Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wedstrijdzeilen anno nu

Wedstrijdzeilen anno nu 31 aug 2022 10:07 #1419533

  • YAMAHOELA
  • YAMAHOELA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1234
Dit jaar is de 10e editie van de Dutch Quarter Ton Cup. En het is maar wat moeilijk om de oude deelnemersaantallen (ongeveer 12 1/4 tonners per evenement) op het water te krijgen.... Donderdag 8 september ga ik (namens de 1/4 tonners) met de Noordzee Club in gesprek over het wedstrijdzeilen en de deelname aan wedstrijden. Eind vorig jaar hebben we als informele 1/4 ton bestuur al een online inventarisatie gedaan die door meer dan 40 1/4 ton zeilers is ingevuld. Onderstaande drempels lijken de grootste reden(en) om geen wedstrijden te varen. Tuurlijk snappen we dat niet iedereen wedstrijden wil zeilen maar we vinden het toch jammer dat de deelnemersvelden slinken en denken graag mee...

Tijd: Wedstrijden zijn vaak een heel weekend (vrijdag heen en zondag laat thuis), andere hobby's, sportende kinderen, etcetera.
Geld: Kosten ORC-certificaat, kosten wedstrijdlicenties voor de bemanning, inschrijfgeld, verzekering, wedstrijdklaar maken/houden boot, etcetera.
Bemanning: Het vinden van bemanning voor hele weekenden is vaak een uitdaging.
Onbekendheid met wedstrijdzeilen: Hoe kom je aan een ORC-certificaat, wat zijn al die cijfers, hoe wordt een wedstrijd gezeild, wat zijn een NoR en een SI, etcetera.

Misschien zijn wedstrijden van een weekend niet meer van deze tijd... De Sneekweek blijft een mooi lang evenement maar dat is voor velen meer een gezinsvakantie. En daarnaast heb je weer succesvolle winterseries (een dagje varen), avondwedstrijden (een avondje varen), de Marker Wadden Rally, de 8 Uurs van de Oosterschelde, Mosselrace en dat soort evenementen met mooie velden.

Als jullie een duit in het zakje willen doen heel graag, neem ik mee!
Groeten en dank, Hylke
Laatst bewerkt: 31 aug 2022 10:36 door YAMAHOELA.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdzeilen anno nu 31 aug 2022 10:15 #1419537

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Je zou kennismakings “competities” kunnen voorstellen.

Je organiseert dan bij een vereniging op hun vaste zeilavond een wedstrijd onder ORC omstandigheden. Meetbrief a la een Owners declared meetbrief, passende baan binnen de ORC spelregels, 1 of 2 starts enz enz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdzeilen anno nu 31 aug 2022 10:42 #1419550

Mensen wonen verspreid over het hele land en leggen de boot neer waar ze het vaakst willen zeilen. Het aantal evenementen is beperkt en verspreid. Dus liggen de boten ook verspreid. Als je meer evenementen organiseert op een klein gebied, dan krijg je de mogelijkheid om al die 1/4tonners dicht bij elkaar te krijgen. En verlaag je de drempel om wedstrijdjes te zeilen.

Dan verandert de primaire functie van cruisen naar wedstrijdzeilen. Dan kan je makkelijker een grote gezellige ‘community’ creëren waar mensen zich graag bij aansluiten. Lees: grote startvelden :)
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Laatst bewerkt: 31 aug 2022 10:44 door Only Fools Rush in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdzeilen anno nu 31 aug 2022 10:57 #1419551

  • YAMAHOELA
  • YAMAHOELA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1234
Thanks, ik probeer dit ook even 'over de 1/4 tonners heen' te bekijken, speelt volgens mij overal in de ORC en IRC...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdzeilen anno nu 31 aug 2022 11:30 #1419561

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Voor mij geldt:

Meerdere volle weekenden een team samenstellen is echt lastig. Als je ook nog af en toe wil trainen samen neemt de tijdsbesteding alleen maar toe.

Logistiek is het ook een nachtmerrie: mijn boot ligt daar waar ik woon (Kaag), daar vaar ik het meest. Wedstrijden zijn altijd op een volle dag varen afstand, zowel heen als terug. Niet te organiseren.

Ervaren wedstrijdzeilers varen brutaal en agressief. Begrijpelijk, anders win je niet, maar dat komt op de beginnende wedstrijdzeiler behoorlijk intimiderend over. Ook de start en het ronden van de bovenboei: hektisch hektisch hektisch en weinig ruimte voor fouten. Je moet een behoorlijke leercurve door wil je er een beetje ontspannen van kunnen genieten. Ik heb niet leren wedstrijdzeilen in een optimist of laser, ik sta helemaal onder aan de leercurve. Ik zou me zó inschrijven voor een trainingsweekend wedstrijdzeilen.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdzeilen anno nu 31 aug 2022 14:56 #1419624

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5013
Als klasse dus ook trainingsevenementjes organiseren met een coach voorbespreking/nabespreking er bij? In de F18 gebruikten daar de zondagen in de winter voor. korte baantjes om warm te blijven en veel boathandeling te kunnen oefenen.

Overigens wel jammer dat ik te laat was voor het IOR tijdperk. Er werd veel geëxperimenteerd, relatief kleine bootjes,veel cold moulded, veel werfjes en nieuwbouw. Veel van de beste jachtbouwers en ontwerpers hebben hun wortels in die tijd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdzeilen anno nu 31 aug 2022 14:58 #1419625

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
'tis ook allemaal veulste ingewikkeld ;)

www.zeilen.nl/wedstrijden/ironman-op-zee/
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdzeilen anno nu 31 aug 2022 15:09 #1419629

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
JRomkes schreef :
Overigens wel jammer dat ik te laat was voor het IOR tijdperk. Er werd veel geëxperimenteerd, relatief kleine bootjes,veel cold moulded, veel werfjes en nieuwbouw. Veel van de beste jachtbouwers en ontwerpers hebben hun wortels in die tijd

Er wordt nog steeds veen geëxperimenteerd, ook met kleine bootjes (ook grotere..) en er zijn nog steeds veel werven en werfjes. Ik durf niet te zeggen dat het er vroeger meer waren (die kennis heb ik niet). Het is anders, dat vast wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdzeilen anno nu 31 aug 2022 15:16 #1419635

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
DeBommel schreef :
Meerdere volle weekenden een team samenstellen is echt lastig. Als je ook nog af en toe wil trainen samen neemt de tijdsbesteding alleen maar toe.

Logistiek is het ook een nachtmerrie: mijn boot ligt daar waar ik woon (Kaag), daar vaar ik het meest. Wedstrijden zijn altijd op een volle dag varen afstand, zowel heen als terug. Niet te organiseren.

Als ik naar de agenda van de DQC kijk lijkt mij dat meevallen:
2 opeenvolgende weekeinden in mei in Durgerdam en Almere. Dus daartussen de boot in Durgerdam of Almere laten liggen denk ik dan. Puntje voor de klasse-organisatie om te organiseren?

Idem in september, maar dan Durgerdam en Muiden.

Hou je één buitenbeetje over in Zierikzee.
Ervaren wedstrijdzeilers varen brutaal en agressief. Begrijpelijk, anders win je niet, maar dat komt op de beginnende wedstrijdzeiler behoorlijk intimiderend over. Ook de start en het ronden van de bovenboei: hektisch hektisch hektisch en weinig ruimte voor fouten. Je moet een behoorlijke leercurve door wil je er een beetje ontspannen van kunnen genieten. Ik heb niet leren wedstrijdzeilen in een optimist of laser, ik sta helemaal onder aan de leercurve. Ik zou me zó inschrijven voor een trainingsweekend wedstrijdzeilen.

Van welke vereniging ben je lid? Want dit lijkt me nou typisch iets om in verenigingsverband te organiseren.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdzeilen anno nu 31 aug 2022 15:58 #1419651

Bij ons in hellevoet zijn ze nu met havenkampioenschappen begonnen, waar clubs tegen elkaar varen. Ook een leuke variant, en wellicht wat laagdrempeliger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdzeilen anno nu 31 aug 2022 16:03 #1419654

Hi Hylke,


Een goede vraag die je stelt:

1) bemanning: ik merk dat bemanning eigenlijk max een half uur wil rijden, een korte wedstrijd en dan bieren of toch snel naar de piepers van moeder. Vaak maar 1 dag in een weekend (liefst op zondag , zaterdag zit vol vaak bij mensen). Voor de winterwedstrijden is dus makkelijker ook bemanning te krijgen omdat de seizoenswedstrijden in vaak de drukker bezette zomer agenda’s valllen van bemanning.
Max 1 (of 2 keer) krijg je bemanning voor een zomers meerdaags evenement bij elkaar mits 6-8 maanden vooraf aangekomdigd bij bemanning.

Ik praat dan over bemaninngen van 4 of 5 man.


2) meetbrieven: het verbond doet erg zijn best om toegankelijk te houden. Echter het blijft een gedoe. Laatste 10 jaar 4 of 5 boten laten nemen. Het is soms frusterend. Voorbeeld vd halftonner: onder Irc is de boot gewogen en de mast gewogen. De orc meter weigert dat over te nemen en pakt dan de minst gunstige optie voor de mast en gaat relatief omnauwkeurig het vrijboord meten (met zijwind). Je moet uiteindelijk dan fors geld investeren om een juiste meetbrief te krijgen. Kort door de bocht heb ik bij geen vd 5 boten een meetbrief gehad die klopt.

Uiteindelijk hebben we de leukste wedstijden onde sw gevaren (ht race - 2 x lenco met de olympia - lelystad regatta met de halftonner, ronde holland.

De winterwedstrijden was uiteindelijk het leukst met een gehuurde j22 omdat het eenheidsklasse was.

3) keuze organisatie
Bij de tripple wordt nog al eens gemakkelijk gekozen voor 1 getal (bv medium wind) tvoor een heelnweekend of hele reeks terwijl de omstandigheden varieren en feitelijk per wedstrijd een keuze gemaakt moet worden. Omdat dit weer tot discussie kan leiden kiest de organisatie voor duidelijkheid. Echter dit laatste maakt nauwkeurige meetbrieven dan weer totaal overboding omdat het verkeerde getal wordt gekozen.

Dit is dus een hele lastige.

4) ideeën
Zet ik in een latere post
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdzeilen anno nu 31 aug 2022 17:44 #1419684

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
TuuLeVi schreef :
'tis ook allemaal veulste ingewikkeld ;)

www.zeilen.nl/wedstrijden/ironman-op-zee/

Haha. Mooi.
De bedenkers noemen deze vorm van wedstrijdvaren Adventure Sail Racing. De formule laat zich het best uitleggen met een opsomming van wat er allemaal níét is in vergelijking met gang­ bare wedstrijden. Zo zijn er om te beginnen vrijwel geen eisen aan de boot. En er wordt niet gevaren met wedstrijdregels, deel­ nemers hoeven van geen enkele club of organisatie lid te zijn en er wordt niet gevaren met enige vorm van rating of handicap. Er zijn geen beperkingen voor de zeilvoering of gewichtsmanipulatie, er zijn nauwelijks prijzen en er is geen protest­ commissie.



Het klinkt bijna als de 8-uurs van De Kaag
Speaking of which, sinds gisteren staat 'ie op de site. www.kwvdekaag.nl/8-uurs-race

Meetbrief niet nodig, protesteren niet mogelijk. :)
NoR
17. Eerlijk zeilen
Bij de 8uren van de kaag is het niet mogelijk te protesteren. Wel wordt van de deelnemers verwacht dat ze eerlijk zeilen. Maak je per ongeluk toch een fout draai dan bij de eerste geleg enheid 2 volledige rondjes (720 graden straf). Vergeet je dit en kom je na afloop erachter dat je toch niet volledig volgens de regels gezeild heb, meld dit dan bij het wedstrijdcomité. Zij zullen voor een passende straf zorgen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdzeilen anno nu 31 aug 2022 17:54 #1419689

Leukste wedstrijd vond ik de triple 8 van de bvk.
8 uur zeilen, 8 uur rust, 8 uur zeilen. Zoveel mogelijk mijlen maken a la 24 uurs. Ik deed dat solo.
Het is jammer dat die er niet meer is.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdzeilen anno nu 31 aug 2022 17:58 #1419693

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
De 8 uren van De Kaag gaat ook om zoveel mogelijk mijlen maken. RAK kan er zelfs voor gebruikt worden.

Waarom is het voor het zeilen zoveel moeilijker dan voor bijvoorbeeld sloeproeien?
Als je daarbij een beetje voor de prijzen gaat betekent dat 2 a 3 keer per week trainen (het hele jaar, in de winter in de sportschool) met een bemanning van 7 - 11 man/vrouw, 10 a 12 wedstrijden per seizoen, waarvan tenminste één meerdaags evenement (in Muiden), waarvoor boten het hele land door getrailerd worden (menig sloep is zwaarder - tot anderhalf keer - dan bijvoorbeeld een Waarschip 725). En tenminste elke vijf jaar moeten de moeite en kosten worden getroost om de sloep te laten slepen. Hij zou maar eens spontaan van vorm veranderd zijn.
Als een wedstrijd "genomineerd" is voor de competitie zijn er vaak 60-90 sloepen aan de start.

Is een probleem met bijvoorbeeld de DQC misschien ook niet dat het allemaal niet serieus genoeg overkomt (of is?) om met een bemanning een bepaalde commitment aan te gaan?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 31 aug 2022 18:01 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdzeilen anno nu 31 aug 2022 17:59 #1419694

Ja 8 uur kaag heb ik ook een keer gedaan. Dan ben je wel druk bezig hoor. :) Wel leuk ook.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdzeilen anno nu 02 sept 2022 07:29 #1420058

  • YAMAHOELA
  • YAMAHOELA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1234
Hartelijk dank voor jullie input so farr!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdzeilen anno nu 02 sept 2022 07:41 #1420061

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
JotM schreef :
Het klinkt bijna als de 8-uurs van De Kaag
Speaking of which, sinds gisteren staat 'ie op de site. www.kwvdekaag.nl/8-uurs-race

Ingeschreven met de Ontward!

Ik lig op De Kaag, KWV De Kaag. Ik ga daar eens informeren wat er georganiseerd wordt qua wedstrijdzeilen.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdzeilen anno nu 02 sept 2022 20:44 #1420221

Hylke

Nog wat Ideeën:


1) meer vlootopbouw doen op locatie in de zomer. Dit is denk ik het succes van de winterwedstrijden. In de winter krijg je voordelig een winterplek in de half lege havens en is het dus zinvol voor schippers om voor een langere periode voor meerdere wedstrijden het schip daar neer te leggen. Feitelijk doe je daardoor aan vlootopbouw op wedstrijd locatie in de winter.

Met de 1/4 tonners doe je dat feitelijk ook aan het gooimeer maar dan in de zomer.

Zou het in de zomer ook niet kunnen voor Orc ? Voorjaar een locatie bij een vereniging waar de wedstrijdzeilers een maand kunnen liggen voor bv drie wedstrijden en dan in het najaar weer bij een andere vereniging.

Je voorkomt dan veel delivery’s voor de wedstrijden.


2) variabele ratings

Op Vinkeveen heb je de Bon wedstrijden. Daar wordt min of meer je rating deels bepaald op basis van je resultaat van het jaar ervoor. De boot en de bemanning wordt feitelijk gerate. Dit zorgt ervoor dat iedereen na een slecht het jaar erop weer evenveel kans maakt. De wedstrijden zijn een succes al jaren.

3) geen regels: zie andere topics

4) meer aandacht voor line honours
In de orc wedstrijden wordt te weinig aandacht besteedt aan line honours, terwijl dit wel klassen in leven houdt. De ior klassen waren ook een succes omdat gelijksoortige boten tegen elkaar voeren en je gewoon als eerste moest finishen.

Is het niet handig om line honours net zo belangrijk te maken ? Dan krijg je dat gelijksoortige boten bv 1 x per jaar kunnen varen tegen elkaar in na elkaar startende velden en dat het dus telt om eerste te finishen.
Je voorkomt dan dat je bv met een j120 5 minuten eerder finished dan de rest en toch telkens laatste wordt na correctie en de lol er snel af is.

Nu worden boten gekocht op rating en niet op snelheid.


5) evenementen op doelgroep:
Bijvoorbeeld evenementen waarop klassen niet zijn gericht op meetmethode maar op doelgroep:

Evenementen met bijvoorbeels
- alle soorten ior boten
- alle soorten bavaria’s
- alle soorten jeanneau’s
- alle soorten beneteau’s
- alle soorten sportboten etc

Je doet individueel starten op basis van lengte (dus kortere boten starten eerder dan langere boten - uiteindelijk wie als eerste finished wordt eerste - deden ze dat vroeger niet zo bij de ING Regatta ?)

6) vrouwencups - in Usa ook wel bikini races genoemd

Twee klassen: All Female en Mixed. Mixed: moeten meer vrouwen dan mannen aan boord; straftijd 5 seconden per mijl voor iedere man aan boord; en mannen mogen niet sturen.


7) integratie jeugd - breedtesport
Er wordt erg geconcentreerd op pro en amateur (corinthian).
Maar waarom niet bv rating voordeel geven als je met junioren aan boord vaart. Of als de stuurman een junior is. Jeugd haakt nu te vaak af na de jeugdboten.

Gr

Theo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdzeilen anno nu 02 sept 2022 23:03 #1420228

Even reflecteren op mijn eigen wedstrijdverleden.

Ik ben in 1994 begonnen met actief wedstrijdzeilen in evenementen zoals de Flevorace, NK zeezeilen, Hindelopen regatta, Octoberraces, NK's in diverse klasses zoals de Kolibri, de Pion, de J-22 en de J-24. Later toen ik in een zeilmakerij ging werken kwamen daar nog wat meer dingen bij zoals EK's en WK's. Ik vond dat altijd erg leuk en heb er enorm veel van geleerd. Vooral de eenheidsklasse races vind ik erg leerzaam omdat daar nooit dat eeuwige gezeur is over ratings en welke boot beter is als de andere. Het komt meer op de zeilers aan.
Tot 2005 deed ik aan alles mee waar ik aan mee kon doen, maar na die 10 jaar begon de belangstelling toch erg af te nemen. Iedere race kwam op zo'n beetje hetzelfde neer, altijd dezelfde botenen altijd min of meer dezelfde uitslagen. Ik kreeg toen steeds meer lol in de 'gekke' wedstrijden zoals de Schuttevaer race. In 2009 ben ik uit Nederland weggeaan en naar Canada verhuisd. Daar ben ik ook weer in het eenheidsklasse circuit gestapt en heb voornamelijk J-24, J-109 en J-35 gevaren, met zo nu en dan een ORC wedstrijd serie. Maar ook daar merkte ik dat het een soort van sleur begon te worden en ging mijn interesse uit naar de 'gekke' wedstrijden.

Nu van een afstand kijkend naar het wedstrijdzeilen in Nederland vind ik het niet verwonderlijk dat het steeds meer in het slop raakt.
- Het aantal papiertjes wat je met hebben om aan een wedstrijd mee te mogen doen is niet normaal meer (start licenties, bemanningslicenties etc.)
- Nieuwe aanwas is er niet echt in de aantallen die je nodig hebt,
- Eenheidsklasses zijn er te veel van en is dus te veel versplinterd,
- Het jachtige leven laat het niet toe dat je 5x per jaar een lang weekend aan het wedstrijdzeilen bent en een even zo groot aantal weekeinden aan het trainen/voorbereiden.

Dus waar het op neer komt (in mijn geval) is dat kote wedstrijdjes zijn leuk om even de alle dag te doorbreken. Zo heb ik jaren lang de winterwedstrijden op de Kaag gevaren met mijn kolibri en de dinsdagavond wedstrijden bij mijn lokale verenging. Later in Canada werden dat de woensdagavond wedstrijden en de Icicle races in de winter. Maar uiteindelijk zijn het toch de wedstrijdjen/tochten met het onverwachte die me het meest trekken. Dus dan heb je het over races als de Schuttevear, St Pierre and Miquelon race, Marblehead-Halifax, sable Island race, Caledonia race etc.

Kijkend naar hoe populair de 30 mijls, de 75 mijls en de schuttevear zijn denk ik dat dit in Nederland ook een beetje speelt. Maar bovenal zou ik eerst eens het verbond beginnen te negeren en en-masse de 'eisen' van licenties te negeren. Als de hele vloot zonder startlicentie of bemanningslicentie verschijnt dan gaan ze de boel echt niet aflassen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdzeilen anno nu 03 sept 2022 06:24 #1420242

Het (kajuitboot, ORC) wedstrijdzeilen heeft een paar flinke hindernissen moeten nemen de afgelopen 10 jaar.

-Het watersportverbond; intern werd het handicapzeilen als volstrekt inferieur en belachelijk gezien en werd afgemeten aan standaarden die lastig haalbaar zijn
-> Het volstrekt "opruimen" van de ORC4. Die kneuzen in hun oude kleine bakjes waren lastig, je moest op ze wachten en toen geholpen door de 1/4 toners, de startlijnen niet goed gevuld konden worden werd er even doorgehakt en de klasse opgeheven. Zo werd instroom in de andere ORC klassen beperkt zodat ook die binnenkort weg kunnen.
-> Niet functionerende ratingoffice. Het heeft me 3 jaar gekost om mijn nieuwe genua op de meetbrief te krijgen. Met hulp van binnenuit was het niet mogelijk en onder aan de streep heb ik de 100 piek voor een meetbriefwijziging maar afgetikt.
-> Weten we het nog? De licentie kwam om de regelkennis te verhogen. Na betalen van 4 95 per jaar per persoon voor een wedstrijdlicentie kon je voor 30 euro een regelboekje bestellen. Natuurlijk werd dat ieder jaar duurder en kwam er ook de startlicentie. Voor een bootje met een crewpool van 10 betaal je nu bij elkaar meer dan 200 piek om je regelkennis te verhogen.
-> Waar de ORC hard heeft gewerkt aan een betere workflow voor het genereren van meetbrieven, is de prijs stevig in de lift. Voor een proces wat inmiddels gewoon een geautomatiseerd batchproces is betaal je dus 100 euro. Er zijn al landen waar je het gewoon online zelf kan regelen voor een tientje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdzeilen anno nu 03 sept 2022 07:38 #1420255

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
iets van 10 jaar geleden hebben BK en Beauty eens een weekendje wedstrijdzeilen georganiseerd voor ZFers. Is toen onder de naam De Niet ZF wedstrijd georganiseerd in Andijk, waar Anjo weer het clubgebouw en alle faciliteiten had verzorgd. Het was echt bedoelt om kennis te maken met het wedstrijdzeilen en ging om de lol.

Heel kort up-down baantje (iets van 5 minuten upwind) zodat er heel veel starts waren, elk kwartier of zo iets. Bij ontbijt korte uitleg over de spelregels en wat tactieken, bij lunch en diner feedback van Thomas en Michel die als startschip/wedstrijdleiding iedereen en alles in de gaten hielden. De wind was iets te goed geregeld veel (7bft), maar dat heeft de pret niet gedrukt.
Voor mij en een vriend, die mee was "omdat het gezellig was, maar wedstrijdzeilen hoefde voor hem echt niet" de start van een fanatieke deelname aan de WAC (onder aangepaste SW waarden).
Ik zal eens zoeken naar het verslag dat ik maakte.

Zo iets moet te organiseren zijn op meerdere plekken, zodat delivery enz enz niet zo'n groot obstakel hoeven te zijn. Belangrijk onderdeel is denk ik de introductie en de feedback. Wij vonden na 2 wedstrijdjes "een te kloppen" schip zodat we toch iets te "winnen" hadden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdzeilen anno nu 03 sept 2022 10:07 #1420267

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 999
boarderbas schreef :
-> Weten we het nog? De licentie kwam om de regelkennis te verhogen. Na betalen van 4 95 per jaar per persoon voor een wedstrijdlicentie Natuurlijk werd dat ieder jaar duurder en kwam er ook de startlicentie.


Zeer zeker weten we dat nog. En niet alleen dat. Weten we nog dat het Verbond destijds publiekelijk in alle media bezwoer dat er geen prijsverhogingen zouden volgen ?
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdzeilen anno nu 03 sept 2022 11:41 #1420276

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
boarderbas schreef :
-> Het volstrekt "opruimen" van de ORC4. Die kneuzen in hun oude kleine bakjes waren lastig, je moest op ze wachten en toen, geholpen door de 1/4 toners, de startlijnen niet goed gevuld konden worden werd er even doorgehakt en de klasse opgeheven. Zo werd instroom in de andere ORC klassen beperkt zodat ook die binnenkort weg kunnen.

Zou dat echt zo zijn?
Of kan het ook zijn dat de schepen die qua verkoop de laatste twintig jaar in de mode zijn een GPH <720 hebben (zelfs de kleinste boot in de Hanse-range), waardoor de ORC4 (net als de DQC trouwens) toch een beetje in de hoek van de "Vereniging tot behoud van het seventies kajuitzeiljacht" terecht komt?

De "kleintjes" die er wel van nature in horen, zoals die Kolibri 6.5 die heel best meekwam in de 24-uurs, zijn al een tijd niet meer in de mode en worden er gewoon niet genoeg van verkocht.

Even een telling gedaan in de lijst met 2022 ORC-certificaten.


"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 03 sept 2022 13:27 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdzeilen anno nu 03 sept 2022 11:42 #1420277

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
Dus het Watersportverbond bedient niet alleen de toerzeilers slecht, maar ook de wedstrijdzeilers. Is het Verbond niet een koepel van watersportverenigingen? Begin iets nieuws zou ik zeggen, iets wat wel werkt en niet alleen maar geld kost.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdzeilen anno nu 03 sept 2022 17:11 #1420307

JotM schreef :
boarderbas schreef :
-> Het volstrekt "opruimen" van de ORC4. Die kneuzen in hun oude kleine bakjes waren lastig, je moest op ze wachten en toen, geholpen door de 1/4 toners, de startlijnen niet goed gevuld konden worden werd er even doorgehakt en de klasse opgeheven. Zo werd instroom in de andere ORC klassen beperkt zodat ook die binnenkort weg kunnen.

Zou dat echt zo zijn?
Of kan het ook zijn dat de schepen die qua verkoop de laatste twintig jaar in de mode zijn een GPH <720 hebben (zelfs de kleinste boot in de Hanse-range), waardoor de ORC4 (net als de DQC trouwens) toch een beetje in de hoek van de "Vereniging tot behoud van het seventies kajuitzeiljacht" terecht komt?

De "kleintjes" die er wel van nature in horen, zoals die Kolibri 6.5 die heel best meekwam in de 24-uurs, zijn al een tijd niet meer in de mode en worden er gewoon niet genoeg van verkocht.

Even een telling gedaan in de lijst met 2022 ORC-certificaten.



Dat effect is er vast, maar ooit naast een boot gelegen waar binnen de afvaardiging van het verbond van de NSR borrelde en die gierden van het lachen als het over ORC4 ging. Handicapzeilen was zowiezo geen echte sport en hun aanwezugheid een moetje, maar ORC4 was écht heel zielig voor moest zo snel mogelijk verdwijnen.

Gelukkig hebben ze nu naar schatting 104.000 suppers er bij in de watersport en komt onverantwoord gedrag van suppers vaker in het nieuws. Zal wel snel een suplicentie komen dan.
Laatst bewerkt: 03 sept 2022 17:38 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.365 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl