Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: snelheidsverschil zeil over bak of stuurboord

snelheidsverschil zeil over bak of stuurboord 26 jan 2021 17:15 #1247801

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Had ik op mijn vorige boot ook. Bleek het log scheef te zitten...
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

snelheidsverschil zeil over bak of stuurboord 26 jan 2021 17:16 #1247802

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Zoek eens op 'Snelheidsverschil bij opkruisen' op ZF

Succes Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

snelheidsverschil zeil over bak of stuurboord 26 jan 2021 17:28 #1247806

Je hebt proefondervindelijk bewezen wat Henk Huizinga in zijn cursusboek Praktische Meteo voor Zeilers schrijft.


Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

snelheidsverschil zeil over bak of stuurboord 26 jan 2021 17:32 #1247807

Gemeten met log of gps?
Zit je log op de as van de romp? (meestal niet)
Zit je log recht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

snelheidsverschil zeil over bak of stuurboord 26 jan 2021 20:13 #1247876

  • PeterG2
  • PeterG2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Gochem schreef :
Afgelopen zondag heerlijk stukje gevaren. Viel mij eigenlijk iets op.

Ik vaarde scherp aan de wind en als ik mijn zeil over bakboord had ging ik rond de 5,5 Kn. Als ik overstag ging en met dezelfde hoek scherp aan de wind ging maar dan zeil over stuurboord ging ik rond de 3,5-4Kn.

Ik ben van nature blond maar je zou toch verwachten dat de snelheid gelijk zou moeten zijn. Of mis ik iets...???
Ik loop 38 jaar met dezelfde indruk, toen nog met een surfplank en meer blond haar dan nu. Iedereen verklaarde me voor gek, maar blijkbaar is het niet geheel onmogelijk.
Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

snelheidsverschil zeil over bak of stuurboord 26 jan 2021 20:24 #1247882

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6319
Sommigen wijten het aan het Coriolis effect.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

snelheidsverschil zeil over bak of stuurboord 26 jan 2021 21:04 #1247899

Ben je zelf rechtshandig? Ik denk dat dit meer een rol speelt dan de corioliskracht of het feit dat een lagedruk gebied de wind scherper ( of ruimer, afhankelijk van je positie) laat invallen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

snelheidsverschil zeil over bak of stuurboord 27 jan 2021 00:02 #1247928

Geen enkel draaiend effect zorgt voor 1,5kn snelheidsverschil..
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

snelheidsverschil zeil over bak of stuurboord 27 jan 2021 08:48 #1247965

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7636
Only Fools Rush in schreef :
Geen enkel draaiend effect zorgt voor 1,5kn snelheidsverschil..

Dat alleen niet, maar misschien wel indien je je schoten in dezelfde stand houd na het overstag gaan. Gedacht goed getrimd over de ene boeg, weer zo hoog mogelijk dan moet die trim ook juist zijn over de andere boeg. Maar dat klopt dus niet.
Dit effect heb ik ook al enige keren ondervonden. En een goed oplossing heb ik niet, behalve je zeiltrim aanpassen aan de situatie, en dat kan betekenen dat je na het overstag gaan je grootzeil opnieuw moet trimmen. ( meestal geen grote veranderingen, maar toch. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

snelheidsverschil zeil over bak of stuurboord 27 jan 2021 09:35 #1247985

  • Gochem
  • Gochem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Dank voor de antwoorden. Altijd goed te zien dat ik niet iets unieks heb. Aanvullende info, mijn log en GPS geven beide een vergelijkbaar verschil. Natuurlijk zal de wind altijd iets varieren dus dat hou ik best in de gaten. Zeilen zijn over bakboord gelijk getrimd als over stuurboord. Ik probeer altijd een beetje te tweaken maar daarmee trek ik het verschil niet gelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

snelheidsverschil zeil over bak of stuurboord 27 jan 2021 09:52 #1247996

Als ik me het goed herinner is dat effect op mijn boot juist andersom :huh:
Maar misschien omdat het een Engelse boot is . Wel raar want ik ga over sturuboord juist het hardste :lol:

Misschien komt het ook omdat TS vaarde i.p.v. voer ( whats in a member name :whistle: ) :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

snelheidsverschil zeil over bak of stuurboord 27 jan 2021 10:08 #1248003

Check ook je mast en verstaging: precies recht en alles op de goede spanning? Evt check of roer helemaal symmetrisch is.
Lei ogen in zelfde positie?
Dat soort dingen maken ook veel uit...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

snelheidsverschil zeil over bak of stuurboord 27 jan 2021 10:09 #1248006

Herkenbaar, al op verschillende boten meegemaakt. Het is een forse beproeving voor het vertrouwen in boot en eigen kunde, omdat het zorgvuldige opgebouwde zeiltheoretische kader in één keer lomp wordt onderuitgehaald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

snelheidsverschil zeil over bak of stuurboord 27 jan 2021 10:27 #1248016

Het is toch goede feedback over de symmetrie van de boot en afstelling. Deze verschillen vormen een mooie directe aanleiding voor inspect en adapt
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

snelheidsverschil zeil over bak of stuurboord 27 jan 2021 10:35 #1248017

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
ISO788 Hans schreef :
Check ook je mast en verstaging: precies recht en alles op de goede spanning? Evt check of roer helemaal symmetrisch is.
Lei ogen in zelfde positie?
Dat soort dingen maken ook veel uit...

Precies dat.
Met een meetlint dat lang genoeg is op een dag met weinig wind al je beslag enz enz eens nameten. Positie leioog van je genuakar nameten van je voorstag, voorspanning op je stagen checken, masttop in het midden.

En dan nog zal je zien dat het exact gelijk krijgen van je trim lastig is. Over BB en SB varend is er verschil dat je met de juiste trim (niet perse gelijke trim) kan oplossen. En vergelijk dan de Max haalbare snelheid, liefst bij weinig golfslag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

snelheidsverschil zeil over bak of stuurboord 27 jan 2021 10:48 #1248022

  • geha
  • geha's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
www.want.nl/aarde-draait-sneller-dan-ooit/

Dit kan er ook nog mee te maken hebben.
Sneller draaien geeft nog meer Coriolis-effect!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

snelheidsverschil zeil over bak of stuurboord 27 jan 2021 11:01 #1248028

Coriolis effect is sowiezo veel te klein.

Iets is niet symmetrisch:

- verstaging
- dekbeslag
- roer
- aangroei
- ... ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

snelheidsverschil zeil over bak of stuurboord 27 jan 2021 11:43 #1248036

Als ik mijn bron goed begrijp, gaat het niet om de absolute grootte van de corioliskracht, maar om het verschil tussen dichter bij het wateroppervlak (meer wrijving, lagere windsnelheid, lagere corioliskracht) en ter hoogte van bovenkant zeil (minder wrijving etc.). En dat zou volgens het tekeningetje (zie eerdere post) dus wel 20° verschil kunnen maken in windrichting. Omdat dat verschil dus altijd dezelfde kant op gaat, heeft dat bij gelijke zeiltrim een verschillend effect over bakboord dan over stuurboord.
Ik kan het niet berekenen. Ik vertrouw maar op zijn kennis.

Rob
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Laatst bewerkt: 27 jan 2021 11:44 door RobertWalter1. Reden: Taalfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

snelheidsverschil zeil over bak of stuurboord 27 jan 2021 12:27 #1248053

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3606
Heb iemand eerder horen zeggen dat het enige merkbare coriolis effect op je boot is in de wasbak en in het toilet...


JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

snelheidsverschil zeil over bak of stuurboord 27 jan 2021 12:29 #1248055

TS spreekt over een snelheidsverschil van 1,5 - 2 knopen op 5,5 knopen. Dat is best veel verschil (⅓) Dan is er echt iets anders aan de hand dan een BB of SB koers en Coriolis effect. Bij de AC waarbij ze 40-50 kn varen op een windsnelheid van 15-20 kn kan ik me voorstellen dat dit wel zichtbaar wordt. 1,5 kn is dan 3%.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

snelheidsverschil zeil over bak of stuurboord 27 jan 2021 12:48 #1248064

JB-NL schreef :
Heb iemand eerder horen zeggen dat het enige merkbare coriolis effect op je boot is in de wasbak en in het toilet...


JB

Dat verhaal van die wastafels is volledig broodje aap.

Corioliskracht is overigens geen kracht maar een schijnkracht. Door het Corioliseffect LIJKT het vanuit een versnellend referentieframe (bv het aardoppervlak) alsof er een kracht werkt, maar er is geen feitelijke kracht.

Het effect is sowiezo veel te klein om deze snelheidsvershillen te verklaren.

Als, zoals in het plaatje van Robert de windrichting veranderd met de hoogte dan zal dat zeker invloed hebben uiteraard, ik dacht dat dat effect veel kleiner was dan wat in dat plaatse staat maar misschien vergis ik me?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

snelheidsverschil zeil over bak of stuurboord 27 jan 2021 15:29 #1248098

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6750
Coriolis heeft er alleen zijdelings iets mee te maken. Het is de wrijving (met het aard oppervlak) waardoor de wind word afgeremd en de coriolis afneemt (ciriolis is afhankelijk van de snelheid).
De theorie boeken noemen de onderste 1000m van de atmosfeer de wrijvings laag, en daarin veranderd de windrichting 20 a 30 graden. Lijkt me dat je een flinke mast moet hebben voordat dit merkbaar is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

snelheidsverschil zeil over bak of stuurboord 27 jan 2021 21:54 #1248265

Op mijn vorige schip gaf het log met het zeil over stuurboord een halve tot een hele knoop minder. Eenmaal een gps aan boord was de uitkomst dat er nauwelijks verschil was en dat metingen met het zeil over stuurboord en verder naast zaten dan met het zeil over bakboord.
Bij wat meer wind is de golfslag die qua richting niet altijd helemaal onder de zelfde hoek je romp raakt over beide boegen nog een factor die voor snelheidsverschil zorgt en die gaf het gps ook aan. Om iets uit de GPS meting te kunnen afleiden moet je er wel zeker van zijn dat er nauwelijks of liefst helemaal geen stroom staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

snelheidsverschil zeil over bak of stuurboord 28 jan 2021 07:18 #1248298

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2844
Dan is er ook nog de vraag of windex en/of windmeter exact goed zijn gepositioneerd. Bij mij bijvoorbeeld zit de windex iets uit het midden van de mast. Daardoor is het lastig om de pootjes op het oog goed symmetrisch te richten. De windmeter is (op mijn boot) een ander verhaal. Die is zo wispelturig dat alleen de veranderingen bruikbare informatie geven. Scherp aan de wind zeil ik daarom niet op deze instrumenten, maar op de telltales. Hoe doet TS dat?
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

snelheidsverschil zeil over bak of stuurboord 28 jan 2021 09:13 #1248333

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
RobertWalter1 schreef :
Als ik mijn bron goed begrijp, gaat het niet om de absolute grootte van de corioliskracht, maar om het verschil tussen dichter bij het wateroppervlak (meer wrijving, lagere windsnelheid, lagere corioliskracht) en ter hoogte van bovenkant zeil (minder wrijving etc.). En dat zou volgens het tekeningetje (zie eerdere post) dus wel 20° verschil kunnen maken in windrichting. Omdat dat verschil dus altijd dezelfde kant op gaat, heeft dat bij gelijke zeiltrim een verschillend effect over bakboord dan over stuurboord.
Ik kan het niet berekenen. Ik vertrouw maar op zijn kennis.

Rob

Baasklus heeft ooit eens een foto geplaatst met wollen draadjes oid op verschillende hoogtes tot aan zijn mast en van onder af een foto gemaakt. Duidelijk te zien dat de wind bovenin anders in komt dan onderin. Zijn masthoogte is iets van 17mtr. Het effect is er dus wel degelijk, al kan dat inderdaad niet het snelheidsverschil verklaren. Dat is veel te groot.

Het is heel logisch om naar de snelheid te kijken als referentie, maar dat is veel te grofmazig. Zoals ik al eerder schreef: eerst alles checken, dan varen op de juiste trim en dan pas naar snelheid kijken.
Als je het helemaal goed wil doen let je niet op snelheid maar op performance ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl