Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: TWA, AWA, boat speed en Sheeting Angle

TWA, AWA, boat speed en Sheeting Angle 20 apr 2023 18:46 #1474461

Het “slot” is een smaller wordende gang ;) Waarom zou het “slot” genoemd worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TWA, AWA, boat speed en Sheeting Angle 20 apr 2023 18:50 #1474463

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
Daarom.... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TWA, AWA, boat speed en Sheeting Angle 20 apr 2023 18:50 #1474464

Beauty schreef :
Dat is toch exact wat dat stukje tekst schrijft wat je zo 'vreemd' vond?

dat stukje zegt dat er snelle flow is IN het slot.
Die snelle flow zit achter de genua en vervolgens achter het grootzeil.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TWA, AWA, boat speed en Sheeting Angle 20 apr 2023 18:57 #1474470

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
Wat ik denk te zien is dat de stroming vertraagt in de voordriehoek en enorm versnelt tussen het overlappende deel van genua en grootzeil?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TWA, AWA, boat speed en Sheeting Angle 20 apr 2023 19:04 #1474476

holtere schreef :
Wat ik denk te zien is dat de stroming vertraagt in de voordriehoek en enorm versnelt tussen het overlappende deel van genua en grootzeil?

Niet ertussen maar na de overlap. Je kan het aan de wind ook, goed voelen. In de overlap is weinig wind.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TWA, AWA, boat speed en Sheeting Angle 20 apr 2023 19:08 #1474479

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Voor mij is het slot tot en met de leech van het voorzeil. Wellicht voor de schrijver van dat eerste stukje ook.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TWA, AWA, boat speed en Sheeting Angle 20 apr 2023 19:39 #1474498

Baasklusje schreef :
De vraag is dus, is het nuttig om 20 AWA te varen met een infucker op een boot van niet het nieuwste model ;-)
Simpele antwoord is JA. Er zijn echter wel wat belangrijke randvoorwaarden. De eerste is een goede stuurman en de tweede is een paar goede zeiltrimmers die goed met elkaar kunnen communiceren.
Je vaart de boot eerst normaal aan de wind, als je snelheid hebt kun je wat hoogte gaan maken. Grootzeil trimmer moet de diepte wat naar achteren laten zakken, zelfde geldt voor de fok, gevolgd door de overloop omhog en de hor.barber van de fok aantrekken. Heel geleidelijk, terwijl de stuurman hoogte gaat maken. Zodra de snelheid ook maar een beetje terugvalt moet je gelijk weer de boel laten gaan tot je weer snelheid hebt. Dit is super actief varen en vergt heel veel concentratie, maar op een goed gevaren aandewindse baan kun je op redelijk vlak water win je tot wel 8 graden aan geavren hoogte (op de koerslijn).

Voor de meeste boten betekend dit dat de achterstag, de bakstagen, de overloop, de onderlijkstrekker, de schoot en de barber op de hand gevaren moeten worden en dat er 1 persoon de leiding neemt die heel duidelijk communiceerd of je op dat moment op vermogen aan het varen bent of op hoogte en wanneer er geschakeld word en hoe snel er geschakeld moet worden tussen die twee.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TWA, AWA, boat speed en Sheeting Angle 21 apr 2023 05:27 #1474520

Dat klinkt niet of je het solo kan doen...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TWA, AWA, boat speed en Sheeting Angle 21 apr 2023 06:40 #1474525

Bij een mooie constante wind, hogerwal zonder veel golfslag kan ik mij voorstellen dat je die extra hoogte vast ook wel zonder overal tegelijk aan te trekken kunt opzoeken en vasthouden. Mss duurt het opbouwen wat langer, maar een heel dynamisch verhaal zoals Erik beschrijft (en inderdaad niet solo lukt...) hoeft het volgens mij niet altijd te zijn. En Accelerate is zo'n beetje vergroeid met zijn boot... Ik zou zijn metingen dus niet zonder meer in twijfel trekken (de post hierboven lijkt dat te doen?).

Ik blijf wel met de vraag zitten: áls je bemanning, zeilshape, schootvoering, omstandigheden en boot dit aankunnen;
-vaart zo'n boot qua VMG dan beter dan z'n polar
-of moet je dit juist altijd doen om je VMG te halen
-of maakt het niet zoveel uit, daar rond die UA?

PS: wat dat laatste betreft: de polar UA gaat uit van TWA inclusief drift. Je kunt dus met meerdere koersen zelfde UA bereiken: te hoog met veel drift, of iets lager met minder drift ;) SPD corrigeert hiervoor; de instrumenten die wij aan boord hebben veelal níet. Zelfde verhaal geldt voor de AWA: die moet niet alleen voor helling, maar ook voor drift gecorrigeerd worden. En dan nog: een fout van 2 graden in aanwijzing en nog eens 3 graden in schatting drift zit je zó aan... Beter is te kijken naar trends "wat gebeurt er als ik dit doe" dan naar een absoluut %performance getal.

Mss eens leuk een gevoeligheids-/foutenanalyse op SPD los te laten (past beter in het SPD draadje).
Laatst bewerkt: 21 apr 2023 07:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TWA, AWA, boat speed en Sheeting Angle 21 apr 2023 07:22 #1474533

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
Ik zie sowieso een onvermoed pluspunt van dat overdreven infucken. Je kunt dan veel scherper aan de wind motoren en daarbij flink profiteren van wat zeildruk en extra voortstuwing.
Altijd een mooi moment als je tijdens het motoren een zeiltje bij kunt zetten B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TWA, AWA, boat speed en Sheeting Angle 21 apr 2023 15:37 #1474658

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Ga voor een heel eind mee met Arvel Gentry
Maar er zal ook zoiets zijn als "nieuwe inzichten en technieken" In de formule 1 bijv. Rijden ze ook niet meer met de auto's uit de jaren 80
Wb infucken. Dat word wmb. Zwaar overschat
Je trekt de boel erg snel te dicht tenzij je een zeil hebt wat er echt op gesneden is
Laatst bewerkt: 21 apr 2023 15:39 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TWA, AWA, boat speed en Sheeting Angle 21 apr 2023 21:28 #1474730

Baasklusje schreef :
Dat klinkt niet of je het solo kan doen...
Op de kolibri lukte dat wel, niet zo effectief als met bemanning, maar het lukte wel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TWA, AWA, boat speed en Sheeting Angle 22 apr 2023 03:41 #1474738

duit schreef :
Wb infucken. Dat word wmb. Zwaar overschat
Je trekt de boel erg snel te dicht tenzij je een zeil hebt wat er echt op gesneden is

Dat is ook wat UK Sails zegt:
An important point for the uninitiated; sheeting the inhauler in shouldn’t be made with just any headsail. The sail must be designed to have extra twist in the leech to be inhauled harder. If you don’t have the twist designed into the leech, you will completely choke the slot, and you won’t be fast.

You will notice this when you inhaul, and the leech is straight from the clew to the head because the sail wasn’t designed with extra twist in the leech. Most inhauled headsails have twist between 13 to 15 degrees.

En dáár komt, bijna 6 jaar na deze discussies, de “ingebouwde twist” weer even om de hoek kijken:
zeilersforum.nl/index.php/foru...rive?start=25#867294

Zijn er hier ZFfers zijn die de effectiviteit/wens van ver infucken met hun zeilmaker besproken hebben en dat in het zeilontwerp hebben laten meenemen? Wat ik in de verschillende draadjes lees is dat men meestal achteraf de schootvoering aanpast om een voorzeil verder dicht te trekken dan de ontwerper van de boot in de plaatsing van het dekbeslag voorzien heeft.

Zijn dit, voor die toerboten, dan “nieuwe inzichten”, is het mode (want raceboten doen het óók!), of heeft het bewezen zin -ook met een niet daarvoor ontworpen voorzeil?

Wat was de winst in Erik’s kolibri aan VMG? Of doe je dit alleen om de eerder genoemde tactische redenen?
Laatst bewerkt: 22 apr 2023 03:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TWA, AWA, boat speed en Sheeting Angle 22 apr 2023 09:49 #1474767

duit schreef :
Ga voor een heel eind mee met Arvel Gentry
Maar er zal ook zoiets zijn als "nieuwe inzichten en technieken" In de formule 1 bijv. Rijden ze ook niet meer met de auto's uit de jaren 80
Wb infucken. Dat word wmb. Zwaar overschat
Je trekt de boel erg snel te dicht tenzij je een zeil hebt wat er echt op gesneden is

En dan nog is het de vraag of het infucken de VMG verbetert. Hoger gaat het vast wel, maar helpt dat ook? De meetbrieven zeggen van niet.

Veel echt nieuwe inzichten w.b. zeilen zijn er niet sinds Arvel Gentry, 197x.
Wel aanvullingen op detailnivo, zoals de wing tips van moderne vliegtuigen ("turbulators").
Gentry werkte bij Boeing, dat in 1969 al de Jumbo 747 had ontworpen.

Materialen zijn wel verbeterd; foils van eikenhout waren eerder waarschijnlijk niet mogelijk ;-)

In The Art and Science of Sails, van 2016, wordt door schrijver Tom Whidden (Baas North Sails) Arvel Gentry nog veelvuldig geciteerd. En niet tegengesproken ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TWA, AWA, boat speed en Sheeting Angle 22 apr 2023 10:37 #1474773

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Baasklusje schreef :
Gentry werkte bij Boeing, dat in 1969 al de Jumbo 747 had ontworpen.

In de tijd dat Arvel Gentry de artikelen schreef die je hierboven aanhaalde werkte hij nog bij de Douglas Aircraft Company. Laten we wel wezen: er is nog wel enige ontwikkeling geweest in de aërodynamica sinds de DC-10.

In The Art and Science of Sails, van 2016, wordt door schrijver Tom Whidden (Baas North Sails) Arvel Gentry nog veelvuldig geciteerd. En niet tegengesproken ;-)

Ik vind het boek van Joop Slooff (cloudflare-ipfs.com/ipfs/bafyk...genrs-nf-1376007.pdf) nog steeds een stuk leerzamer. Met name pag 368 e.v.

Edit:
Speciaal voor "lekker strak en vlak" BK: figuren 7.5.10 en 7.5.11 :whistle:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 22 apr 2023 10:42 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TWA, AWA, boat speed en Sheeting Angle 22 apr 2023 12:13 #1474789

Er zit natuurlijk wel bijna 50 jaar tussen Gentry en Slooff....
Maar het is een prima boek.

Op de voorpagina de Friendship 33 van Joop en zijn broer Ad, vast wel op het IJsselmeer.
De boot lag in Andijk, Buurtjeshaven. Een FS33 met natuurlijk een vleugelkiel.
Grappig!

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 22 apr 2023 12:22 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TWA, AWA, boat speed en Sheeting Angle 22 apr 2023 16:31 #1474837

Nachtvlinder schreef :
Zijn er hier ZFfers zijn die de effectiviteit/wens van ver infucken met hun zeilmaker besproken hebben en dat in het zeilontwerp hebben laten meenemen?
Je kunt zien of je zeil het aankan. Het laatste stuk van het achterlijk van het voorzeil (laatste 10 tot soms 30% van de koorde) is meestal recht of nagenoeg recht. Die mag niet meer dan een graad of 2 naar binnen toe wijzen.
Wat ik in de verschillende draadjes lees is dat men meestal achteraf de schootvoering aanpast om een voorzeil verder dicht te trekken dan de ontwerper van de boot in de plaatsing van het dekbeslag voorzien heeft.
Op de meeste boten zit het dekbeslag op de verkeerde plek en zit vrijwel altijd te ver naar buiten. Dat vind ik dus ook niet verwonderlijk. Plaatsing is meestal beslist op comfort en gemak. Ofwel, zit het een beetje uit de weg zodat je je tenen er niet tegen stoot, of kun je met die specifieke vorm van opbouw en kuiprand nog de schoot uitlijnen. Zeilstand word helaas door de meeste ontwerpers niet meegenomen in de beslissing. Verder naar buiten is altijd vergevingsgezinder voor de luie toerzeiler.
Zijn dit, voor die toerboten, dan “nieuwe inzichten”, is het mode (want raceboten doen het óók!), of heeft het bewezen zin -ook met een niet daarvoor ontworpen voorzeil?

Wat was de winst in Erik’s kolibri aan VMG? Of doe je dit alleen om de eerder genoemde tactische redenen?
Op mijn kolibri kon ik met vlak water (Kagerplassen en dergelijke) toch snel een procent of 9 a 10 in VMG winnen. Mode is het zeker, de meeste zeilers weten niet hoe het werkt. Daardoor is het eigenlijk niet meer dan een compensatie van verkeerd geplaatst dekbeslag. Om er goed mee overweg te kunnen moet de barber versteld kunnen worden zonder de schoot te hoeven vieren (kan op de meeste boten niet) en moet deze op de hand gevaren worden. Zelfs voor het 7m2 HA-fokje van de kolibri had ik er een 1:4 vertraging op en dan naar een liertje en stond het 'leioog' bijna achteraan de kuip om de hoek lekker groot te maken om de krachten te verkleinen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TWA, AWA, boat speed en Sheeting Angle 22 apr 2023 16:33 #1474840

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
@BK
Dat is de hernieuwde uitgave, waarin ook foiling aan de orde komt. Ik bedoelde de "oude" (2015) "The Aero- and Hydromechanics of Keel Yachts".




Edit:
En ik bedoelde deze figuren:





De papers waar ze uit komen.
Bijlagen:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 22 apr 2023 20:31 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TWA, AWA, boat speed en Sheeting Angle 22 apr 2023 17:58 #1474857

Dankje Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TWA, AWA, boat speed en Sheeting Angle 22 apr 2023 20:28 #1474876

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Wat is eigenlijk de bijnaam voor een lijboom zoals op de Jager van Dick Koopmans? Een outfucker?

"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TWA, AWA, boat speed en Sheeting Angle 23 apr 2023 13:49 #1474932

Sorry BK, ik heb vandaag wat geprobeerd te testen, maar met wind tussen de 7 en 17kn en schifting van 30 graden is een zuivere test met spd niet te doen....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Laatst bewerkt: 23 apr 2023 13:50 door Accelerate.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl