Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat is het beste om te laveren ?

Wat is het beste om te laveren ? 27 sept 2021 10:37 #1328505

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 539
Hallo,

Tijdens het laatste rak van de KG18 naar de EA2 tijdens de 200 mijl solo, lag een vriend denk ik 20 min minuten achter me. De wind was ZW 12 kn



Zie de blauwe en gele lijn.
Ik de blauwe lijn maak lange slagen, en mijn vriend de gele lijn, maak korte slagen, maar na EA2 ligt jij toch ineens 20 min voor me.
Ja hij heeft een iets lagere SW waarden, maar normaal varen we redelijk gelijk op.
Kan gewoon niet verklaren waarom hij ineens voor me lag
Hoor graag wat dus de beste manier is om te laveren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is het beste om te laveren ? 27 sept 2021 10:41 #1328510

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Je ziet in het plaatje dat hij een aantal keer een grotere kruishoek maakt, hij lijkt dus op een gunstiger moment overstag te gaan t.o.v. de variaties in windrichting.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is het beste om te laveren ? 27 sept 2021 10:46 #1328512

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Heel simpel gezegd: Iets vaker op je kompas kijken, als je van de boei af moet sturen moet je overstag, dan kun je over de ander boeg hoger naar de boei toe. Ligt ook aan de wind, die draait vaak een beetje. Afhankelijk van hoe snel je overstag kan met wat voor snelheidsverlies, pak je kleinere of alleen grotere winddraaiingen.

Als je naar de koersen op het kaartje kijkt zie je een paar knikken in de blauwe lijn zitten, de gele maakt veel betere hoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is het beste om te laveren ? 27 sept 2021 11:05 #1328519

Hij heeft veel meer lift en jij veel meer headers.
Op het moment dat je koers negatief naar je doel gaat werken (header), ga je overstag want dan profiteer je van de draaiing naar je doel toe (lift). Heb je juist lift ga je vooral niet overstag.
Om die reden zijn korte slagen ook al heb je geen lift of header vaak gunstiger dan lange, als je immers een lange slag naar de wal maakt en daar krijg je lift, moet je een header pakken. Daarentegen kan bij de wal ook weer voor lift zorgen als de wind deze volgt, maar dat moet je weten of kan je zien aan voorspelling of andere schepen.
Laatst bewerkt: 27 sept 2021 11:12 door Laatmaarwaaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is het beste om te laveren ? 27 sept 2021 11:23 #1328520

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3382
Zijn boatspeed lag ook een stuk hoger in dit geval:

“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is het beste om te laveren ? 12 okt 2021 08:42 #1332214

Het lijkt er op dat je een stukje van koes was (paarse lijn), want ik zie in de rest van de koersen niet zo'n scherpe shift terug.


Daarnaast kun je zie dat je collega hoger aan de wind kon varen (rode cirkels)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is het beste om te laveren ? 12 okt 2021 09:24 #1332222

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3094
Hier gaat het gezegde; "lange halen snel thuis" niet op.
Je moet; "klappie zus, klappie zo" toepassen ;)
Maar wel de juiste klappies.
Laatst bewerkt: 12 okt 2021 09:26 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is het beste om te laveren ? 12 okt 2021 09:30 #1332226

Menno schreef :
Zijn boatspeed lag ook een stuk hoger in dit geval

Dat zal de belangrijkste reden zijn. Maximale snelheid eruit halen hoog aan de wind is hard werken....

Beide schepen maken nauwelijks of zelfs verkeerd gebruik van lifters en headers. Dat zal het verschil niet gemaakt hebben.
"first speed, then pointing"
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is het beste om te laveren ? 12 okt 2021 20:08 #1332405

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
Had hij stiekem zijn motor aangezet :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is het beste om te laveren ? 12 okt 2021 21:12 #1332418

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Waar je vrijwel nooit iemand over hoort is dat er op het ijsselmeer gewoon stroom kan staan. Vaak bepald door wind en de kustvorm.

Tijdens de klipperrace hadden wij botweg 1/2 knoop stroom tegen. Zonder een zuchtje wind is dat veel. Kan dus windstroom zijn vanaf een geheel andere plek.

Volgens de vissermannen kan er gemakkelijk ruim 1 knoop stroom staan, ook op de zuid.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is het beste om te laveren ? 13 okt 2021 00:56 #1332436

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Waar jij nog voor ligt en doorvaart over BB is de koers die jou vriend neemt over SB aanmerkelijk gunstiger. Algemeen ga je overstag als de koers over de andere boeg meer dan 5 graden efficenter is. Tenzij je "iets" weet waarmee de ongunstigere koers verderop gunstig gaat uitpakken. Bijvoorbeeld een wind shift.


You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 13 okt 2021 01:03 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is het beste om te laveren ? 13 okt 2021 02:32 #1332437

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 961
Er zit een knik in je koers, precies op de lijn tussen beide boeien. Je bent daar ineens hoger gaan varen? Windshift of wijziging na her- beoordeling van je koers?

Als je die hogere koers direct na je eerste overstag had aangehouden, was je na die lange slag ook op een aanzienlijk hoger punt uitgekomen.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is het beste om te laveren ? 13 okt 2021 06:39 #1332440

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 539
Allemaal bedankt, ja zo hier op papier is het goed te zien, maar moeilijker op het water te bepalen.

Kan er gewoon nog niet overzit dat op een rak, hij dus van 10 min achterstand naar 20 min voorsprong kan komen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is het beste om te laveren ? 13 okt 2021 07:10 #1332449

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3598
Drift!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is het beste om te laveren ? 13 okt 2021 13:10 #1332542

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 961
@avalon,

En dan te bedenken dat hij hoogstwaarschijnlijk met een grote grijns nu achter de pc of telefoon zit...

Dat vraagt om revanche nietwaar :)



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is het beste om te laveren ? 13 okt 2021 16:01 #1332584

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2868
Volgende keer zelfde slagen maken, zien of te fan verschil maakt..
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is het beste om te laveren ? 17 okt 2021 17:20 #1333304

  • deleeuw
  • deleeuw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Klopt! :P
dolder schreef :
@avalon,

En dan te bedenken dat hij hoogstwaarschijnlijk met een grote grijns nu achter de pc of telefoon zit...

Dat vraagt om revanche nietwaar :)



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is het beste om te laveren ? 17 okt 2021 17:53 #1333324

  • deleeuw
  • deleeuw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Avalon schreef :
Allemaal bedankt, ja zo hier op papier is het goed te zien, maar moeilijker op het water te bepalen.

Dat ligt imo deels aan je navigatie instrumenten. (Zou geen belemmering mogen zijn overigens.) Maar met een plotter die de C T S aan geeft van een waypoint is mooi. Tenzij je moet laveren. Wordt het al wat lastiger om het overzicht op het relatief kleine speelveld te houden.

Ja, op papier is het goed te zien idd. Hetzelfde wat ik op mijn navigatie software zie gebeuren. Ik ben niet alleen sneller maar volgens mij ook in het voordeel van de software die ik gebruik.
gr de Leeuw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.286 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl