je hebt in de klimsport wel fijne "1:X takels" en "blokken" die je net als lijnklemmen zelf naar behoefte kan bouwen en willekeurig ergens op een lijn kan zetten.
Klem knopen zijn handig, mits de hoofdlijn wat dikte heeft omdat touw gebruikt voor een prussik knoop vaak smaller is. De prussikknoop is handig als aanknoop punt voor een takel. Maar er zijn er meer die in die zin het uitproberen waard zijn en beter lossen dan een prussikknoop.
De Distel Hitch:
De blake's Hitch:
Soms handig omdat hij met dezelfde lijn gemaakt kan worden en geen extra lijntje en verbinding als carabiner of harp behoeft.
VT of Vadotain Tresse Knot; Superfijne van goed vast naar snel lossende knoop, nadeel is het de afstand die nodig is om van vast naar los en omgekeerd te gaan. icm met een Rope Wrench en katrol een favoriet van boomklimmers. (mast kan ook:)
Autobloc en klemheist; klemknopen die wanneer vast gehouden te laten slippen en losgelaten zich klemmen om het hoofdtouw. Vaal als backup tijdens een rappel (abseilen)
Voor al deze knopen geldt: diameter touwen, materiaal touw, ruwheid/slijtage, en conditie, nat, droog, verharst, veranderd de werking.
Een laatste idee is dat als masttop een verbindigspunt heeft een blok al al aan het zeil te zetten. en zo al een 1:2 te bereiken.
Andere optie is misschien, de val enkel nog te gebruiken om een takel van bv 6 of 8:1 en dyneema lijn dus klein, samen met zeil omhoog te hijsen, en als die hoog is, de lijn van takel aan te halen en vast te zetten.
Die takel zelf hoeft maar een klein stukje te doen. De takel kan als onderdeel van het zeil daaraan vast blijven en mee opgeborgen worden. Maar dus met een lange lijn om eenmaal gehesen met veel minder kracht aan te spannen. En zo geen extra troep of los liggende takels op het dek.
Succes!