Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Van Yardstick naar SW-factor

Van Yardstick naar SW-factor 05 mrt 2023 18:30 #1464103

Ik heb een hele leuke boot gekocht: een Elvstrom Mustang 616.

Deze heeft een Yardstick varierend tussen de 107 en 110, afhankelijk waar je op internet kijkt.

Nu wil ik bij onze lokale club er wedstrijdjes mee zeilen en daarvoor is een SW-factor nodig.

Hoe bereken je ziets? In principe moet dat toch uit de Yardstick te halen?

Alle tips zijn welkom.

In bijlage ook een ORC-certificaat van een zusterschip
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Yardstick naar SW-factor 05 mrt 2023 18:51 #1464110

Hierbij de site voor SW ratingen
www.sailsupport.nl/index.php/en/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Yardstick naar SW-factor 05 mrt 2023 19:20 #1464117

Ik heb ze een bericht gestuurd, want deze boot staat niet in de lijst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Yardstick naar SW-factor 05 mrt 2023 20:32 #1464129

  • triXXS
  • triXXS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 775
Steven Oosterheert schreef :
Ik heb een hele leuke boot gekocht: een Elvstrom Mustang 616.

Deze heeft een Yardstick varierend tussen de 107 en 110, afhankelijk waar je op internet kijkt.

Nu wil ik bij onze lokale club er wedstrijdjes mee zeilen en daarvoor is een SW-factor nodig.

Hoe bereken je ziets? In principe moet dat toch uit de Yardstick te halen?

Alle tips zijn welkom.

Je kunt dat ongeveer wel uitrekenen. Ik heb dat ook wel eens gedaan. Als je genoeg boten kunt vinden die zowel in de Yardstick lijst als in de SW lijst staan, kun je de verhouding van die twee uitrekenen voor allemaal, en daarvan het gemiddelde nemen. Dat gemiddelde gebruik je dan om de SW van je eigen boot te berekenen.
Maar je zult merken dat het geen vaste verhouding is, er zit wel wat spreiding op.

Wat voor Yardstick heb je het precies over? want de Engelse Portsmouth Yardstick is pakweg 10 keer zo hoog als de SW. De Duitse DSV-Yardstick ligt dichterbij maar is i.h.a. wat hoger dan de SW geloof ik.
Corsair 24
Laatst bewerkt: 05 mrt 2023 20:48 door triXXS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Yardstick naar SW-factor 06 mrt 2023 12:30 #1464243

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3674
Hier staat een recente ORC-meetbrief van een Elvstrom Mustang:
data.orc.org/public/WPub.dll/CC/147798

In deze sheet staat een indicatieve formule om van ORC naar SW te gaan:

Bijlage:

Bestandsnaam: sw-lijst-c...021.xlsx
Bestandsgrootte:591 KB

(zeilersforum.nl/index.php/foru...ls-solo-2022#1372749)

Triple Number Coastal/Long Distance Medium ToT = 0.8797
SW = 104 / 0.8797 - 8 = 110,2
Laatst bewerkt: 06 mrt 2023 12:32 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Yardstick naar SW-factor 06 mrt 2023 13:54 #1464273

Meestal verzorgd de club de SW rating. Zij kunnen voor een klein bedrag een SW laten bepalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Yardstick naar SW-factor 06 mrt 2023 15:09 #1464296

Het zijn beide vuistregels gebaseerd op ervaring. Ze wijken ook onderling af omdat de dataset die er (meeste) onder hangt verschilt. In de UK heb je er verschillende. Meest gebruikt is portsmouth maar ook HISC heb je soms mee te maken en daar heb je het mee te doen over het algemeen.
SW is gereguleerd door het watersportverbond en geldt dan in principe voor iedere club. Vaak zie je dat er verrekeningen voor zeilvoering/ schroef of persoonlijke handicaps aan worden toegevoegd (winnaar krijgt er een puntje bij, de verliezers gaat er wat af..) Bij clubwedstrijdjes wordt de eerste strijd vaak al gevoerd op basis van de inschrijving en de toekenning van de handicap in de week voorafgaand aan de race...
Zit je boot niet in de rating dan wordt je vaak initieel ingeschaald op basis van een subjectieve vergelijking en die handicap wordt dan later aangepast. Bij nieuwe bootjes wordt de initiële handicap vaak door de fabrikant voorgesteld (vaak beetje conservatief waardoor bootje eerste jaar beetje bovenin eindigt) in de jaren er na wordt het dan realistischer
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Yardstick naar SW-factor 20 mrt 2023 11:52 #1467388

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
De gph gedeeld door 7.34 geeft een aardige indicatie werd mij ooit verteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Yardstick naar SW-factor 20 mrt 2023 11:54 #1467390

SW wordt jaarlijks bijgesteld op basis van de feitelijke uitslagen.. hoe beter je vaart hoe moeilijker je het volgend jaar hebt. Bij een handicap obv meting geldt dat niet.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Yardstick naar SW-factor 01 juni 2023 14:12 #1483642

Iedereen hartelijk bedankt voor de input.

Ik heb 104 nu als SW gekregen; wel een stuk minder goed dan de 110 hierboven berekend, maar ik denk dat het arbitrair is welk getal je paket van het ORC-certificaat (via de formule door Menno genoemd). G{H/7,34 komt weer een heel stuk ongunstiger uit, dus maar eens beginnen met 104 dan.

Nogmaals dank iedereen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Yardstick naar SW-factor 01 juni 2023 14:35 #1483643

Menno,

het meetcerticicaat van de NOR 4852 is mét gennaker. Ik denk dat de GPH voor mij gunstiger zal uitvallen, omdat ik alleen een symmetrische spi heb. Kan je ook een certificaat van een Mustang vinden met alleen een ouderwetse spi?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Yardstick naar SW-factor 01 juni 2023 20:54 #1483737

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
762.5:7.34 =103.8
Klopt volgens mij aardig met de 104 die je gekregen hebt :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl