Kapiteinmomo schreef :
Zeil effe in de zak proppen is er niet meer bij, deze lappen moeten worden opgerold, en maken een oorverdovend geluid als je met z'n alle start.
Geef mij maar dacron..
Dat krijg je ook.. Dacron.. als het zeil aan de "regels" voldoet. Enige is dat je waarschijnlijk iets hardere coating krijgt. Niets bijzonders.
"The body of the sail shall only consist of woven ply of the same ply weight except for an area within a distance of max.250 mm from the foot, which may have different ply weight than therest of the sail. The ply fibres shall be of polyester."
Polyster geweven noemt men Dacron in het algemeen.
Verder is deze "klasse" niet echt interessant voor de grote ketens die normaliter de populaire "one designs" doen. Te oud.. te weinig vooruitgang om interessant te zijn voor hen. Te weinig world wide exposure om er veel tijd en geld aan te besteden. Dus vullen vooral zeilmakers uit de regio waar actief met deze bootjes gezeild worden dat "gat" op.
Toe wij bijvoorbeeld de zeilen maakten voor, noem eens wat, de Wereldkampioen J/80 krijg je het jaar daar op ineens veel aanvragen van over de hele wereld. Het jaar daarop varen er dus meer boten met onze zeilen in een J/80.. en ja, dan is de kans dat iemand weer wint met ons zeil het jaar er na groter. Wat dus ook weer gebeurden.. Het is maar hoeveel aandacht je als zeilmaker wenst te geven aan een bepaalde klasse.. Het volgende jaar wint een ander merk zeilmaker, en loopt iedereen daar weer achteraan.
One Design is een kwestie van aandacht, aandacht aan bootoptimalisatie, team, testen, testen, testen en bovenal.. heel goed kunnen zeilen (..) in de omstandigheden waar de wedstrijd plaats vindt. Tactiek, kennis en kunde van het spelletje zijn vaker doorslaggevend.
Daarnaast liggen de max. maten van dit zeil gewoon vast. Je mag er niet overheen he.. Alleen de quarter width is vrij. Maar dat doet er niet veel toe helaas.