Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 200 Myls Solo 2020

200 Myls Solo 2020 07 juni 2020 18:25 #1170670

Op mij komt het toch wat over als oneerlijke concurentie tov degene die in z’n uppie met al of geen excel sheetje zijn solo wedstrijd zo goed mogelijk uitvoert.

Leerzaam voor instappers? Leerzaam zeer zeker maar een wedstrijd waar je bij voorbaat kansloos bent moet dan op karakter gevaren worden.

Lijkt wel op een schaaktoernooi waarbij voor sommige schakers de zetten door de schaakcomputer worden bepaald.

Vind het niet echt bij de 200myls solo passen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 08 juni 2020 09:13 #1170858

Volgende terugtrekking vanwege de oneerlijke rating, Veteraan Harris Visser (8 deelnames) heeft zich teruggetrokken uit de 200 Myls.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 08 juni 2020 10:41 #1170898

  • Fortura
  • Fortura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 554
Dus de discussie is aangewakkerd vanwege ‘oneerlijke’ rating (eerst was het niet zorgvuldig en nu al geëscaleerd tot oneerlijk), maar gaat nu richting oneerlijke competitie door hulp vanaf de wal.
Dan maakt het volgens mij niet eens meer uit wie zich wel of niet terugtrekt, het wedstrijd element is toch al om zeep geholpen zo.

Verder heb ik me wel ingeschreven en ben nog steeds van plan om mee te doen, omdat ik het leuk vind om solo te zeilen en mijn eigen tijd van vorig jaar wil verbeteren (disclaimed: was m’n eerste deelname en had geen idee)
Fortura International Yacht Cruising Team
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 08 juni 2020 10:52 #1170905

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Inderdaad Fortuna lekker karren met die hap, laat ze het maar uitzoeken, 200 mijls, singlehanded blijven een uitdaging en diegene die moet worden gepamperd veel succes ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 08 juni 2020 11:17 #1170911

Ik lees nu dat de rusttijden zijn aangepast:
Minimale rusttijd
In de afgelopen jaren hebben wij regelmatig de terugkoppeling gekregen van deelnemers
dat deelnemers met een langzaam schip veel minder mogelijkheden hebben voor het
maken van tactische keuzes dan deelnemers met een snel schip.
Om deze ongelijkheid enigszins te compenseren hebben wij besloten om in 2020 in plaats
van een vaste minimale rusttijd van 27 uur een individuele minimale rusttijd per deelnemer
in te voeren. Door snellere schepen te verplichten langer te rusten krijgen alle deelnemers
ongeveer evenveel ruimte voor het maken van tactische keuzes. Uit
veiligheidsoverwegingen houden wij een absoluut minimum van 27 uur rust aan. De
individuele minimum rusttijd kan dus wel langer zijn van 27 uur maar nooit korter.
Daarnaast bereiken we hiermee dat de schippers dichter op elkaar de finish zullen bereiken
wat het sociale aspect van de 200 Myls onderstreep


Daarmee trek mijn kritiek in. En een "thumbs up" voor de organisatie!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 08 juni 2020 11:56 #1170932

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
roozeboos schreef :

Daarmee trek mijn kritiek in. En een "thumbs up" voor de organisatie

Mooi gelijk inschrijven dan ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 08 juni 2020 12:55 #1170956

Samen met wat zeilvrienden hebben wij in en middag de "Corona Cup" geaorganiseerd, als alternatief voor de WAR.

We varen ALLEMAAL onder ORC rating. Er zijn maar een paar boten écht gemeten.

Met een korte beschrijving van boot, kiel, schroef en zeilvoering heb je met een minuutje een heel precieze rating bepaald adhv de openbaar beschikbare ORC database.

Wij hebben er voor gekozen om communicatie over ratings enkel in de openbare appgroep te doen; dus open vizier. Inmiddels varen er een kleine 25 boten per avond mee. De kosten waren precies €0,- en op een oude koe na geen woord van "ratinggezeik". Gemoedelijker dan de coronacup word het niet.

666 heeft denk ik een keer van een wedstrijdzeiler verloren met knikkeren, want die zuurpruimerij over dat het protesterende driftkikkers zijn die hun winst kopen met een groot budget is kolder.

-Protesteren heeft niets met rating te maken
-ORC-gebaseerd ratings bepalen is gratis
-ORC staat nagenoeg niet toe dat je met veel geld beter presteert. (staat van onderhoud/zeilen daar gelaten)


De discussie zou dus niet moeten zijn of de zeilers die nu fijn meezeilen een andere rating fijner zouden vinden, maar je moet kijken wie er uitzonderlijk presteert en daarvoor geen beloning kan krijgen. Een kleine week je uit de naad werken om vervolgens onderaan te bungelen door willekeur en onverschil is een slechte motivator. Het gaat er niet om dat het op de plek precies allemaal klopt, maar enige redelijkheid zou fraai zijn denk ik.



Overigens is het voor de Zeilblij feest. Op de 30 mijls staan ze op lwl-dl net boven mij, maar op ORC gewoon onderaan, dus BK kan wel gaan tukken met zo'n pretrating.
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 12:57 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 08 juni 2020 13:20 #1170968

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3382
Jumpinjack schreef :
De input
Hoe wordt met ORC het gewicht vastgesteld? Daadwerkelijk in de kraan opgemeten?

De vrijboordhoogte wordt op twee vaste punten voor en achter op het schip gemeten. Met behulp van het lijnenplan van het schip (de offset file), waar de ORC-database er 12.500 van heeft wordt dan berekend wat de waterverplaatsing is:
orc.org/index.asp?id=12

Jumpinjack schreef :
Maar, even van de 200myls site gepakt:
"Die formule is gekozen om het evenement toegankelijk te houden voor elk type deelnemer, om zonder kosten of moeite een handicap te krijgen en dat die niet te optimaliseren is door de fanatiekste deelnemer met de meeste financiële middelen."

De formule die nu gebruikt wordt laat optimaliseren juist wel toe.
In de ORC krijg je zwaardere rating als je grote lichtweerzeilen op je meetbrief zet, met de LWL-formule kan je helemaal los gaan zolang je je boot niet langer maakt
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 08 juni 2020 14:10 #1170993

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1124
Mmmm, kopen? Budget? Woorden die ik niet gebruikt heb. Waar ik vooral op reageerde was ten eerste op de manier waarop de organisatie, onder bedreiging van opzegging, onder druk is gezet door een een kleine groep deelnemers.Niet netjes, zeker niet als dan ook nog op een forum verhaal word gehaald. De organisatie heeft keurig verwoord waarom ze niet voor de orc kiest. Overigens heb ik niets tegen orc gemeten boten, ik heb er zelf ook een gelukkig.Was de SW al een straf, deze LWL rating (voor mij) nog meer, en dan heb ik t nog niet eens over de rusttijden die er bij komen. Verder ben ik een middelmatige wedstrijdzeiler, ik weet zeer goed hoe te verliezen. Helemaal niet erg, kwartiertje aan de bar en de pijn is weg, volgende keer beter.
Jij draait blijkbaar zo een orc competitie in elkaar waar het er eerlijk aan toe gaat, een app is de garantie. Hoe controleer jij dat dan? Of houdt men elkaar scherp in de gaten? Je weet toch dat er types zijn die zich niet kunnen inhouden en de boeien afsnijden,of niet opgeven dat ze een spi hebben maar wel gebruiken, want anders kunnen ze niet winnen? Ik stoor me daar zeer aan in ieder geval, en laat dat zien. Het gaat mij niet over geld, maar over mentaliteit.

QVTLM. Als je een polar hebt van je boot, en weet hoeveel % je daarvan haalt, heb je een nagenoeg gratis en uitstekende routeringsoplossing. Alleen, bij een solowedstrijd moet je t wel zelf doen, lijkt me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 08 juni 2020 15:07 #1171016

roozeboos schreef :
Ik lees nu dat de rusttijden zijn aangepast:

IK denk dat dat niet veel verschil gaat maken.
In 2019 rustte de nr 1 bijna 2 keer zo lang als de nr 2. (68 tegen 36 uur).
Snelle boten hebben zoveel tijd over dat ze nog steeds hun vaaruren optimaal kunnen kiezen.
Die 200 mijl duurt geen 30 uur voor ze, en daar hebben ze 101 uur de tijd voor. Keuze genoeg dus....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 08 juni 2020 15:16 #1171025

Wat een gedoe....
Volgens mij is een wedstrijd er voor de deelnemers, niet voor de organisatoren.
En als meerdere serieuze deelnemers nu een probleem hebben met de nu geintroduceerde rating dan is er echt wel iets aan de hand.
Die mannen waren tot nu toe tevreden met SW, en dat is heel aardig van ze, want dat is al een prutssysteem.
Het nieuwe systeem is kennelijk nog veel slechter dan SW. Dat is toch nergens voor nodig, als er gratis een ORC-rating per boot gemaakt kan worden. Veel beter dan SW.
De mannen die zich nu terugtrekken zijn niet de minsten.
De Batfish, de Goudvis, de Black Magic Woman, stuk voor stuk goed voor hoge plaatsen en winst bij de 200Myls, de 24uurs, de RNH. Een van de heren zit ook in de organisatie van de 24uurs.
Als ik de organisatie was zou ik de kritiek heel serieus nemen. Desnoods terug naar SW....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 15:17 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 08 juni 2020 19:34 #1171136

Hoewel ik uiteraard ben voor een zo’n fair mogelijke rating, kan je de organisatie niet ontkennen dat ze hun werk serieus nemen. Er is veel werk en tijd gaan zitten in het komen tot een zo fair mogelijke rating. Vaak met controle van de ORC ratings.

Het terugtrekken uit de wedstrijd komt mij wat stug over eerlijk gezegd, de uitgangspunten zijn logisch. Ik denk wel dat enige aanpassingen per deelnemer misschien de emoties wat hadden getemperd en nog meer de excessen hadden verminderd.
Een gedetailleerde handicap formule zoals bijvoorbeeld ORC of IRC werkt op basis van de aanname dat de verschillende schepen onder vergelijkbare weersomstandigheden op dezelfde baan en op hetzelfde tijdstip tegen elkaar varen. Deze aanname gaat voor de 200 Myls ‘SOLO’ niet op.
We hebben voor de 200 Myls ‘SOLO’ daarom jarenlang gebruik gemaakt van de SW formule. Mede omdat de keuze van de baan en het tijdstip van varen zo belangrijk is, hebben we alleen gebruik gemaakt van de basis SW per scheepstype zonder specifieke individuele kenmerken zoals wel/geen klapschroef, etc. Alhoewel voor de meeste deelnemende scheepstypes een basis SW voorhanden was, waren er altijd uitzonderingen. Het samenstellen van de definitieve handicap lijsten was daarom veel werk.
In 2019 hebben we daarom besloten van de SW formule af te stappen en over te gaan op een formule gebaseerd op de lengte van de waterlijn. Mede op basis van terugkoppeling die wij van deelnemers ontvingen hebben wij in 2019 al aangegeven de handicap formule in 2020 verder te ontwikkelen door de waterverplaatsing mee te nemen. Hierdoor wordt het voordeel dat lichte schepen in 2019 hadden deels gecompenseerd. De overall winnaar 2019 bleek overigens niet een van deze voordelige lichte schepen te zijn.
Bij het ontwikkelen van de 2020 handicap formule hebben we tevens de uitkomst van deze formule vergeleken met gemiddelde ORC handicap en SW handicap per scheepstype voor zover er voor het type schip ORC en/of SW gegevens beschikbaar waren. Een eenvoudige handicap formule waarbij slechts naar twee kenmerken van het schip wordt gekeken (in ons geval de lengte waterlijn en de waterverplaatsing) zal nooit dezelfde precisie hebben als bijvoorbeeld het ORC systeem, maar de handicap op basis van lengte waterlijn en waterverplaatsing zoals wij voor 2020 gebruiken ligt voor de hele 200 Myls vloot het dichts bij de bekende gemiddelde ORC handicaps. In een paar uitzonderlijke gevallen waarbij de versimpelde handicap een excessieve afwijking gaf ten opzichte van de gemiddelde ORC

handicap van een bepaald type schip heeft de organisatie van de 200 Myls ‘SOLO’ een handmatige correctie toegepast.
In het document “handicapsysteem 200 Myls SOLO 2020.pdf” kun je meer details lezen over hoe deze handicap precies werkt.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 08 juni 2020 19:39 #1171139

Mee eens, ze doen echt wel hun best.
en nu is er ook voldoende animo, dus een vertrekkende deelnemer zullen ze niet zo erg vinden.
Beter weg dan een hooop gezeur, zeg maar

Gaat veel tijd in zitten allemaal hoor, en t is ook allemaal vrijwillig. Ga er maar aan staan.
Okay, en het kost misschien een paar jaar om het allemaal perfect te krijgen. Het zij zo.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 19:40 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 08 juni 2020 19:41 #1171141

En de berekening om wat meer achtergrond info aan de discussie mee te geven.


Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 08 juni 2020 20:56 #1171179

Prachtige formule, alleen wat eruit komt staat zover van de werkelijkheid en raakt kant nog wal. Kunnen beter een tombola bij de prijsuitreiking houden dat is nauwkeuriger. En als je de tombola wint heb je pas echt hard gevaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 09 juni 2020 09:56 #1171327

Misschien moeten mensen die niet begrijpen waarom sommige deelnemers niet kunnen leven met een rating "systeem" waar zaken uit komen die echt niet kloppen, gewoon eenskijken naar de handicaps. Je kunt met alleen 2 parameters: lengte waterlijn en gewicht, nooit uitkomsten verwachten die ergens op slaan. Als er dan vervolgens met gewichten wordt aangerommeld om er nog iets acceptabels van te maken, dan is elke vorm van onafhankelijkheid en transparantie voorledig verdwenen. Voorbeeld: de goudvis (ORC 642) weegt 2629 kg. Dat gewicht is verhoogt door de 200 Myls naar 3969 KG om er een enigszins acceptabele met de ORC vergelijkbare uitkomst aan te hangen. Maar uiteindelijk moet hij nog steeds sneller zijn dan ( ik noem er maar een paar):J109 (608),Hod35 (621), Grand Soleil 37(623), X34 (637). aan de ORC ratings kun je zien dat dat gewoon niet zo is. Dat lijkt misschien nog niet zo dramatisch. Het wordt echter anders alsje voor het hele veld berekend wat het effect is in de einduitslag van al die niet kloppende rating getallen van de 200 Myls. Berekend is voor alle schepen t.o.v de ORC van (deels gemeten, deels ooit gemeten en deels voorzien van een ORC rating van een zelfde schip wat wel gemeten is/was), hoe de uitslag er uit zou zien als iedereen in de ORC precies even goed gepresteerd had. Dan blijkt de Goudvis ongeveer 24 mijl benadeeld te zijn. De Hippocampus overigens met maar liefst ca.35 mijl. de Mare met 20 mijl evenals minstens 20 anderen. De J 109's hebben ongeveer een nadeel van 10 mijl t.o.v de meest bevoordeelden, maar velen kanshebbers hebben ze weinig last meer.

Kijk zelf eerst een kritisch naar die ratings en bekijk welke boten langzamer zouden moeten zijn dan jou boot. Misschien begrijp je dan dat voor een paar mensen, die allemaal geen rare fouten maken waardoor ze het ook met een niet kloppende rating nog wel kunnen redden t.o.v een heleboel anderen, maar niet tegen elkaar, het echt niet zien zitten om te starten met vooraf een penalty van (in mijn geval ongeveer 30mijl t.o.v. de boot met het meeste voordeel) Dat is het zelfde als in de ORC een baan van 200 mijl varen en moeten wachten met starten tot je tegenstander 30 mijl gevaren heeft. De BonBida start met 32 mijl nadeel t.o.v. de meest bevoordeelde boot. Maar die boot heeft bijna dezelfde ORC rating. Dat heeft met een zeilwedstrijd echt nietsmeer te maken. Helaas heeft het niets uitgehaald om het 200 Myls bestuur met argumenten,zonder dit aan de groter klok te hangen te proberen de overtuigen dat er nu echt een totaal verkeerde weg is ingeslagen. Als je nu laatst wordt hoeft dat echt niet te betekenen dat je slecht hebt gezeild en als je op het podium terecht komt hoeft dat echt niet te zeggen dat je t.o.v anderen zo goed hebt gevaren. Voor mij is dat geen zeilwedstrijd. Ik vaar die wedstrijd normaal heel goed en fanatiek. Als we nu allemaal precies even goed varen, wordt ik ongeveer 129 ste. Ik ga er van uit dat ik er een hele hoop ook nog wel pak met die slechte rating, maar verder dan 75-ste ofzo zit er niet in. Het gaat niet alleen om mij het gaat om jullie allemaal. Je wilt je toch een beetje meten met elkaar. Het vergelijk slaat echter nergens meer op zo. Daar mag je over denken wat je wil. Kijk een wie er voor je en achter je mag eindigen. Ze zult verstelt staan als je die moeite neemt voor dat je hier op reageert. Mijn pijn in het hart heb ik me terug getrokken van de mooiste wedstrijd van het jaar. Misschien is het nog niet te laat, al is de keuze van het bestuur naar eigen zeggen definitief. Onder SW, persoonlijke SW of nog liever ORC met ORC declared of ingeschat door een groepje kenners, doe ik heel graag weer mee.


P.S. In het kader van de discussie: Only Fools start met 19 mijl nadeel t.o.v. de meest bevoordeelde boot.Je moet sneller zijn dan o.a. een Kalik 33 en even snel als een van de Stadt 34. Verder zitten er geen snellere boten die na jou mogen finishen. Kortom je lijkt er goed van af te komen als je alleen een beetje je rating vergelijkt. Toch kom je als 93-ste uit de verf als iedereen even goed zou presteren door verschuivingen in de rest van het veld. Daar kom je alleen achter als je het effect helemaal doorrekend en dat is gebeurd. Als je het zelfde vergelijk maakt met SW i.p.v ORC dan verschuift dat wat, maar lang, lang niet zoveel als wat er nu gebeurd onder dit nieuwe "systeem", als is het voor de zware stalen bakken waarschijnlijk wel iets verbeterd t.o.v. alleen waterlijn. Daar staat echter tegenover dat het bij andere boten dan juist helemaal mis gaat. Zwaarder kan ook zijn: veel meer zeil. Als je daar dan niet naar kijkt, gebeuren er hele rare dingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 09 juni 2020 10:06 #1171330

Het voordeel is wel weer dat als ik achterin eindig , ik kan zeggen dat het aan de nieuwe rating ligt.
En ik toch met een goed gevoel naar huis kan... ;)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 09 juni 2020 10:09 #1171332

Misschien moeten mensen die niet begrijpen waarom sommige deelnemers niet kunnen leven met een rating "systeem" waar zaken uit komen die echt niet kloppen, gewoon eenskijken naar de handicaps. Je kunt met alleen 2 parameters: lengte waterlijn en gewicht, nooit uitkomsten verwachten die ergens op slaan. Als er dan vervolgens met gewichten wordt aangerommeld om er nog iets acceptabels van te maken, dan is elke vorm van onafhankelijkheid en transparantie voorledig verdwenen. Voorbeeld: de goudvis (ORC 642) weegt 2629 kg. Dat gewicht is verhoogt door de 200 Myls naar 3969 KG om er een enigszins acceptabele met de ORC vergelijkbare uitkomst aan te hangen. Maar uiteindelijk moet hij nog steeds sneller zijn dan ( ik noem er maar een paar):J109 (608),Hod35 (621), Grand Soleil 37(623), X34 (637). aan de ORC ratings kun je zien dat dat gewoon niet zo is. Dat lijkt misschien nog niet zo dramatisch. Het wordt echter anders alsje voor het hele veld berekend wat het effect is in de einduitslag van al die niet kloppende rating getallen van de 200 Myls. Berekend is voor alle schepen t.o.v de ORC van (deels gemeten, deels ooit gemeten en deels voorzien van een ORC rating van een zelfde schip wat wel gemeten is/was), hoe de uitslag er uit zou zien als iedereen in de ORC precies even goed gepresteerd had. Dan blijkt de Goudvis ongeveer 24 mijl benadeeld te zijn. De Hippocampus overigens met maar liefst ca.35 mijl. de Mare met 20 mijl evenals minstens 20 anderen. De J 109's hebben ongeveer een nadeel van 10 mijl t.o.v de meest bevoordeelden, maar velen kanshebbers hebben ze weinig last meer.

Kijk zelf eerst een kritisch naar die ratings en bekijk welke boten langzamer zouden moeten zijn dan jou boot. Misschien begrijp je dan dat voor een paar mensen, die allemaal geen rare fouten maken waardoor ze het ook met een niet kloppende rating nog wel kunnen redden t.o.v een heleboel anderen, maar niet tegen elkaar, het echt niet zien zitten om te starten met vooraf een penalty van (in mijn geval ongeveer 30mijl t.o.v. de boot met het meeste voordeel) Dat is het zelfde als in de ORC een baan van 200 mijl varen en moeten wachten met starten tot je tegenstander 30 mijl gevaren heeft. De BonBida start met 32 mijl nadeel t.o.v. de meest bevoordeelde boot. Maar die boot heeft bijna dezelfde ORC rating. Dat heeft met een zeilwedstrijd echt nietsmeer te maken. Helaas heeft het niets uitgehaald om het 200 Myls bestuur met argumenten,zonder dit aan de groter klok te hangen te proberen de overtuigen dat er nu echt een totaal verkeerde weg is ingeslagen. Als je nu laatst wordt hoeft dat echt niet te betekenen dat je slecht hebt gezeild en als je op het podium terecht komt hoeft dat echt niet te zeggen dat je t.o.v anderen zo goed hebt gevaren. Voor mij is dat geen zeilwedstrijd. Ik vaar die wedstrijd normaal heel goed en fanatiek. Als we nu allemaal precies even goed varen, wordt ik ongeveer 129 ste. Ik ga er van uit dat ik er een hele hoop ook nog wel pak met die slechte rating, maar verder dan 75-ste ofzo zit er niet in. Het gaat niet alleen om mij het gaat om jullie allemaal. Je wilt je toch een beetje meten met elkaar. Het vergelijk slaat echter nergens meer op zo. Daar mag je over denken wat je wil. Kijk een wie er voor je en achter je mag eindigen. Ze zult verstelt staan als je die moeite neemt voor dat je hier op reageert. Mijn pijn in het hart heb ik me terug getrokken van de mooiste wedstrijd van het jaar. Misschien is het nog niet te laat, al is de keuze van het bestuur naar eigen zeggen definitief. Onder SW, persoonlijke SW of nog liever ORC met ORC declared of ingeschat door een groepje kenners, doe ik heel graag weer mee.


P.S. In het kader van de discussie: Only Fools start met 19 mijl nadeel t.o.v. de meest bevoordeelde boot.Je moet sneller zijn dan o.a. een Kalik 33 en even snel als een van de Stadt 34. Verder zitten er geen snellere boten die na jou mogen finishen. Kortom je lijkt er goed van af te komen als je alleen een beetje je rating vergelijkt. Toch kom je als 93-ste uit de verf als iedereen even goed zou presteren door verschuivingen in de rest van het veld. Daar kom je alleen achter als je het effect helemaal doorrekend en dat is gebeurd. Als je het zelfde vergelijk maakt met SW i.p.v ORC dan verschuift dat wat, maar lang, lang niet zoveel als wat er nu gebeurd onder dit nieuwe "systeem", als is het voor de zware stalen bakken waarschijnlijk wel iets verbeterd t.o.v. alleen waterlijn. Daar staat echter tegenover dat het bij andere boten dan juist helemaal mis gaat. Zwaarder kan ook zijn: veel meer zeil. Als je daar dan niet naar kijkt, gebeuren er hele rare dingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 09 juni 2020 10:10 #1171333

roozeboos schreef :
Het voordeel is wel weer dat als ik achterin eindig , ik kan zeggen dat het aan de nieuwe rating ligt.
En ik toch met een goed gevoel naar huis kan... ;)

:laugh: :laugh: :laugh: Johan zei het ooit al
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 09 juni 2020 10:30 #1171341

Al je gewend bent om onder ORC te varen en in dat circuit actief bent dan is het wel zuur als jouw onder ORC geoptimaliseerde schip in een nieuw systeem het opeens niet meer zo goed blijkt te doen. Er zullen echter ongetwijfeld ook veel "winnaars" zijn die met de nieuwe regels opeens kans gaan maken op een veel betere klassering. Het clubje ORC racers komt er misschien nu wel slecht van af. Om nu meteen te gaan afzeggen is wel wat cru. De hele club zeilers die onder ORC benadeeld waren en geen enkele kans hadden op een goede klassering vonden dat in eerdere edities blijkbaar geen reden om maar niet mee te doen. Voor wie echt voor de winst wil gaan en ORC gewend is en nu opeens weinig kans op een goede klassering heeft, is een nieuwe rating natuurlijk wel een schok. Best begrijpelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 09 juni 2020 10:32 #1171342

BMW zijn punt is dat het niet eerlijk gaat nu.
Wie heeft er nu inhoudelijk gelijk hij of de organisatie?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 09 juni 2020 10:37 #1171344

roozeboos schreef :
BMW zijn punt is dat het niet eerlijk gaat nu.
Wie heeft er nu inhoudelijk gelijk hij of de organisatie?

Geen enkel rating systeem is 100% Blijkt ook wel door de jaren heen is de rating van bijna alle boten wel een keer of meerdere keren aangepast , in voor of nadeel van ......

Eenheidsklasse is ver uit de eerlijkste als het om zeil prestaties gaat .
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 09 juni 2020 10:40 #1171347

Ik heb net alle ratings van 2019 vergeleken met die van nu, 2020, voor de schepen die in beide jaren ingeschreven hebben.

Er zijn er een stuk of 4 die sneller moeten gaan varen, tot 4% korter moeten varen.
En er zijn er een heleboel die een stuk langzamer mogen, tot wel 14% langzamer.
Tientallen mogen er 5 tot 10% langer over doen.
Als dat echt zo is dan is er jarenlang de verkeerde rating gebruikt...…
En daarover was geen gemopper. Dat is er nu wel. Niet erg handig van de organisatie.

Overigens blijft het vreemd dat de inschrijving altijd zo snel volloopt en vervolgens een heel groot deel nooit aankomt. 2019:
140 inschrijvers
78 finishers
25 DNF
37 DNS: zelfs niet aan de start verschenen...… wat is dat nou....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 09 juni 2020 10:45 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 09 juni 2020 10:41 #1171350

Jeroen-pion schreef :
Geen enkel rating systeem is 100%

ORC zit in ieder geval tegen de 100 aan.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 09 juni 2020 10:41 #1171351

Baasklusje schreef :
Jeroen-pion schreef :
Geen enkel rating systeem is 100%

ORC zit in ieder geval tegen de 100 aan.

Dromen is niks mis mee ;)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.296 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl