Even twee zaken scheiden
Ik lees 1 optie namelijk het oppervlak verkleinen door het zeil in te rollen. Inrollen kan bij iedere furler, niet alle zeilen zijn er op gemaakt. Van die banen in het voorlijk zijn echt wel een teken dat bij juist gebruik dat zeil beter in vorm blijft indien het ingerold gereefd wordt gevaren. Rol je je zeil in dan moet je in de basis je kar verder naar voren zetten omdat anders de spanning veel meer op het onderlijk komt te staan en te weinig op je achterlijk. gaat de kar niet mee naar voren dan twist dus je achterlijk en komt het zeil bovenin meer open te staan en tegelijk het onderste deel van het zeil vlakker (minder camber).
Zonder inrollen kan je ook spelen met je kar, zeg maar een optie om de druk in je voorzeil te verminderen. Dit naast je schoot een tikje te laten gaan met de kar in goede positie. Ook dat kan. Dan slaat je zeil mogelijk iets terug (killen) op die koers bij de voorstag en staan je tell tales aan loef omhoog, maar who cares als dat rust brengt en net voldoende is. Door je schoot net een tikje te laten gaan zul je zien dat je ook je grootzeil net weer wat kan vieren zonder dat de voorkant bij het voorlijk fors terug gaat slaan (killen). De 'spleet' tussen voor- en grootzeil komt net wat meer open te staan.
Optie 2 die jij noemt is niet rollen, niet je schoot vieren maar om je kar naar achteren te zetten en daarmee in verhouding meer je onderlijk vlak te krijgen dan je achterlijk dicht. Beetje hetzelfde effect als inrollen en je kar niet mee naar voren verplaatsen.
Buiten nog meer zaken om de boel onder controle te houden kun je dus
1) Je schoot iets laten vieren
2) Je zeil inrollen
3) Het achterlijk open zetten (twisten)
Of een combinatie van alle drie
Vergeet ook niet je achterstagspanning waarmee je het voorlijk minder hol laat staan, en je valspanning waarmee je zorgt dat de bolling van je voorzeil niet naar achteren loopt naarmate de wind toeneemt (meer wind = meer valspanning).
Heb je hier iets aan?