F32thriller schreef :
Volgens mij zijn ze verstelbaar wat rake betreft kijk maar eens in dit filmpje, op het dek zit een verstelbaar stuk wat naar voren en naar achter kan schuiven en hiermee pas je de rake aan.
De foils hebben 5 bewegingsvrijheden. Je kunt ze om hun as roteren, ze kunnen in hun geheel naar voren en naar achteren schuiven, je kunt ze naar voren en naar achteren kantelen, je kunt ze omhoog en omlaag kantelen en je kunt ze in en uitschuiven.
Het moeilijke van de foils op IMOCA's is dat je slechts 1 set foils hebt. Voor de balans heb je minimaal een driehoek nodig, dus minimaal 1 deel van de romp moet op het water blijven liggen. Praktisch gezien is dit de spiegel, want als de boeg in het water blijft dan graaft die zich in en gaat de hele boel over de kop. De hoeveelheid lift die foil genereerd hangt af van de snelheid door het water en de invalshoek tenopzichte van het water. Omdat ze over golven varen veranderd de invalshoek van het water continue, maar ook de balans van de boot. Je moet ten alletijden voorkomen dat de booot voorover duikelt. Dus dat betekend dat je wat gewicht achterop over moet houden. Als de foil dan te veel lift opwekt, komt de hele boot omhoog, maar drukt de spiegel in het water. Dat ziet er super sepctaculair uit, maar het gaat niet optimaal hard. Een 'Wheelie' noemen ze dat. De boot duikelt dan al vrij snel weer in eht water, gaat weer in verplatsingsmodus alvorens de foils weer lift opweken.
Het verstellen van de foils is niet super snel, ze wegen rond de 400 tot 450 kg per stuk en er ligt vaak 8 ton bootgewicht bovenop. Het is dus niet zo dat er continue iemand aan dat hydrauliek zit te sjorren om de foil optimaal af te stellen voor iedere golf.