Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Rek van de vallen, wel of niet?

Rek van de vallen, wel of niet? 18 feb 2023 08:13 #1460288

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
De kern van een S cup lijn van de lijnenspecialist is inderdaad ongeveer 6mm weet ik uit ervaring. Uit diezelfde ervaring heb ik de mening gevormd dat het een lijn is met een prima prijs/kwaliteit verhouding.
Ik heb geen aandelen van de lijnenspecialist.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rek van de vallen, wel of niet? 18 feb 2023 08:25 #1460289

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16282
Er zijn inmiddels 540 draadjes hier over vallen en touwtjes met alle ins en outs over lijnen. Nog steeds komt menigeen niet verder dan het oplepelen van opgedane kennis van de site van de lijnenspecialist. Alle moeite is als peerlen voor de zwijnen dus. ;)
Laatst bewerkt: 18 feb 2023 08:26 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rek van de vallen, wel of niet? 18 feb 2023 08:34 #1460291

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
Toch heb ik de indruk dat H700 wel geholpen is met dit draadje. :) Dat lijkt me een pluspunt.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rek van de vallen, wel of niet? 18 feb 2023 08:38 #1460292

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
AndreAzuree schreef :
ik word zelf gek van die rekkende vallen. Je moet altijd weer de boel natrekken. Als de boot in NL is , gaan er kevlar/dyneema vallen op. Juist met veel wind, wil je niet die bolling. Het lastige is, dat je altijd de schoot moet lossen om de vallen weer aan te trekken, en dat geklapper wil je niet bij 5-6 bft. Alleen daarom al....

Kevlar vallen hebben de vervelende eigenschap om als ze een paar jaar oud zijn plotseling zonder aankondiging vooraf te breken en met een geraas je zeil op het dek te doen ploffen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rek van de vallen, wel of niet? 18 feb 2023 08:56 #1460294

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1400
Nachtvlinder schreef :
boarderbas schreef :
Een rekkende val geeft mee en maakt het zeil boller.

AndreAzuree schreef :
ik word zelf gek van die rekkende vallen. Je moet altijd weer de boel natrekken. Als de boot in NL is , gaan er kevlar/dyneema vallen op. Juist met veel wind, wil je niet die bolling. Het lastige is, dat je altijd de schoot moet lossen om de vallen weer aan te trekken, en dat geklapper wil je niet bij 5-6 bft. Alleen daarom al....
Terzijde: heb je het hier niet over kruip, of het slippen van de val door een stopper? Rek is symmetrisch...

Reed schreef :
Mede met het spelen met de spanning op de val kun je het zeil wat vlakker (val strak) of wat boller (val los) trimmen. Bij hardere wind wil je een vlak zeil dus moet de val wat strakker staan. Wanneer dan rek in de val op treed, wordt het zeil ongewenst boller. In grote lijnen zoiets.


Ik heb, na de “ingebouwde twist” discussie een paar jaar terug nog maar weinig trimdraadjes gezien, valt mij op.

Dit zijn de vuistregels zoals ik ze geleerd heb en op mijn boot werken. Zien jullie dat anders?

Het gaat hier dus over het profiel van een (voor)zeil; de camber. Dat kan (besloten in het ontwerp) over de hoogte van een zeil verlopen, maar heeft op elke plaats een grootste diepte en plaats van die grootste diepte. Bv 15% diep op 30% vanaf het voorlijk. Je kunt nog veel specifieker zijn en entree en exithoeken beschrijven, maar bij een bestaand zeil liggen die volgens mij vast wanneer diepte en positie van het profiel vast ligt.

Valspanning heeft voornamelijk invloed op de plaats van die diepte, niet op de grootte van die diepte.

Voorstagdoorhang heeft de meeste invloed op de grootte van de diepte, maar ook op de plaats van die maximale diepte.

Met valspanning alléén kun je een “bol” zeil nooit vlak maken; al trek je het aan gort: de diepte zal naar voren schuiven maar niet significant afnemen.

Om je voorzeil vlakker te trimmen zet je achterstag of bakstagen door! Daardoor wordt het profiel ondieper, maar schuift het diepste punt onontkoombaar naar achteren. Wil je dat laatste niet, dan kun je die positie weer wat naar voren trekken door de val door te zetten.

Een slappe flexibele boot met rekkende vallen vaart het meest beroerd in vlagen: het voorstag hangt verder door (naar lei en naar achteren), waardoor het profiel dieper wordt. Doordat óók de val nog eens rekt, verschuift het diepste punt ook naar achteren. Je krijgt veel te veel power in dat zeil met een aerodynamisch ongunstige positie: weinig lift en veel weerstand: dat geeft veel helling en weinig extra snelheid.

Grootzeil werkt net zo: meer mastbuiging geeft minder diep zeil met diepste punt verder naar achter. Strakkere val of cunningham verschuift diepste punt naar voren…

Een 7/8 of 9/10 tuig combineert dat mooi: als je je achterstag doorzet wordt je voorzeil én je grootzeil vlakker (doordat voorstag minder gaat doorhangen en mast meer buiging krijgt).

Maar eens dat rekarme vallen en een stijve boot een verademing zijn!


Dit is Humor:
Ik probeer op simpele wijze iets uit te leggen.
Daarna stel jij een vraag namelijk "Wat bedoelen jullie nu precies met “bolling” en “boller/vlakker”? Op een zeilersforum mogen we wel wat specifieker zijn, wat mij betreft."
En in hetzelfde verhaaltje beantwoord je `m meteen zelf.
Heb je er al een optocht opzitten (carnaval) of wat bedoel je nou precies?
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 18 feb 2023 08:57 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rek van de vallen, wel of niet? 18 feb 2023 09:08 #1460295

Het verhaal van Nachtvlinder is vrijwel volledig correct.
Hij stelt een vraag en geeft meteen het goede antwoord.
Dat is geen humor, dat is nuttig.

Meer valspanning maakt een zeil niet vlakker zoals Reed beweert.
Het maakt wel de bolling meer zichtbaar want die verplaatst zich naar voren, en is minder verdeeld over het hele zeil. Daardoor lijkt het minder diep op andere plaatsen dan achter het voorlijk.

1 aspect is nog niet genoemd: de rek van het doek of laminaat zelf.
Dacron (geweven) zal flink rekken bij meer wind, en daarmee wordt het zeil dieper (meer camber, boller).
Dacron is polyester, en polyester kan tot 20% rekken voor het breekt. Geweven doek nog wel meer, door de constructie van de haaks over elkaar liggende draadjes.
Dacron zeilen worden met de tijd dieper, en zeker in flinke wind (vlagen) doen ze dat ook onmiddellijk.
Daar helpt geen valspanning tegen, zelfs niet van een Dyneema val.

Bij laminaten hangt het van de constructie af hoeveel rek erin zit.
De meest extreme laminaten (veel koolstof en Dyneema) rekken nauwelijks meer, en valspanning doet bij die zeilen dan ook vrijwel niets.

Dan nog even over de constructie van touwtjes.
Er zit niet alleen een kern in en een mantel om.
Er zit ook lucht in, en soms wel 70% van het totale volume.
Alle lijnen met veel lucht en/of met slechts een fractie Dyneema lekker laten liggen.
Die zijn boerenbedrog (waarom zou dat zo heten, eigenlijk ;-) )
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 18 feb 2023 09:18 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rek van de vallen, wel of niet? 18 feb 2023 09:43 #1460307

@Reed: ik probeer uit te leggen dat ”bolling” niet specifiek genoeg is om te begrijpen wat voor effect een rekkende val op zeilvorm heeft in vlagen.

De drie citaten geven aan dat er gedacht wordt dat rekkende vallen een effect op diepte hebben, terwijl dat juist op de plaats van de diepte is. Een zeil in een vlaag met rekkende val wordt dus niet “boller” vanwege die val.

Anyway trimkaarten zat op het internet…
Laatst bewerkt: 18 feb 2023 09:44 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rek van de vallen, wel of niet? 18 feb 2023 10:00 #1460316

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
Je kan ook de mantel hergebruiken als die nog goed is
Bij hoac marine ligt een rolletje dyneema
6 mm, 86 meter, 95 euro
Die gebruik je als nieuwe kern
Mbv de oude kern trek je de nieuwe kern door

Zo heb ik vorig voorjaar van mijn elastieken fokkeval versie 2.0 gemaakt
Een verademing
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rek van de vallen, wel of niet? 18 feb 2023 10:22 #1460325

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16282
Dat is niet duur maar evengoed moet je voor de grap de breeksterkte van de Lanex dyneema even vergelijken met de breeksterkte van een Liros D-pro bijvoorbeeld.
Voor 6 mm (100% sk78 dyneema claim van beide fabrikanten) is dat 2600 kg voor de Lanex t.o.v. de Liros D-pro 4300 kg.
Sk78 6 mm is dus niet hetzelfde als sk78 6mm.

Overigens vind ik dat voor deze prijs je wel een oogje dicht kunt knijpen. Blijft dat je beter weet wat je koopt en dat er waarheidsgetrouw gelabeld wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rek van de vallen, wel of niet? 18 feb 2023 11:00 #1460334

Noballast schreef :
Onlangs stond ik ook voor de keuze welke val. Zo min mogelijk rek was wel een eis. ik kwam er al snel achter dat er onder de noemer "dyneema" allerlei variaties met fantasie namen worden verkocht. De hoeveelheid "echt dyneema" wat er in zou moeten zitten laat zich al snel aflezen aan de hand van de opgegeven breuksterkte. Valt nog vies tegen bij die fantasie namen.

Toen dacht ik in mijn naïviteit kaal SK78 te nemen. Dan weet je immers wat je krijgt. En daar een al dan niet goedkope mantel aan toe te voegen. Al snel bleek dat dat prijstechnisch niet slim zou zijn, nog los van de mogelijkheden.

Verder zoekend kwam ik op Liros Racer XTR, mede door de goede referenties hier op het forum. De breeksterkte komt vrijwel overeen met een kale SK78 dyneema lijn van vergelijkbare diameter. Dat gaf vertrouwen. Op de Metz beurs nog de Liros mannen gesproken en de lijn fysiek in de hand gehad. Het viel niet tegen en dat is het uiteindelijk dus ook geworden, in alle vijf beschikbare kleuren. Prijstechnisch best gunstig in de categorie (vol)dyneema .... maar toch ff slikken als je een paar honderd meter nodig hebt.

De tijd zal uitwijzen of het de goede keuze was.

Hele goede ervaring mee. Goede keuze.

Splitsen is een ding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rek van de vallen, wel of niet? 18 feb 2023 11:10 #1460335

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1148
3Noreen schreef :
Toch heb ik de indruk dat H700 wel geholpen is met dit draadje. :) Dat lijkt me een pluspunt.

Nou, kijk, word ik vanmorgen wakker na mijn nachtdienst, lees ik dit!
Word ik blij van met mijn suffe kop.
Koffie iemand?
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rek van de vallen, wel of niet? 18 feb 2023 11:25 #1460343

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3390
Baasklusje schreef :
Voor dat strakzetten op een kikker is er de groenteboerenknoop.

Is dat hetzelfde als de Truckers Hitch?

“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Laatst bewerkt: 18 feb 2023 11:27 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rek van de vallen, wel of niet? 18 feb 2023 11:50 #1460348

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1400
Baasklusje schreef :
Het verhaal van Nachtvlinder is vrijwel volledig correct.
Hij stelt een vraag en geeft meteen het goede antwoord.
Dat is geen humor, dat is nuttig.

Meer valspanning maakt een zeil niet vlakker zoals Reed beweert.
Het maakt wel de bolling meer zichtbaar want die verplaatst zich naar voren, en is minder verdeeld over het hele zeil. Daardoor lijkt het minder diep op andere plaatsen dan achter het voorlijk.

1 aspect is nog niet genoemd: de rek van het doek of laminaat zelf.
Dacron (geweven) zal flink rekken bij meer wind, en daarmee wordt het zeil dieper (meer camber, boller).
Dacron is polyester, en polyester kan tot 20% rekken voor het breekt. Geweven doek nog wel meer, door de constructie van de haaks over elkaar liggende draadjes.
Dacron zeilen worden met de tijd dieper, en zeker in flinke wind (vlagen) doen ze dat ook onmiddellijk.
Daar helpt geen valspanning tegen, zelfs niet van een Dyneema val.

Bij laminaten hangt het van de constructie af hoeveel rek erin zit.
De meest extreme laminaten (veel koolstof en Dyneema) rekken nauwelijks meer, en valspanning doet bij die zeilen dan ook vrijwel niets.

Dan nog even over de constructie van touwtjes.
Er zit niet alleen een kern in en een mantel om.
Er zit ook lucht in, en soms wel 70% van het totale volume.
Alle lijnen met veel lucht en/of met slechts een fractie Dyneema lekker laten liggen.
Die zijn boerenbedrog (waarom zou dat zo heten, eigenlijk ;-) )


Het wordt steeds grappiger, ga door!
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rek van de vallen, wel of niet? 18 feb 2023 11:58 #1460349

Reed schreef :
Het wordt steeds grappiger, ga door!

Nee, jij bent aan de beurt.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rek van de vallen, wel of niet? 18 feb 2023 12:00 #1460350

Menno schreef :
Is dat hetzelfde als de Truckers Hitch?

Geen idee ;-)
Zou wel kunnen natuurlijk, ik ken hem van het vastsjorren van groentekistjes op een vrachtwagen (truck).
Vandaar groenteboerenknoop.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rek van de vallen, wel of niet? 18 feb 2023 12:49 #1460358

H700 schreef :
dehler31abc schreef :
Alhoewel de rek wel mee zal vallen in deze maat voor een goede kwaliteit polyester lijn vergeleken met dyneema/spectra/HMPE heb ik zelf ook voor dyneema gekozen. Heb je een lier en de mogelijkheid een valstopper te plaatsen? Dat zou mijn voorkeur hebben boven met de hand op een kikker alhoewel er daar ook trucjes zijn om het strak te krijgen natuurlijk

Ja, op de mast zit een lier, maar een valstopper er bij wordt erg druk op de mast.
Dat ga ik ook niet doen.
Met een goede lijn maak ik al stappen tov de huidige lijn.
Omdat ik bij de mast moet hijsen en strijken wil ik goed grip hebben op de lijn en deze snel kunnen verwerken, zoals snel reven.
Aan spontaan krullende lijnen bv heb ik een gruwelijke hekel.
Praktisch is dus een niet slippende lijn, goede grip, minimale rek en bestand tegen jaren misbruik.

Ha, met een lier boven je kikker op de mast zit dat helemaal goed en krijg je prima strak. Je hebt nogal wat losgemaakt met je vraag lijkt het ;) Ik ken de Hurley 700 niet persoonlijk dus kan je niet echt helpen maar zoals met veel boot onderdelen kun je het zo duur maken als je wilt. Als je met een budget werkt en als bv 100 euro meer of minder belangrijk is (wat goed denkbaar is) dan zou ik in dit geval eerlijk gezegd gewoon een goede polyester val kopen, bijvoorbeeld de xts

www.lijnenspecialist.nl/cruiser-xts

Met 8 mm en de +- 11m2 zeil kom je niet eens in de buurt van 50% breeksterkte dus die vergelijkingen van 5% rek vs +-1% voor dyneema zijn niet van toepassing, ligt veel dichter bij elkaar, ik maak me sterk dat voor 8mm met jouw boot het verschil in rek (bv dx performance met dyneema vs bv polyester xts) niet gek veel anders is dan +- 1%...

Als 100 euro meer of minder niet echt veel uitmaakt dan gewoon lekker dyneema nemen. Je schreef je dat je liever dunner dan 8mm lijn zou willen, dan is dyneema wel rationeel een goede optie want je zou dan een relatief kleinere diameter kunnen nemen dan een polyester lijn.

Heb je een cunningham? Daar kun je ook nog leuke verbetering uit halen en trek je niets aan van mensen die zeggen dat dit voor een Hurley 700 allemaal over the top is, je wilt gewoon het maximale uit je eigen boot halen , dat is ook het leuke van de zeil hobby.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 18 feb 2023 13:10 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rek van de vallen, wel of niet? 18 feb 2023 14:04 #1460368

dehler31abc schreef :
ik maak me sterk dat voor 8mm met jouw boot het verschil in rek (bv dx performance met dyneema vs bv polyester xts) niet gek veel anders is dan +- 1%...

Over 10 meter val (van tophoek genua tot kikker op de mast) is 1% zo'n 10 cm rek.
Dat is 9 cm teveel.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rek van de vallen, wel of niet? 18 feb 2023 17:05 #1460424

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1148
dehler31abc schreef :
H700 schreef :
dehler31abc schreef :
Alhoewel de rek wel mee zal vallen in deze maat voor een goede kwaliteit polyester lijn vergeleken met dyneema/spectra/HMPE heb ik zelf ook voor dyneema gekozen. Heb je een lier en de mogelijkheid een valstopper te plaatsen? Dat zou mijn voorkeur hebben boven met de hand op een kikker alhoewel er daar ook trucjes zijn om het strak te krijgen natuurlijk

Ja, op de mast zit een lier, maar een valstopper er bij wordt erg druk op de mast.
Dat ga ik ook niet doen.
Met een goede lijn maak ik al stappen tov de huidige lijn.
Omdat ik bij de mast moet hijsen en strijken wil ik goed grip hebben op de lijn en deze snel kunnen verwerken, zoals snel reven.
Aan spontaan krullende lijnen bv heb ik een gruwelijke hekel.
Praktisch is dus een niet slippende lijn, goede grip, minimale rek en bestand tegen jaren misbruik.

Heb je een cunningham? Daar kun je ook nog leuke verbetering uit halen en trek je niets aan van mensen die zeggen dat dit voor een Hurley 700 allemaal over the top is, je wilt gewoon het maximale uit je eigen boot halen , dat is ook het leuke van de zeil hobby.

Volgens mij vallen de opmerkingen over mijn bootje reuze mee hoor, maar je hebt gelijk; het maximale en dat is voor mij functie, bediengemak en duurzaamheid (als in gaat lang mee).
Ik heb een cunningham maar gebruik deze doorgaans niet, wel de neerhaler.
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rek van de vallen, wel of niet? 18 feb 2023 18:04 #1460447

H700 schreef :
[...]Ik heb een cunningham maar gebruik deze doorgaans niet, wel de neerhaler.

Kun je je cunningham vanuit de kuip bedienen? Zo nee, dan zou ik dat aanpassen en met een vertraging naar de kuip leiden, dat lukt je met de besparing voor bijvoorbeeld een xts lijn ;) Omdat je je grootzeil val niet vanuit de kuip kunt bedienen kun je zo toch veilig je voorlijkspanning regelen zonder naar de mast te moeten.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rek van de vallen, wel of niet? 18 feb 2023 18:18 #1460450

Goed idee. En omdat een cunningham maar een heel klein bereik hoeft te hebben, kun je deze eenvoudig met wat kleine blokjes een paar keer vertragen, zodat je zelfs op handkracht je voorlijk wat door kunt zetten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rek van de vallen, wel of niet? 18 feb 2023 18:25 #1460452

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6054
De cunningham trekt toch aan dezelfde (rekkende) val?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rek van de vallen, wel of niet? 18 feb 2023 18:34 #1460456

Palomine schreef :
De cunningham trekt toch aan dezelfde (rekkende) val?

zeilersforum.nl/mediawiki/inde...title=Cunninghamhole
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rek van de vallen, wel of niet? 18 feb 2023 18:48 #1460459

Palomine schreef :
De cunningham trekt toch aan dezelfde (rekkende) val?
Ja, dat klopt in principe (het grootzeil zit ertussen). Dat rekken valt reuze mee in dit geval en als rek werkelijk een probleem is zou je ook kunnen stellen dat je voorlijkspanning in het algemeen te hoog is ;) Zelf ben ik eigenlijk best vaak een luie mooi weer voor-de-wind zeiler dus de voorlijkspanning snaarstrak is niet altijd handig !

PS Rek, leuk stukje , wel in het Engels maar hopelijk informatief samsonrope.com/resources/recre...elongation-and-creep
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 18 feb 2023 19:10 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rek van de vallen, wel of niet? 18 feb 2023 21:41 #1460489

Palomine schreef :
De cunningham trekt toch aan dezelfde (rekkende) val?

Er trekt nog iets aan die val, en nog veel harder dan de cunningham.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rek van de vallen, wel of niet? 19 feb 2023 06:50 #1460512

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Het verschil tussen dynema en polyester is enorm.
Had een dynemaval en polyester kraanlijn. Toen de shackle los schoot van de val tijdelijk de kraanlijn als val aangeslagen. Wat een verschil. Komt dicht bij elastiek dan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.337 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl