Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zelfredzaamheid: Zeilen met vlagen tot 36kn

Zelfredzaamheid: Zeilen met vlagen tot 36kn 06 jan 2023 09:37 #1450280

  • triXXS
  • triXXS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 790
Precies. 7% meer dichtheid is 7% meer kracht bij gelijke windsnelheid, of is gelijke kracht bij pakweg 3.5% lagere windsnelheid.

Die 7% is een beetje simplistisch, net alsof het om een afgesloten volume lucht gaat, maar hier:
www.knmi.nl/over-het-knmi/nieu...te-lucht-zware-lucht
staat een grafiekje waarin je ziet dat het gemiddeld (los van de invloed van de luchtdruk) aardig klopt: 1.19 bij 25 gr, 1.275 bij 5 gr.
Corsair 24
Laatst bewerkt: 06 jan 2023 09:42 door triXXS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelfredzaamheid: Zeilen met vlagen tot 36kn 06 jan 2023 09:40 #1450281

oh zo ;-)

Uit ervaring (toevalling ook op de Oosterschelde) kan ik vertellen dat 5 graden temp bij 1030 hPa en windkracht 7 écht anders aanvoelt. Veel meer geweld.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelfredzaamheid: Zeilen met vlagen tot 36kn 06 jan 2023 09:43 #1450283

RV/dauwpunt heeft ook invloed. Hier kun je de dichtheid uitrekenen als functie van luchtdruk, temp en RV:
www.omnicalculator.com/physics/air-density
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelfredzaamheid: Zeilen met vlagen tot 36kn 06 jan 2023 10:00 #1450287

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1731
Ff terug naar de vraag. Ik zou (met onze 34 voeter en vergelijkbaar tuig) kiezen voor een werkfok is ook de kleinste fok die we hebben en twee reven in het grootzeil (meer hebben we ook niet). Maximaal gereefd dus. En hetgroot zeil natuurlijk lekker vlak trekken. Ik houdt niet van oprollen van voorzeilen tenzij voorzien van zo'n speciale strip in het voorlijk. Dan liever wegrollen en alleen op GZ.

Bij ruime wind, als het niet lekker gaat, haal je een rifje uit het grootzeil.

Oosterschelde kan af en toe best stuiteren en dan wil je voldoende druk hebben om door de golven te komen. Maar je wil ook niet hoeven te vechten met de boot. In hele harde vlagen kun je het grootzeil laten vieren.

En dat van die "dikke lucht" in de winter kan ik beamen. De druk in je tuigage is 'winters echt groter dan in de zomer.

Veel plezier!
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Laatst bewerkt: 06 jan 2023 13:18 door Mischief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelfredzaamheid: Zeilen met vlagen tot 36kn 06 jan 2023 10:27 #1450291

Ik vaar met een Optima 101 met vergelijkbaar tuig. Afhankelijk van de bestemming zou ik of:
- Bestemming zierikzee, High aspect en rif 1 zetten. Je vaart dan onder hoger wal de schaar van Colijn uit. vervolgens ruim tot voor de wind door de overloop van zierikzee. wel achterstag goed doorzetten. en Rif 2 in voorbereiding.
- Bestemming verder dan Zierikzee, high aspect rif 1 tot Colijn. Onder Colijn rif 2 zetten. Hier heb je nog geen golven en is dit een stuk comfortabeler. Daarna als de waterstand het toelaat onder de 3e doorgang door. Anders naar de brug.
Voor de Keeten en richting Wemeldinge moet je relatief hoog aan de wind varen. Dan is rif 2 een stuk comfortabeler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelfredzaamheid: Zeilen met vlagen tot 36kn 06 jan 2023 12:02 #1450321

Als ik naar de voorspelling kijk is er duidelijk sprake van een piek midden op de dag die je zou kunnen proberen te mijden.
Mijn zorg zou overigens niet de zeilvoering zijn, die kun je aanpassen, maar het zetten of aanpassen van het grootzeil zonder stuurautomaat om het schip in de golven op koers te houden is als je alleen vaart een uitdaging op zich. Wat kan werken is een klein streepje fok eruit en hoog aan de wind varen je moet de giek wel wat ruimte geven bij het hijsen van het grootzeil , maar een rif zetten doe je net zo.

Overigens weet ik niet hoe sterk de windvlagen verder naar binnen nog de 29 kn zullen aantikken. Voorbij de Zeelandbrug gaat er vaak een streepje af. Zeil wegnemen voor de brug is dan weer wel een dingetje. Op die plek is het water behoorlijk in beweging en heb je te maken met stroom die niet recht op de brug opening staat. Normaal geen probleem maar met veel wind wel iets om rekening mee te houden, dus op tijd beginnen met wenemen van het zeil.
Overigens kan ook motorzeilen met of deel van de fok uitgerold of het grootzeil met twee riffen een optie zijn. Kun je als het eenmaal vertrouwd voelt er altijd nog zeil bij zetten en de motor uit.
NB nog een detail je hebt vanaf 10.00 uur stroom mee als je naar binnen gaat. Je hoeft dan niet perse veel snelheid door het water temaken om toch redelijk snel te varen.
Daar waar wind en stroom tegen elkaar ingaan heb je wel knobbelig water. dat vaart meestal wat natter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelfredzaamheid: Zeilen met vlagen tot 36kn 07 jan 2023 21:37 #1450688

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3309
Baasklusje schreef :
Morgen nog steeds geen windvlagen boven de 28 kts. Dat is het begin van windkracht 7.
De wind is 5 a 6B. HA fok en 1 rif dus. In de vlagen wat lozen met leioog en grootschoot (en neerhouder).

BK, respect voor wat je kan met jouw boot maar dit is veel te stellig voor een algemene regel.
Er zijn genoeg boten en schippers waarvoor het bij 6Bft (dus niet vlagen) al lang tijd is voor 2 of zelfs 3 reven.

Ander punt (al genoemd en daar ben ik het wel eens met BK): ik geloof niet zo in 6 Bft met vlagen van 36 knopen. Sites als windfinder overdrijven daar vaak erg. In de praktijk zie je pas eind 6 Bft (24-26 kts of zo) vlagen optreden van zo'n 30 knopen. Als er echt vlagen van 36 knopen optreden is het waarschijnlijk extreem buiig weer met onweer, en zou zeilvoering voor 7 of 8 Bft waarschijnlijk eerder aan de orde zijn.

Ik realiseer me dat er hier vast wedstrijdzeilers of zeezeilers zijn die echt vlagen van 36 knopen kunnen hebben of 6 Bft met 1 rif rustig uitzeilen, maar dat geldt voor heel veel mensen niet. Onverstandig om dat als "standaard" neer te zetten. Mijn ervaring op IJsselmeer en wad zegt eerder dat er schromelijk overdreven wordt met wat voor wind men nog kan zeilen en met welke zeilvoering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelfredzaamheid: Zeilen met vlagen tot 36kn 07 jan 2023 22:33 #1450698

  • triXXS
  • triXXS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 790
We hoeven er niet meer over te gissen toch?




Bovenste zijn registraties van Neeltje Jans, onderste van Zeelandbrug, van vandaag. Van Windfinder.
Ik moet wel zeggen dat er wat systematisch verschil lijkt te zijn tussen weerstations, dus waarschijnlijk niet heel precies.
Corsair 24
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelfredzaamheid: Zeilen met vlagen tot 36kn 07 jan 2023 23:02 #1450704

redshift schreef :
BK, respect voor wat je kan met jouw boot maar dit is veel te stellig voor een algemene regel.
Er zijn genoeg boten en schippers waarvoor het bij 6Bft (dus niet vlagen) al lang tijd is voor 2 of zelfs 3 reven.
Inderdaad, mijn boot heeft veel te veel tuig (bewust voor gekozen) en ik moet bij 13-14 knopen schijnbare wind aan de wind al het eerste rif in het grootzeil. Bij 20 knopen schijnbare wind (13-14 ware) dan moet toch echt de 105% er al af.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelfredzaamheid: Zeilen met vlagen tot 36kn 08 jan 2023 10:15 #1450742

Met mijn bavje 32 bij 34kn dubbel rif en high aspect.
Zolang het niet aan de wind is, is dit prima te varen, aan de wind is de HA te groot geworden bij deze wind en bij gebrek aan kleiner zeil of 3e rif kies ik er dan voor om alleen op de HA verder te gaan.
Bavaria 46 Cruiser "Sparky²"
Watersporter pur sang, zowel professioneel als privé
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelfredzaamheid: Zeilen met vlagen tot 36kn 08 jan 2023 10:25 #1450745

redshift schreef :
Er zijn genoeg boten en schippers waarvoor het bij 6Bft (dus niet vlagen) al lang tijd is voor 2 of zelfs 3 reven.
De TS heeft volgens zijn profiel een Maxi 33.
Fractioneel en zeker niet overtuigd, een heel beschaafd zeilplan.

Met de wind zoals gemeten (5 a 6B, vlagen van 25 a 30 kts, waarvan we niet weten hoe lang en hoeveel) lijkt me nog steeds een HA en 1 rif, beide met de juiste trim, prima te doen op een Maxi33.
Voor de lopende wind is dat ook aan de wind nog goed te doen, en in de vlagen moet er dan wat wind kwijtgetwist worden. Alle ruimere koersen geen probleem.
Ben benieuwd naar de ervaringen van TS.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelfredzaamheid: Zeilen met vlagen tot 36kn 08 jan 2023 11:20 #1450762

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16968
Erikdejong schreef :
redshift schreef :
BK, respect voor wat je kan met jouw boot maar dit is veel te stellig voor een algemene regel.
Er zijn genoeg boten en schippers waarvoor het bij 6Bft (dus niet vlagen) al lang tijd is voor 2 of zelfs 3 reven.
Inderdaad, mijn boot heeft veel te veel tuig (bewust voor gekozen) en ik moet bij 13-14 knopen schijnbare wind aan de wind al het eerste rif in het grootzeil. Bij 20 knopen schijnbare wind (13-14 ware) dan moet toch echt de 105% er al af.
Geldt ook voor onze boot wil ik nog vrienden blijven met de kapiteinse.
Daarbij maakt stroming, golfslag, 2 in kuip of 2 plus 4 op de railing nog een wereld van verschil.
Zo is er echt geen sjokola van te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelfredzaamheid: Zeilen met vlagen tot 36kn 08 jan 2023 11:31 #1450765

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3711
holtere schreef :
Erikdejong schreef :
redshift schreef :
BK, respect voor wat je kan met jouw boot maar dit is veel te stellig voor een algemene regel.
Er zijn genoeg boten en schippers waarvoor het bij 6Bft (dus niet vlagen) al lang tijd is voor 2 of zelfs 3 reven.
Inderdaad, mijn boot heeft veel te veel tuig (bewust voor gekozen) en ik moet bij 13-14 knopen schijnbare wind aan de wind al het eerste rif in het grootzeil. Bij 20 knopen schijnbare wind (13-14 ware) dan moet toch echt de 105% er al af.
Geldt ook voor onze boot wil ik nog vrienden blijven met de kapiteinse.
Daarbij maakt stroming, golfslag, 2 in kuip of 2 plus 4 op de railing nog een wereld van verschil.
Zo is er echt geen sjokola van te maken.


Voor de sjokola. Foto,s van maxi 1000 bij 35 knopen wind over dek. Twee reven, goede rolfok die z.n profiel houdt en hier gedeeltelijk weggerold is,brede overloop en zeevaste bemanning(mijn vrouw was even afgestapt om de auto van bemanning naar huis te rijden).
En wat Redshift al een geeft,met een paar zware mensen in de rail had die 106% fok wel vol kunnen blijven staan. NOg toegevoegd dat deze Maxi een betere kiel(1.70) heeft dan de Maxi 33 van TS(1.40)


Laatst bewerkt: 08 jan 2023 11:56 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelfredzaamheid: Zeilen met vlagen tot 36kn 08 jan 2023 11:32 #1450766

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5341
Die brug... die kapt ermee als het hard waait...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelfredzaamheid: Zeilen met vlagen tot 36kn 08 jan 2023 11:53 #1450776

@Redshift
Ik realiseer me dat er hier vast wedstrijdzeilers of zeezeilers zijn die echt vlagen van 36 knopen kunnen hebben of 6 Bft met 1 rif rustig uitzeilen,

Op zich is het helemaal niet moeilijk om door te varen bij 36knoop. Iedere sufferd kan dat. De vraag is: is het verstandig, is het nog comfortabel, maak je nog voortgang/hoogte en hou je je spullen heel?

Mijn boot heeft ook een flink tuig, dus bij 20knoop kan het eerste rif er al in (behalve downwind, dan maakt het niet zoveel uit). Verder nog een werkfok voor iets meer wind. En dan nog een 2e en 3e rif. Genoeg opties, en Genua's inrollen, daar doe ik niet aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelfredzaamheid: Zeilen met vlagen tot 36kn 08 jan 2023 11:54 #1450777

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6249
Die bovenste foto, klopt de hoek van de fokke schoot?
Staat je achterlijk bovenin niet tever open!
(lees klappert het niet)?
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Laatst bewerkt: 08 jan 2023 11:54 door Ton Mitz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelfredzaamheid: Zeilen met vlagen tot 36kn 08 jan 2023 11:57 #1450778

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3711
Ton Mitz schreef :
Die bovenste foto, klopt de hoek van de fokke schoot?
Staat je achterlijk bovenin niet tever open!
(lees klappert het niet)?
Nee,zie onderste foto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelfredzaamheid: Zeilen met vlagen tot 36kn 08 jan 2023 11:59 #1450779

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3711
AndreAzuree schreef :
@Redshift
Ik realiseer me dat er hier vast wedstrijdzeilers of zeezeilers zijn die echt vlagen van 36 knopen kunnen hebben of 6 Bft met 1 rif rustig uitzeilen,

Op zich is het helemaal niet moeilijk om door te varen bij 36knoop. Iedere sufferd kan dat.
Hier ben ik het helemaal niet mee eens
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelfredzaamheid: Zeilen met vlagen tot 36kn 08 jan 2023 12:29 #1450794

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1907
In mijn ervaring met een wat moderner ontwerp (ik heb ondermeer met Optima 101/Dehler 34,First 30E en 31.7 op zee gevaren.) Ben ik >6Bf bijna altijd sneller AW of in een kruisrak met relatief wat minder zeil. Zelfs met een volle HA kun je zo veel druk houden dat je totaal niet meer over golven kunt sturen en uiteindelijk minder hoog en hard loopt. Bemanningsgewicht scheelt natuurlijk, maar ook dan loop je tegen die grens aan. Met een 70-90% vlakkere werkfok en 2 reven heb je meer controle, minder helling en loop je uiteindelijk vaak beter. Met een s-spant moet je wat meer druk ( lees:zeilopp) houden, maar stuur je wat lager.

Ruimwinds ben ik juist wel fan van relatief veel zeil ( vooral voorin). Dat stuurt beter van de golf af het dal in en je wordt minder ingehaald door de golven.
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 08 jan 2023 12:36 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelfredzaamheid: Zeilen met vlagen tot 36kn 08 jan 2023 13:04 #1450802

madoc schreef :
de Maxi 33 van TS(1.40)

Da's dan weer een voordeel ;-)
Meer drift, en dus een knoopje minder schijnbare wind, aan de wind.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelfredzaamheid: Zeilen met vlagen tot 36kn 08 jan 2023 13:10 #1450805

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3711
Baasklusje schreef :
madoc schreef :
de Maxi 33 van TS(1.40)

Da's dan weer een voordeel ;-)
Meer drift, en dus een knoopje minder schijnbare wind, aan de wind.
Ja, elke mm. helpt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelfredzaamheid: Zeilen met vlagen tot 36kn 08 jan 2023 18:18 #1450871

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27876
Baasklusje schreef :
Ben benieuwd naar de ervaringen van TS.

Ik ook. Hij heeft vandaag ingelogd, maar niks van zich laten horen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelfredzaamheid: Zeilen met vlagen tot 36kn 08 jan 2023 18:46 #1450876

Orange Sunset schreef :
knip knip

Als voorbeeld komt komende zaterdag best wat steviger weer 20knopen met flinke vlagen tot 36 knopen. Dit soort omstandigheden zou ik uiteindelijk willen trotseren:



Nu is de vraag hoe jullie dit soort omstandigheden trotseren, liefst met een vergelijkbaar tuig als ik heb.

knip knip

TS noemde afgelopen zaterdag als voorbeeld. Ik heb niet gelezen dat hij daadwerkelijk wilde gaan varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelfredzaamheid: Zeilen met vlagen tot 36kn 08 jan 2023 19:07 #1450878

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27876
keeszeiler schreef :
TS noemde afgelopen zaterdag als voorbeeld. Ik heb niet gelezen dat hij daadwerkelijk wilde gaan varen.


Hij schreef op 5 januari dat hij in de Roompot-haven (dicht bij de Oosterschelde-kering) lag. Zijn thuishaven is Sint Annaland.
Laatst bewerkt: 08 jan 2023 19:08 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelfredzaamheid: Zeilen met vlagen tot 36kn 08 jan 2023 20:42 #1450910

Keeszeiler merkt correct op dat het niet mijn intentie was om te gaan zeilen op zaterdag. Het is mijn intentie om uiteindelijk niet voor dit soort weer in de haven te blijven liggen ;) Vrijdag ben ik terug gevaren naar Sint-Annaland.

Het was de afgelopen dagen even druk dus bij deze even mijn reacties in een monsterpost:

holrobert schreef :
Eerste vraag:: reef je voor de hardste vlagen (dan ben je dus de helft van de tijd ondertuigd), of reef je voor de heersende/gemiddelde wind (en ben je dus tijdens de vlagen erg overtuigd), of iets ertussen. Ondertuigd varen is niet perse veiliger of comfortabeler dan met voldoende zeil varen. De boot heeft druk en snelheid nodig om wind en golven te weerstaan, en om stabiel door het water te gaan.
Dat is de balans die ik nog wil zoeken. Ik heb op zich niet zo veel angst voor wat helling, maar meer voor verliezen van controle. De boot kan het waarschijnlijk wel hebben. Maar als solo zeiler is mijn grootste angst vermoeiing.
Tweede vraag: welke koersen moet ik varen. Moet ik hoog op / hoogte behouden of winnen ? Dan heb je een grootzeil nodig. Of is alles halve wind en ruimer: dan kun je kiezen met alleen een voorzeil(tje) te varen. (Of op alleen een (gereefd) grootzeil, gaat ook prima op ruime koersen, alleen heb ik dan wel altijd de bulletalie erop just in case).
Doel is om minder afhankelijk te zijn van zwaarder weer en dus hier beter mee om te kunnen gaan. Om de mijn beperkte ‘zeiltijd’ te maximaliseren wil ik altijd terug kunnen naar de vertrekhaven. Het liefst zou ik dus afgelopen zaterdag nog hebben gezeild en de vrijdag wat op zee zijn geweest. Dat zou betekenen ruime of voor de windse koers in het voorbeeld (terugkomend van zee / Roompot).
Als je besluit om op grootzeil én voorzeil te varen zou ik ervoor kiezen om de grootte van het voorzeil op de vlagen af te stemmen, en de grootte van het grootzeil op de heersende wind of iets erboven. Je kan dan in de vlagen met de overloop of desnoods schoot makkelijk lozen met het grootzeil terwijl het voorzeil gewoon vast kan blijven staan. Op die manier kun je héél véél wind hebben. Het vereist wel actief zeilen. Op een wat langere (lees: meerdaagse) tocht zou ik daarom het grootzeil ook minderen (heb je dus wel een 3e en/of 4e rif nodig).
Het liefst zeil ik met een zeilplan dat de boot enigszins in balans houdt, zover dat mogelijk is met ons tuig. Grootschoot lozen gaat wat langzamer met onze boot gezien die op een ST lier zit. Maar op onze vorige boot zeilde ik inderdaad heel actief met de grootschoot in de hand die ik liet vieren in vlagen. 7bft+ was daarmee prima te doen.
Ik zou in jouw dus geval met 2 reven in het grootzeil (en alles getrimd op stand 'vlak': dus lijken aan, cunningham aan, hekstag aan) en een klein voorzeil vertrekken. Wil je niet constant moeten anticiperen op vlagen dan zal het grootzeil of de fok eraf moeten, afhankelijk van de te varen koersen (als je geen 3e en/of 4e rif hebt). Ik kies er dan meestal zelf voor om het grootzeil te laten staan, ook op ruime koersen, omdat dit meer manoeuvreerbaarheid bied als je toch om wat voor reden dan ook toch omhoog moet. Bovendien kun je eenvoudig weer wat zeil bijzetten als het kan / nodig is (neem aan dat je een rolvoorzeil hebt?)
Grootzeil laten staan heb ik ook een tijdje terug gedaan. Beviel eigenlijk prima, maar voelde wel wat gek. Alleen voorzeil zorgt voor een erg instabiele boot, vooral bij overstag gaan. Vlak trimmen is mij inderdaad bekend.

Erikdejong schreef :
Of optie 4. Reef zo veel als mogelijk is. Heb je volledige controle en voel je dat de boot (en jijzelf) meer aankan, dan zet je meer zeil. Start bijvoorbeeld met alleen een voleldig gereefd grootzeil en voel hoe je boot het doet op alle koersen. Zet er dan een puntje van je kleinste fok bij en doe het nog een keer. Vaar dan uit de bescutting van de hoge wal vandaan en zoek wat golven op. Alles onder controle dan zet je meer zeil, net zo lang tot je het idee hebt dat het te gek word.
Die tactiek past bij mij en pas ik ook toe. Babysteps! Geestelijk was voor mij afgelopen zaterdag die stap nog te groot. Ik heb nog nooit met ~22kn icm vlagen van 35+kn gezeild. Wel met ~28kn constante wind en wat vlaagjes, maar andere boot. De delta tussen de wind en vlagen maakt mij wat voorzichtig.

AdB schreef :
Orange Sunset schreef :
Onze boot heeft helaas geen traveller, dus die optie om twist te regelen, mis ik helaas nog:


Zo te zien op de foto is die optie om twist te regelen snel te realiseren.
Een vierloper met klem naar iedere kant en je hebt een "dubbele" grootschoot.
Daarmee kan je de giek in iedere positie zetten die je wilt.

A
Daar heb ik nog een topic voor gevolgd, advies gevraagd en wat inspiratie opgedaan. Dubbele grootschoot is wat meer werk. Maar mijn conclusie was om eerst maar eens te leren roeien met de riemen die ik heb en later de boot aanpas :)

La Mavare schreef :
[…]

Je hebt een mooi palet aan antwoorden gekregen. Mijn antwoord is wat ik doe als ik met minder ervaren cursisten vaar of in de nacht tijdens een delivery: het gaat dan niet om snelheid maar om hanteerbaarheid.
Sommige antwoorden gaan uit van snelheid. Als je haast hebt, moet je niet gaan zeilen is mijn motto.

Mooi palet inderdaad! Hanteerbaarheid staat juist op mijn eerste plaats. Eerst vertrouwen opbouwen en dan wat meer de grenzen/snelheid opzoeken. Dus de ervaring opdoen hoe rustig of spannend je het kunt maken afhankelijk van je gemoedstoestand. Actief sportief of lekker met gezin toeren.

Baasklusje schreef :
redshift schreef :
Er zijn genoeg boten en schippers waarvoor het bij 6Bft (dus niet vlagen) al lang tijd is voor 2 of zelfs 3 reven.
De TS heeft volgens zijn profiel een Maxi 33.
Fractioneel en zeker niet overtuigd, een heel beschaafd zeilplan.

Met de wind zoals gemeten (5 a 6B, vlagen van 25 a 30 kts, waarvan we niet weten hoe lang en hoeveel) lijkt me nog steeds een HA en 1 rif, beide met de juiste trim, prima te doen op een Maxi33.
Voor de lopende wind is dat ook aan de wind nog goed te doen, en in de vlagen moet er dan wat wind kwijtgetwist worden. Alle ruimere koersen geen probleem.
Ben benieuwd naar de ervaringen van TS.
Mijn boot is een Maxi 33 maar met de mast en zeilplan van een Maxi 999 (=1,4m langer uit mijn hoofd). Wel de 1,45m vleugelkiel en 300kg meer ballast tov de 999. Eigenlijk is het zeilplan dus hetzelfde als Maxi 999 een populaire club-racer ;)

Vlagen tot zo’n 26kn heb ik donderdagmiddag rond 15:00 uur gehad. Met twee riffen en ongereefde keerfok was dat ‘heftig’ en lag de voetrail ongeveer in het water tijdens de vlagen. Uiteindelijk het grootzeil maar weggenomen. Ik rol niet graag de keerfok in, misschien een verkeerde keus. Trim zal beslist beter kunnen, daar moet ik nog wat mee spelen.

Wat haal ik uit dit topic:
Wat ik lees is dat het zeker geen ‘roekeloze’ actie is als ik maximaal gereefd het water op ga onder de genoemde omstandigheden. Hoogstens oncomfortabel. Dus gewoon heel behouden starten, dus volledig gereefd en dan kijken hoe de boot reageert. Volgende keer ga ik gewoon uitvaren. Met wat geluk heb ik de autopiloot dan ook operationeel om te helpen tijdens zeilen zetten, reven en de schipper te ontlasten om vermoeidheid te verminderen.

Op zich heb ik ook niet zo veel ‘angst’ op het grotere water, maar vooral voor vermoeidheid en het niet kunnen aandoen van een haven door heftigere weersomstandigheden om te rusten. Ingegeven door gebrek aan een autopiloot. Bijliggen zou natuurlijk een goede tactiek kunnen zijn om even op rust te komen, maar de Oosterschelde lijkt wel wat te klein om een uurtje echt te rusten.

De tip om bijliggen heb ik reeds enkele jaren geleden opgepikt en gebruik ik vooral als ik ergens moet wachten zoals bij de Zeelandbrug of ik de puts niet zo comfortabel vind ogen. Ervaring opdoen met bijliggen tijdens zwaarder weer staat wel nog op de lijst, geen idee hoe gemakkelijk de boot dan blijft bijliggen :)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 08 jan 2023 21:00 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl