Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Afkruisen

Afkruisen 25 sept 2020 19:53 #1210744

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
Ja, helder. TNX
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afkruisen 25 sept 2020 20:59 #1210765

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5017
Mbt tot gijpen met boom of fokkloet, als die wat hoger op de mast zit en je laat de andere kant zakken zal je wel over dek achter de voorstag langs kunnen.
Ik heb een babystag, daarmee of met kotterstag moet de boom los om te gijpen....

Ik rol idd wel het zeil weg met de boom er in dat gaat prima.
Gijpen blijft de schootkant van de boom de schootkaat omdat mijn ophouder aan de punt van de boom zit.
Los van de schoot, los op de mast, boom onder babystag door en punt aan de nieuwe schoot en inhaken op mast dan pas zeil gijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afkruisen 26 sept 2020 05:35 #1210801

Je vraagt je dan af waarom er geen spinnaker aan die boom zit. Net zo veel moeite.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afkruisen 26 sept 2020 05:59 #1210804

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Nee hoor! Dat vraag ik me helemaal niet af. :laugh:
Laatst bewerkt: 26 sept 2020 06:00 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afkruisen 26 sept 2020 07:13 #1210812

Bas: omdat niet iedereen (zijn/haar crew) met die windkracht het leuk zou vinden gok ik dan zo even, voor echte bikkels geen probleem uiteraard ;)
Maar ik snap het punt wel hoor!
Er zijn toch al een paar polars voorbijgekomen die een gelijkaardig verhaal vertellen: voor de snelheid zal het bij die (constante?) windsnelheid niet (heel) veel uitmaken, golven vs rollen, nog andere boot- en creweigenschappen, en het 'werk' om een boom en toebehoren te zetten of een aantal keer te gijpen zal een persoonlijke afweging zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afkruisen 26 sept 2020 21:13 #1211131

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3228
Interessant. Ik ben er zelfs met onze boot (die volgens sommigen dan wel niet planeert, maar ik noem het wel degelijk zo) nog niet uit of ik sneller ben met afkruisen dan met voor de wind varen. we kunnen heel makkelijk de fok uitbomen met een barberhaul - geen boom nodig, dus dat kost 0 moeite.

Met gennaker is er geen twijfel - die wil niet werken downwind, dus dan vaar ik ongeveer 145-150 TWA. Afkruisen dus.

Onder fok en grootzeil moet ik wat hoger varen - ik schat 135 TWA. Ik haal dan, met een lekker windje op het ijsselmeer, tussen de 10 en 13 knopen. Harder is erg lastig omdat je dan golven in gaat halen. Dat lukt soms maar meestal niet consistent.

Dead downwind kom ik, denk ik, rond de 8 knopen uit in die omstandigheden. Met een afkruis-hoek van 45 graden kom ik dan uit op 7 knopen downwind -> 9.9 ruimwind, of 8 knopen downwind -> 11.3 ruimwind voor een netto gelijke VMG.

Ik weet niet of ik dat haal! Ik vermoed dat ik in de meeste gevallen dead downwind toch nog sneller ben. Ruimwind vaart zoveel leuker dat we dat vrijwel altijd doen, maar ik heb ernstige twijfels of ik er ook een wedstrijd mee zou winnen.

[edit] De echte manier om de wedstrijd te winnen is waarschijnlijk meer lef kweken en de gennaker zetten. Daar werken we naar toe maar ik ben er nog niet boven de 15 knopen wind ... [/edit].
Laatst bewerkt: 26 sept 2020 21:17 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afkruisen 27 sept 2020 02:17 #1211151

redshift schreef :
De echte manier om de wedstrijd te winnen is waarschijnlijk meer lef kweken en de gennaker zetten. Daar werken we naar toe maar ik ben er nog niet boven de 15 knopen wind ...
Praat je hier AWS of TWS? Want als je 15 knopen wind hebt en er zelf een stuk of 10-12 doet blijft er niet veel meer over. Heb je het over schijnbare wind dan is de werkelijke wind al snel 20+ knopen en dat is best een hoop wind en dus een flinke bak druk op je tuig als je boot eens stil valt in een golf of zo. Daarnaast moet je op een multihull natuurlijk de neus van je lijdrijver boven water zien te houden. Wat de maimale druk op je tuig is daarvoor hang helemaal van het volume en de distibutie van dat volume van je drijvers af.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afkruisen 27 sept 2020 13:24 #1211342

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5017
boarderbas schreef :
Je vraagt je dan af waarom er geen spinnaker aan die boom zit. Net zo veel moeite.

Neem aan dat je mijn garderobe bedoelt? Ik vaar geen wedstrijd meer en mijn boot is rolgrootzeil en rolgenua met gennaker voor licht weer (met slurf) Vaar ook wel solo. Dat is genoeg alleen de gennaker op te bergen.
Dus plat voor het laken bij licht weer voldoet de gennaker niet maar als spinnaker wel of afkruisen met een slag melkmeisje zoals ik schreef.
Het komt weinig voor.
Voor mijn toerzeilen is een spinnaker te veel imo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afkruisen 27 sept 2020 13:58 #1211358

  • mim
  • mim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 265
Nog niet genoemd in de discussie: afkruisen bij stroom. Bij weinig wind voor de wind zeilend, met ongeveer eenzelfde stroomsterkte in dezelfde richting, lig je met je zeilen te klapperen. Beetje loefen en de zeilen vullen zich weer en boot maakt gang t.o.v het water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afkruisen 27 sept 2020 14:37 #1211369

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3228
Erikdejong schreef :
Praat je hier AWS of TWS? Want als je 15 knopen wind hebt en er zelf een stuk of 10-12 doet blijft er niet veel meer over. Heb je het over schijnbare wind dan is de werkelijke wind al snel 20+ knopen en dat is best een hoop wind en dus een flinke bak druk op je tuig als je boot eens stil valt in een golf of zo.

Neeee, TWS. Was het maar waar dat we al 15 apparent aandurfden downwind :-)
Ik weet van 1 mooie ervaring dat het prima kan: 17 knopen TWS (eigen meting dus niet zo betrouwbaar) met 12-14 knopen bootsnelheid. Dat was op de Noordzee en ging prima omdat de wind heel geleidelijk toenam - gebeurt eigenlijk niks.

Op het IJsselmeer tref ik op de een of andere manier vaak vlagerige wind als het boven de 15 knopen gaat, en dan durf ik nog niet zo. Kwestie van rustig verder proberen en wennen denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afkruisen 28 sept 2020 19:04 #1211863

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1518
Ik begrijp hem sowieso niet denk ik. Afkruisen is qua SOG toch bij elke boot sneller? Ook bij waterverplaatsers? Als ik kijk naar mijn polar dan scheelt het nogal, 180 of 150. Uiteindelijk gaat het in de wedstrijd volgens mij om een zo hoog mogelijke negatieve VMG, waar ik me dan op richt. En bij toerzeilen kijk ik dan weer vooral naar comfort. Maar, ik voorkom in alle gevallen 180, want dat vaart kak.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afkruisen 28 sept 2020 19:08 #1211866

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Laat maar, ik las een reactie verkeerd van Mystudio :laugh: :laugh: :laugh:
Laatst bewerkt: 28 sept 2020 19:36 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afkruisen 28 sept 2020 19:34 #1211884

mystudio schreef :
Ik begrijp hem sowieso niet denk ik. Afkruisen is qua SOG toch bij elke boot sneller? Ook bij waterverplaatsers? Als ik kijk naar mijn polar dan scheelt het nogal, 180 of 150. Uiteindelijk gaat het in de wedstrijd volgens mij om een zo hoog mogelijke negatieve VMG, waar ik me dan op richt. En bij toerzeilen kijk ik dan weer vooral naar comfort. Maar, ik voorkom in alle gevallen 180, want dat vaart kak.

Volgens mijn klopt je analyse. Je kijkt naar VMG als je downwind wilt afkruisen. Niet naar SOG alleen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afkruisen 28 sept 2020 19:40 #1211887

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1518
Check. Dat zeg ik. Vlgs mij is de SOG afkruisend altijd sneller, correct me if I'm wrong. De VMG wellicht niet, dus daar let ik op bij een wedstrijd omdat het in de wedstrijd uiteraard daar om gaat.

@Beauty; hoeveel mijn VMG is afkruisend; geen idee. Dat haal ik zelf niet uit de polar. Wel duidelijk is dat de Hanse 320, relatief zware boot, afkruisens sowieso een stuk beter loopt dan plat.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afkruisen 28 sept 2020 19:52 #1211893

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2600
mystudio schreef :
Check. Dat zeg ik. Vlgs mij is de SOG afkruisend altijd sneller, correct me if I'm wrong. De VMG wellicht niet, dus daar let ik op bij een wedstrijd omdat het in de wedstrijd uiteraard daar om gaat.

@Beauty; hoeveel mijn VMG is afkruisend; geen idee. Dat haal ik zelf niet uit de polar. Wel duidelijk is dat de Hanse 320, relatief zware boot, afkruisens sowieso een stuk beter loopt dan plat.

Het bolletje in de curves geeft aan waar je max vmg zit. Zoals bij veel moderne boten zit boven de 12-14 knopen wind bij downwind koersen je max vmg op plat voor het lapje: 180. Je ziet dat de curves (rood, rechtsonder in het diagram) bij de lagere windsterktes max vmg tussen de 145 en 157 graden twa ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afkruisen 28 sept 2020 20:11 #1211898

mystudio schreef :
...hoeveel mijn VMG is afkruisend; geen idee. Dat haal ik zelf niet uit de polar...

VMG up- en downwind kun je uit je polar halen door horizontale raaklijnen (hier zwart en groen) met een isochroon te tekenen. Hieronder voor 10 kn TWS (rechter helft van jouw polar gebruiken; die geeft TWA/TWS)





Waar de raaklijn de vertikale boatspeed as snijdt lees (rode cirkels) je de VMG af. Niet handig dat er geen upwind boatspeed schaal is, downwind is je max VMG (groene raaklijn) bij 10 kn TWS in elk geval ?? kn (kan de as niet aflezen). Dit is bij 153 gr TWA. Plat voor de wind is je VMG lager, maar dat stuk polar is helaas niet ingetekend. Je ziet al wel dat ie voor TWA>153 gr naar binnen begint af te buigen.
Laatst bewerkt: 28 sept 2020 20:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afkruisen 10 nov 2020 23:58 #1226359

  • Peter84
  • Peter84's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
boarderbas schreef :

Mag ik in herinnering brengen dat men vroeger dacht dat je plat voor het laken en dan zo veel mogelijk zeil (bloopers) moest hijsen om hard te gaan en dat we daar nu écht anders over denken?.

Niet helemaal correct geloof ik. De blooper was voor stabiliteit, niet voortstuwing. Het was hiermee makkelijker om met, die rare IOR ontwerpen, de boot onder de mast te houden. Zelf nooit mee gezeild, daar niet van. Een oude tuiger hier, die er veel mee geracet heeft in de jaren 70/80, had er een dergelijk verhaal over. Bloopers, drifters en staalkabel spischoten.. Wat een tijd!

Maargoed, verder perfereer ik meestal ook afkruizen. Maar om daarmee je VMG te verbeteren, is niet bepaald een garantie
Laatst bewerkt: 10 nov 2020 23:59 door Peter84.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afkruisen 11 nov 2020 14:50 #1226571

Erikdejong schreef :
PvO schreef :
vanuit gaande dat je doel plat voor de wind ligt), met grotere boten ligt de winst nog wat hoger.

Ook eens naar polairen kijken, vrijwel iedere boot, ook waterverplaatsers, hebben een betere VMG als je een graad of 5 oploeft tov voor de wind. Met weinig wind is het vaak zelfs nog meer als een graad of 5

Oploeven ten opzichte van voor de wind??? :huh:
I won't debate you the laws of physics
Laatst bewerkt: 11 nov 2020 14:50 door silerberend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afkruisen 11 nov 2020 17:29 #1226621

silerberend schreef :
Erikdejong schreef :
PvO schreef :
vanuit gaande dat je doel plat voor de wind ligt), met grotere boten ligt de winst nog wat hoger.

Ook eens naar polairen kijken, vrijwel iedere boot, ook waterverplaatsers, hebben een betere VMG als je een graad of 5 oploeft tov voor de wind. Met weinig wind is het vaak zelfs nog meer als een graad of 5

Oploeven ten opzichte van voor de wind??? :huh:

Dat moet natuurlijk zijn: aflijeren :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.323 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl