Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Man over boord

Man over boord 05 nov 2023 17:56 #1520892

  • etoile
  • etoile's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 86
Sinds de zeilopleiding (toen de dieren nog spraken) houden we de gewoonte er op na om jaarlijks een fender over boord te smijten en terug op te vissen... Meestal als we niet beter te doen hebben en bij goed weer.
Maar na een paar intensere opleidingen, een echt MOB geval (alles goed hoor) hebben we deze herfst de koe bij de horens genomen om een dedicated weekend hier aan te spenderen met een groepje vrienden die vaak mee zeilen.
De omstandigheden waren voldoede om het uitdagend te houden zonder het gevaarlijk te maken (20kn 1 à 1.5m zee). Voor de gelegenheid hebben we van de lokale reddingsdienst een levensgrote en loogzware pop geleend.
Een boel technieken uit de opleidingen blijken niet noodzakelijk volgens plan te lopen, en dit kan aan onze onkunde liggen, maar ook aan de eigenschappen en het gedrag van die specifieke boot, dus in elk geval goed om met eigen boot & bemanning uit te testen. Ook verhelderend om eens zo'n lomp en nat gewicht uit het water te moeten tillen op een rolende & stampende boot.
Het was ook de gelegenheid het MOB materiaal aan boord echt in werking te zien.
We willen niemand vervelen met een omstandig verslag hiervan, maar we kunnen het iedereen aanraden! Het leverd goede stof tot nadenken voor de winter naast de stoof.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man over boord 05 nov 2023 18:01 #1520893

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2116
Nou, ik wil best dat omstandige verslag. Veel mensen hebben er een mening over, maar weinig proberen het echt.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man over boord 05 nov 2023 18:14 #1520897

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4262
We willen niemand vervelen met een omstandig verslag hiervan

ik zou ook graag het uitgebreide verslag lezen , juist met wat er goed / fout ging en waar je van geleerd hebt
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man over boord 05 nov 2023 18:19 #1520899

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2742
We hadden gisteren bij de Etap clubdag de KNRM op bezoek.
Die redder vroeg ons ook wie oefent een MOB wel eens...
Nou, dat kon dus best vaker.
En vooral nadenken hoe je iemand weer aam boord brengt.
En niet alleen er vanuit gaan het andere bemannings lid overboord gaat.


JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man over boord 05 nov 2023 18:29 #1520900

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 219
etoile schreef :
Voor de gelegenheid hebben we van de lokale reddingsdienst een levensgrote en loogzware pop geleend.
Het lenen van zo'n pop lijkt mij een gouden tip.

Eens kijken of dat bij de reddingsdienst om de hoek bij de haven ook te huren valt. (Zie het als een extra gift voor de reddingsdienst waarbij dat natuurlijk wel iets moet opleveren voor de reddingsdienst. Al betekent het maar 1 extra pop die rouleert tussen de stations.)
Laatst bewerkt: 05 nov 2023 18:29 door Reuver2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man over boord 05 nov 2023 19:25 #1520913

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8582
Ervaring heeft geleerd dat de boot goed kennen/beheersen soms erg essentieel is bij enkele van de vele MOB-procedures die 'onze' Leidraad voor Kajuitjachtzeilers vermeldt. Ook dat enkele van de geschetste methodes niet erg effectief zijn als het wat harder waait.

Juist dan moet de methode effectief en snel zijn. De norm is binnen 3 minuten de MOB/fender aanpikken.

Ben je bovenwinds dan kies ik voor driften (met motor aan) en mislukt dat, dan de QuickStop methode en snel naar benedenwinds.
Ben je (al) benedenwinds dan aan de wind naderen (loef waar je gashendel zit), aanpikken en bijdraaien.

Hoe je het verder invult hangt erg van je zeilplan en boot af.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man over boord 05 nov 2023 20:50 #1520931

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17583
Ik hou mij ook aanbevolen voor een uitgebreid(er) verslag. Zijn er wellicht ook foto's of filmpjes gemaakt?

Zo'n pop lenen is wel een hele goede zet, zou ik nooit zelf aan gedacht hebben.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man over boord 05 nov 2023 21:07 #1520936

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1694
Ca 19 jaar geleden op vlak water en bij lekker weer mijn dochtertje van 5 aan lijzijde weg zien drijven in een vrolijk Besto reddingsvestje.
Na een stormrondje zat ze druipend in de kuip en ondanks de reservekleding en de zon was de zeildag over.
Gelukkig waren we met twee volwassenen.

In de jaren daarna nog vaak als bemanningslid de fender uit het water gevist of als roerganger dit mogelijkgemaakt.

Wat ik mij nu realiseer dat er vrijwel altijd geoefend wordt op "bemanningslid overboord".

Ik heb nog nooit meegemaakt dat bij het overboord gooien van de fender, de schipper in de kajuit verdween als "schipper overboord".
Eigenlijk zou elke bemanning capabel genoeg moeten zijn om de schipper weer aan boord te krijgen.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man over boord 06 nov 2023 08:48 #1521001

Vergeet niet om bij MOB gelijk Kustwacht te alarmeren bijvoorbeeld door een DSC bericht.

Terwijl bemanning druk bezig is om MOB te vinden en aan boord probeert te krijgen kunnen de SAR eenheden al vast opstomen.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man over boord 06 nov 2023 09:47 #1521020

  • etoile
  • etoile's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 86
Het doel van m'n berichtje was anderen aan te zetten om zelf te testen wat werkt of niet, er hangt namelijk veel af van het type boot. Mijn al dan niet verlichte mening is hierbij van geen belang.

Maar goed, op expliciete vraag dan toch enkele punten die me opgevallen zijn :

1. Het was een oefening, maar toch vallen mensen in hun rol en gaat de adrenalinespiegel omhoog. Goed bedoeld en in het vuur v/d actie verliezen mensen (incl. mezelf) wat hun eigen veiligheid uit het oog. Daarom moet iedereen op iedereen letten en desnoods ingrijpen. De nood hiervoor was bij onze oefening al duidelijk, je wil niet weten wat dit bij de extreme emoties van een echt noodgeval is.
2. Op kruissnelheid gaan we tssn 3 à 4 m/s. De drenkeling zonder (opgeblazen)zwemvest met een donkere overall aan was op 100 à 150m niet meer te onderscheiden tussen de golven en schuimkopjes. Veel tijd is er dus niet om de boot stil te leggen. Eens de MOB uit het zicht is ziet het er heel beroerd uit voor de sukkelaar. Dus felle kleuren, IOR staak en bij uitbreiding al wat drijft in het water smijten helpt echt.
3. Alle elektronica ten spijt was een bemanningslid die constant naar de drenkeling wijst en de voorligging roept in deze de meest efficiënte navigatiehulp. Wie betrokken is bij de manouevres raakt snel de oriëntatie kwijt.
4. Een bewusteloze volwassen op mankracht uit het water tillen is gewoon geen optie. Dus spi-val en winchen.
5. Eens vlakbij de MOB is de strijd nog lang niet gestreden, maar het is wel een goed moment om even de tijd te nemen om na te denken en te communiceren over het vervolg en alles in gereedheid te brengen.
6. Had onze drenkeling geen reddingsvest aan waar we nu de val aan konden pikken hadden we een crewlid in het water moeten laten zakken om hem aan te binden. Niet enkel de hoge vrijboord van ons schip was problematisch om van op dek de drenkeling te bereiken, maar vooral dat die door het rollen enorm (en brutaal) varieert.
7. Met de deining die er was is het zwemplatform al maar matig veilig voor wie er op staat, maar totaal onveilig voor de drenkeling die in het water een forse mep van de spiegel of van een roerblad kan krijgen.
8. Wat voor ons best scheen te werken was om (met gestreken zeilen) de boot zo te plaatsen dat de MOB een paar meter onder onze wind +/- midscheeps was en ons dan er naartoe laten driften. Bijliggend werke voor ons niet omdat we dan te snel driften (vlakke bodem en zeer smalle kiel). Maar in deze kan best geëxperimenteerd worden wat best werkt op welk schip.

Tot slot : er is een levensgroot verschil tussen een fender oefening op vlak water en de toch nog heel bescheiden condities waar in we nu hebben geoefend. Just do it!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man over boord 06 nov 2023 09:56 #1521023

Een praktijk voorbeeld:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man over boord 06 nov 2023 13:04 #1521066

Even een tip (het ligt natuurlijk helemaal aan de omstandigheden en is ook niet echt te oefenen):
Overweeg om gebruik te maken van het reddingsvlot bij mob, heb je tenminste een werkplatform dichter bij het water, dan een hoog vrijboord.
Ik weet het, er zijn duizenden nadelen op te verzinnen, het is dus maar een tip en je hoeft hem niet op te volgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man over boord 07 nov 2023 20:44 #1521277

  • etoile
  • etoile's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 86
Spectaculair filmpje van Michiel, but it's another league hé...
De opmerking over oproepen van MRCC is helemaal terecht, maar de eerste prioriteit is wel om de boot te stoppen en in de buurt van de MOB te houden. Daarvoor heb je hooguit een paar minuten.
Externe hulp zal er vermoedelijk tssn 30' en een uur over doen voor ze bij U zijn. Dat minuutje waar de focus elders nodig is zal het dan niet maken.

De pop lenen was geen probleem, in ruil hebben we de rol van slachtopper op ons genomen bij een oefening v/d reddingsdienst. Dat was ook best leerzaam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man over boord 08 nov 2023 09:04 #1521335

etoile schreef :
Spectaculair filmpje van Michiel, but it's another league hé...
De opmerking over oproepen van MRCC is helemaal terecht, maar de eerste prioriteit is wel om de boot te stoppen en in de buurt van de MOB te houden. Daarvoor heb je hooguit een paar minuten.
Externe hulp zal er vermoedelijk tssn 30' en een uur over doen voor ze bij U zijn. Dat minuutje waar de focus elders nodig is zal het dan niet maken.

De pop lenen was geen probleem, in ruil hebben we de rol van slachtopper op ons genomen bij een oefening v/d reddingsdienst. Dat was ook best leerzaam.

Etoile wat ik probeer duidelijk te maken met het gelijk versturen van een DSC is juist dat de SAR eenheden dan alvast onderweg zijn terwijl de bemanning bezig gaat om de persoon uit het water te halen.
De ervaring leert dat men al snel een half uur aan het kloten is met proberen, er achter komt dat het niet gaat lukken en dan pas de Kustwacht gaat alarmeren. Op die manier ligt een MOB al snel een uur in het water met fatale gevolgen.
Het versturen van een DSC kost een paar seconden maar levert een enorme tijdwinst op om SAR eenheden ter plaatse te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man over boord 30 nov 2023 11:29 #1525592

  • JasperJ
  • JasperJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Het is duidelijk dat je deze calamiteit kunt opdelen in 4 delen:
1. Veilig en vlot terug komen bij de MOB
2. Het aanpakken/verbinden met de MOB
3. Het aan boord krijgen van de (bewusteloze?) MOB
4. Verzorging

Uiteraard pak je de marifoon om hulp in te roepen. Als dat kan (als je solo over blijft, wordt het lastiger)

1. Terug komen bij MOB
Hier zijn inderdaad vele manieren voor. Nutteloos om die allemaal te leren. Probeer ze eens uit en zie welke er in jouw situatie het beste werkt (schip, bemanning, etc). Zelf een lichte voorkeur voor driften ('Flevo-methode') of crash/dead-stop methode. In stress ga je echt geen keuze maken welke methode het beste past. MOB in zicht houden is het aller belangrijkst en daarvoor zul je je schip moeten beheersen.

2. Contact maken
Als het schip naast de MOB ligt, is het nog heel lastig om deze te pakken te krijgen. Tip: lifesaver van Duncan Wells aan je reddingsvest maken (of namaken). Dan hoeft er niemand overboord om de MOB te pakken. En misschien is er wel niemand extra meer aan boord om dat te doen...

3. Bij voorkeur het zwemtrapje, maar dat is in een stampende zee nog niet zo makkelijk. Laat staan als iemand niet bij bewustzijn is. Middels de lifesaver kan je makkelijk een constructie maken met een val (of extra talie uit de bakskist aan de giek) om iemand uit het water te hijsen. Zie foto in bijlage. Zorg dat je zeereling los kan, zodat je niet te hoog hoeft te hijsen.

4. Eenmaal aan boord, weet wat te doen. En wat heb je hiervoor aan boord? Isolatiedeken, droge kleding, beademingsmasker?

Goed om de manoeuvre minstens 1x per jaar te oefenen met de mensen met wie je veel vaart. Maar stop dan niet bij het aanpikken van de stootwil. Bespreek ook de andere onderdelen en bereid je bemanning en schip daar op voor.

Veilige vaart!
Bijlagen:
JasperJ

_/))_
Loesoe

Optima 106 ('86)
Monnickendam
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man over boord 01 dec 2023 08:19 #1525768

JasperJ schreef :
Het is duidelijk dat je deze calamiteit kunt opdelen in 4 delen:
1. Veilig en vlot terug komen bij de MOB
2. Het aanpakken/verbinden met de MOB
3. Het aan boord krijgen van de (bewusteloze?) MOB
4. Verzorging

Uiteraard pak je de marifoon om hulp in te roepen. Als dat kan (als je solo over blijft, wordt het lastiger)

Veilige vaart!

Dan is het misschien nog wel belangrijker om hulp in te roepen. De kans dat je solo een MOB terug aan boord krijgt is niet heel groot.
Praktijk voorbeeld : www.zeilen.nl/actueel/nieuws/o...gen-zeiler-noordzee/
Mob heeft het niet overleefd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man over boord 01 dec 2023 12:27 #1525824

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
JasperJ schreef :
Het is duidelijk dat je deze calamiteit kunt opdelen in 4 delen:
1. Veilig en vlot terug komen bij de MOB
2. Het aanpakken/verbinden met de MOB
3. Het aan boord krijgen van de (bewusteloze?) MOB
4. Verzorging

Uiteraard pak je de marifoon om hulp in te roepen. Als dat kan (als je solo over blijft, wordt het lastiger)

Goede uitrusting van een (zeegaand) zeiljacht is dus ook wanneer je dual handed vaart de mogelijkheid hebben om vanuit de kuip direct hulp in te roepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man over boord 01 dec 2023 12:46 #1525827

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1060
Ik hanteer het volgende lijstje voor mijzelf zowel aan boord of overboord:
A-alarm kunnen slaan
B-(ultiem) tijd kunnen rekken
C-gevonden kunnen worden

En als je autonoom wil kunnen overleven dan draag je dat op je lichaam.

Het lijstje 1-4 van JochemJ is voor de achterblijvers (die heb ik niet aan boord) of voor de redders.
Zonder A-C kom je nooit bij 1-4 (ook de achterblijvers moeten wakker gemaakt worden door “iets”).

Ik begrijp daarom ook niet waarom de catamaran zeiler die op een duwbak overnacht heeft zo geroemd wordt.
Ja, hij droeg een zwemvest (is “B”), maar dan kan “ultiem” wel eens te kort zijn om ooit gered te worden.
Ik heb wel ontzag voor zijn conditie, overlevingsdrang etc.
Voor A en C heb ik MOB1 (voor Duo-handed/klein water/automatisch); PLB1 (groot water/handmatig); GSM; VHF
Bij duo wisselen we de PLB1 en de VHF; de achterblijver heeft tenslotte de boordVHF.
(NB: een waterdichte case voor een iPhone is €12,95 (zie daarover een andere bijdrage voor de zomer)).

Als solovaarder vaar je bij de gratie van andere schepen/andere redders: geef die dan een kans op succes ipv het te laat vinden van een drama.
Laatst bewerkt: 01 dec 2023 12:51 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.499 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl