 #1082447

Fokje los doe ik nooit. Is uit de tijd van de dwarsgetuigde schepen ;-)

Wat is ertegen:
- fok los vermindert de helling enorm, en daarmee verdwijnt de loefgierigheid. Jammer, die had je nou net nodig.
- fok los vermindert de snelheid, en dus het effect van je roer. Ook jammer.
- fok los levert een groot klapperend ding op dat volle kracht de boeg naar lij trekt. Probeer eens een groot klapperend stuk doek (dekbedhoes) vol klapperend in de wind (6 a 7B) vast te houden. Dan voel je wat een kracht dat oplevert. In dit geval een onwenselijke kracht.

De fok mag los als hij bak staat, niet eerder.
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 11 sept 2019 13:59 #1082458

Baasklusje schreef :
Fokje los doe ik nooit. [...]
fok los levert een groot klapperend ding op dat volle kracht de boeg naar lij trekt. Probeer eens een groot klapperend stuk doek (dekbedhoes) vol klapperend in de wind (6 a 7B) vast te houden. Dan voel je wat een kracht dat oplevert. In dit geval een onwenselijke kracht.

De fok mag los als hij bak staat, niet eerder.


Das ook mijn ervaring. Als je een hogerwalletje pakt en je laat de fok helemaal los wordt de punt harder weggeduwd dan wanneer de fok een klein beetje kilt. Voor overstag liefst dus fok klein beetje vieren- of helemaal niet zelfs, afhankelijk van hoe hoog je voer.

Ik weet niet hoe strak je groot zeil staat, je zou ook nog kunnen proberen de boot door de wind te helpen door je grootzeil nog wat door te halen tijdens het draaien.. (terwijl je natuurlijk wel voldoende roer uitslag hebt)

Toegegeven, dit soort dingen werken op een klein open bootje heel veel makkelijker dan op een wat groter kajuitjacht. Ik wordt geholpen door mn autohelm- tenminste twee handen vrij voor de genua!
Trotse eigenaar van de IW-31 'Marlin'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 11 sept 2019 14:53 #1082475

Baasklusje schreef :
Fokje los doe ik nooit. Is uit de tijd van de dwarsgetuigde schepen ;-)

Wat is ertegen:
- fok los vermindert de helling enorm, en daarmee verdwijnt de loefgierigheid. Jammer, die had je nou net nodig.
- fok los vermindert de snelheid, en dus het effect van je roer. Ook jammer.
- fok los levert een groot klapperend ding op dat volle kracht de boeg naar lij trekt. Probeer eens een groot klapperend stuk doek (dekbedhoes) vol klapperend in de wind (6 a 7B) vast te houden. Dan voel je wat een kracht dat oplevert. In dit geval een onwenselijke kracht.

De fok mag los als hij bak staat, niet eerder.

Interessant. Ja, mee eens dat met fok pas los als hij bak staat het sneller gaat. De reden dat wij de fok losgooien is vnl dat het dan makkelijk is de nieuwe lijschoot snel binnen te halen. Als wij lossen als hij bak staat dan gaat dat met de hand al bijna niet meer en moet het op de lier wat veel langer duurt (en meer kracht kost). Dus we tacken dan eigenlijk express iets langzamer.

Hoe doen jullie dat? 1 optie is dan: door de wind sturen tot bak, genua los, iets terug sturen, schoot inhalen, weer afvallen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 11 sept 2019 14:57 #1082476

Bas van Dijk schreef :
Hoe doen jullie dat?

Hééél snel die schoot binnenhalen. 12 meter.

Babystag even weg, en halen maar. Dan binnen een halve minuut langzaam terug naar de hoogte.
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 11 sept 2019 15:01 #1082480

Baasklusje schreef :
Bas van Dijk schreef :
Hoe doen jullie dat?

Hééél snel die schoot binnenhalen. 12 meter.

Babystag even weg, en halen maar. Dan binnen een halve minuut langzaam terug naar de hoogte.

Dat lukt mij niet. Als hij bak staat en ik gooi hem dan los staat de genua binnen 1 seconde compleet de andere kant op, op 'voordewindse stand' zeg maar en de schoot strak. in die 1 seconden kan ik niet zoveel lijn binnenhalen.

Ben benieuwd. zal eens opletten bij anderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 11 sept 2019 15:05 #1082482

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
Moet een beetje in balans zijn ook, je wilt niet als je nog niet op snelheid bent je schoot alweer snaarstrak op standje hoog-aan-de-wind.
Het is ook een kwestie van handjes beschikbaar hebben, alleen is het al lastiger dan met z'n 2'en.
Nieuwe leischoot vlak voor de tack alle slack er uit, en mee blijven halen terwijl hij bak komt te staan en zodra de oude schoot gelost wordt zo snel mogelijk binnenhalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 11 sept 2019 16:05 #1082491

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6017
By the way, zonder een hele discussie op te willen starten. Een grote overlappende G1 a la oude IOR bak geeft niet automatisch een zeildrukkingspunt wat verder naar voren ligt dan alleen een HA met hetzelfde grootzeil. Anders gezegd, een G1 (grotere genua) maakt een schip niet vanzelfsprekend lijgierig / minder loefgierig dan een niet overlappend grootzeil. Sterker nog, Cees van Tongeren heeft mij er toen van weten te overtuigen dat het tegenovergestelde waar kan zijn afhankelijk van o.a. top getuigd, fractioneel, overlap en vorm onderwaterschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 11 sept 2019 16:32 #1082498

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
We hebben het hier over een 22 foots bootje in combinatie met "groot"-zeil en fok(je).
De snelheid waarmee je daarmee overstag kunt en de fok van de ene boeg naar de andere getrimd en de boot op koers hebt is dermate kort dat het bak houden van de fok een heel goede timing van de fokkenist vergt.
Gezien hetgeen door de topicstarter werd geschreven kreeg ik niet de indruk dat het hier gaat over een goed geoefende en ingespeelde wedstrijd-bemanning.
Sterker, de overstag beweging ging helemaal niet op het kobbelige water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 11 sept 2019 16:40 #1082500

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Baasklusje schreef :
Bas van Dijk schreef :
Hoe doen jullie dat?

Hééél snel die schoot binnenhalen. 12 meter.

Babystag even weg, en halen maar. Dan binnen een halve minuut langzaam terug naar de hoogte.


En hoe doe je dat als je alleen aan boord bent?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 11 sept 2019 16:48 #1082503

Niet
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 11 sept 2019 19:29 #1082542

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2666
Ik heb een groot voorzeil en de zeilmaker adviseert bijtijds los zodat het zeil goed vrij van stag en zalingen waait, minder slijtage en zeker niet langzamer overstag.

Ik instrueer vreemde roergangers altijd het roer maximale uitslag te geven maar terug te sturen zodra het schip in de wind ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

niet overstag 11 sept 2019 19:33 #1082546

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1265
Waterblok schreef :

Ik instrueer vreemde roergangers altijd het roer maximale uitslag te geven maar terug te sturen zodra het schip in de wind ligt.

Dat betekent dus ook veel weerstand en dus remming.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.303 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl