Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: AMERICAS CUP

AMERICAS CUP 26 aug 2024 19:50 #1580891

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8410
. Zijn er hier mensen die de Americas cup volgen

Nee :silly:
Alleen de Vendée Globe een beetje...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AMERICAS CUP 26 aug 2024 19:56 #1580894

  • DVDW80
  • DVDW80's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
ok.
Die is mij ontschoten. Is ook alweer bezig dus begrijp ik.
Ik ga ff googlen.
Ilex schreef :
. Zijn er hier mensen die de Americas cup volgen

Nee :silly:
Alleen de Vendée Globe een beetje...
16m2, waarschip570, simoun485, contender
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AMERICAS CUP 26 aug 2024 20:00 #1580895

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
elke prelim lv wedstrijd gezien. Meeste was saai. laatste dag wat verbetering met wisselingen en penalties. Doe mij maar weer wat zeilwissels en tack duels. Techniek is inderdaad heel mooi, vorige cup aan luna Rossa meegebouwd, deze cup overgeslagen om wat langer in Nederland te zijn. Heb wel vrienden bij een aantal teams, altijd leuk in de app groepen als een van de boten het goed doet of compleet ingemaakt wordt. Maar de races zelf, hoop op verbetering...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AMERICAS CUP 26 aug 2024 20:05 #1580898

  • DVDW80
  • DVDW80's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Meegebouwd? wat interessant.

Waar mocht je aan meebouwen? Wat is je specialiteit?

Ja, ook alle starts gezien , maar soms snel doorgespoeld en dan zag je elke 5 minuten dat de voorsprong iets groter werd.

Italie en nieuwzeeland lijken goed, en net als bij f1 lijken Italianen minder gedisciplineerd. En Amerika lijkt snel.

groet
JRomkes schreef :
elke prelim lv wedstrijd gezien. Meeste was saai. laatste dag wat verbetering met wisselingen en penalties. Doe mij maar weer wat zeilwissels en tack duels. Techniek is inderdaad heel mooi, vorige cup aan luna Rossa meegebouwd, deze cup overgeslagen om wat langer in Nederland te zijn. Heb wel vrienden bij een aantal teams, altijd leuk in de app groepen als een van de boten het goed doet of compleet ingemaakt wordt. Maar de races zelf, hoop op verbetering...
16m2, waarschip570, simoun485, contender
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AMERICAS CUP 26 aug 2024 20:58 #1580907

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 966
Yep, ik volg het op de voet.

Eerste drie dagen van de voorronde (Preliminary) waren inderdaad niet zo boeiend; eerste over de startlijn won, met een telkens uitlopende voorsprong. Tenzij er een boot stuk ging of een enorme fout maakte tijdens een gijp of overstag.

Laatste dag was dan weer top; goeie duels voor de start en mooie gevechten tijdens de race. Zeker Luna Rossa Prada Pirelli vs. Emirates Team New Zealand was een mooie race. Volgens mij had LRPP drie penalties te pakken, maar werden ze zeker niet zoek gevaren door ETNZ.

Deze voorronde is niet het meest interessant; heb de indruk dat elk team vooral nog zoekend is. Over twee dagen begint de wedstrijdserie die gaat bepalen wie tegen de titelverdediger (ETNZ) de finale mag varen. Eerste een dubbele "round robin", waarin elk team twee keer tegen elk ander team vaart. Daarna halve finale (best of 9) en dan de finale (best of 13).

Ik vind het mooi.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AMERICAS CUP 26 aug 2024 21:07 #1580908

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
Romp voornamelijk. Nog zijdelings betrokken geweest bij de one design foil armen van de eerste paar boten.
mijn specialiteit ligt bij vezelversterkte kunststoffen.

qua team, ja etnz is het team om te verslaan natuurlijk. goed ontwerpteam, goed zeilteam, goed shore team. boot veel goedkoper gebouwd dan bijvoorbeeld Luna Rossa. Luna Rossa is ook ontzettend sterk. Veel ervaring, veel budget. Faciliteiten zijn eindeloos. grote (26 meter en 28 meter lange) cnc freesmachines, cleanrooms, computergestuurde ovens, kwaliteitssystemen vergelijkbaar met lucht en ruimtevaart. Professioneel, maar ook een starre organisatie.
American magic heeft ook een snelle boot, maar kwamen moeilijk aan voldoende goed personeel, boot had dan ook wat vertraging, minder tijd voor optimalisatie en trainen. goed gemanaged team, maar missen wat ervaring en hebben een boel nieuwe mensen aan moeten trekken.
Ineos, ook een groot budget. Gebouwd bij Carrington, ook een van de beste jachtbouwers ter wereld. hebben ondanks eerdere races, een flink testprogramma, nog nooit een echt snelle boot weten te bouwen. Martin fisher, de hoofdontwerper was voorheen de ontwerper van Luna Rossa. Boot lijkt vooralsnog niet slecht voor deze cycle, maar af en toe niet helemaal onder controle. is dat ontwerp/systemen of training?

Alinghi red Bull is een nieuw team, al hebben ze eerder wel meegedaan. maar veel is nieuw. Hebben de oude boot van de kiwi's als trainingsboot gekocht. nieuwe boot is gebouwd in Zwitserland bij decision.( bekend van Maxi's, en vorige AC winnaars. Hebben eerder voor luna Rossa kleine onderdelen gemaakt. Veel goede jachtbouwers over laten komen van buitenaf. Zelf nog eens gezeten voor een vliegend auto project, ze hebben laatste jaren vooral luchtvaart projecten gedaan, dus lichtgewicht kunnen ze wel. Oud zeil van een IACC hangt in het trappenhuis, super leuk. Het team zelf heeft wat vaste pijlers die ervaring hebben, maar zulke teams zijn het beste als ze een paar cycles kunnen groeien, verwacht ze niet in de finale van deze cup.

bij de Fransen ken ik niemand. de Franse jachtbouwers kunnen zichzelf prima voorzien, en maken mooie dingen. Werken over het algemeen wat grover dan de rest. sneller, goedkoper. Hebben een zusterschip van de Defender, dus een boot met potentie en een aantal iteraties ervaring er in verwerkt, maar moesten wachten op de tekening, dus hebben heel weinig uren op het water gemaakt. Is te zien in de races, boot is niet zo stabiel, en dat kost snelheid.
Laatst bewerkt: 26 aug 2024 21:11 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AMERICAS CUP 27 aug 2024 05:14 #1580918

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
Leuk deze achtergrond. JRomkes! Ik volg het ook maar mis toch een beetje de traditionele zaken als bemanning aan het werk, zeilwissels etc. Ook bij de start is het (te) streng gereguleerd, waardoor alle races op elkaar beginnen te lijken.
Ook het dynamisch aanpassen van de course vind ik geen verbetering. Doen ze dit om zuiver upwind downwind te houden of om de races niet te lang te laten duren?

De high tech daarentegen is wel heel mooi. Waarbij om te zien Luna Rossa en America Magic er wel heel gelikt uitzien. Wat ik ook wel leuk vind is het gezicht van Ben Ainslie als hij klop krijgt ;-) die man kan slecht tegen zijn verlies zeg!
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AMERICAS CUP 27 aug 2024 06:03 #1580922

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Mischief schreef :
Leuk deze achtergrond. JRomkes! Ik volg het ook maar mis toch een beetje de traditionele zaken als bemanning aan het werk, zeilwissels etc. Ook bij de start is het (te) streng gereguleerd, waardoor alle races op elkaar beginnen te lijken.
Ook het dynamisch aanpassen van de course vind ik geen verbetering. Doen ze dit om zuiver upwind downwind te houden of om de races niet te lang te laten duren?

De high tech daarentegen is wel heel mooi. Waarbij om te zien Luna Rossa en America Magic er wel heel gelikt uitzien. Wat ik ook wel leuk vind is het gezicht van Ben Ainslie als hij klop krijgt ;-) die man kan slecht tegen zijn verlies zeg!

Indd om het zuiver up/down te houden maar ook moeten/mogen de lengte van de races geloof 25-30 minuten zijn, dus daarom passen ze dat aan.
Maar als je he tin het commentaar niet hoort zou je het nooit weten. Het is mij niet opgevallen aan de baan oid iig.

Verder was het begin indd redelijk voorspelbaar, maar ik denk ook dat niemand het achterste van zn tong al heeft laten zien. Af en toe een briljante manoeuvre (zoals Ineos die volgens mij Luna Rossa (of was het American Magic?) buiten de statlijn drukte.

Vor ETNZ wordt het nog het lastigste. Die moeten nu 1,5 maand alleen verder trainen terwijl de challengers allemaal wedstrijden tegen elkaar gaan varen. En van de wedstrijden worden ze elke keer beter dus ben heel benieuwd hoe het uitpakt omdat het nu al best dicht bij elkaar zat.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AMERICAS CUP 27 aug 2024 06:53 #1580930

  • DVDW80
  • DVDW80's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Bedankt. Wat een leuke info.

Ben benieuwd naar komende weken. Ik hoop idd dat ze elkaar bij start maar ook up and down wind veel in de haren zitten. Dat was wel erg mooi om te zien.

Ik snapt de italianen niet soms, een penalty krijgen omdat je te dicht bij komt terwijl je zekerheid op inhaal hebt. hoe zit dat?

Of bij start dan weet je dat je tegenstander over BB en lager op je af komt dan drukken ze je natuurlijk in penalty als je niet ruim blijft.

Ook wellicht een resultaat van die hoge snelheden, reactietijd is korter.

groet
JRomkes schreef :
Romp voornamelijk. Nog zijdelings betrokken geweest bij de one design foil armen van de eerste paar boten.
mijn specialiteit ligt bij vezelversterkte kunststoffen.

qua team, ja etnz is het team om te verslaan natuurlijk. goed ontwerpteam, goed zeilteam, goed shore team. boot veel goedkoper gebouwd dan bijvoorbeeld Luna Rossa. Luna Rossa is ook ontzettend sterk. Veel ervaring, veel budget. Faciliteiten zijn eindeloos. grote (26 meter en 28 meter lange) cnc freesmachines, cleanrooms, computergestuurde ovens, kwaliteitssystemen vergelijkbaar met lucht en ruimtevaart. Professioneel, maar ook een starre organisatie.
American magic heeft ook een snelle boot, maar kwamen moeilijk aan voldoende goed personeel, boot had dan ook wat vertraging, minder tijd voor optimalisatie en trainen. goed gemanaged team, maar missen wat ervaring en hebben een boel nieuwe mensen aan moeten trekken.
Ineos, ook een groot budget. Gebouwd bij Carrington, ook een van de beste jachtbouwers ter wereld. hebben ondanks eerdere races, een flink testprogramma, nog nooit een echt snelle boot weten te bouwen. Martin fisher, de hoofdontwerper was voorheen de ontwerper van Luna Rossa. Boot lijkt vooralsnog niet slecht voor deze cycle, maar af en toe niet helemaal onder controle. is dat ontwerp/systemen of training?

Alinghi red Bull is een nieuw team, al hebben ze eerder wel meegedaan. maar veel is nieuw. Hebben de oude boot van de kiwi's als trainingsboot gekocht. nieuwe boot is gebouwd in Zwitserland bij decision.( bekend van Maxi's, en vorige AC winnaars. Hebben eerder voor luna Rossa kleine onderdelen gemaakt. Veel goede jachtbouwers over laten komen van buitenaf. Zelf nog eens gezeten voor een vliegend auto project, ze hebben laatste jaren vooral luchtvaart projecten gedaan, dus lichtgewicht kunnen ze wel. Oud zeil van een IACC hangt in het trappenhuis, super leuk. Het team zelf heeft wat vaste pijlers die ervaring hebben, maar zulke teams zijn het beste als ze een paar cycles kunnen groeien, verwacht ze niet in de finale van deze cup.

bij de Fransen ken ik niemand. de Franse jachtbouwers kunnen zichzelf prima voorzien, en maken mooie dingen. Werken over het algemeen wat grover dan de rest. sneller, goedkoper. Hebben een zusterschip van de Defender, dus een boot met potentie en een aantal iteraties ervaring er in verwerkt, maar moesten wachten op de tekening, dus hebben heel weinig uren op het water gemaakt. Is te zien in de races, boot is niet zo stabiel, en dat kost snelheid.
16m2, waarschip570, simoun485, contender
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AMERICAS CUP 27 aug 2024 07:04 #1580937

Zeker leuk om iets van de achtergrond te horen. Ik heb meerdere races van de preliminairy gezien, maar dat was meer toeval. Daardoor ontbrak het me aan context van waar ik nu precies naar zat te kijken en wanneer het eindelijk eens voor het ‘echie’ gaat.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Laatst bewerkt: 27 aug 2024 07:07 door Sjetonneke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AMERICAS CUP 27 aug 2024 07:24 #1580945

  • wwwillem
  • wwwillem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
Gisteren de eerste 2 wedstrijdjes terug zitten kijken. Nog niet heel spannend idd, maar al wel beter dan eerder toen sommige teams nog moeite hadden om de boot überhaupt op de foils te krijgen en te houden.

Mozzy sails op youtube maakt leuke video's over de techniek en ontwerpkeuzes van de verschillende boten. Dan weet je een beetje waar je naar kijkt en dat maakt het wat mij betreft ook wel interessanter soms.

En wat een heerlijk ruimteschip is die Luna Rossa zeg. B)
Laatst bewerkt: 27 aug 2024 07:27 door wwwillem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AMERICAS CUP 27 aug 2024 19:55 #1581116

  • DVDW80
  • DVDW80's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Ja, die italiaanse boot is echt heel mooi. Doet me denken aan een race-wagen.

VRAAG
Over de zeilen: Klopt het dat het grootzeil niet verandert van grootte? En klopt het dat het grootzeil uit twee lagen bestaat die onderling van elkaar kunnen verschuiven, zodat de bolling en zelfs vlak of hol kunnen worden getrokken?

Ik weet wel dat ze de fokken echt zo klein mogelijk proberen te maken om de Drag kleiner te maken.
Is dit ook mogelijk bij de grootzeilen en de foils?

groet
wwwillem schreef :
Gisteren de eerste 2 wedstrijdjes terug zitten kijken. Nog niet heel spannend idd, maar al wel beter dan eerder toen sommige teams nog moeite hadden om de boot überhaupt op de foils te krijgen en te houden.

Mozzy sails op youtube maakt leuke video's over de techniek en ontwerpkeuzes van de verschillende boten. Dan weet je een beetje waar je naar kijkt en dat maakt het wat mij betreft ook wel interessanter soms.

En wat een heerlijk ruimteschip is die Luna Rossa zeg. B)
16m2, waarschip570, simoun485, contender
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AMERICAS CUP 27 aug 2024 20:23 #1581121

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 966
Grootzeil is 1 maat, maar bestaat wel uit twee helften, skins, die onderling kunnen verschuiven. Echt high-tekkie-tek.

De foils zijn telkens dezelfde, voor zover ik weet, maar ze kunnen het hele ding wel verstellen in zowat alle richtingen. En er zitten, net als bij een vliegtuig, kleppen aan de achterzijde zodat het profiel gewijzigd kan worden. Daar wordt super-actief mee getrimd.

MozzySails op Joeptoep heeft er hele video's over gemaakt.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AMERICAS CUP 28 aug 2024 06:33 #1581162

  • DVDW80
  • DVDW80's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Ja, bedankt,

Of zoals mozzy er over spreekt lijken ze niet allemaal een one design foil te hebben. Maar wellicht moeten ze wel steeds hun eigen foil gebruiken. (lijkt me sterk?)


Mozzy sails heeft net een video geupload . Die gaat over afgelopen week.

Ik vindt hem soms wat saai spreken haha. Dan hou ik het niet uit.

Wat ik interessant vindt dat ze hun snelheid op foils enorm kunnen vertragen en versnellen bijv. net voor de start. En dan niet van de foils vallen!


DeBommel schreef :
Grootzeil is 1 maat, maar bestaat wel uit twee helften, skins, die onderling kunnen verschuiven. Echt high-tekkie-tek.

De foils zijn telkens dezelfde, voor zover ik weet, maar ze kunnen het hele ding wel verstellen in zowat alle richtingen. En er zitten, net als bij een vliegtuig, kleppen aan de achterzijde zodat het profiel gewijzigd kan worden. Daar wordt super-actief mee getrimd.

MozzySails op Joeptoep heeft er hele video's over gemaakt.
16m2, waarschip570, simoun485, contender
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AMERICAS CUP 28 aug 2024 06:57 #1581172

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 966
Nee, iedereen heeft zijn eigen foil gebakken, natuurlijk. Die moeten binnen een bepaalde "enveloppe" blijven qua afmetingen, gewicht etc.

Dan begreep ik je niet goed. Binnen een team is de foil telkens gelijk. Dat team onderling de xaak beter proberen te maken dan de andere teams spreeket voor zich.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AMERICAS CUP 28 aug 2024 09:51 #1581242

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
de armen zijn one design, worden in Italië gebouwd. hydrauliek systeem en mastsectie zijn ook OD

plaatje van een arm zoals die word aangeleverd:




De teams mochten deze cycle zelf 3 verschillende sets foils maken. Die dus onder de arm komen.

de eerste versie van de arm was een ontzettend complex ding. licht, maar uiteindelijk niet sterk genoeg. helemaal met de hand gelamineerd. Het hele ontwerp is daarna omgegooid, gelijmde platen geworden, daarna omwikkeld met koolstof. Veel massiever, maar ook sterker en veel makkelijker te bouwen.

filmpje van het testen:


grappig weetje, Davide Tagliapietra uit het filmpje heeft samen met Doug Schickler het ontwerpkantoor ST yacht design, wat lange tijd in Amsterdam gevestigd is geweest. Nog een kleine Nederlandse link (deze cycle betrokken bij American magic)
Laatst bewerkt: 28 aug 2024 09:53 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AMERICAS CUP 28 aug 2024 20:08 #1581342

  • DVDW80
  • DVDW80's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Heel leuk deze info.






Dus als ik het goed begrijp.

Ze hebben uiteindelijk 3 foils mogen indienen om te gebruiken bij de wedstrijden. Waarschijnlijk afhankelijk van windsterkte. Meer wind kleinere foil minder drag hogere snelheid.

De zeilen zijn dus dubbelzijdig, en kunnen dus hol of bol worden gezet? Dus je kunt de diepte en power van het zeil helemaal zelf beinvloeden. Kan dit ook weer per hoogtesegment? In drie delen? ( of was dat vroeger bij de cats?

groet







JRomkes schreef :
de armen zijn one design, worden in Italië gebouwd. hydrauliek systeem en mastsectie zijn ook OD

plaatje van een arm zoals die word aangeleverd:




De teams mochten deze cycle zelf 3 verschillende sets foils maken. Die dus onder de arm komen.

de eerste versie van de arm was een ontzettend complex ding. licht, maar uiteindelijk niet sterk genoeg. helemaal met de hand gelamineerd. Het hele ontwerp is daarna omgegooid, gelijmde platen geworden, daarna omwikkeld met koolstof. Veel massiever, maar ook sterker en veel makkelijker te bouwen.

filmpje van het testen:


grappig weetje, Davide Tagliapietra uit het filmpje heeft samen met Doug Schickler het ontwerpkantoor ST yacht design, wat lange tijd in Amsterdam gevestigd is geweest. Nog een kleine Nederlandse link (deze cycle betrokken bij American magic)
16m2, waarschip570, simoun485, contender
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AMERICAS CUP 30 aug 2024 12:45 #1581722

  • DVDW80
  • DVDW80's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Weet iemand welk schijnbare windhoeken ze gebruiken bij verschillende koersen/ (is dat een correcte vraag of moet ik vragen naar absolute windhoeken? )

Ben benieuwd of ze ook veel hoger kunnen zeilen dan normale snelle bootjes.

Groet,

ps: Ik dacht dat de Defender Nieuw Zeeland niet mee zou doen in deze wedstrijden maar ze doen wel mee en hebben schade door een kraan fout.
16m2, waarschip570, simoun485, contender
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AMERICAS CUP 30 aug 2024 17:18 #1581785

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
ze mogen de round Robins nog mee doen, om het verschil in uren wedstrijd ervaring niet te veel te laten oplopen. hoeken weet ik zo snel niet, maar met de wedstrijden van vandaag waren de verschillen goed te zien op foils en drijvend. Ze gaan hoger en dieper hoe harder ze gaan.


Wat zeilen betreft, de mast is een D- sectie, met aan elke kant een lap stof. ze mogen de top en de bodemsectie van het zeil gebruiken om de vorm te beïnvloeden, en de spanning op de zeillatten al durf ik niet te zeggen in hoeverre dat kan. Beide zullen door de wind verder in vorm gedrukt worden door de wind, er kan dus niet een kant bol staan. In vergelijking met een vleugel mast en zeil als bijvoorbeeld op catamarans gebruikt wordt geeft dit iets meer controle en iets minder weerstand. In vergelijking met een harde vleugel is het weer meer weerstand.

Laatst bewerkt: 30 aug 2024 17:20 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AMERICAS CUP 31 aug 2024 12:36 #1581889

  • DVDW80
  • DVDW80's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Bedankt, toffe info.

Vanuit de tekening lijkt het zo dat ze dus 400 mm speling hebben om het zeil te beinvloeden.
Door op de 1 te duwen en de ander te trekken kan ik me voorstellen dat het profiel vast wordt gezet.
Maar dit zou dan alleen onderin en bovenin zijn als ik jou goed begrijp.

Het lijk me dat de onder en bovenkant wel het hele zeil meenemen in profiel.
Dus niet alleen (of helemaal niet) de wind duwt het zeil in profiel maar ze kunnen het zeil zelfs negatief zetten?

Bedoel je met de catamarans de SailGP boten? want daar hoor ik de commentatoren wel eens praten over het zeil verkeerd hebben staa, vaak bij een near accident.

Ik vroeg me nog af of de mast ook mee draait ivm met hoek van inval schijnbare wind.

Maar wel toffe info zo Romkes!

JRomkes schreef :
ze mogen de round Robins nog mee doen, om het verschil in uren wedstrijd ervaring niet te veel te laten oplopen. hoeken weet ik zo snel niet, maar met de wedstrijden van vandaag waren de verschillen goed te zien op foils en drijvend. Ze gaan hoger en dieper hoe harder ze gaan.


Wat zeilen betreft, de mast is een D- sectie, met aan elke kant een lap stof. ze mogen de top en de bodemsectie van het zeil gebruiken om de vorm te beïnvloeden, en de spanning op de zeillatten al durf ik niet te zeggen in hoeverre dat kan. Beide zullen door de wind verder in vorm gedrukt worden door de wind, er kan dus niet een kant bol staan. In vergelijking met een vleugel mast en zeil als bijvoorbeeld op catamarans gebruikt wordt geeft dit iets meer controle en iets minder weerstand. In vergelijking met een harde vleugel is het weer meer weerstand.

16m2, waarschip570, simoun485, contender
Laatst bewerkt: 31 aug 2024 12:37 door DVDW80.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AMERICAS CUP 31 aug 2024 17:24 #1581920

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6090
Het zijn super wedstrijdboten. Yep!
Maar wat die fietsers daar nou te zoeken hebben vind ik een aanfluiting.
Laat die gorilla’s lekker de tour de France doen en gooi er een 2 kW generatortje in voor de hydrauliek en electronica.
Ze voegen helemaal niets toe aan het zeilen. Scheelt zomaar 500 kilo aan vlees en fietsrommel.
Hiervoor hadden ze geloof ik 8 grinders als armworstelaars aan boord voor ongeveer hetzelfde dus we zijn op de goede weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AMERICAS CUP 06 sept 2024 07:13 #1583513

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Inmiddels alweer aardig wat wedstrijden gezeild en ik moet zeggen best leuk om te zien, maar echt heel veel spannende wedstrijden zitten er niet bij... het draait er vooral om dat je zo min mogelijk fouten maakt, want elke fout levert je zo 100-150m achterstand op (behalve als je van de foils valt, dan is het zo 500 meter)

Het wordt ook wel mooi in beeld gebracht, alhoewel je als fervente zeilers soms wel een beetje het overzicht mist, maar snap ook wel da ze het ook voor niet-zeilers zo interessant mogelijk proberen te maken.

Wat mij betreft is ETNZ de grote favoriet om de AC te winnen, en ik denk dat Luna Rossa de challenger gaat worden, maar... je weet het natuurlijk nooit en er kan ook nog heel veel gebeuren in de kruis-finales van de LV cup...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AMERICAS CUP 06 sept 2024 07:31 #1583521

DVDW80 schreef :
Weet iemand welk schijnbare windhoeken ze gebruiken bij verschillende koersen/ (is dat een correcte vraag of moet ik vragen naar absolute windhoeken? )

Ben benieuwd of ze ook veel hoger kunnen zeilen dan normale snelle bootjes.

Schijnbaar gaan ze op elke koers aan de wind, door hun hoge eigen snelheid.
En hoger dan normale bootjes zal wel niet; je moet kracht naar voren hebben, en daarbij hoort een bepaalde hoek van zeil met lengteas.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AMERICAS CUP 06 sept 2024 13:45 #1583623

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Baasklusje schreef :
DVDW80 schreef :
Weet iemand welk schijnbare windhoeken ze gebruiken bij verschillende koersen/ (is dat een correcte vraag of moet ik vragen naar absolute windhoeken? )

Ben benieuwd of ze ook veel hoger kunnen zeilen dan normale snelle bootjes.

Schijnbaar gaan ze op elke koers aan de wind, door hun hoge eigen snelheid.
En hoger dan normale bootjes zal wel niet; je moet kracht naar voren hebben, en daarbij hoort een bepaalde hoek van zeil met lengteas.

Volgens mij is de kruishoek juist helemaal niet hoog. Volgens mij is de opkruishoek zelfs maar iets van 120° - 150° of zelfs nog slechter. Alleen omdat ze gewoon ongelofelijk hard varen is er nog steeds zo'n hoge VMG...

korte google zoektocht levert dit op:
https://www.cupinfo.com/cupstats/index-ac34-statistics-polar-plots-02.php#:~:text=Upwind%20the%20boats%20typically%20sail,at%20angles%20near%2040%20degrees.

Thomas: kan jij daar wat mee? Ben eigenlijk wel heel benieuwd...

Groeten,
Johnnie
Laatst bewerkt: 06 sept 2024 13:46 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AMERICAS CUP 06 sept 2024 14:03 #1583627

trotti schreef :
kan jij daar wat mee? Ben eigenlijk wel heel benieuwd...

Interessante data ;-)

Ik zie dit:
- vmg nul bij 90 TWA: klopt als een bus
- mijn gele streepje is de UA van een AWB: rond de 40 TWA
- ze zijn dus niet beter, gaan niet hoger.
- vmg dondert in elkaar onder de UA: niet knijpen dus.
- rode(NZL) houdt het iets langer vol dan de blauwe onder de UA.

Die hoek van 40 TWA levert een overstaghoek van 100 graden, niet verkeerd. Beter dan wij ;-)

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 06 sept 2024 14:05 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl