Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Snelheidsverschil bij opkruisen

Snelheidsverschil bij opkruisen 30 sept 2020 18:24 #1212620

  • Arthur
  • Arthur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Twee weken geleden heb ik met mijn partner voor een weekend een Bavaria gehuurd. Zaterdag van Lemmer naar Enkhuizen gevaren en op zondag kruisend terug naar Lemmer. Mij viel op dat de boot over stuurboord steevast een halve knoop harder liep dan over bakboord. Leiogen stonden aan beide zeiden in dezelfde positie en verder kon ik geen verschil ontdekken in trim tussen zeilen over stuurboord en zeilen over bakboord. Weet iemand waardoor dit snelheidsverschil kan ontstaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheidsverschil bij opkruisen 30 sept 2020 18:25 #1212622

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7991
Even beginnen bij het begin...
Snelheid gemeten op het log of op de gps?
Windmeter gecalibreerd?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheidsverschil bij opkruisen 30 sept 2020 18:26 #1212624

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
De log snelheid en/of gps snelheid?
Edit:koetz was me voor.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 30 sept 2020 18:27 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheidsverschil bij opkruisen 30 sept 2020 18:27 #1212625

Vaak is het de mast trim die asymmetrisch is. In dit geval hangt de mast wat naar bb. Of krom ( onderwant ongelijkmatig op spanning)
Soms is het onderwater schip scheef ( Kiel of roer...)
Gewichtsverdelinf zou ook kunnen.
Dat soort dingen.
Eens met de voorgaande sprekers... daar ff starten. Bij de meting
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 30 sept 2020 18:29 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheidsverschil bij opkruisen 30 sept 2020 18:30 #1212627

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Waar is dat andere draadje met dezelfde vraag ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheidsverschil bij opkruisen 30 sept 2020 18:31 #1212628

  • Arthur
  • Arthur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Het gaat om de snelheid gemeten op het log.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheidsverschil bij opkruisen 30 sept 2020 18:33 #1212629

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 767
Arthur schreef :
Twee weken geleden heb ik met mijn partner voor een weekend een Bavaria gehuurd. Zaterdag van Lemmer naar Enkhuizen gevaren en op zondag kruisend terug naar Lemmer. Mij viel op dat de boot over stuurboord steevast een halve knoop harder liep dan over bakboord. Leiogen stonden aan beide zeiden in dezelfde positie en verder kon ik geen verschil ontdekken in trim tussen zeilen over stuurboord en zeilen over bakboord. Weet iemand waardoor dit snelheidsverschil kan ontstaan?

Over bakboord zal je wat ruimer moeten varen voor de zelfde snelheid.
Heeft te maken met de draaiing van de aarde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheidsverschil bij opkruisen 30 sept 2020 18:34 #1212631

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Even een knip en plakwerk uit een ander topic.


Mijn handen jeuken om een lang verhaal te schrijven, ben nu toch al wakker. Punt is dat ik nog te weinig weet. Wat ik het liefst zou hebben, zijn ervaringscijfers op glad water met zeg 12 knopen ware wind. Kijk wat je polar snelheid is aan de wind, zeg bij die wind max 6 knopen. Ga zo hoog mogelijk varen over beide boegen totdat de snelheid zakt naar 5,7. Je hebt dan een performance van 95%. Maak een kruisrak van iedere keer een slag van een halve mijl. Doe dat een keer of 6 en neem dan de gemiddelde kruishoek over de grond.

Wat heb je dan? Je hebt je dan gefocust op snelheid, niet op hoogte. Mijn eerste verwachting is dat je kruishoek best mee gaat vallen. Over BB verwacht ik dat je nog hoger kan varen dan je denkt en dat je over SB lager moet varen dan je gevoel je ingeeft.

Heb je de juiste data?
Je informatie op basis waarvan je trimt of conclusies trekt klopt mogelijk niet helemaal. Ten eerste vandaar de bovenstaande tip, ga data verzamelen. Kloppen verder je windmeters wel, hoe kom je aan je kruishoek over de grond, wat is je kruishoek TWA op je polar en hoe is die in de werkelijkheid, klopt je log en ook onder helling (vergelijken met GPS), etc. Mijn log is op 0,1 nauwkeurig, totdat er helling bijkomt. Over SB 0,2 te weinig snelheid, over BB teveel. Ik vaar het liefst over BB dat snap je.

Golven
Golven komen over BB normaal ruimer in dan over SB, kijk maar naar de witte strepen op het water. Die lopen in de basis niet paralel met het golfpatroon. Over BB varend heb je dus minder last van die golven dan over SB. Op mijn boot moet ik bij 4 Bft echt al wat lager varen over SB om niet teveel snelheid te verliezen. Het is maar een graad of 3 tot 5. Dat is goed te maken door geconcentreerd te sturen, maar als ik daar geen zin in heb en de automaat erop gaat is hier wel rekening mee te houden.

Windshear.
Normaal is het al zo dat de windrichting 5 meter boven het wateroppervlak qua richting al heel wat graden kan schelen dan op 15 meter hoogte. Dat betekent dat als jij zegt dat je de trim exact gelijk houdt over beide boegen, je minstens over 1 boeg de verkeerde trim hebt, mogelijk zelfs over beide. En buiten die normale windshear kan door omstandigheden die hoek op 15 meter hoogte wel 10 graden of meer afwijken van de windrichting aan het oppervlak.

Over de ene boeg denk je dat je precies de TWA vaart (op basis van windvaan) die je moet hebben maar is je snelheid (en hoogte ook door verlijeren) knudde. Dat komt mogelijk doordat naarmate de wind richting het aardoppervlak komt, die over die boeg steeds hoger inkomt. De windrichting op 15 meter hoogte die je windvaan aangeeft, is niet gelijk met de windrichting op 2 meter hoogte. Alleen de top van je zeil staat dan goed, voor de rest van het zeil vaar je te hoog zeg maar. Over de andere boeg denk je dat je de goede hoogte vaart en heb je een top snelheid (o.b.v. windvaan), maar naarmate je richting dek komt ruimt de wind steeds verder en vaar je eigenlijk met een knik in de schoot. Je zou over die boeg dus hoger moeten kunnen.

Vandaar dat ik graag eerst meer data zou willen hebben en je de tip geef eerst op snelheid te varen, snelheid is hoogte. Het is weinigen gegeven om 100% uit de boot te halen. Laten we aannemen dat je je boot goed kent en nette zeilen hebt. 95% performance is dan erg netjes.

Uiteindelijk gaat het om VMG, de snelheid waarmee je het in de windset doel nadert. Als je een polar hebt kan je je VMG aflezen. Stel dat die aan de wind bij 12 knopen 4,2 knopen is. Als jij dan op 3,8-4,0 uitkomt is dat helemaal niet slecht. Op glad water met vrije wind moet je dat kunnen halen omdat je polar deels ook al rekening houdt met golfslag die hoort bij 12 knopen. Alleen bijvoorbeeld het IJSselmeer is zo koppig al aan lager wal bij 12 knopen ware wind dat ze dat niet meegenomen hebben :)

Succes Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheidsverschil bij opkruisen 30 sept 2020 18:35 #1212632

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Die wijkt bij mij ook af.
Verder nog een factor van belang, waar stuur je op?
Ik meestal op de windex, is die niet 100% symmetrisch, dan vaar je al snel over de ene boeg wat hoger als de andere. Wat ook dus een andere snelheid oplevert.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheidsverschil bij opkruisen 30 sept 2020 18:38 #1212633

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950

Bijlage:

Bestandsnaam: SI_Wind_Shear.pdf
Bestandsgrootte:3,940 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheidsverschil bij opkruisen 30 sept 2020 18:50 #1212634

Arthur schreef :
Het gaat om de snelheid gemeten op het log.

Doet bij mij de vraag opkomen, waar zit de sensor van het log? Bij mijn boot zit de sensor naast de kiel. Geen goed idee maar zo kocht ik de boot. Dan heb je altijd verschillen tussen SB en BB koers. Meten met een GPS geeft een beter beeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheidsverschil bij opkruisen 30 sept 2020 18:54 #1212638

  • Arthur
  • Arthur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Ik heb inderdaad op de windingen gevaren en de schijnbare wind steeds rond de 50 graden gehouden. Als die niet helemaal klopt, zou dat denk ik een hoop kunnen verklaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheidsverschil bij opkruisen 30 sept 2020 19:09 #1212643

Arthur schreef :
Ik heb inderdaad op de windingen gevaren en de schijnbare wind steeds rond de 50 graden gehouden. Als die niet helemaal klopt, zou dat denk ik een hoop kunnen verklaren.

Een AWA van 50 graden is niet echt een opkruishoek.... dat is meer iets van 30 graden.

Wat ook nog kan:
met die oostenwind gaat de wind met grote regelmaat een beetje ruimen en krimpen.
Als hij dan ook een beetje toeneemt en afneemt op die momenten,
en je steeds mee overstag gaat met het ruimen en krimpen,
dan heb je over de ene boeg steeds iets meer wind gehad dan over de andere.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheidsverschil bij opkruisen 30 sept 2020 19:09 #1212644

  • Arthur
  • Arthur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Beauty schreef :

Bijlage:

Bestandsnaam: SI_Wind_Shear.pdf
Bestandsgrootte:3,940 KB

Heb net even de tijd genomen om het door te nemen. Als de corrioliskracht verschilmaakt zou dit effect op het zuidelijk halfrond precies andersom moeten zijn, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheidsverschil bij opkruisen 30 sept 2020 19:12 #1212645

Het effect van Coriolis is verwaarloosbaar.
Dat gaat over 1, max 2 graden verschil in windhoek tussen dek en masttop.
Niet iets wat de gemiddelde zeiler ooit zal merken.
Bovendien is het soms een voordeel, soms een nadeel, afhankelijk van de windsnelheid en de daarbij horende optimale twist in het zeil.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheidsverschil bij opkruisen 30 sept 2020 19:20 #1212649

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
WIndshear (afhankelijk van de definitie) in zijn algemeenheid is niet per definitie verwaarloosbaar. Zeg de windhoek op 15 meter hoogte in vergelijking met die op het aardoppervlak. Die verschillen in richting kunnen meer oorzaken hebben dan alleen Coriolis.
Ik ga met BK mee dat Coriolis niet als DE reden voor dit effect gezien moet worden. Het is echter 1 aspect van velen die wel het verschil kan verklaren. Meer dan 2 graden verschil op masttop hoogte herkent Baanklusje eenvoudig met zijn Quick and Dirty 'Windshear' meter. Wie weet heeft hij wel een foto van.

Gr Michel

Edit: voor mij is windshear dus het verschil in TWA in de masttop en zeg op dekhoogte. Die wordt voor mij niet alleen veroorzaakt door Coriolis.
Laatst bewerkt: 30 sept 2020 19:25 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheidsverschil bij opkruisen 30 sept 2020 19:25 #1212651

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheidsverschil bij opkruisen 30 sept 2020 19:27 #1212655

Beauty schreef :

Edit: voor mij is windshear dus het verschil in TWA in de masttop en zeg op dekhoogte. Die wordt voor mij niet alleen veroorzaakt door Coriolis.

Inderdaad. Coriolis 2 graden, de rest van de shear kan vele malen groter zijn.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 30 sept 2020 19:32 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheidsverschil bij opkruisen 30 sept 2020 19:32 #1212659

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheidsverschil bij opkruisen 30 sept 2020 19:35 #1212660

Het kan ook iets heel erg simpels zijn als een sensor van het log die verkeerd gemonteerd is of op een verkeerde plek zit. Als deze over de ene boeg te dicht bij het wateroppervlak komt en over de andere boeg juist dieper onder water gedrukt word dan kan dat ook zomaar een halve knoop in aflezing schelen. Een log waarvan de sensor wat gedraaid zit kan ehtzelfde effect hebben. Je hebt altijd enkele graden drift hoek, dus over de ene boeg leest de gever de werkelijke snelheid, en over de andere boeg kan dat er zomaar 10 of zelfs 15 graden naast zitten en meet de sensor niet alleen iets heel anders, maar is de efficientie van het paddlewieltje ook heel anders met een lagere aflezing als gevolg.

In combinatie met alle suggesties hier boven zijn er dus zo al 10 of meer verklaringen te vinden, varierend van verkeerd meten, via natuurkunde, naar verkeerd getrimde tuigage.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 30 sept 2020 19:36 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheidsverschil bij opkruisen 30 sept 2020 19:35 #1212661

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Heb dat draadje even niet gelezen, maar is het formeel niet de 'gradiënt' wind die afwijkt op hoogte?

www.seabreeze.com.au/img/photo...surfing/13489924.jpg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheidsverschil bij opkruisen 30 sept 2020 19:38 #1212662

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
@Erik

Precies. Wat ik dan echter zo leuk vind is dat waar je denkt met dezelfde trim over beide boegen dat je het goed doet, je eigenlijk dan minstens zeker weet dat je over 1 boeg de verkeerde trim hebt en wie weet wel over beide boegen. Aan ons, voor wie het wil, uit te zoeken of dat zo is :laugh: :laugh: :laugh: ... en er wat aan te doen.

En daar is een hele industrie op gebouwd. Ik ga het antwoord nooit vinden ..... heb alleen een windex en een log en als die opgeladen is een iPad met GPS snelheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.295 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl