Het is een bekend zwak punt, en iets wat de ontwerper van de IF ook heeft aangegeven eigenlijk vanaf het begin erin had moeten zitten. Constructief dus!
In het klasseregelement staan de afmetingen waaraan je je mag houden, en die tekening heeft de ontwerper ook zelf getekend.
Nog een zwak punt zijn de onderwant puttingen, (eigenlijk heet het hoofdwant puttingen toch?)
Die zijn onder bemeten. Ik had ze opgewaardeerd van m8 naar m10, maar je kan ook voor het model gaan met de 4 boutjes. Wat je ook doet, lijn ze in ieder geval uit richting de mast toe.
Nog een punt van aandacht zijn de zalingen, die mag je ook klossen (beperken in de achterwaartse beweging). Daardoor behoud je beter spanning op het topwant.
Dat relateert ook weer naar het verhaal hier boven.
Mijn If gaf zonder die knieën ook geen krimp, dacht ik.
Mast was een ander verhaal
Totdat ik de knieën erin had gemaakt, dat merk je wel hoor.
Je kan je verstaging goed op spanning krijgen dan, zonder dat er schade optreed.
Vooral hoog aan de wind ga je dat merken.
Bij mijn Marieholm 26 komen ze er ook weer in, ik maak ze weer van airex en weefsel.
Maar deze keer lamineer ik een hele plaat, en zaag daarna de onderdelen eruit.
Ik ga nog wat dingen toepassen op de 26 die mij goed zijn bevallen bij de IF.
Succes KapiteinMomo, je bent in ieder geval enthousiast en vol zelfvertrouwen!