Erikdejong schreef :
De stuurautomaten zijn voorzien van bewegingssensoren die de beweging van de boot registreren. Op mijn eigen (langzame) boot merk ik het goed. Bij achterop komende golven stuurt de boot eerst een tijdje met wilde roeruitslag, maar na een paar minuten zie je het rustiger worden en beweegt het stuurwiel al de juiste kant op als de spiegel net weer opgetild begint te worden, ofwel de automaat 'weet' wat er gaat gebeuren en anticipeerd. Ook voor de wind 'voelt' de automaat dat de druk wegvalt in een zeil en merk je goed dat de automaat die koers (of die roeruitslag) zovel mogelijk beperkt. Best indrukwekkend hoe goed dat allemaal gaat.
Heel interessant, de bemanning moet goed opgeleid zijn om met deze complexe boten om te gaan.
Los van de stuurautomaat moet er ook nog complex getrimd worden.
Zoals jij beschrijft, is het varen met foils zoals op de imoca60 gecompliceerd en vereist een nieuwe zeil techniek.
Ik heb een eenvoudige krachten doorsnede maak van een zwevende romp met foil en kantelkiel en zeil. De kantelkiel speelt een belangrijke rol om de zaak in balans te houden. Bij en zevende romp mis je de stabiliserende opwaartse druk.
Ik heb wat vragen:
Wordt de kantelkiel gebruikt om de foil liftkracht te regelen?
Is het systeem zelfstabiliserend ook bij verandering van de windkracht? Of moet de bemanning constant de balans regelen of doet de computer dat?
Zijn er (eenvoudige) theoretische modellen van V-foil + kantelkiel te vinden op internet? Ik kan alleen modelletjes vinden van foil motorboten en kleine zeilboten met de bemanning als contra gewicht (meestal T-foils).