Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 17 @12:00AM
ZF Zomermeeting Noord 2024
za aug 31 @12:00AM
ZF Zomermeeting Zuid 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: SW-klasse-indeling?

SW-klasse-indeling? 21 sept 2023 10:45 #1511822

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4710
Weet iemand of, nu sw - per dit jaar - een klasse onder beheer van de NZC is geworden, er ideeën zijn mbt een SW-klasse-indeling?

Mijn suggestie zou zijn:
SW1 sw-waarde < 80
SW2 80 ≤ sw-waarde < 85
SW3 85 ≤ sw-waarde <95
SW4 sw-waarde ≥ 95

Dit lijkt redelijk in de buurt te liggen van de grenzen van de ORC-klassen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Discussie gesloten.

SW-klasse-indeling? 21 sept 2023 12:42 #1511865

Het hangt ook van je doelstelling af. Je kunt theoretisch de perfecte verdeling maken maar helpt dat ook het deelnemers veld aan zeil wedstrijden te vergroten? Kijk naar de 24 uurs bv met 1 klasse maar een paar deelnemers en 1 zeiler die een tijd had. Ook in ORC1 was het mager qua deelnemers. Wil je dat nu ook voor de SW?

Even buiten de doos denkend zou je ook het tegenovergestelde kunnen doen: Schaf de indelingen helemaal af, dus gewoon ORC en SW. Geen 1,2,3 en 4. In plaats daarvan inspiratie pakken van de SW praktijk (kiel, zwaard et cetera) en indelen op boot type dus bijvoorbeeld

ORC / SW planerende kiel boten

ORC / SW niet planerende kiel boten

ORC / SW multi hulls

Dus bijvoorbeeld 6 uitslagen (3 voor ORC en 3 voor SW). Of 3 als je alles naar SW vertaald maar dat is een aantal bruggen te ver...

In de groep gooien en a la Silverrudder proberen het deelnemers veld wat op te krikken?

Ik ben een leek, dus neem het niet te serieus ;)
Laatst bewerkt: 21 sept 2023 12:49 door dehler31abc.
Discussie gesloten.

SW-klasse-indeling? 21 sept 2023 14:30 #1511902

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4710
Dat laatste geldt voor mij ook.
Ik vind het leuke ideeën, voor wat dat waard is.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Discussie gesloten.

SW-klasse-indeling? 21 sept 2023 16:47 #1511943

Het is weer duidelijk dat klepels hier ver te zoeken zijn.

SW is een rudimentaire en indicatieve handicap, geen klasse. Advies over een SW handicap kan je opvragen bij de NZC, maar het vaststellen van de rating moet door de organisator van het evenement gebeuren.

Veruit de meeste SW wedstrijden zijn al lang blij als er genoeg deelnemers zijn. Het indelen in klassen is heel zelden aan de orde en dus ook volledig aan de discretie van de organisator. ORC word ingedeeld op landelijk niveau ivm de strijd om de verbondsbezem. Dat is bij sW verreweg niet aan de orde en onmogelijk omdat het niet centraal gecoördineerd word.

Tot voor kort was de SW een min of meer persoonlijk initiatief. Deze populaire methode om een prestatie-element in te brengen is nu door de NZC overgenomen.
Discussie gesloten.

SW-klasse-indeling? 21 sept 2023 16:54 #1511946

Dus jij denkt dat de huidige ORC en hassle de toekomst van het wedstrijd zeilen met varende caravans / kajuit zeiljachtjes veilig stelt? Denk 10 jaar vooruit met de demografische ontwikkelingen en mogelijkheden voor nu jonge zeilers (vanuit de vereniging competitie) wedstrijden te blijven varen.

ORC is erg 50plus / welgestelde kakker... Beetje gechargeerd gezegd.... SW is redelijk brak natuurlijk qua techniek maar dat beter maken en het beste van SW en ORC verenigen en de drempel voor wedstrijd zeilen verlagen is in het belang van alle zeilers die graag een wedstrijd varen.

Ik ben een leek natuurlijk dus klepel (waar vind ik die???) et cetera is een ding ;)
Laatst bewerkt: 21 sept 2023 18:43 door dehler31abc.
Discussie gesloten.

SW-klasse-indeling? 21 sept 2023 17:35 #1511959

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4710
boarderbas schreef :
Het is weer duidelijk dat klepels hier ver te zoeken zijn.

SW is een rudimentaire en indicatieve handicap, geen klasse.

Mag jij de NZC duidelijk maken dat ze er niets van begrijpen en dat dus de tekst op hun website ( www.noordzeeclub.nl/noordzee-club/ ) niet klopt.
De Noordzee Club (NZC) is de officiële Nederlandse klassenorganisatie voor IRC, ORC, en SW. Met de opkomst en de professionalisering van de zeilwedstrijden ontstond een groeiende behoefte aan internationale regels en meetnormen. In eerste instantie was het Watersportverbond verantwoordelijk en onderhield de contacten met World Sailing, het internationale orgaan. Sinds 2006 zijn wij officieel de klassenorganisatie voor IRC en ORC, en met ingang van 2023, is daar de SW-klasse aan toegevoegd.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 22 sept 2023 05:32 door JotM.
Discussie gesloten.

SW-klasse-indeling? 21 sept 2023 19:05 #1511975

dehler31abc schreef :
Dus jij denkt dat de huidige ORC en hassle de toekomst van het wedstrijd zeilen met varende caravans / kajuit zeiljachtjes veilig stelt? Denk 10 jaar vooruit met de demografische ontwikkelingen en mogelijkheden voor nu jonge zeilers (vanuit de vereniging competitie) wedstrijden te blijven varen.

ORC is erg 50plus / welgestelde kakker... Beetje gechargeerd gezegd.... SW is redelijk brak natuurlijk qua techniek maar dat beter maken en het beste van SW en ORC verenigen en de drempel voor wedstrijd zeilen verlagen is in het belang van alle zeilers die graag een wedstrijd varen.

Ik ben een leek natuurlijk dus klepel (waar vind ik die???) et cetera is een ding ;)

Zelf nog nooit orc gevaren zeker?
Discussie gesloten.

SW-klasse-indeling? 21 sept 2023 19:43 #1511986

Je moet ook in een eenheid klasse varen , ook gezeik maar anders B) ( zelf ; laser / spanker / solo )

Al decennia willen onsportieve schippers op papier al te winnen met zeiltjes en rating en andere listigheden .
Laatst bewerkt: 21 sept 2023 19:47 door Jeroen-Pion.
Discussie gesloten.

SW-klasse-indeling? 21 sept 2023 20:33 #1511993

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15656
JotM schreef :
Weet iemand of, nu sw - per dit jaar - een klasse onder beheer van de NZC is geworden, er ideeën zijn mbt een SW-klasse-indeling?

Mijn suggestie zou zijn:
SW1 sw-waarde < 80
SW2 80 ≤ sw-waarde < 85
SW3 85 ≤ sw-waarde <95
SW4 sw-waarde ≥ 95

Dit lijkt redelijk in de buurt te liggen van de grenzen van de ORC-klassen.

Het topic neemt een bijzondere wending, maar ik ben nog even nieuwsgierig naar de achtergrond van je topic. Wat wil je weten/bespreken?

Ik herken namelijk wel wat BB zegt en dat SW een basis is, maar daarna nog finetuning kan gebruiken. Ik vaar nu zo’n 10 jaar mee in de woensdagavondcompetie. Al jaren gemiddeld zo’n 15 tot 20+ deelnemers. Van jong tot oud, 22ft tot 39ft. In 2 klassen. Elk jaar is er de grote aanpassing van de handicaps. Vaak een serieuze verbetering. Als er nieuwe schepen gaan meedoen zien we ook dat het even duurt voor de handicap echt passend is. Maar alleen in onze club, in onze omstandigheden (vlak water) en onze baan. Dat is imo SW.
Discussie gesloten.

SW-klasse-indeling? 22 sept 2023 05:17 #1512002

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4710
Precies de vraag in de eerste zin van het citaat (uit mijn openingsbericht). :)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 22 sept 2023 05:29 door JotM.
Discussie gesloten.

SW-klasse-indeling? 22 sept 2023 06:29 #1512004

Jeroen-Pion schreef :
Je moet ook in een eenheid klasse varen , ook gezeik maar anders B) ( zelf ; laser / spanker / solo )

Al decennia willen onsportieve schippers op papier al te winnen met zeiltjes en rating en andere listigheden .

Doe eens een boekje open?

Valsspelers zijn er altijd. Gelukkig maar heel weinig. ORC laat niks toe. Je kan je boot zo inrichten dat jij niet onhandig uitvalt onder rating, maar de rating naar je hand zetten is vrijwel uitgesloten bij kieljachten.

Bij hele afwijkende schepen, Bijvoorbeeld met DSS moet letterlijk het boek nog geschreven worden en zie je nu dat er driftig aan de formulering van de regels gesleuteld word, maar dat is hier niet aan de orde.

Misstanden onder SW zijn er legio. SW heeft dan ook maar een heel beperkte regelset en geen meting onder toezicht waardoor je makkelijk voordeel kan halen.
Discussie gesloten.

SW-klasse-indeling? 22 sept 2023 09:44 #1512030

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4710
Duidelijk BB, ORC (IMS) is ge­­·wel·dig!

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]


Maar daar gaat mijn vraag niet over. Mijn vraag komt neer op: Weet iemand of, nu het Watersportverbond en de Noordzeeclub SW tot ratingklasse hebben gebombardeerd, er ideeën zijn om voor die klasse een klasse-indeling te maken?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Discussie gesloten.

SW-klasse-indeling? 22 sept 2023 11:19 #1512047

Wat ik al zei, je bent een roeper. Kijk nog maar eens in de meetbrief en zeg dan sorry ;)

Er is niks veranderd. Alleen het beheer van het SW programma en de uitgifte van SW rating adviezen gebeurt niet meer door de éénpitter die er vroeger achter zat. Die wilde er (zo ik het begrepen heb) mee ophouden en de Noordzeeclub heeft de uitgifte van adviezen oevergenomen.

ORC is inderdaad geweldig. Met name door de onophoudelijke optimalisatie. Kon je 20 jaar geleden het wel vergeten met een IOR bakje tussen deORC geoptimaliseerde omtwerpen met rechte stevens en spiegels, nu parkeer ik zonder reservering een boot uit '81 in een veld met spiksplinter nieue boten. Het blijft appels met peren, maar eerlijker word het niet.

Ook Shortanded kan tegenwoordig in full crew klassen meevaren, omdat ze door héél veel data te verzamelen de SH en FC meetbrieven naar elkaar toe hebben weten te convergeren. En daar hebben wij op de club daan weer pret van.

SW is heel erg leuk om low-key en voor de lol een wedtrijdje mee te varen. En (bijna) gratis.

Maar omdat SW op wedstrijdniveau arbitrair bepaald mag worden is er geen landelijke klasse of competitie en dus geen noodzaak voor een indeling.
Discussie gesloten.

SW-klasse-indeling? 22 sept 2023 11:25 #1512048

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4710
Die "éénpitter" (Hans Colenbrander) is nu lid van de TC van de NZC.

Op de website van Sailsupport heeft hij z'n overwegingen beschreven.

PS
Vwb die Rush'es:








Please enlighten me.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 22 sept 2023 11:31 door JotM.
Discussie gesloten.

SW-klasse-indeling? 22 sept 2023 12:56 #1512053

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3603
En zo zijn er meer bedenkelijke meetbrieven, maar over het algemeen klopt het allemaal aardig
Wb sw evenementen die blij zijn dat er boten aan de start komen. Daar denken ze bij de windmillcup (130 boten grotendeels sw) en bijv een kilorace (50 boten)
Heel anders over. Dit in tegenstelling tot de orc wedstrijden waar het regelmatig voorkomt dat er 1 boot in een klasse aan de start ligt of klasses bij elkaar ingevoegd worden omdat er te weinig animo is
Discussie gesloten.

SW-klasse-indeling? 22 sept 2023 13:09 #1512055





De versie met diepe kiel is zwaarder dan die met de ondiepe kiel. Dat zou je andersom verwachtern, toch?
Discussie gesloten.

SW-klasse-indeling? 22 sept 2023 13:14 #1512056

JotM schreef :
Die "éénpitter" (Hans Colenbrander) is nu lid van de TC van de NZC.

Op de website van Sailsupport heeft hij z'n overwegingen beschreven.

PS
Vwb die Rush'es:








Please enlighten me.

Ondiepe kiel heeft vaak meer ballast ter compensatie, dus verschil is nog groter. Ik denk wel JOTM dat je moet vermijden mensen in een kwaad daglicht te zetten vanwege administratieve onvolkomenheden.

Wat Boarderbas ook mag denken over het ORC, persoonlijk denk ik het overschat is. Voor de 24 uurs bijvoorbeeld durf ik de stelling wel aan dat alle declared displacements op de meetbrieven niet overeenkomen met de werkelijkheid, daar is veel documentatie over. Alleen displacements die gebaseerd zijn op een echte weging van de individuele boot is correct. De rest niet tot het tegendeel bewezen is.

Weeg alle boten die meedoen aan ORC wedstrijden en doe een reset. Is wel een leuk evenement van te maken misschien met wat creativiteit tegen geringe kosten als een jachtwerf daar brood in ziet. Zou je voor een SW rating ook kunnen doen om serieus genomen te worden.

Echte waterverplaatsing in combinatie met LWL is een heel groot deel van de rating, de rest is puntjes op de i zeker als je zoals in mijn eerste post een indeling doet op type in plaats van 4 categorieen puur op rating.
Laatst bewerkt: 22 sept 2023 13:40 door dehler31abc.
Discussie gesloten.

SW-klasse-indeling? 22 sept 2023 13:22 #1512057

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4710
Ik stel volgens mij niemand in een kwaad daglicht.

Wat ik wel bij meerdere certificaten heb gezien (waarvan eentje van een schip van het type dat ik zelf ook heb) dat meetfoutjes een nogal grote impact kunnen hebben.

Wie een beetje bekend is met de DSYHS weet waarom.

PS Maar daarover zijn wij het denk ik eens.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 22 sept 2023 13:24 door JotM.
Discussie gesloten.

SW-klasse-indeling? 22 sept 2023 13:27 #1512058

Zeker, maar het is vaak juist een gebrek aan fysieke meting (weging) en papieren aannames vaak van boten die 20jaar of zelfs ouder zijn. Gewoon een reset, wegen dus, en klaar met dat getrut rond displacement.
Laatst bewerkt: 22 sept 2023 13:29 door dehler31abc.
Discussie gesloten.

SW-klasse-indeling? 22 sept 2023 13:54 #1512063

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4710
Als er kennelijk, getuige de oorverdovende stilte, geen SW-klasse-indeling valt te verwachten mag er wel een slotje op dit draadje. Er zijn al/nog genoeg andere draadjes om de geneugten van ORC uit te wisselen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Discussie gesloten.

SW-klasse-indeling? 22 sept 2023 16:22 #1512086

Als je wist waar je het over had, dan weet je dat je naar 2 verschillende boten kijkt, die qua gewicht niet te vergelijken zijn. De kort kiel Rush is alleen te vergelijken met andere korte kiel rushes.

Sommigen kunnen nog genieten van een oudere meting die ooit gedaan is. Dat geeft een gunstiger beeld.

Je realiseert je dat mijn rating zwaarder is met een lichter gewicht?

Als je twijfelt over eerlijke rating, regel een matchrace tussen mij en die ander Rush, zullen we eens zien :evil:. Tot nu toe keurig alle andere rushes die we tegengekomen zijn verslagen. Regatte's, Royale's, al het race gebeuren verslagen met mijn toerversie. Dus ik vind mijn rating fair. Als we top racen winnen we, als we klungelen niet. Zoals het hoort.
Discussie gesloten.

SW-klasse-indeling? 22 sept 2023 16:51 #1512092

dehler31abc schreef :
wegen dus, en klaar met dat getrut rond displacement.

Wegen gebeurt alleen voor ORC-i, de meest serieuze versie. (voor EK en WK)
Alle boten wegen is een extra drempel voor ORC-deelname, en ook nergens voor nodig.

Ene Archimedes wist 2500 jaar geleden al uit te leggen dat de inzinking van een bekende vorm precies het gewicht aangeeft.
Bij de ORC-meting wordt bij inzinking rekening gehouden met de dichtheid van het water waar de meting in plaatsvindt. Zout, zoet, en hoe zout of zoet.

Geen noodzaak voor weging.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Discussie gesloten.

SW-klasse-indeling? 22 sept 2023 17:01 #1512095

En als je een beetje bijgelezen was weet je dat de methode steeds gestaafd word aan werkelijke weggingen en met binnen de 0,5% afwijking zit. Dat is heel knap. En al vrij dicht bij de weeg-onzekerheid.

Zoals, met alle stevige kennis hier duidelijk is, heb je een weegjuk nodig die een mast toelaat. En ja die liggen bijna overal wel te verstoffen dus wat is de moeite om even te wegen denk je dan hé...


Of klets ik nu net zo veel onzin als jij?
Laatst bewerkt: 22 sept 2023 17:05 door boarderbas.
Discussie gesloten.

SW-klasse-indeling? 22 sept 2023 17:03 #1512096

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4710
boarderbas schreef :
Je realiseert je dat mijn rating zwaarder is met een lichter gewicht?

Jazeker!
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Discussie gesloten.

SW-klasse-indeling? 22 sept 2023 17:05 #1512097

Niet zo bang zijn voor een weging van je niet zo recente Spirit 36 Baasklusje, kijk naar de bevinding van JOTM wat betreft Rush en natuurlijk je eigen jarenlange campagne om wat directe concurrenten in de ORC 3 te laten wegen. Put your money where your mouth is... Aannames qua displacement gebaseerd op data van tientallen jaren oud is onbetrouwbaar. Alleen de boten die recent zijn gewogen hebben juiste displacement opgaves, de rest is natte vinger werk, at best..
Laatst bewerkt: 22 sept 2023 17:13 door dehler31abc.
Discussie gesloten.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl