Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vraag RvW 2021-2024 regel 16.2

Vraag RvW 2021-2024 regel 16.2 25 jan 2021 20:51 #1247569

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1078
Zoals de meeste wedstrijdzeilers wel weten zijn er weer nieuwe regels uit.

Dit is de nieuwe tekst van RvW 16.2: Wanneer bovendien in een aandewinds rak een over stuurboordboeg liggende boot vrij blijft door lijwaarts van een over de bakboordboeg liggende langs te varen, mag de over de bakboordboeg liggende boot niet afvallen als daardoor de over de stuurboordliggende boot onmiddellijk van koers moet veranderen om vrij te blijven.

De situatie lijkt me duidelijk, maar roept toch wel een vraag bij mij op. Namelijk: dit gebeurt toch niet in de praktijk??

Zijn er wedstrijdzeilers op dit forum die in de praktijk wel eens meemaken dat een bakboordliggende boot gaat afvallen in een aandewinds rak?

De oude regel 16.2 lijkt me dan een veel logischer regel.
Laatst bewerkt: 25 jan 2021 22:56 door Erikdejong. Reden: Titel even aangepast naar 2024 ipv 2014
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag RvW 2021-2024 regel 16.2 25 jan 2021 21:32 #1247597

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 624
Zie je regelmatig in match race filmpjes volgens mij. Bow down ,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag RvW 2021-2024 regel 16.2 25 jan 2021 21:43 #1247608

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
In match racen is deze regel uitgesloten daar mag het dus wel. Tja waarschijnlijk bij mensen bij wie het om de knikkers gaat wel. Of iemand opzoeken omdat het mocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag RvW 2021-2024 regel 16.2 26 jan 2021 08:06 #1247658

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Bovenboei situatie waarbij je over BB vaart en valt om een over SB varend schip vlakbij de boei alsnog tot een tack te dwingen of af te laten vallen zodat hij de boei mist. Uiteraard zelf met het risico dan ook met een opsteker de boei ook te missen.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag RvW 2021-2024 regel 16.2 26 jan 2021 13:38 #1247744

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1416
In de webinair van het KNWV van 25/1 wordt dit onderwerp besproken en uitgelegd. Er komt een opname van beschikbaar. Je kan mij een PB doen en dan zal ik de opname aan je toemailen.
Laatst bewerkt: 26 jan 2021 13:38 door kockie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag RvW 2021-2024 regel 16.2 26 jan 2021 14:04 #1247748

Beauty schreef :
Bovenboei situatie waarbij je over BB vaart en valt om een over SB varend schip vlakbij de boei alsnog tot een tack te dwingen of af te laten vallen zodat hij de boei mist. Uiteraard zelf met het risico dan ook met een opsteker de boei ook te missen.

Gr Michel

Die moet je nog maar eens uitleggen Beauty? Boot over SB 'mist' bij een BB ronding toch nooit de boei. SB moet zo wie zo nog overstag.

De situatie kan bij de bovenboei voorkomen als je die SB moet ronden en jezelf over BB dicht bij de Layline vaart en je zelf nog overstag moet om de bovenboei en een boot over SB die al op de layline zit zo even denkt even dwars te zitten. Bewijs drama overigens dat hele ding. Helemaal als er ook nog stroom staat.





Zijn nog wel een paar andere regels die ook het behandelen / herhalen hier waard zijn.
Laatst bewerkt: 26 jan 2021 14:19 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag RvW 2021-2024 regel 16.2 26 jan 2021 14:34 #1247754

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1019
Time Out schreef :
Z

dit gebeurt toch niet in de praktijk??

Zijn er wedstrijdzeilers op dit forum die in de praktijk wel eens meemaken dat een bakboordliggende boot gaat afvallen in een aandewinds rak?

Ik heb 30 jaar rond de tonnen geragd.

Daar waar het om de knikkers gaat (profs in de draken; laatste kruisrak van de laatste race op een NK, enz, enz) gebeurt dit zeker.

En het komt helaas (= mijn mening) ook nog wel eens voor tijdens een gewoon clubwedstrijdje waar je van die figuren hebt die zelfs daar nog zeggen: "we zijn toch aan het WEDSTRIJDzeilen !".
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Laatst bewerkt: 26 jan 2021 14:36 door Toekomst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag RvW 2021-2024 regel 16.2 26 jan 2021 15:38 #1247772

  • timw
  • timw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 156
Even oud en nieuw onder elkaar, heb de nieuwe Nederlandse tekst nog niet dus Engels.
Vind de exacte interpretatie nog erg lastig.
Die webinar van het watersportverbond gisteren was bedroevend.
Zoek de verschillen kan iedereen. Maar leg dan ook uit wat het echt inhoud.

16.1 is hetzelfde gebleven
16.1 When a right-of-way boat changes course, she shall give the other
boat room to keep clear.

2017-2020
16.2 In addition, when after the starting signal a port-tack boat is keeping
clear by sailing to pass astern of a starboard-tack boat, the starboard-tack boat shall not change course if as a result the port-tack boat would immediately need to change course to continue keeping
clear.

2021-2024
16.2 In addition, on a beat to windward when a port-tack boat is keeping
clear by sailing to pass to leeward of a starboard-tack boat, the
starboard-tack boat shall not bear away if as a result the port-tack
boat must change course immediately to continue keeping clear.
Laatst bewerkt: 26 jan 2021 15:45 door timw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag RvW 2021-2024 regel 16.2 26 jan 2021 20:25 #1247884

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1019
Er stond dat de bakboord boot niet van koers mocht veranderen terwijl de stuurboord boot aan het uitwijken was voor hem.
Er staat nu dat hij niet mag afvallen.

Mijn gok is dat de bakboord boot nu dus wel mag oploeven en wellicht zelfs overstag mag hoewel je daar natuurlijk nog wel met regel 13 zit
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag RvW 2021-2024 regel 16.2 26 jan 2021 21:27 #1247906

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1078
Bedankt voor het meedenken, allemaal. Ik begrijp nog niet wat de toegevoegde waarde van deze regel/aanpassing is, maar op zich is de tekst wel duidelijk.

@Beauty: bovenboei situatie zal al snel onder regel 18 vallen.

@noggeentweerechterhanden: welke regels zouden wat jou betreft nog verder behandeld moeten worden?

@toekomst: je mag dus wel oploeven inderdaad, met regel 16.1 in acht nemende. Overstag is inderdaad regel 13.
Laatst bewerkt: 26 jan 2021 21:28 door Reganto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag RvW 2021-2024 regel 16.2 26 jan 2021 21:30 #1247909

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1019
Time Out schreef :
Ik begrijp nog niet wat de toegevoegde waarde van deze regel/aanpassing is,


@Beauty: bovenboei situatie zal al snel onder regel 18 vallen.



toegevoegde waarde is sportiever zeilen en minder schade

en bovenboei valt zeker niet altijd onder regel 18. Heel erg vaak namelijk gewoon regel 10.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag RvW 2021-2024 regel 16.2 26 jan 2021 21:33 #1247911

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1078
Hoi Toekomst, ik schreef "zal al snel", niet "altijd". Andere regels kunnen natuurlijk ook van toepassing zijn, afhankelijk van de situatie. Maar bedankt voor de aanvulling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag RvW 2021-2024 regel 16.2 27 jan 2021 09:03 #1247974

  • geha
  • geha's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
timw schreef :

2017-2020
16.2 In addition, when after the starting signal a port-tack boat is keeping
clear by sailing to pass astern of a starboard-tack boat, the starboard-tack boat shall not change course if as a result the port-tack boat would immediately need to change course to continue keeping clear.

2021-2024
16.2 In addition, on a beat to windward when a port-tack boat is keeping
clear by sailing to pass to leeward of a starboard-tack boat, the starboard-tack boat shall not bear away if as a result the port-tackboat must change course immediately to continue keeping clear.


- 'after the starting signal' is nu 'on a beat to windward'. De hele wedstrijd is natuurlijk after the starting signal. Nu geldt deze regel dus alleen tijdens a beat to windward, niet meer op andere rakken van de baan. "Change course' is nu 'bear away'. Afvallen mag niet meer, loeven mag nu wel, mocht niet.
Beide niet zo relevant, want loeven is in je eigen nadeel (snelheid) en tijdens de niet-windward rakken hebben zulke acties als hier bedoeld niet veel zin.


- 'would immediately need to change course' is nu 'must change course immediately' . dat is een stuk duidelijker. 'Would need to' was te vaag, teveel interpretaties mogelijk.
Laatst bewerkt: 27 jan 2021 09:06 door geha.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag RvW 2021-2024 regel 16.2 27 jan 2021 10:39 #1248020

@TO Bv. De romp telt nu voor over de lijn bij start & Finish - niet meer positie van crew en/of spi of gennaker boom.

Exoneratie duidelijker bij elkaar voor als je b.v. door actie van een andere boot ten onrechte op een boei of tegenstander wordt gezet.

Bij verkeerd baan varen direct direct DSQ van Wed Com. ipv protest. Je kunt wel redress vragen.
Regels voor Redress beter en nu gesplitst en in apart formulier


Vlaggen: V bij Search en Rescue Oranje en blauw voor start & finish

Duidelijker opknippen van wat in de NOR moet staan voor inschrijven en wat in de SI

en zo nog een paar.
Laatst bewerkt: 27 jan 2021 11:57 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag RvW 2021-2024 regel 16.2 31 jan 2021 09:27 #1249212

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1078
Ja, dat zijn inderdaad een aantal wijzigingen.

Inmiddels heb ik de reden gevonden voor de wijziging:

The current rule 16.2 has been proved not work for team racing, particularly when, on a
windward leg, the starboard-tack boat sails below 90q to the true wind. The same
problems exist in fleet racing.
A new test rule 16.2 was developed and was widely used in the spring and summer
2018, particularly for keelboat team racing in Europe and in the USA. As a result of
reports received on the trials, the test rule was modified and further tested in 2019
This 2019 test rule has received general acceptance from competitors and officials.
It is recommended that the developed and tested version of this rule is also applied to
rule 16.2 in Part 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl