Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Afstoppen: Op een lijn of op de motor?

Afstoppen: Op een lijn of op de motor? 11 nov 2021 14:38 #1339202

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Maarten-IW31 schreef :

Je spreekt vast vanuit een grote weelde aan kunde en ervaring, maar wat mij betreft ook een groot gebrek aan inleving in kleine minder zware bootjes.

Ook ik ben tegenwoordig een AWB vaarder en ooit begonnen in valkjes op een zeilschool (zonder motor).
En sorry voor de dwingende toon van schrijven, valt onder beroepsdeformatie.

Maar het is precies wat Rooie Dirk ook schrijft.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 nov 2021 14:40 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afstoppen: Op een lijn of op de motor? 11 nov 2021 14:47 #1339203

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1211
Met onze schouw stuurt mijn vrouw, het lichte werk is voor haar, de boot de box in. Ik pik met de pikhaak mijn lijntjes op, de voorspring en de achterspring, en wip de lus om de betreffende bolder. Ondertussen stopt mijn vrouw de boot af met een dotje gas en kan ik de twee voorlijntjes vastmaken. Omdat de box alleen een vingersteigertje heeft en geen palen, is er geen achterlijn. Al zolang we de boot hebben doet mijn vrouw het manoeuvreerwerk, zij legt hem overal aan waar het maar past.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Laatst bewerkt: 11 nov 2021 14:49 door Pylk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afstoppen: Op een lijn of op de motor? 11 nov 2021 14:53 #1339204

Calidris schreef :
Ook ik ben tegenwoordig een AWB vaarder en ooit begonnen in valkjes op een zeilschool (zonder motor).
En sorry voor de dwingende toon van schrijven, valt onder beroepsdeformatie.

Maar het is precies wat Rooie Dirk ook schrijft.

Ah, begrepen. Ik vind de discussie interessant, hoewel ik niet echt mee kan praten over zware schepen. Op mijn bootje zijn kleine klampen geen probleem en ik vertrouw vaak op de spring om gecontroleerd langs een wal te komen. De enige keer dat dat een onjuiste inschatting bleek was met harde W-wind bij de wachtsteiger naviduct Enkhuizen (aan de Enkhuizen kant) Daar lag ik, 3 mtr weg van de steiger, lijn strak van mn middenbolder naar de wal, en niet genoeg motorvermogen om de boot naar de kant te trekken :ohmy: Is me verder nooit overkomen, omdat je meestal een wal hebt die wat luwte geeft (en ik heb niet veel vrijboord)..
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afstoppen: Op een lijn of op de motor? 11 nov 2021 15:11 #1339206

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2180
Maarten-IW31 schreef :
Daar lag ik, 3 mtr weg van de steiger, lijn strak van mn middenbolder naar de wal, en niet genoeg motorvermogen om de boot naar de kant te trekken

Daarom leid ik de middenspring (of spruit) bij het aanleggen vaak naar de schootlier. Kan je er zo nodig hard aan trekken.
De lijn kan ik onder het midden van de kikker doorhalen, die dan dus dienst doet als verhaalkluis.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 11 nov 2021 15:15 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afstoppen: Op een lijn of op de motor? 11 nov 2021 15:20 #1339211

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Ik denk dat het misschien weer eens tijd wordt voor de 3e workshop manoeuvreren?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 nov 2021 15:20 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afstoppen: Op een lijn of op de motor? 11 nov 2021 15:40 #1339217

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3089
Veel gepraat. Meer gewoon af. Gevoel en gezond verstand. Situatie is steeds weer anders. Van finnjol tot botter met een versnellingsbak als keerkoppeling. Drie versnellingen vooruit een achteruit.
Laatst bewerkt: 11 nov 2021 15:52 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afstoppen: Op een lijn of op de motor? 11 nov 2021 15:53 #1339219

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6433
Iedere situatie ia anders, klopt. Maar door er wel over te praten, vergroot je 'gereedschapskist' met manoeuvres waaruit je kan kiezen.
Afkijken hoe anderen het doen, is een goede manier om je eigen manoeuvreer kunsten te verbeteren.

En nee bij mij gaat het ook niet altijd perfect. :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afstoppen: Op een lijn of op de motor? 11 nov 2021 16:11 #1339222

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Bij ons gaat niet altijd alles goed maar de gemiddelde schipper zou weleens een oefeningetje of liever twee kunnen gebruiken.
Soms kennen ze een trucje en meteen doen ze dat altijd en overal! Het is vaak tenenkrommend :woohoo:
Vaarbewijs I, op de eerste paar bladzijdes staat het hele verhaal ;)
Laatst bewerkt: 11 nov 2021 16:12 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afstoppen: Op een lijn of op de motor? 11 nov 2021 16:17 #1339224

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
Ik ben heel benieuw hoeveel mensen hier met een trimaran,flinke wind op de kont en een buitenboordmotor met de uitlaat in het centrum van de schroef wel eens geprobeerd heeft op de motor af te stoppen. :lol: Zelfs met Noreen met een vaste schroef lig je als je aan bakboord afmeert in verband met de schroefwerking zeker een meter uit de kant. Zie dan maar eens een lijn te zekeren.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afstoppen: Op een lijn of op de motor? 11 nov 2021 16:51 #1339230

De vraag is verkeerd. Het is niet op een lijn of op de motor. Hangt van je schip af. Op een 50 voeter sta ik nooit met een lijn in de hand op de kant maar met mijn eigen 24 voeter met buitenboordmotor sta ik gelijk op de kant, soms ook om de boot af te stoppen met een lijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afstoppen: Op een lijn of op de motor? 11 nov 2021 17:10 #1339234

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
Niet zo'n goed plan.


You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afstoppen: Op een lijn of op de motor? 11 nov 2021 17:19 #1339237

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Dat is "afstoppen op de wal", dat is weer een andere methode.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afstoppen: Op een lijn of op de motor? 11 nov 2021 17:20 #1339238

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
3Noreen schreef :
Ik ben heel benieuw hoeveel mensen hier met een trimaran,flinke wind op de kont en een buitenboordmotor met de uitlaat in het centrum van de schroef wel eens geprobeerd heeft op de motor af te stoppen. :lol: Zelfs met Noreen met een vaste schroef lig je als je aan bakboord afmeert in verband met de schroefwerking zeker een meter uit de kant. Zie dan maar eens een lijn te zekeren.

Ik weet niet of ik daar jaloers op zou zijn? Ik heb geen idee hoe dat manoeuvreert?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afstoppen: Op een lijn of op de motor? 11 nov 2021 17:22 #1339239

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
madoc schreef :
Veel gepraat. Meer gewoon af. Gevoel en gezond verstand. Situatie is steeds weer anders. Van finnjol tot botter met een versnellingsbak als keerkoppeling. Drie versnellingen vooruit een achteruit.

:laugh:
Maar het helpt wél als je van te voren al weet waarom je een bepaalde handeling doet en wat je er mee wilt bereiken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 nov 2021 17:23 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afstoppen: Op een lijn of op de motor? 11 nov 2021 17:48 #1339244

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12504
Ik leg aan volgens de Karel Appel methode: "Ik rotzooi maar wat aan."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afstoppen: Op een lijn of op de motor? 11 nov 2021 18:33 #1339251

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1211
Voor iemand die bijna zijn hele leven op het water gezeten heeft is dat rotzooien nooit ondoordacht klooien ;)
En een goedkope Karel Appel kost best wat, ook hij zijn klooien was blijkbaar niet ondoordacht :P
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afstoppen: Op een lijn of op de motor? 11 nov 2021 18:35 #1339252

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
Calidris schreef :
3Noreen schreef :
Ik ben heel benieuw hoeveel mensen hier met een trimaran,flinke wind op de kont en een buitenboordmotor met de uitlaat in het centrum van de schroef wel eens geprobeerd heeft op de motor af te stoppen. :lol: Zelfs met Noreen met een vaste schroef lig je als je aan bakboord afmeert in verband met de schroefwerking zeker een meter uit de kant. Zie dan maar eens een lijn te zekeren.

Ik weet niet of ik daar jaloers op zou zijn? Ik heb geen idee hoe dat manoeuvreert?

Jaloers zijn moet ik je sterk afraden.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afstoppen: Op een lijn of op de motor? 11 nov 2021 18:45 #1339254

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Zelfs met de meest exotische ruimteschepen valt er blijkbaar nog wat te klagen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afstoppen: Op een lijn of op de motor? 11 nov 2021 18:57 #1339258

Pylk schreef :
Met onze schouw stuurt mijn vrouw, het lichte werk is voor haar, de boot de box in. Ik pik met de pikhaak mijn lijntjes op, de voorspring en de achterspring, en wip de lus om de betreffende bolder. Ondertussen stopt mijn vrouw de boot af met een dotje gas en kan ik de twee voorlijntjes vastmaken. Omdat de box alleen een vingersteigertje heeft en geen palen, is er geen achterlijn. Al zolang we de boot hebben doet mijn vrouw het manoeuvreerwerk, zij legt hem overal aan waar het maar past.

Chapeau. Dat zouden meer mannen moeten doen!
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afstoppen: Op een lijn of op de motor? 11 nov 2021 19:02 #1339260

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1211
bertilbeumer schreef :
Chapeau. Dat zouden meer mannen moeten doen!
Dat was een tip van Jan Kooijman uit zijn boekje, Zeilen met platbodems, ik geef hem graag door aan alle varende mannen en vrouwen.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afstoppen: Op een lijn of op de motor? 11 nov 2021 19:27 #1339267

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Lijkt me inderdaad niet zo'n gekke verdeling, als je ziet hoe er soms gemanoeuvreerd wordt :laugh:

Maar even serieus, op ZF worden er regelmatig workshops gegeven. Waarom zit er nooit meer een workshop havenmanoeuvres bij?
Wie pakt dat is op?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afstoppen: Op een lijn of op de motor? 11 nov 2021 20:59 #1339284

Het is inderdaad ontzettend leuk om te doen, een paar uur klooien in een haven. Liefst een lege winterse haven, met flink wat wind en zonder andere krasgevoelige boten in de buurt.

Ervaring op zwaardere schepen is van zeer betrekkelijk nut als je met iets lichters op pad gaat, heb ik zelf ondervonden. Ik redde me behoorlijk goed met platbodems van een meter of 15. Maar toen ik een weekje Friesland in ging met een kieljacht van 3t heb ik diverse keren het schaamrood op de kaken gehad. Zelfs een jolletje met 2pk zonder achteruit heeft zo z'n uitdagingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afstoppen: Op een lijn of op de motor? 11 nov 2021 23:10 #1339301

Gerard schreef :
Een goed schipper heeft geen mensen op de wal maar op zijn/haar schip nodig, vind ik.
Als je het over een schip hebt, dan geef ik je volledig gelijk (schip is groter dan 60m), als we het hebben over een zeilbootje tot een meter of 15 dan ben ik het zeer zeker niet met je eens. Zelfs als ik solo zeil dan stap ik regelmatig van de boot af met alleen 1 lijn aan de wal, soms zelfs als er nog geen enkele lijn vastzit.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afstoppen: Op een lijn of op de motor? 12 nov 2021 03:49 #1339304

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1367
Maarten-IW31 schreef :
Gerard schreef :
Een goed schipper heeft geen mensen op de wal maar op zijn/haar schip nodig, vind ik.
Ik sta, zeker solo zeilend, met enige regelmaat met één of twee lijnen in mn hand op de wal. blijkbaar ben ik nog steeds geen goed schipper :dry:
:P
Nou ja, zo ernstig had ik het nou ook weer niet bedoeld. Maar wanneer er iets mis gaat, zeker aan hoger wal, staat er iemand op de kant die je liever aan boord hebt wanneer je boot/schip onverhoopt toch weer weg waait. En wanneer je solo vaart lijkt het me helemaal lullig wanneer je boot weg waait en jij staat op de wal, toch? Ik vraag me altijd af waarom mensen met lijnen in de hand op de wal stappen. Meestal zie ik, dat mensen geen lijn kunnen gooien en dan de wal maar aan hun boot vastmaken i.p.v. hun boot aan de wal. N.b. dit is niet lullig bedoeld!!
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 12 nov 2021 03:50 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afstoppen: Op een lijn of op de motor? 12 nov 2021 04:06 #1339305

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1367
Wadloper schreef :
Gerard schreef :
Mi Dushi schreef :
Het doel is de bemanning aan boord houden tot de boot tegen de wal ligt met 1 lijn en de motor in z'n werk.
Mijn bedoeling is altijd om iedereen aan boord te houden tot m'n schip met 3 lijnen stabiel langs de wal ligt en de motor uit is. Een goed schipper heeft geen mensen op de wal maar op zijn/haar schip nodig, vind ik.
Nu, de meester van de waardeoordelen heeft weer gesproken!
Oeps, wat heb je het weer lastig. ;) Ieder ander dan jij spreekt waardeoordelen uit, maar jij niet? Ik kreeg zojuist weer een PB van iemand die me adviseerde me niet te veel van sommige forumleden aan te trekken die me kennelijk verkeerd willen begrijpen. Nou heb ik gelukkig een gladde rug en snap dat iemand een keer niet lekker in z'n vel kan zitten, dus dat scheelt.
Het is nooit goed om jezelf als norm te stellen.
Volgens mij doe jij niets anders maar ik heb daar geen moeite mee want dat is gewoon een menselijk trekje en ik zie daar niets verkeerd in. Iets anders is, wanneer je niet open staat voor de ideeen/meningen van anderen want dan leer je nooit wat.
Ik vaar nogal vaak alleen en reken maar dat ik regelmatig van de boot af stap vóór het moment dat die met drie lijnen "stabiel" vastligt.
Dat moet je helemaal zelf weten. ;)
Jij komt die dingen natuurlijk nooit tegen, maar wat doe je bijvoorbeeld als je aanlegplek slechts ringen heeft en geen kikkers of bolders?
Nood breekt wet en uitzonderingen bevestigen de regel maar inderdaad kom ik dat zelden tegen. Wanneer die aan hoger wal staan zou ik er voor kiezen om ergens anders heen te gaan. Overigens heb ik inmiddels ook een soort pikhaak waarmee je vanaf je boot/schip een lijn door een ring of zo kan halen. Nog nooit gebruikt maar wie weet komt dat nog een keer. Voor de sluis van Delfzijl naar buiten staan hele grote bolders op zeer grote afstand die niet aan te gooien zijn. Dat is de enige plek die ik weet waar ik af laat wijken van mijn regel, maar dat zal ik zeker niet doen wanneer dat hoger wal is.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.246 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl