Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Meetbrief en de dichtheid van water.

Meetbrief en de dichtheid van water. 30 mrt 2023 16:32 #1470112

Goed, we weten dus nu:
- een meetbrief gaat uit van zout water 1,0253 dichtheid
- dat wordt bij een meting in zoet NL keurig gecorrigeerd bij de meting van de inzinking

op een boot van zeg 5000 kg (34 voeters ongeveer) scheelt dat zoet het gewicht van 2 extra niet-mobiele bemanningsleden.

Blijft over de vraag: hoeveel doet die extra waterverplaatsng voor de snelheid.


Als we dat precies weten kan ik in SPD een correctie voor de performance op zoet water maken ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 30 mrt 2023 18:51 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetbrief en de dichtheid van water. 30 mrt 2023 16:37 #1470116

Het verschil in inzinking zal vast geen lineair effect op targetspeeds hebben :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetbrief en de dichtheid van water. 30 mrt 2023 16:38 #1470117

B)

t Moet ook niet al te makkelijk zijn. Zoveel feature vragen zijn er nu niet voor SPD.
aka jumpinjack
Laatst bewerkt: 30 mrt 2023 16:39 door Shutter Speed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetbrief en de dichtheid van water. 31 mrt 2023 06:34 #1470228

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1384
Baasklusje schreef :
Goed, we weten dus nu:
- een meetbrief gaat uit van zout water 1,0253 dichtheid
- dat wordt bij een meting in zoet NL keurig gecorrigeerd bij de meting van de inzinking

op een boot van zeg 5000 kg (34 voeters ongeveer) scheelt dat zoet het gewicht van 2 extra niet-mobiele bemanningsleden.

Blijft over de vraag: hoeveel doet die extra waterverplaatsng voor de snelheid.


Als we dat precies weten kan ik in SPD een correctie voor de performance op zoet water maken ;-)

Nee het scheelt ca. 5x (1025 - 1000) = 125 kG in mijn geval 1 bemanningslid.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetbrief en de dichtheid van water. 31 mrt 2023 07:08 #1470232

Reed schreef :

Nee het scheelt ca. 5x (1025 - 1000) = 125 kG in mijn geval 1 bemanningslid.

Zulke dikke bemanningsleden hebben wij niet.
Wel 2 van 60 kg.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetbrief en de dichtheid van water. 31 mrt 2023 07:24 #1470237

Nachtvlinder schreef :
Het verschil in inzinking zal vast geen lineair effect op targetspeeds hebben :lol:

Voor waterverplaatsers niet. Ik werd 20% zwaarder op de meetbrief en moest 1% harder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetbrief en de dichtheid van water. 31 mrt 2023 08:23 #1470255

boarderbas schreef :
Ik werd 20% zwaarder op de meetbrief en moest 1% harder

zwaarder én harder moeten?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetbrief en de dichtheid van water. 31 mrt 2023 08:24 #1470256

Ja, een soort van infinite improbability drive!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetbrief en de dichtheid van water. 31 mrt 2023 08:38 #1470269

Nou heb elluk nadeel sijn foordeel, en dus zijn we gezegend met een paar Winner 1010's die geheel per ongeluk 1148 kg te zwaar waren gemeten. En we hebben ook de juiste meetbrief en die van de 1148 te zware.

Daaruit kun je een verschil in snelheid uitrekenen voor elke TWS en TWA voor die 1148 kg verschil.
Zie hieronder, het percentage dat de zware langzamer mag dan de lichtere (de echte).
Dat is voor 25% te zwaar, voor de 2,5% in zoet water zal het dus heel veel minder zijn. Slechts 1/10 deel wellicht, van deze al lage percentages.
Alles keurig uitgerekend door het ORC VPP.
	6	8	10	12	14	18	20
beat	-5,5%	-6,5%	-6,7%	-5,0%	-1,9%	-1,0%	-0,2%
52	-4,8%	-5,8%	-4,3%	-2,5%	-1,3%	-1,0%	-1,0%
60	-4,6%	-4,9%	-3,0%	-2,1%	-1,6%	-1,1%	-1,3%
75	-4,0%	-3,9%	-2,1%	-1,9%	-2,1%	-2,2%	-2,0%
90	-2,5%	-2,1%	-1,2%	-1,3%	-1,5%	-1,5%	-2,2%
110	-2,5%	-1,9%	-1,5%	-2,1%	-2,4%	-2,3%	-2,3%
120	-2,4%	-2,3%	-1,3%	-2,0%	-2,7%	-2,7%	-3,3%
135	-1,5%	-2,9%	-1,7%	-1,6%	-2,2%	-2,8%	-3,3%
150	-0,8%	-2,1%	-2,6%	-1,5%	-1,6%	-2,2%	-2,9%
run	-0,9%	-1,7%	-2,4%	-2,1%	-1,6%	-1,5%	-2,4%
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 31 mrt 2023 12:13 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetbrief en de dichtheid van water. 01 apr 2023 02:38 #1470416

Baasklusje schreef :
Blijft over de vraag: hoeveel doet die extra waterverplaatsng voor de snelheid.
Bij waterverplaatsers ga je dat verschil nauwlijks vastellen. Op zoetwater is het natoppervlak van de boot een paar procent groter, en ga je dus een paar procent meer wrijvingsweerstand ondervinden. Je zal met weinig wind dus een paar procent langzamer varen. Een paar procent van 3 knopen is 0.06 knoop. Merkbaar, maar niet schokkend, je concurent vaart immers op hetzelfde water.

Met meer wind ga je het verschil niet merken, de rompsnelheid veranderd immers niet. Op grotere boten zou je theoretisch een procentje of wat langzamer gaan doordat je dieper ligt en dus iets meer last hebt van het squat effect, maar dat is marginaal.

Waar je het wel goed gaat merken is op planeerboten, daar kan het verschil zelfs in meerdere knopen uitgedrukt worden. Het maakt het verschil tussen wel of niet in plane zijn met bijvoorbeeld 20 knopen wind. Surfen van een golf af is ook 'makkelijker' voor een boot op zoutwater.

Wat je hier wilt doen is een vergelijk maken van het IJsselmeer met de wadden en de noordzee. Het is in dat geval interessanter om het effect van golflengte en amplitude mee te nemen. Golven op het IJsselmeer zijn heel anders dan die op het wad en de Noordzee en stroom tegen wind heeft daar ook een groot effect. Dit maakt en veel groter verschil dan het verschil in dichtheid van het water (planeer boten daar gelaten).
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 01 apr 2023 02:40 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetbrief en de dichtheid van water. 01 apr 2023 14:12 #1470488

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3382
Als de poolkappen smelten wordt de dichtheid van zeewater steeds lager

www.rtlnieuws.nl/klimaat/artik...roming-te-verzwakken
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.261 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl