Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Small Ships Race 2022

Small Ships Race 2022 11 feb 2022 09:21 #1367681

Veiligheidsgordels voor in de auto waren ooit ook een heel discussiepunt. Het gaat wat AIS en VHF betreft er om dat je heel blij kunt zijn dat je het die 'ene keer' aan had staan.

Verder hoeft de aanschaf van dit alles je niet perse de kop te kosten als je bijvoorbeeld marktplaats in de gaten houdt.

Naast dit alles zou ik vooral investeren in uren maken op het water. ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 11 feb 2022 11:20 #1367717

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
Thijs1971 schreef :
H700 schreef :
AndreAzuree schreef :
Mee eens, SRC is hartstikke leuk, niet zo moeilijk en snel te halen.

Vaarbewijs I & II, SRC of marifoon basis + B en dan voldoe je op papier aan de basis. Nuttig en handig.
Blijf er bij dat ik vind dat we in een rubbertegel maatschappij leven, te afhankelijk en soms te risico mijdend. Natuurlijk is AIS handig, veilig en nuttig maar mijn insteek en fun van het zeilen is juist de low-tech, de eenvoud en het vertrouwen op vaardigheden en je bootje.

Dat zou je misschien niet van mij verwachten, maar dat ben ik niet (helemaal) met je eens. Hoewel ik namelijk dezelfde eigenschappen als jij in zeilen waardeer. En echt wil waken voor "metertjes/puntje staren". En zeker ook wil waken voor afhankelijkheid van instrumenten, je moet het natuurlijk ook zonder (willen!!) kunnen. En inderdaad hou van spartaans zeilen, natuurzeilen, heb niet voor niets een klein bootje gewenst, waar je goed "voelt" dat je zeilt, waar een tikkie tegen de helmstok direct invloed heeft op de positie van je schip. Dat maakte zeilen met platbodems voor mij echt minder leuk dan later het zeilen op Drascombes (die dan wel weer errug spartaans zijn).
r.

Waarom niet Thijs? Ik denk dat we het wel met elkaar zouden kunnen vinden! :laugh:
Ik kan je het boek ¨Sailing alone around the world¨ van Cpt. Joshua Slocum aanraden.
Andere tijden weliswaar.
Leerzaam is op YT Attila Vedo met zijn Hurley Comino. Uiteindelijk moet je gewoon gaan.
Als je wacht tot je alles hebt gekocht mis je ook zaken. Ik kan prima op een heldere dag, moet gunstige wind en weer in de zomer langs de kust zeilen zonder allerlei elektronica. Een goede verrekijker, gps, stroomatlas, marifoon en een kaart met BaZ en gaan.
L´union fait la force
Laatst bewerkt: 11 feb 2022 11:53 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 11 feb 2022 11:57 #1367734

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
H700 schreef :
Thijs1971 schreef :
H700 schreef :
AndreAzuree schreef :
Mee eens, SRC is hartstikke leuk, niet zo moeilijk en snel te halen.

Vaarbewijs I & II, SRC of marifoon basis + B en dan voldoe je op papier aan de basis. Nuttig en handig.
Blijf er bij dat ik vind dat we in een rubbertegel maatschappij leven, te afhankelijk en soms te risico mijdend. Natuurlijk is AIS handig, veilig en nuttig maar mijn insteek en fun van het zeilen is juist de low-tech, de eenvoud en het vertrouwen op vaardigheden en je bootje.

Dat zou je misschien niet van mij verwachten, maar dat ben ik niet (helemaal) met je eens. Hoewel ik namelijk dezelfde eigenschappen als jij in zeilen waardeer. En echt wil waken voor "metertjes/puntje staren". En zeker ook wil waken voor afhankelijkheid van instrumenten, je moet het natuurlijk ook zonder (willen!!) kunnen. En inderdaad hou van spartaans zeilen, natuurzeilen, heb niet voor niets een klein bootje gewenst, waar je goed "voelt" dat je zeilt, waar een tikkie tegen de helmstok direct invloed heeft op de positie van je schip. Dat maakte zeilen met platbodems voor mij echt minder leuk dan later het zeilen op Drascombes (die dan wel weer errug spartaans zijn).
r.

Waarom niet Thijs? Ik denk dat we het wel met elkaar zouden kunnen vinden! :laugh:
Ik kan je het boek ¨Sailing alone around the world¨ van Cpt. Joshua Slocum aanraden.
Andere tijden weliswaar.
Leerzaam is op YT Attila Vedo met zijn Hurley Comino. Uiteindelijk moet je gewoon gaan.
Als je wacht tot je alles hebt gekocht mis je ook zaken. Ik kan prima op een heldere dag, moet gunstige wind en weer in de zomer langs de kust zeilen zonder allerlei elektronica. Een goede verrekijker, gps, stroomatlas, marifoon en een kaart met BaZ en gaan.

Ja dat van Slocum heb ik gelezen, het schip van mijn idool Bernard Moitessier was naar hem genoemd, toch?

En Blondie Hasler's self-steering systems niet te vergeten. Zeilbalans. Sheet-to-tiller. Gelukkig is een stuurautomaat niet verplicht ;-)

Ik vind mijn scheepje al erg "2020 meets 1969" met zo'n Victron een elektromotor, en dat contrast bevalt me ergens ook wel. Dan passen gadgets er ook wel bij. "Kunnen we aan boord zeilfilmpjes op youtube kijken, vooral we ons vervelen tijdens lange overtochten", zeg ik dan altijd tegen mijn vriendin.
Laatst bewerkt: 11 feb 2022 11:58 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 11 feb 2022 12:41 #1367748

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2259
Wij zijn een paar keer meegegaan met de SSR.
Een jaar voor de eerste keer hebben we een informatie-bijeenkomst bezocht.
Was heel interessant en leerzaam en toen kregen we ook een goed beeld van alles wat nog moest gebeuren.
Daar heb je dan ook weer een jaar de tijd voor.
Het was ook heel leuk om daar mensen te ontmoeten met dezelfde passie en interesse.
Een overtocht met kleine bootjes trekt toch een ander publiek dat het publiek voor grotere boten.

Het lijkt allemaal wel erg veel wat op de SSR veiligheidslijst staat, maar een hoop zaken horen toch wel bij een standaarduitrusting voor zeilen op zee.
De Noordzee is een heel druk stukje water waar van alles vaart.
Je kunt natuurlijk een AIS-transponder ter discussie stellen, maar het is toch een veilig gevoel dat je gezien wordt als het weer wat slechter is.
Marifoon is op zee onmisbaar en hebben we regelmatig gebruikt om even contact te leggen met een grote boot die we moesten kruisen.
Vrijwel alle marifoons die je nu kan krijgen zijn DSC-marifoons en moet je in principe programmeren met een MMSI-nummer om hem te gebruiken op hoog vermogen (25 watt).
Hetzelfde nummer gebruik je ook voor programmering van een AIS-transponder.
Formeel mag dat niet in de marifoon als je alleen een basiscertificaat hebt, maar de praktijk is vaak (gelukkig) anders.
Goede elektronische kaart is bijna ook onmisbaar.
Je kunt deze in allerlei uitvoeringen/ merken gebruiken op een tablet.
Met de ingebouwde GPS kun je precies zien waar je op dat moment bent.
Als backup wel altijd recente papieren kaarten en een losse GPS-ontvanger op batterijen meenemen als de stroom onverhoopt plotseling uitvalt.

Je kunt het daarna natuurlijk zo mooi maken als je zelf wilt.
Mijn hobby is electronica en daardoor hebben we allerlei extra zaken aan boord die leuk maar niet echt nodig zijn zoals een plotter, dieptemeter, wifi-multiplexer, Navtex, enz.

Ervaring van een overtocht is grandioos !
Geen land meer kunnen zien, geen internet en alleen zijn met de wind en de golven.
De uitgestrektheid van de zee, de sterren 's nachts, heel mooi.
Maar ook het besef dat je een nietig stipje bent op die grote zee en het ontzag dat je moet hebben voor de kracht van de wind en het water.

Maak er in elk geval een mooie voorbereiding (en later de overtocht) van !

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 11 feb 2022 13:48 #1367784

ReinierZeilt schreef :
AndreAzuree schreef :

en aan de mensen met ervaring met zo'n Emtrak transponder hier: werkt dat goed via een antennesplitter op je VHF kabel?

André, ik heb een Emtrak B953. Die heeft een ingebouwde splitter, en dan werkt prima. Ontvangst is prima, en door de hoge plaatsing van de antenne ontvang je ook veel. Over de afstand waarop je nog kan ontvangen heb ik geen idee, dat is op binnenwater/Waddenzee sowieso niet echt een issue.
De kabel tussen splitter en marifoon wordt er bijgeleverd, dus je kan de transponder echt in no-time aansluiten.

super, dank je voor de tip! Ik ga dit binnenkort eens regelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 11 feb 2022 13:54 #1367790

Watermaat schreef :
Wat betreft AIS transponder en DSC marifoons denk ik dat je er bijna niet meer onderuit komt er een aan te schaffen als je "echt" op zee wilt zeilen. Vooral AIS transponder is waarschijnlijk belangrijker dan toplicht of radar-reflector; je moet als varende slak namelijk vooral gezien worden door beroepsvaart.
Mijn eerste oversteek naar de UK in de 90er jaren ging nog met sleeplog, kompas, hoog opgehangen radarrefector, toplicht, kaarten, illegale "zee" handheld marifoon en een Sony Pixis GPS die na ongeveer een kwartier een positie gaf die je in de kaart kon zetten ( en na 5 "fixes" nieuwe set batterijen nodig had ).
Mijn laatste oversteek 25 jaar later ging met kaartplotter, full AIS , dsc marifoon en de hele rataplan aan elektronica ( intussen ook tussen de windmolen-velden door )
Mijn zeilfun is ongeveer omgekeerd evenredig met de hoeveelheid electronica, motor techniek en elektrisch "comfort" aan boord.....het kost allemaal erg veel geld, tijd en irritatie als het weer eens niet werkt of moet worden ge"update" omdat het niet meer voldoet.
Jammergenoeg maakt het niet zo veel uit of je met 7mtr of 14mtr vaart, je hebt die zooi blijkbaar nodig op zee.

Ik zou zeggen: voldoe in ieder gewoon aan de wettelijke minimale eisen en aan de eisen van de race waar je aan mee doet. Daarnaast is het fijn om die extra aan boord te hebben. Maar ik zou ook iedereen willen aanraden: probeer het af en toe ook eens zonder die spullen (zet ze uit, of kijk er niet op), en kijk of het ook lukt met zichtnavigatie en gegist bestek. Gewoon: de praktijk van je vaarbewijs II af en toe eens oefenen. Als de stroom uitvalt moet het ook allemaal nog lukken...
Laatst bewerkt: 11 feb 2022 13:57 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 11 feb 2022 15:22 #1367833

Watermaat schreef :
Wat betreft AIS transponder en DSC marifoons denk ik dat je er bijna niet meer onderuit komt er een aan te schaffen als je "echt" op zee wilt zeilen. Vooral AIS transponder is waarschijnlijk belangrijker dan toplicht of radar-reflector; je moet als varende slak namelijk vooral gezien worden door beroepsvaart. [...]

Beroepsvaart vaart bij slecht zicht op radar, niet op AIS. AIS is een hulpmiddel waarmee ze beter de radar schaduw kunnen interpreteren. Radar geeft de beroepsvaart een realistisch 'realtime' beeld van de situatie op dat moment, terwijl in AIS een flinke vertraging kan zitten en potentieel ook nog verkeerde data uit kan sturen. Met radar worden ook niet AIS uitgeruste schepen en obstakels gezien.

Hetzelfde geldt voor goed werkende navigatieverlichting. Wederom, niet ieder schip is met AIS of radar uitgerust, dus de enige manier om een ander schip te kunnen zien is door fatsoenlijk werkende navigatieverlichting.

Dus mijn mening en die van de overheid is dat je een goede radarreflector en navigatieverlichting moet hebben, ze zijn immers niet voor niets verplicht. AIS is niet verplicht voor onze kleine schepen.

Dus AIS is een aanvulling op een radarreflector, navigatieverlichting en radar, maar zeer zeker geen vervanging voor radarreflector, radar of navigatieverlichting.

Maar natuurlijk wel mee eens dat AIS aan te bevelen is op zee.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 11 feb 2022 15:42 #1367837

  • 15kt
  • 15kt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 145
Maar voor de SSR deelname is AIS, DSC, 3de rif en stormfok een verplichting toch? Dus als je mee wilt doen met de SSR dan is de vraag niet "waarom" maar "hoe".
Laatst bewerkt: 11 feb 2022 15:43 door 15kt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 11 feb 2022 15:57 #1367842

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Orange Sunset schreef :
Watermaat schreef :
Wat betreft AIS transponder en DSC marifoons denk ik dat je er bijna niet meer onderuit komt er een aan te schaffen als je "echt" op zee wilt zeilen. Vooral AIS transponder is waarschijnlijk belangrijker dan toplicht of radar-reflector; je moet als varende slak namelijk vooral gezien worden door beroepsvaart. [...]

Beroepsvaart vaart bij slecht zicht op radar, niet op AIS. AIS is een hulpmiddel waarmee ze beter de radar schaduw kunnen interpreteren. Radar geeft de beroepsvaart een realistisch 'realtime' beeld van de situatie op dat moment, terwijl in AIS een flinke vertraging kan zitten en potentieel ook nog verkeerde data uit kan sturen. Met radar worden ook niet AIS uitgeruste schepen en obstakels gezien.

Hetzelfde geldt voor goed werkende navigatieverlichting. Wederom, niet ieder schip is met AIS of radar uitgerust, dus de enige manier om een ander schip te kunnen zien is door fatsoenlijk werkende navigatieverlichting.

Dus mijn mening en die van de overheid is dat je een goede radarreflector en navigatieverlichting moet hebben, ze zijn immers niet voor niets verplicht. AIS is niet verplicht voor onze kleine schepen.

Dus AIS is een aanvulling op een radarreflector, navigatieverlichting en radar, maar zeer zeker geen vervanging voor radarreflector, radar of navigatieverlichting.

Maar natuurlijk wel mee eens dat AIS aan te bevelen is op zee.

Waardevolle info ! Ik ging er van uit dat AIS intussen vrijwel onmisbaar was om optimaal zichtbaar te zijn voor beroepsvaart op zee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 11 feb 2022 16:24 #1367854

Watermaat schreef :

Waardevolle info ! Ik ging er van uit dat AIS intussen vrijwel onmisbaar was om optimaal zichtbaar te zijn voor beroepsvaart op zee.

Ik ga er wel vanuit dat het onmisbaar is, net als de SSR club. Als je na twintig uur moe gestuiterd bent op je kleine bootje met dus een lage navigatie verlichting en dus ook een lage radarreflector, doet je AIS transponder nog steeds onverminderd zijn best. Daar had en heb ik nog steeds 400 euro voor over en een marktplaats iPadje met GPS.

Als je al op de radar gespot wordt, is het dankzij je eigen AIS mogelijk om gericht aangeroepen te worden. Ook al heb je om wat voor reden dan ook zelf geen actief venstertje aan staan.

Ik zie het als een extra bemanningslid! ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 11 feb 2022 16:50 #1367865

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
omega schreef :
Wij zijn een paar keer meegegaan met de SSR.

...

Maak er in elk geval een mooie voorbereiding (en later de overtocht) van !

Grt Hans

Wat een heerlijk en wervend verhaal, goed voor de motivatie!

(Ik was vanmiddag aan boord en er lukte zowaar eens wat, dus ik ben weer hoopvoller gestemd, en de stiekeme hint over het al dan niet gelicentieerd bedienen van een DSC marifoon heb ik per ongeluk wel meegekregen, hoor :-) (lijkt me serieus leuk, zo'n DSC cursus met praktijk/oefendag, trouwens!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 11 feb 2022 18:32 #1367893

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6050
15kt schreef :
Maar voor de SSR deelname is AIS, DSC, 3de rif en stormfok een verplichting toch? Dus als je mee wilt doen met de SSR dan is de vraag niet "waarom" maar "hoe".

Lijkt mij ook. Doet mij denken aan het verhaal dat als een voetbaltrainer tegen de voetballers van het team zegt: "spring", dat alle voetballers vragen: "hoe hoog?" maar alle Nederlandse voetballers vragen "waarom?" :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 11 feb 2022 20:21 #1367924

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Nog even over de AIS.

Even terug wordt gesteld dat vooral een radarreflector nuttig is en de AIS leuk om erbij te hebben.
Nu kom ik vanwege werk wekelijks op de beroepsvaart groot en klein.
Ik vraag regelmatig aan het brugpersoneel hoe het nu zit met de zichtbaarheid van kleine jachten.

Vrijwel altijd krijg ik te horen dat kleine jachten slecht zichtbaar zijn op de radar, meestal pas op 2 mijl of minder.
Als zo'n jachtje een AIS transponder heeft verschijnt dat al veel eerder op de het Ecdis scherm, al op 15 a 20 mijl afstand.
Je bent als jachtje dan op het Ecdis scherm net zo'n groot symbooltje als de overige beroepsvaart.

Dus mijn mening, radarreflector zeker doen maar een AIS transponder heeft voor mij veel meer waarde cq. nut.
Beneteau Oceanis 40
Laatst bewerkt: 11 feb 2022 20:22 door Solution.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 11 feb 2022 20:47 #1367931

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Ja maar het nut van de ontvanger is ook groot, wij zeilden in potdichte mist buiten de shippinglanes en zagen een cruiseschip op een korte afstand op ons afkomen en die ging op 0,3 nm langs ons heen, we hoorden de motoren eerder en pas naast ons zagen we hem, was een heel mooi gezicht en met de ais ontvanger vond ik het zo best veilig, zonder zou dat toch best heel eng zijn, dan hoor je motoren maar wat ga je doen ? nu zag ik dat het kon zo en anders had ik van koers gegaan en dan zie je meteen de cpa veranderen.

Ik vind zo een ontvanger het minste en met een transponder had hij mij ook gezien en dat is nog beter.
het wordt drukker en ook buiten de shippinglanes varen er soms cruiseschepen en tankers.


Solution schreef :
Nog even over de AIS.

Even terug wordt gesteld dat vooral een radarreflector nuttig is en de AIS leuk om erbij te hebben.
Nu kom ik vanwege werk wekelijks op de beroepsvaart groot en klein.
Ik vraag regelmatig aan het brugpersoneel hoe het nu zit met de zichtbaarheid van kleine jachten.

Vrijwel altijd krijg ik te horen dat kleine jachten slecht zichtbaar zijn op de radar, meestal pas op 2 mijl of minder.
Als zo'n jachtje een AIS transponder heeft verschijnt dat al veel eerder op de het Ecdis scherm, al op 15 a 20 mijl afstand.
Je bent als jachtje dan op het Ecdis scherm net zo'n groot symbooltje als de overige beroepsvaart.

Dus mijn mening, radarreflector zeker doen maar een AIS transponder heeft voor mij veel meer waarde cq. nut.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 11 feb 2022 20:49 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 11 feb 2022 21:30 #1367940

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2259
Ben het helemaal met je eens Peter.
Je mag er nooit vanuit gaan dat anderen jou wel zien.
Of het nu gaat om een AIS-Transponder, radarreflector, verlichting of wat dan ook.
Je zult altijd zelf goed moeten uitkijken en bovengenoemde zaken zijn mooi aanvullend.
Dat uitkijken kan visueel, uitluisteren marifoon, op het gehoor of idd met een AIS-ontvanger.
Wil natuurlijk niet zeggen dat je de zaken die jou zichtbaar maken voor anderen niet moet gebruiken.
Het zwaartepunt ligt echter bij zelf uitkijken.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 11 feb 2022 21:45 #1367944

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Natuurlijk is het fijn dat je de beroepsvaart kunt zien, maar dat geeft niet altijd alle info over koerswijzigingen die er aan zitten te komen. Als ik s'nachts met slecht zicht een shipscrossing probeer over de steken wil ik vooral gezien worden als een groot schip zijn koers plotseling verlegd en mijn kant op draait. Met 5kn proberen uit te wijken, druk oproepend via de marifoon, terwijl je niet weet of je gezien wordt is niet bepaald mijn idee van relaxed zeezeilen.
Bij mij is de meeste electronica van boord, maar een AIS transponder staat wel met stip op mijn lijstje als ik ooit weer eens wil oversteken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 11 feb 2022 23:23 #1367960

Jan Westerink schreef :
Watermaat schreef :

Waardevolle info ! Ik ging er van uit dat AIS intussen vrijwel onmisbaar was om optimaal zichtbaar te zijn voor beroepsvaart op zee.

Ik ga er wel vanuit dat het onmisbaar is, net als de SSR club. Als je na twintig uur moe gestuiterd bent op je kleine bootje met dus een lage navigatie verlichting en dus ook een lage radarreflector, doet je AIS transponder nog steeds onverminderd zijn best. Daar had en heb ik nog steeds 400 euro voor over en een marktplaats iPadje met GPS.

Als je al op de radar gespot wordt, is het dankzij je eigen AIS mogelijk om gericht aangeroepen te worden. Ook al heb je om wat voor reden dan ook zelf geen actief venstertje aan staan.

Ik zie het als een extra bemanningslid! ;-)

Onmisbaar is het niet vind ik... wel fijn om te hebben denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 12 feb 2022 06:24 #1367966

Watermaat schreef :
Als ik s'nachts met slecht zicht een shipscrossing probeer over de steken wil ik vooral gezien worden als een groot schip zijn koers plotseling verlegd en mijn kant op draait. Met 5kn proberen uit te wijken, druk oproepend via de marifoon, terwijl je niet weet of je gezien wordt is niet bepaald mijn idee van relaxed zeezeilen.

Wat bedoel je met “shipscrossing”? Een shipping lane? Precaution area?

Je beeld van zeezeilen zonder AIS klinkt als een boze droom waar je zwetend van paniek uit wakker wordt. Is dat je praktijkervaring, of stel je je dat zo voor?

Wel gewoon doen hoor, die AIS, al is het slechts het ontvangstgedeelte. En als het even kan wegblijven uit precaution area’s waar het druk is, zeker bij slecht zicht. Met of zonder AIS…

Ik denk dat het mee gaat vallen in de praktijk :)
Laatst bewerkt: 12 feb 2022 06:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 12 feb 2022 06:52 #1367968

*ironische modus*

Ik denk dat Vandersmissen nog heel wat van de veiligheidslijst kan kon leren. Had hij mogen meedoen? Hij had alleen maar roeispanen en ging bij windstil weer op de Noordzee z’n kooi in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 12 feb 2022 07:04 #1367969

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
redmiller schreef :
*ironische modus*

Ik denk dat Vandersmissen nog heel wat van de veiligheidslijst kan kon leren. Had hij mogen meedoen? Hij had alleen maar roeispanen en ging bij windstil weer op de Noordzee z’n kooi in.

Haha, die naam drong (naast die van mijn andere nog grotere held Moitessier) een aantal keer bij mij binnen bij het lezen van de argumenten voor AIS :-) "Comfort Containers", "allemaal spul wat stuk gaat" en ik denk dat hij bladzijde zou kunnen volschrijven over alle nuttige shit die je in plaats van een motor en een accu allemaal wel niet aan boord mee kan slepen op een Drascombe. Boeken. En een tekenblok. En een vrouw, twee kinderen en een oversized Labrador. Dat soort shit :-) Had ie misschien wel een punt :-)

Ik zie mensen over een "AIS receiver", als wadden/kustzeilertje switch ik met twee swipes van Navionics naar MarineTraffic.com - in hoeverre vinden we - bij goed bereik (KPN Marine net 4G 2.50/MB bereik heel de Noordzee?) - een internet based AIS receiver een voldoende goede oplossing voor receiven? (Ik vraag het niet als cheapo oplossing maar gewoon uit interesse)?

T.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 12 feb 2022 07:10 #1367970

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 681
Het is sinds Vandesmissen wel veel drukker geworden op de Noordzee. Als je nu oversteekt is er bijna geen moment meer dat je niet ergens beroepsvaart ziet.
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 12 feb 2022 07:10 #1367971

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2259
Niet doen, alle internet AIS-gegevens zijn in principe onbetrouwbaar.
Leuk om er naar te kijken bij calamiteiten/ aanvaringen maar niet geschikt als veiligheids-item.
Er zijn mensen op ZF die je precies kunnen vertellen waarom.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 12 feb 2022 07:13 #1367972

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Marine traffic. Com is leuke info maar pas op, is zeker niet geschikt voor navigeren, niet betrouwbaar.

Edit: Omega was me net voor.
Beneteau Oceanis 40
Laatst bewerkt: 12 feb 2022 07:14 door Solution.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 12 feb 2022 07:25 #1367973

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
omega schreef :
Niet doen, alle internet AIS-gegevens zijn in principe onbetrouwbaar.
Leuk om er naar te kijken bij calamiteiten/ aanvaringen maar niet geschikt als veiligheids-item.
Er zijn mensen op ZF die je precies kunnen vertellen waarom.

Grt Hans
dat laatste hoor, vooral om aan gasten te laten zien dat je daar van heel veel schepen gegevens kan zien en waar ze geweest zijn en naar toe gaan en zo. Ik heb nog bijna nooit 's-nachts gevaren. Met ankeren/droogvallen in de buurt van een vaargeul (Wierumerwad, Rawad enzo) heb ik wel eens een melding gedaan naar een zeepost, en die kunnen dan een "temporary obstacle alarm" zetten oid, volgens mij gaat dat ook via AIS?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 12 feb 2022 07:44 #1367975

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Nachtvlinder schreef :
Watermaat schreef :
Als ik s'nachts met slecht zicht een shipscrossing probeer over de steken wil ik vooral gezien worden als een groot schip zijn koers plotseling verlegd en mijn kant op draait. Met 5kn proberen uit te wijken, druk oproepend via de marifoon, terwijl je niet weet of je gezien wordt is niet bepaald mijn idee van relaxed zeezeilen.

Wat bedoel je met “shipscrossing”? Een shipping lane? Precaution area?

Je beeld van zeezeilen zonder AIS klinkt als een boze droom waar je zwetend van paniek uit wakker wordt. Is dat je praktijkervaring, of stel je je dat zo voor?

Wel gewoon doen hoor, die AIS, al is het slechts het ontvangstgedeelte. En als het even kan wegblijven uit precaution area’s waar het druk is, zeker bij slecht zicht. Met of zonder AIS…

Ik denk dat het mee gaat vallen in de praktijk :)

Ik ben regelmatig single-handed overgestoken, het meest voor het AIS tijdperk zodat je op zicht moest varen. Als dan een schip vanuit de shippinglane s'nachts afdraaid richting R-dam, Vlissingen of bij de Theemsmonding is dat soms moeilijk te volgen en weet je soms gewoon niet naar welke kant je moet uitwijken. Dan is de "zekerheid" dat ze je zien voor mij een stuk geruststellender.
NB: verder geen trauma's of paniekaanvallen aan overgehouding hoor, gewoon vorderend inzicht :)
Laatst bewerkt: 12 feb 2022 07:51 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.316 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl