Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Lichtweerzeilen

Lichtweerzeilen 08 aug 2023 09:14 #1500766

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 549
Forumgenoten,

Wij zijn dolgelukkig met onze Compromis 999, op één klein puntje na: bij weinig wind (AWS < 6 á 7 knopen) moet al gauw de motor aan. En dat is jammer.
Ideaal zou een spinaker zijn, ware het niet dat we voornamelijk in de Zuid Hollandse en Zeeuwse Delta zeilen en we daar maar zelden lange tijd op een vaste koers varen. Dan vind ik een spinaker teveel werk, vooral omdat ik (ondanks gezelschap van vrouw en hond) solo zeil. En ik ben geen Accelerate.

Ideaal lijkt mij een lichtweerzeil op een roller dat tot een knoop of 12 kan blijven staan. Geen idee wat voor zeil precies. Eventueel ben ik bereid om op een langere zeer ruime tot voordewindse koers het zeil uit te bomen. Omdat ik geen wedstrijden meer zeil zijn de effecten op een rating niet relevant.

Ik heb gedacht aan een lichte extra Genua 1 maar vraag me af of ik deze los op een roller voor de reguliere Genua 2 kan voeren. Waarschijnlijk heb ik dan meer voorlijkspanning nodig dan ik kan realiseren.
North levert de Helix Furling Gennaker. Het promo-verhaal klinkt fantastisch.
Rolly Tasker levert de Code-C. Klinkt heel interessant, lijkt mij een beetje de confectie-variant van de Helix. Qua prijs heel aantrekkelijk, maar ik vraag me af waarom ik er zo weinig over kan vinden op het internet.
OneSails levert het IFS™ Integrated Furling Structure; wat me ook ongeveer hetzelfde als de Helix en de Code-C lijkt.

Wat zou voor een zwaar toerschip als de Compromis een goede keuze zijn, en wat zou het me qua snelheid op kunnen leveren?
Andere optie is de aanschaf van een flinke Genua 1 en een HA en deze ’s ochtends, afhankelijk van het weerbericht, wisselen. Levert dit meer op?

Graag jullie ervaringen en ideeën!

Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtweerzeilen 08 aug 2023 09:45 #1500782

  • Luxxer
  • Luxxer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 67
vrijwel elke zeilmaker kan een code 0 voor je maken, eventueel met anti-torsie lijn icm een endless furler.
die helix zeilen en aanverwanten kenmerken zich door een stijf voorlijk waardoor je met valspanning een hoger bereik hebt qua windhoek. tevens komt die anti-torsie lijn dan te vervallen. mooi idee, wel erg prijzig!

ik zag bij [url=http://https://h-sails.com/en/spinnaker-gennaker/79-smart-code-sail.html]Horizon sails[/url] iets van een smart code, dit was het voorlijk van een code zeil en het achterlijk van een gennaker. opzich best een mooie oplossing en iets waar wij wel over aan t nadenken zijn.

let wel: dit soort zeilen werken pas echt mooi met een boegspriet.

wij varen ook met een zware boot, en onder de 10 knopen houdt t wel zo'n beetje op. Dit komt mede omdat we full time liveaboards zijn dus te veel gewicht aan boord hebben (dit gaan we aanpakken) en door de kansloze voor Nederland goedgekeurde antifouling die letterlijk slechter presteert dan de bijboot die niks erop heeft...
Ik ga deze winter een spriet/boegplatform maken waarbij het anker en de roller een stuk beter uitkomen en waar tevens evenuteel een code of gennaker op zou kunnen, van meerdere lagen multiplex en glasvezel.
wat leg dat leg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtweerzeilen 09 aug 2023 08:41 #1500963

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 549
Luxxer,

Dank voor je reactie.
Inderdaad zal ik iets van een boegspriet moeten hebben om echt goed een Code 0 te kunnen gebruiken. nu staat mij bij dat een Code 0 bedoeld is voor aan-de-wind zeilen. Is dit dan nog wel zinvol op koersen > 90 graden?
De door jou genoemde smart code lijkt in mijn ogen sterk op de door mij genoemde Helix, code-c en IFS. Waarom heeft dit zeil jouw voorkeur?

Succes met de bouw van je boegspriet!

Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtweerzeilen 09 aug 2023 09:24 #1500969

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1154
Code D gemak van rollen en gesneden voor ruime koersen. Code zero is een loophole genua dus voor adw en niet direc ruime wind
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtweerzeilen 09 aug 2023 10:43 #1500986

Ik had een beetje het zelfde probleem .

Op de eerste plaats een code zero met de anti torsie lijn in het voorlijk en op een furler is heel fijn, zetten op weer in rollen is echt een fluitje van een cent. Dat in tegenstelling tot het Genaker wat een top down furler is met de anti torsie lijn niet in het voorlijk, dat vereist toch wat meer kunde in voornamelijk het in rollen. Daar moet ik nog mee aan de slag want vaak is het een worst en niet heel mooi en strak opgerold :( Dat ligt aan mij en niet aan het systeem, schootspanning etc zijn de factoren.

De code zero die ik heb vaart niet zo hoog als bv de genua . Voor de wind naar ruime wind misbruik ik hem nog wel eens door hem uit te bomen, dat gaat best aardig met weinig wind moet ik zeggen nu ik er wat mee heb geëxperimenteerd .

Mijn tri radial genseden dracon genua is een stevige , maar ook zwaar die heeft echt een knoop of 13 wind nodig om mooi te blijven staan. Met een beetje zeegang en weinig wind bepalen de golven of de schoot het zeil naar binnen trekt (gewicht) maar dat lijkt me logisch.

Nu heb ik de zeilmaker gevraagd om een zelfde genua te maken maar met een licht laminaat waar de code zero ook van is gemaakt , het is een beetje ik noem het vuilnis zak doek , echt dun ,zeer licht en enorm sterk.

Er zit natuurlijk geen UV strook op , dus het zeil hijsen en strijken en wegbergen is wel een goed idee, maar als ik van de boot weg ga haal ik nu ook de genua eraf.

Ik heb er nog niet mee gevaren maar mijn verwachtingen zijn met 6 tot 12 kn wind best wel hoog .

Het doek waar ik tevreden over ben is het Challenge MCZ4 laminaat , de zeilmakers hier (sneaker) zullen het zeker kennen en meer kunnen vertellen of dit doek type . Ik ben slechts een tevreden gebruiker tot nu toe.
Ik ben niet eigenwijs, ik leg gewoon uit waarom ik gelijk heb !
Laatst bewerkt: 09 aug 2023 10:55 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtweerzeilen 09 aug 2023 11:22 #1500994

  • Luxxer
  • Luxxer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 67
Jurrien schreef :
Luxxer,

Dank voor je reactie.
Inderdaad zal ik iets van een boegspriet moeten hebben om echt goed een Code 0 te kunnen gebruiken. nu staat mij bij dat een Code 0 bedoeld is voor aan-de-wind zeilen. Is dit dan nog wel zinvol op koersen > 90 graden?
De door jou genoemde smart code lijkt in mijn ogen sterk op de door mij genoemde Helix, code-c en IFS. Waarom heeft dit zeil jouw voorkeur?

Succes met de bouw van je boegspriet!

Groet, Jurriën

Voor mij persoonlijk als "medium budget liveaboard" zou het mijn voorkeur hebben omdat het zeil uit conventioneel spinnaker doek bestaat met anti torsie lijn, iets wat de kosten drukt en het zou i.c.m onze symmetrische spi een prima windbereik hebben. De Helix achtigen moeten uit een stuk stijver maar tegelijkertijd licht doek bestaan, wat het allemaal flink duurder maakt.
Als dat geen rol zou spelen dan wist ik het wel!
wat leg dat leg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtweerzeilen 09 aug 2023 11:24 #1500995

  • Luxxer
  • Luxxer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 67
FKZ schreef :
Code D gemak van rollen en gesneden voor ruime koersen. Code zero is een loophole genua dus voor adw en niet direc ruime wind

Ah goeie tip, lijkt bestwel op wat Horizon sails weer een Smart Code noemt.
wat leg dat leg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtweerzeilen 09 aug 2023 14:15 #1501023

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1694
Ahoy.

Ik heb een cableless code zero (toerzeil, want niet slim in de rating) Het idee is dat je bij licht weer langer kunt blijven zeilen. Het is eigenlijk de vervanging van onze grote genua, omdat het wisselen van zeilen (solo of met twee mensen) vaak niet handig is. We varen nu altijd met de High Aspect fok (rolfok) en als we iets meer zeil nodig hebben hijsen we dus deze code zero. Hij is op de boegspriet en bijna naar de top van de mast behoorlijk veel groter dan de oude genua. En omdat hij lichter is valt hij sneller vol. Ook voor een zware boot een prettige eigenschap in licht weer lijkt me. We hebben een wegneembaar aluminium boegsprietje.dat ongeveer een meter voor de boeg uitsteekt.

Paar ervaringen:
  1. Je kunt er niet zo hoog mee varen als met de HA en de oude genua. In de buurt van de 50-60 graden (ware wind) houdt het wel op. Dan is de schijnbare wind in de buurt van de 35 graden. (HA halen we schijnbaar 28 gr. en met de oude genua 30 gr.) Je vaart dan bijna net zo hard als de wind ;-)
  2. Als je hem hoger aan de wind wilt kunnen gebruiken moet je een boegsprietje met een waterstag hebben, anders kun je niet genoeg spanning op het voorlijk krijgen.
  3. Oprollen is toch ook nog wel een dingetje. Hij rolt weliswaar veel makkelijker dan onze gennaker (die is top down met torsielijn) maar je moet wel even afvallen tot ruime wind anders krijg je dat hij niet gelijkmatig oprolt en er alsnog een flapperend deel overblijft.
  4. Op hoog aan de windse koersen (varen we op de HA dus), laten we hem meestal niet staan, hoewel hij als hij goed is opgerold dat wel zou kunnen. Maar even laten zakken en aan dek vastbinden is niet veel werk.
  5. Bij ruimere koersen laat je de spanning op het voorlijk wat gaan en dan wordt het zeil boller. Dat is erg handig. In een combi van spinnakerdoek en een stug voorlijk geloof ik niet zo. Onze gennaker (behoorlijk bol) kun je ook voeren tot 40 graden schijnbaar (dan vaar je iets hoger dan halve wind. Met de rek van spinnakerdoek ga je aan de wind ga je geen mooie vorm krijgen. Dan kan je naar mijn mening beter een volledig licht doek, maar vlak gesneden gennaker nemen.

hoop dat je er iets mee kan, succes!

De Code zero:




en de gennaker:
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Laatst bewerkt: 09 aug 2023 14:24 door Mischief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtweerzeilen 09 aug 2023 14:59 #1501032

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 549
Hartelijk dank Mischief! Jouw ervaringen zijn voor mij heel waardevol.

Hartelijke groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtweerzeilen 09 aug 2023 17:54 #1501055

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3978
Mischief schreef :

Ik heb een cableless code zero (toerzeil, want niet slim in de rating)

Dat is afhankelijk van type wedstrijd, type boot dat je vaart. Bij jouw kan dat zo zijn (of is dat zo), bij een ander is het zomaar wel slim. Jij hebt een 55m2 cableless. Dat is niet maximaal maar wel stabiel. In Up-Downwind zie je niet snel dit type zeil... Niet meer in ieder geval.
Mischief schreef :
En omdat hij lichter is valt hij sneller vol. Ook voor een zware boot een prettige eigenschap in licht weer lijkt me.

Hoe lichter een zeil, hoe beter. Zolang je maar niet inboet op kwaliteit. Je komt met zo een keus vanzelf op beter kwaliteit materiaal uit, en dus op een hogere prijs. Daarnaast is cableless voor veel (independent) zeilmakers nog steeds abacadabra.. en ik hoor sommige helaas een hoop onwaarheden rondbazuinen. Ook in dit draadje zie je dat terug.
Mischief schreef :
Je kunt er niet zo hoog mee varen als met de HA en de oude genua. In de buurt van de 50-60 graden (ware wind) houdt het wel op. Dan is de schijnbare wind in de buurt van de 35 graden.

Dat is een zeer goed.. resultaat voor een cruising cableless C0.

Mischief schreef :
moet je een boegsprietje met een waterstag hebben, anders kun je niet genoeg spanning op het voorlijk krijgen

Waterstag is altijd raadzaam maar.. jouw zeil heeft veel minder voorlijkspanning nodig dan een C0 met AT lijn. Ongeveer 20-30% minder (afhankelijk van omstandigheden, ik weet dat er andere getallen genoemd worden.. maar in de praktijk haal je die niet..). Je zeil is ook niet echt cableless.. er zit nog steeds een lijn (dyneema lijn) in je voorlijk. Dit geldt voor nagenoeg alle cableless zeilen..
Mischief schreef :
Bij ruimere koersen laat je de spanning op het voorlijk wat gaan en dan wordt het zeil boller. Dat is erg handig.

Je bereik is aan zowel de upwind als downwind kant groter (je kunt projecteren). Dit is echt een kwestie van weten wat je doet, weten hoe het zeil zich hoort te gedragen. Je hebt een mooi zeil. Het inrollen kan in het begin inderdaad wat gewenning vragen. De val moet echt weer vol aan.. Je hebt ook veel meer slagen nodig om te rollen. Uiteindelijk is ook dat een kwestie van aanwennen en is het, naar mijn eigen ervaring, niet beter of slechter dan andere oplossingen. Nou ja, eigenlijk beter wat het rolt vrij eenvoudig zodra het rolt. Het opbergen/afhalen is ook veel eenvoudiger. Je mist die stugge AT lijn.
Laatst bewerkt: 09 aug 2023 18:05 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtweerzeilen 14 aug 2023 12:35 #1502066

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 549
Sneaker,

Dank voor de verduidelijking.
Maar vind je nu een Code 0 een verstandige keuze voor een onderbemande toerboot in de zuidelijke delta of heb jij hier andere ideeën over?

Mij is in ieder geval duidelijk dat een vorm van een boegspriet een "must" is, dus daar ga ik in ieder geval mee aan de gang. Ten behoeve van welk zeil laat ik nog even open.

Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtweerzeilen 14 aug 2023 14:22 #1502103

Jurrien schreef :

Mij is in ieder geval duidelijk dat een vorm van een boegspriet een "must" is, dus daar ga ik in ieder geval mee aan de gang. Ten behoeve van welk zeil laat ik nog even open.

Een spriet voor een min of meer aan de winds zeil (C0) moet ook een waterstag hebben om het voorlijk straks te kunnen zetten. Iets om rekening mee te houden als je aan de gang gaat ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 14 aug 2023 14:22 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtweerzeilen 14 aug 2023 15:53 #1502117

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 549
Baasklusje,

Dank voor je aanvulling. Ik realiseer me dat er voor een aan-de-winds zeil een hoge voorlijkspanning noodzakelijk is, en ik dan dus een waterstag nodig heb. Maar mijn probleem zit meestal in de ruimere koersen, zeg maar van halve wind tot ruime wind. Dan heb ik volgens mij niet zo'n hoge voorlijkspanning nodig, of zie ik dat verkeerd?
Een Code-0 is ongetwijfeld een fantastisch zeil, maar zoals ik het nu begrijp vooral aan-de-wind.

Op dit moment lijkt mij een zeil als de Helix/Code-C/IFS, hoe de zeilmaker het ook noemt, de meest voor de hand liggende optie. Voor dat soort zeilen lijkt mij een hoge voorlijkspanning minder relevant, en hoop ik het af te kunnen met een boegspriet zonder waterstag. Maar eerlijk gezegd ben ik er nog niet uit wat voor mij nu de beste optie is; wel ben ik er inmiddels van overtuigd dat voor alle Code's en gennakers een boegspriet van voordeel is. Dus die stap kan ik vast zetten.

Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtweerzeilen 14 aug 2023 16:18 #1502126

Als ik de allereerste vraag in dit topic terug lees gaat het toch vooral om de ruimwindse en voordewindse koersen waar je het gebrek aan snelheid het meest ervaart bij licht weer en waarvoor je een gemakkelijker te zetten en te strijken voorzeil zoekt. Gaandeweg dit topic is er ergens een omslag en moet er zo hoog mogelijk gevaren worden met dit zeil en wordt een boegsprietje niet alleen omontkoombaar, maar ook nog een waterstag en wordt het zeil lichter en kostbaarder. Als je in de overweging mee neemt dat de extra snelheid bij lichtweer relatief is, is het dan nog allemaal de moeite waard? Soms is bij lichtweer eerder de stroom dan de wind bepalend voor het feit of de motor bij moet en dat zal niet erg gaan verschillen vrees ik. Dat je solo varend niet zomaar de spinaker bijzet begrijp ik volkomen die blijft bij mij ook in de zak als ik daar vaar.
Ik heb er juist bewust voor gekozen om de zeilen te optimaliseren voor wat meer wind waardoor de deels ingerolde genua en het gereefde grootzeil bij windkracht 5 tot 6 voor maximale bootsnelheid zorgen (werkte afgelopen zaterdag nog uitstekend). Dat dan soms de motor bij moet als er nauwelijks wind staat neem ik voor lief het is nu eenmaal inherrent voor het type boot dat ik heb gekozen.
Laatst bewerkt: 14 aug 2023 16:18 door Herman Hartman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtweerzeilen 14 aug 2023 17:37 #1502148

Er is vrijwel niets zo veelzijdig als een spinnaker op de ruime koersen. Op de moeilijke koersen (ruim) bij weinig wind is alles daarna inboeten (op een zware waterverplaatser).


Voor hogere koersen zijn er meer opties. Code 0 achtig zeilen kunnen een enorm voordeel geven, maar voordeel en windhoek bereik zijn omgekeerd evenredig.

Een grote lichte genua van laminaat is een goudmijn. Als je investeerd in licht doek wat veel kan hebben kan die ook lang blijven staan (als je je voorstag goed kan trimmen).

Er is niet één magic bullit.

Vergeet niet dat vaar (stuur!) Techniek met licht weer allesbepalend is. Met licht weer is gang alles. Daarna hoogte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtweerzeilen 14 aug 2023 20:05 #1502198

Als je een spinnaker iets te lastig vind / te veel werk. Waarom probeer je dan niet eerst een oude goedkope Blooper/halfwinder o.i.d. via marktplaats. Kost praktisch niks, geeft wat extra voortstuwing bij ruime wind, en als blijkt dat je die toch eigenlijk ook niet veel gebruikt eet het ook geen brood of verkoop je t weer op MP.

Een code-0, boegspriet, waterstag, furler met antitorsiekabel is een enorme klap geld (en veel werk om te maken) dus wellicht eerst even proberen met een ander/ goedkoper zeil is dan wellicht wel slim voordat je zo'n diepteinvestering doet.


Deze vind ik wat duur, maar ter voorbeeld:

Genaker halfwinder, Incl Stripper
€ 550,00
link.marktplaats.nl/m201056554...mpaign=socialbuttons

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtweerzeilen 15 aug 2023 13:24 #1502298

  • VegaMan
  • VegaMan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 813
Accelerate schreef :
Een code-0, boegspriet, waterstag, furler met antitorsiekabel is een enorme klap geld (en veel werk om te maken) dus wellicht eerst even proberen met een ander/ goedkoper zeil is dan wellicht wel slim voordat je zo'n diepteinvestering doet.
Op zich wel een (terecht) punt, alleen is de TS specifiek op zoek naar iets wat je niet vliegend hijst als ik het goed lees en dan kom je snel bij een rolsysteem uit.

Zelf kwam hij met het idee om een grote genua op een roller vóór de (HA-)fok te voeren waarmee je een solent-tuig krijgt. Dat lijkt me ook het meest pragmatische ook. De genua kan dan een lichter doek krijgen zodat deze met licht weer ook goed te gebruiken is. Lijkt me een prima plan.....
Laatst bewerkt: 15 aug 2023 13:25 door VegaMan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtweerzeilen 15 aug 2023 13:37 #1502302

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 994
Al iemand aan de dubbele Bolle Jan gedacht ?

Voor zover mijn bescheiden kennis reikt, weet ik niet beter dan dat best goed werkte. Hij is alleen uit de mode geraakt door de opkomst van de rolfokken. Maar als je hem (de Bolle jan) vliegend vaart (aannemende dat er een rolfok is) dan is dat ook niet meer het grootste euvel.
Geen noodzaak om een boegspriet te bouwen en mocht de koers per ongeluk plat voor het laken zijn dan klap je hem (de Bolle Jan) open.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Laatst bewerkt: 15 aug 2023 13:44 door Toekomst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtweerzeilen 15 aug 2023 14:22 #1502314

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 549
@HermanHartman: je hebt helemaal gelijk. Matige lichtweerprestaties zijn inherent aan de keuze voor dit type schip. De reden dat ik juist voor dit schip heb gekozen, en niet voor een performance-georiënteerd schip is dat ik wil dat mijn vrouw het ook naar haar zin heeft aan boord. Dat is gelukt; we maken heel veel gebruik van de boot. En toch zou ik het nog leuker vinden als ik aan dat ene zwakke puntje ook nog iets zou kunnen doen. Dus vandaar deze poging, wellicht tegen beter weten in.

@Boarderbas: een spinaker is m.i. het meest universele lichtweerzeil. Op IJsselmeer en Noordzee zou ik dit ook graag gebruiken, in de Delta moet ik te vaak rekening houden met andere schepen, geulen, ondieptes enzovoort. Jouw opmerking over een grote lichte genua spreken me zeer aan. Makkelijk te voeren, te rollen en (eventueel uitgeboomd) met een groot bereik. Klinkt goed!

@Accelerate: de tweedehands gennaker heb ik al. Heel kleurig, ik denk dat deze oorspronkelijk ontworpen is voor de Canal Parade. De snelheidswinst is echter klein. Het bereik is niet groot en qua oppervlakte had ik ook liever wat meer gehad. Nu hijs ik de gennaker vooral voor de fleurige, zomerse uitstraling. Bezwaar is trouwens niet dat ik het teveel werk vind, of te lastig maar dat ons vaarwater mij vaak te weinig tijd gunt. Vaar je bijvoorbeeld van Enkhuizen naar Stavoren, is het zo'n 10 mijl in een rechte lijn zonder grote obstakels. Vaar ik van Yerseke naar Zierikzee (ongeveer even ver) zit ik met geulen, beroepsvaart en zakkend water… Dan wil ik graag snel van koers kunnen wijzigen waarbij ik een groot lichtweerzeil gewoon even in kan rollen. En ik ben niet zo snel en handig als jij, en ga dat helaas ook niet meer worden (overigens geniet ik van je filmpjes!).
Daarom nu de zoektocht naar een echte oplossing. Als die er is.

@Vegaman: een grote lichtweergenua, zoals Boarderbas ook al noemde, is wellicht een uitstekend idee. Dan zou dat wel betekenen dat ik ’s ochtends de gewone genua 2 wissel voor een lichte genua 1. Ik heb te weinig ruimte om deze permanent voor het voorstag te bevestigen.

@Toekomst: dubbele Bollejan! Gaaf zeil. Heb ik heel vroeger op mijn Felucca Kornati gehad. Was geweldig maar had uitgeklapt wel een spinakerboom nodig om fatsoenlijk te staan. Dat is me nu teveel van het goede, dan kan ik net zo goed een spinaker nemen. En een enkele Bollejan; dat hoor ik eigenlijk nooit meer. Wordt zoiets tegenwoordig niet onder de code-achtige zeilen geschaard?

Iedereen hartelijk bedankt voor het delen van de kennis en ervaring!

Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtweerzeilen 15 aug 2023 19:48 #1502407

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3213
Als ik je verhaal zo lees is kunnen rollen de belangrijkste eis. Hoogstwaarschijnlijk is die boegspriet met waterstag dan ook nodig (tenzij je voor BB's oplossing gaat, die misschien het beste is want het eenvoudigst). Daarna is het praten met je zeilmaker voor de windhoeken en windrange die je wilt kunnen varen.

Mijn ervaring van de trimaran is dat wij de code0 veel en graag gebruiken, maar dat komt doordat we snel schijnbare wind maken en dus dieper kunnen varen met een code0 dan jij. Desondanks is ie ook veelzijdig: hij werkt best op diepere koersen, ik kan onze code0 zelfs vlinderen met wat moeite. Omdat je m eenvoudig wegrolt pak je hem er veel sneller bij, ook op krapper water.

Al met al: ga je vast veel plezier van krijgen, maar ga goed met een zeilmaker in conclaaf over hoe bol hij moet wezen en voor welke koersen je het zeil wilt gebruiken.

Ik vermoed dat BB's oplossing uiteindelijk het meest gebruikt wordt: een soort enorme lichte genua, op je bestaande voorstag of een extra roller op een kort sprietje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtweerzeilen 16 aug 2023 18:10 #1502637

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1551
Voor een 10mtr toerboot, licht weer en 90-180gr wind zou ik het simpel bij een gewone genakker houden.
Zo'n zeil trek je (ook solo) zo omhoog vanaf het voordek (lauchbag) en strijk je (met voldoende lange schoten en tack-line) vlot via de kuip weer in de kajuit (en daar stop je hem tzt weer netjes in de launchbag voor een volgende keer) Kort boegsprietje is handig om de tacklijn vrij te houden van de preekstoel, maar verder.....keep-it-simple.
Laatst bewerkt: 16 aug 2023 18:11 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtweerzeilen 16 aug 2023 19:25 #1502652

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 932
180 gr met een gennaker?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtweerzeilen 17 aug 2023 07:07 #1502709

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1551
Makkie schreef :
180 gr met een gennaker?

Niet ideaal, maar TS wil evt wel uitbomen. Dat geldt overigens voor alle genoemde (evt rolbare) suggesties. Ik snap dat een spi op smalle Zeeuwse wateren niet altijd handig is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtweerzeilen 17 aug 2023 10:49 #1502784

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1694
Watermaat schreef :
Makkie schreef :
180 gr met een gennaker?

Niet ideaal, maar TS wil evt wel uitbomen. Dat geldt overigens voor alle genoemde (evt rolbare) suggesties. Ik snap dat een spi op smalle Zeeuwse wateren niet altijd handig is.

Smal is relatief he, maar een oprolbaar zeil is short- of single handen varend echt wel handig.

Zelf vaar ik solo op de Oosterschelde en Grevelingen en zelfs Veerse Meer etc. Afhankeljk van de wind graag met de Code0 en kruis dan een beetje af. Veel zeilplezier! Eigenlijk zoals de TS het ook vraagt.
En .... redelijk betrouwbaar te rollen.
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtweerzeilen 17 aug 2023 14:29 #1502864

De hele dure optie is een rolbare code 0. Lekker lui.

De minder dure optie is een maximaal grote lichtweergenua. (Van bijvoorbeeld contender zz laminaat, dat is in polyester best betaalbaar, in Black aramis zelfs geweldig, in min ervaring behoorlijk duurzaam doek voor een filmlaminaat). Kost even wat meer moeite,maar als je de pees in je rolreef regelmatig gebruikt dan loopt ie enorm soepel en wissel je een zeil in een wip.

De beste optie is misschien wel er een spi bij voeren. In verteren in fijne (verjongde) schoten en een goede setup maken met wat oefenen gijpen heel makkelijk. Wat meer gedoe en een steilere leercurve.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.471 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl