Keeszeiler merkt correct op dat het niet mijn intentie was om te gaan zeilen op zaterdag. Het is mijn intentie om uiteindelijk niet voor dit soort weer in de haven te blijven liggen
Vrijdag ben ik terug gevaren naar Sint-Annaland.
Het was de afgelopen dagen even druk dus bij deze even mijn reacties in een monsterpost:
holrobert schreef :
Eerste vraag:: reef je voor de hardste vlagen (dan ben je dus de helft van de tijd ondertuigd), of reef je voor de heersende/gemiddelde wind (en ben je dus tijdens de vlagen erg overtuigd), of iets ertussen. Ondertuigd varen is niet perse veiliger of comfortabeler dan met voldoende zeil varen. De boot heeft druk en snelheid nodig om wind en golven te weerstaan, en om stabiel door het water te gaan.
Dat is de balans die ik nog wil zoeken. Ik heb op zich niet zo veel angst voor wat helling, maar meer voor verliezen van controle. De boot kan het waarschijnlijk wel hebben. Maar als solo zeiler is mijn grootste angst vermoeiing.
Tweede vraag: welke koersen moet ik varen. Moet ik hoog op / hoogte behouden of winnen ? Dan heb je een grootzeil nodig. Of is alles halve wind en ruimer: dan kun je kiezen met alleen een voorzeil(tje) te varen. (Of op alleen een (gereefd) grootzeil, gaat ook prima op ruime koersen, alleen heb ik dan wel altijd de bulletalie erop just in case).
Doel is om minder afhankelijk te zijn van zwaarder weer en dus hier beter mee om te kunnen gaan. Om de mijn beperkte ‘zeiltijd’ te maximaliseren wil ik altijd terug kunnen naar de vertrekhaven. Het liefst zou ik dus afgelopen zaterdag nog hebben gezeild en de vrijdag wat op zee zijn geweest. Dat zou betekenen ruime of voor de windse koers in het voorbeeld (terugkomend van zee / Roompot).
Als je besluit om op grootzeil én voorzeil te varen zou ik ervoor kiezen om de grootte van het voorzeil op de vlagen af te stemmen, en de grootte van het grootzeil op de heersende wind of iets erboven. Je kan dan in de vlagen met de overloop of desnoods schoot makkelijk lozen met het grootzeil terwijl het voorzeil gewoon vast kan blijven staan. Op die manier kun je héél véél wind hebben. Het vereist wel actief zeilen. Op een wat langere (lees: meerdaagse) tocht zou ik daarom het grootzeil ook minderen (heb je dus wel een 3e en/of 4e rif nodig).
Het liefst zeil ik met een zeilplan dat de boot enigszins in balans houdt, zover dat mogelijk is met ons tuig. Grootschoot lozen gaat wat langzamer met onze boot gezien die op een ST lier zit. Maar op onze vorige boot zeilde ik inderdaad heel actief met de grootschoot in de hand die ik liet vieren in vlagen. 7bft+ was daarmee prima te doen.
Ik zou in jouw dus geval met 2 reven in het grootzeil (en alles getrimd op stand 'vlak': dus lijken aan, cunningham aan, hekstag aan) en een klein voorzeil vertrekken. Wil je niet constant moeten anticiperen op vlagen dan zal het grootzeil of de fok eraf moeten, afhankelijk van de te varen koersen (als je geen 3e en/of 4e rif hebt). Ik kies er dan meestal zelf voor om het grootzeil te laten staan, ook op ruime koersen, omdat dit meer manoeuvreerbaarheid bied als je toch om wat voor reden dan ook toch omhoog moet. Bovendien kun je eenvoudig weer wat zeil bijzetten als het kan / nodig is (neem aan dat je een rolvoorzeil hebt?)
Grootzeil laten staan heb ik ook een tijdje terug gedaan. Beviel eigenlijk prima, maar voelde wel wat gek. Alleen voorzeil zorgt voor een erg instabiele boot, vooral bij overstag gaan. Vlak trimmen is mij inderdaad bekend.
Erikdejong schreef :
Of optie 4. Reef zo veel als mogelijk is. Heb je volledige controle en voel je dat de boot (en jijzelf) meer aankan, dan zet je meer zeil. Start bijvoorbeeld met alleen een voleldig gereefd grootzeil en voel hoe je boot het doet op alle koersen. Zet er dan een puntje van je kleinste fok bij en doe het nog een keer. Vaar dan uit de bescutting van de hoge wal vandaan en zoek wat golven op. Alles onder controle dan zet je meer zeil, net zo lang tot je het idee hebt dat het te gek word.
Die tactiek past bij mij en pas ik ook toe. Babysteps! Geestelijk was voor mij afgelopen zaterdag die stap nog te groot. Ik heb nog nooit met ~22kn icm vlagen van 35+kn gezeild. Wel met ~28kn constante wind en wat vlaagjes, maar andere boot. De delta tussen de wind en vlagen maakt mij wat voorzichtig.
AdB schreef :
Orange Sunset schreef :
Onze boot heeft helaas geen traveller, dus die optie om twist te regelen, mis ik helaas nog:
Zo te zien op de foto is die optie om twist te regelen snel te realiseren.
Een vierloper met klem naar iedere kant en je hebt een "dubbele" grootschoot.
Daarmee kan je de giek in iedere positie zetten die je wilt.
A
Daar heb ik nog een topic voor gevolgd, advies gevraagd en wat inspiratie opgedaan. Dubbele grootschoot is wat meer werk. Maar mijn conclusie was om eerst maar eens te leren roeien met de riemen die ik heb en later de boot aanpas
La Mavare schreef :
[…]
Je hebt een mooi palet aan antwoorden gekregen. Mijn antwoord is wat ik doe als ik met minder ervaren cursisten vaar of in de nacht tijdens een delivery: het gaat dan niet om snelheid maar om hanteerbaarheid.
Sommige antwoorden gaan uit van snelheid. Als je haast hebt, moet je niet gaan zeilen is mijn motto.
Mooi palet inderdaad! Hanteerbaarheid staat juist op mijn eerste plaats. Eerst vertrouwen opbouwen en dan wat meer de grenzen/snelheid opzoeken. Dus de ervaring opdoen hoe rustig of spannend je het kunt maken afhankelijk van je gemoedstoestand. Actief sportief of lekker met gezin toeren.
Baasklusje schreef :
redshift schreef :
Er zijn genoeg boten en schippers waarvoor het bij 6Bft (dus niet vlagen) al lang tijd is voor 2 of zelfs 3 reven.
De TS heeft volgens zijn profiel een Maxi 33.
Fractioneel en zeker niet overtuigd, een heel beschaafd zeilplan.
Met de wind zoals gemeten (5 a 6B, vlagen van 25 a 30 kts, waarvan we niet weten hoe lang en hoeveel) lijkt me nog steeds een HA en 1 rif, beide met de juiste trim, prima te doen op een Maxi33.
Voor de lopende wind is dat ook aan de wind nog goed te doen, en in de vlagen moet er dan wat wind kwijtgetwist worden. Alle ruimere koersen geen probleem.
Ben benieuwd naar de ervaringen van TS.
Mijn boot is een Maxi 33 maar met de mast en zeilplan van een Maxi 999 (=1,4m langer uit mijn hoofd). Wel de 1,45m vleugelkiel en 300kg meer ballast tov de 999. Eigenlijk is het zeilplan dus hetzelfde als Maxi 999 een populaire club-racer
Vlagen tot zo’n 26kn heb ik donderdagmiddag rond 15:00 uur gehad. Met twee riffen en ongereefde keerfok was dat ‘heftig’ en lag de voetrail ongeveer in het water tijdens de vlagen. Uiteindelijk het grootzeil maar weggenomen. Ik rol niet graag de keerfok in, misschien een verkeerde keus. Trim zal beslist beter kunnen, daar moet ik nog wat mee spelen.
Wat haal ik uit dit topic:
Wat ik lees is dat het zeker geen ‘roekeloze’ actie is als ik maximaal gereefd het water op ga onder de genoemde omstandigheden. Hoogstens oncomfortabel. Dus gewoon heel behouden starten, dus volledig gereefd en dan kijken hoe de boot reageert. Volgende keer ga ik gewoon uitvaren. Met wat geluk heb ik de autopiloot dan ook operationeel om te helpen tijdens zeilen zetten, reven en de schipper te ontlasten om vermoeidheid te verminderen.
Op zich heb ik ook niet zo veel ‘angst’ op het grotere water, maar vooral voor vermoeidheid en het niet kunnen aandoen van een haven door heftigere weersomstandigheden om te rusten. Ingegeven door gebrek aan een autopiloot. Bijliggen zou natuurlijk een goede tactiek kunnen zijn om even op rust te komen, maar de Oosterschelde lijkt wel wat te klein om een uurtje echt te rusten.
De tip om bijliggen heb ik reeds enkele jaren geleden opgepikt en gebruik ik vooral als ik ergens moet wachten zoals bij de Zeelandbrug of ik de puts niet zo comfortabel vind ogen. Ervaring opdoen met bijliggen tijdens zwaarder weer staat wel nog op de lijst, geen idee hoe gemakkelijk de boot dan blijft bijliggen